Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریبرز صفی، روانشناس بالینی و یکی از مشاوران مطرح در حوزه اعتیاد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تحلیل این مسئله که آیا مشاوره و خدمات روانشناسی در جامعه ایران جایگاه درست خود را یافته است؟ گفت: کاملاً خیر. هنوز هم مردم حاضر هستند برای سایر مسائل هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به دریافت مشاوره و تأمین سلامت روان بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: هنوز هم مشاوره‌های روانشناسی خدماتی لوکس محسوب می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، ترجیح مردم این است که به تأمین نیازهای فیزیولوژیکی خود بپردازند و البته این کاملاً طبیعی است، اما عدم مراجعه به روانشناس و مشاور موجب می‌شود آسیب‌های روانی و مشکلات موجود عمیق‌تر و درمان آنها سخت‌تر شود؛ همین موضوع شرایط سلامت روان جامعه را روز به روز بدتر می‌کند.

صفی با استناد به سخن وزیر بهداشت که بیان کرده بود فضای ناشاد در جامعه موجب مشکلات روانشناختی شده است، گفت: علی‌رغم مطرح کردن این مسئله و آگاه بودن به این واقعیت‌ها تلاشی برای بهبود شرایط جامعه انجام نمی‌شود.

این مشاور مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی در پاسخ به این سؤال که چه مشکلاتی طی سال‌های اخیر کاهش و چه مشکلات روانی و اجتماعی افزایش داشته است؟ گفت: هیچ مشکلی کاهش نیافته است. بیش از 20 سال است که در خصوص اعتیاد کار می‌کنم و می‌توانم بگویم ناامیدی در این حوزه بیشتر شده است. سبک‌هایی برای درمان اعتیاد طی سال‌های اخیر مطرح و کتاب‌هایی در این خصوص منتشر شده ولی واقعیت این است که سن ابتلا به اعتیاد در جامعه ما کاهش یافته و نسبت به ترک اعتیاد معتادان هم موفق نبوده‌ایم.  

وی اضافه کرد: من جزء درمانگرانی هستم که معتقدم اعتیاد یک بیماری لاعلاج است و فقط، شرایط بیمار بهبود پیدا می‌کند، ولی درمان قطعی انجام نمی‌شود. یعنی درمان آنها آغاز دارد اما پایان ندارد و در این میان کسانی موفق به بهبودی شده‌اند که به صورت مستمر از جلسات خودیاری بهره برده‌اند.

این روانشناس بالینی کشورمان به کسانی که می‌خواهند از اعتیاد بهبودی حاصل کنند توصیه اکید کرد که از جلسات خودیاری استفاده کند و افزود: این جلسات باید مداوم باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که تأثیر روش‌های‌ ترک اعتیاد که خانواده محور است و طی آن خانواده‌ها نیز در جلسات آموزشی ویژه شرکت می‌کنند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: اعتیاد مثل یک بمب است که وقتی منفجر می‌شود ترکش آن به تمام اعضای خانواده اصابت می‌کند.

معتاد و خانواده فرد معتاد باید با هم درمان شوند  

صفی تصریح کرد: در کنار معتادی که در حال ترک است، خانواده او نیز باید به بهبود خود بپردازد. در بسیاری از مواقع این باور وجود دارد که فرد معتاد مشکل دارد و باید اصلاح شود در صورتی که در خوشبینانه‌ترین حالت حتی اگر خانواده فرد معتاد خانواده سالمی باشد باز هم مشکلات فرد معتاد بر روی خانواده او تأثیر گذاشته است، پس خانواده هم حتماً باید به بهبود خود بپردازد.

این روانشناس افزود: اگر فردی معتاد است، نزدیکان وی نیز معتاد به معتاد هستند و این می‌تواند هم در تداوم بیماری و هم در بهبود فرد مؤثر باشند. 

وی در تحلیل این مسئله که هر معتادی بارها ترک و دوباره مصرف می‌کند؛ در این روند خانواده‌ها چه قدر عضو خود را همراهی می‌کنند؟ گفت: به یک معتاد به راحتی می‌توان قبولاند که مشکل دارد اما به خانواده فرد معتاد به همین راحتی نمی‌توان تفهیم کرد که مشکل دارد. در بسیاری از مواقع جامعه ویژگی‌های رفتاری خانواده را تأیید می‌کند. مثلاً مادر فداکار یا همسر از خود گذشته را جامعه تأیید می‌کند و وقتی یک روانشناس می‌خواهد راهبردها و راهکارهایی را به مادر و همسر یک معتاد ارائه و اعلام کند که همین از خودگذشتگی موجب تداوم اعتیاد شده است، آن مادر و همسر این مسئله را نمی‌پذیرند.

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به کاهش سن اعتیاد، روش‌های متناسب برای ترک اعتیاد نوجوانان داریم؟ گفت: نه تنها روش مشخصی برای نوجوانان و جوانان نداریم بلکه برای بزرگسالان هم روش‌های مؤثر نداریم. واقعیت این است که همچنان به درمان غیر دارویی اهمیت داده نمی‌شود و ذهنیت خود بیمار هم به دنبال یک روش ساده برای ترک اعتیاد است.

تأثیر تفکر سریع در ترک اعتیاد

وی تشریح کرد: کسی که اعتیاد دارد، از تفکر زود و سریع دست یافتن برخوردار است و به همین دلیل هم به مواد مخدر روی می‌آورد، برای اینکه هیچ چیز مانند مواد مخدر سریع حال فرد را تغییر نمی‌دهد. حال همین فردی که تفکر دست یافتن سریع به همه چیز را دارد، در هنگام ترک هم به دنبال روش ترک سریع با دارو است، چرا که اگر بخواهد بر روی باورها، عواطف و نوع نگرش خود کار کند و باورهایش را طوری تغییر دهد که دیگر به سمت مواد کشیده نشود، زمان‌بر است.

صفی ساده‌ترین راه ترک اعتیادی که اکنون در کشور مطرح است را ترک اعتیاد با مصرف قرص‌های متادون بیان کرد و گفت: ساده‌ترین راه ترک اعتیاد در کشور ما این است که فرد متادون مصرف می‌کند، خانواده هم به این امید که فرد در حال ترک و درمان است با او همراهی می‌کنند و قانون هم تأیید می‌کند که فرد در حال درمان است در حالی که تنها وابستگی به یک ماده مخدر با وابستگی به ماده مخدر دیگر عوض شده و فرد ترک نکرده است.

درمان اعتیاد تضمینی یک شیادی است

وی در تحلیل تأثیر تبلیغات مربوط به داروهای درمان ترک اعتیاد گیاهی، ترک اعتیاد 100 درصد تضمینی، ترک اعتیاد بدون درد و ... بر گرایش مردم به اعتیاد، گفت: این تبلیغات پیام‌های متناقض به مردم می‌دهند به نحوی که افراد فکر می‌کنند هر وقت که بخواهند به راحتی می‌توانند ترک کنند. اگر جایی دیدید که نوشته شده است درمان اعتیاد تضمینی، مطمئن باشید که یک شیادی پشت این تبلیغ است چون در اعتیاد هیچگونه تضمینی برای ترک وجود ندارد. تنفر درمانی، رسم ماتریکس و ... همه شعارهای دهان پرکنی هستند که نتایج آن موفقیت‌آمیز نبوده است.

صفی تصریح کرد: پیام متناقض می‌تواند این ذهنیت را در افراد ایجاد کند که «برو مصرف کن و بعد به راحتی ترک کن» و البته مانند سایر موضوعات دیگر در جامعه ما، مسئله مهم این است که «پول کجاست؟» و چگونه می‌توان از ترک اعتیاد پول به دست آورد.

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به درخواست ایکنا مبنی بر توصیه به خانواده‌های سالمی که می‌خواهند فرزند آنها در محیط ناامن و آلوده معتاد نشوند، گفت: من معتقدم که ابتدا باید بر روی رفتارهای خودمان متمرکز شویم. ناسالم‌ها با ناسالم‌ها ازدواج می‌کنند و نتیجه آن می‌شود محیط ناسالم و پرورش فرزند ناسالم و آن فرزند ناسالم باز همسر ناسالم انتخاب می‌کنند و از میان آن ناسالم‌ها، برخی مدیر هم می‌شوند. به همین دلیل هر کدام از ما موظف هستیم که اول روی سلامت خودمان متمرکز باشیم، فرد سالمی را برای ازدواج انتخاب کنیم تا بتوانیم فرزندان سالم تربیت کنیم.  

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه ترک اعتیاد روانشناسی بالینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما سردار قاآنی بیان کرد که خون پاک این شهیدان و دیگر شهدای خانواده مجاهد هنیه، به همه دنیا مدرسه جهادی رهبران مقاومت و خانواده‌های آنان را که در راه خدا و برای دفاع از غزه و عزت و کرامت امت در کنار ملت خود جانفشانی می‌کنند، ثابت کرد.
وی افزود: قاطعیت و اطمینان خاطر شما لحظه دریافت خبر شهادت فرزندانتان و طلب اجر از خداوند و تاکید بر اینکه آن‌ها نیز فرزند این ملت هستند و فرقی با بقیه ندارند و همه شهدا فرزندان و خانواده شما هستند، گوشه‌ای از ایمان عمیق و ثابت قدمی و روحیه رهبری است که همیشه از شما شاهد بوده‌ایم.
 

کد خبر 845332 برچسب‌ها فلسطین - اسماعیل هنیه خبر ویژه سردار اسماعیل قاآنی

دیگر خبرها

  • پرداخت ۹۶ فقره تسهیلات برای درمان زوج‌های نابارور
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • بهزیستی دیلم بر اشتغال افراد درمان‌شده از اعتیاد نظارت داشته باشد
  • قتل همسر پس از اقدام به خودکشی
  • افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز خراسان رضوی