Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:26:31 GMT

تابستان داغ و تب مصرف برق

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۳۳۷۰

تابستان داغ و تب مصرف برق

هر سال موج گرمای تابستان که وارد کشور می‌شود یکی از خواسته‌های مهم مسئولان و کارشناسان، مدیریت هوشمندانه مصرف برق توسط مردم و کاهش ساعات اوج است تا خاموشی‌های مکرر در زندگی‌های روزمره خللی وارد نکند.

مشترکان برق در بخش‌های خانگی، صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی مخاطب توصیه‌های مدیریت مصرف هستند و استثنایی هم وجود ندارد؛ چرا که حتی خاموش کردن لوازم پرمصرف خانگی همچون اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی در ساعات اوج بار تاثیر زیادی در کاهش مصرف دارد از همین رو مهمترین موضوعی که باید مشترکان برق از آن آگاهی پیدا کنند، ساعات پیک بار و روش های مدیریت مصرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حال حاضر ۲ زمان اوج مصرف در استان و کشور اعلام شده که یکی از ساعت ۱۲ تا ۱۵ و دیگری از ساعت ۱۹ تا ۲۱ است.

مشترکان خانگی که در خراسان جنوبی براساس آمار سال گذشته ۳۰۵ هزار و ۷۱۲ مورد هستند، می‌توانند برای پیشگیری از اعمال خاموشی‌ها با به کار بستن چند راهکار ساده ضمن کاهش مصرف برق، هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند.

استفاده از دور کُند کولرهای آبی، تنظیم دمای مناسب کولرهای گازی بین ۲۴ و ۲۵ درجه سانتی‌گراد، استفاده نکردن همزمان لوازم پرمصرف برقی به‌ویژه در ساعات اوج بار، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

مشترکان صنعتی هم ۲۰ درصد برق خراسان جنوبی را مصرف می‌کنند لذا شرکت توزیع نیروی برق هر سال از صنایع درخواست می‌کند که تعمیرات سالانه را به صورتی برنامه‌ریزی کنند تا این تعمیرات و سرویس در زمان تابستان انجام شود.

چنانچه این سرویس در زمان اوج مصرف برق یعنی تیر و مرداد ماه انجام شود تخفیف پرداخت شده توسط شرکت برق بیشتر خواهد بود بنابراین بازه تعمیرات صنایع باید حداقل پنج تا هفت روز متوالی بوده و در این مدت کاهش بار بصورت ۲۴ ساعت به میزان حداقل ۱۰ درصد مصرف سه ماه گذشته آنان باشد.

از آنجا که برخی صنایع هر چند سال یک بار تعمیرات را انجام می‌دهند با این طرح می‌توانند از مشوق‌های خوبی بهره‌مند شوند.

جابه جایی ساعات کار به روز جمعه نیز به کاهش مصرف برق کمک می‌کند ضمن اینکه در مشمول شدن تخفیف‌ها هم اثرگذار خواهد بود.

همچنین مشترکان کشاورزی اگر با شرکت توزیع نیروی برق تفاهم نامه همکاری امضا کنند و در چهار ساعت پیک یک ماه مصرف نداشته باشند؛ قبض برق ماه همکاری در تمامی ساعات شبانه روزی رایگان محاسبه می‌شود.

سالانه احداث ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق جدید مورد نیاز است که این میزان نیاز به سرمایه گذاری ۲ تا سه میلیارد دلاری دارد و اگر مصرف اوج بار به ساعت‌های کم باری شبکه انتقال داده شود برای ایجاد تاسیسات جدید نیاز به سرمایه کمتری است که منافع ملی را در پی دارد.

مصرف برق خراسان جنوبی در حال حاضر از لحاظ پیک مصرف بار در وضعیت سبز قرار دارد و به گفته مسئولان هنوز وارد مرحله زرد نشده است اما انتظار می رود در روزهای باقی مانده فصل گرم تابستان با انجام راهکارهای ساده و قابل اجرا از روند صعودی مصرف برق پیشگیری کرد.

۹۸۹۳*۳۰۲۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مصرف بهینه برق خراسان جنوبی تابستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم مصرفان برق خانگی، خودرو جایزه می‌گیرند!

مدیرعامل توانیر از اعطای جایزه خودرو به مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند به قید قرعه خبر داد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه تعرفه برق در سال ۱۴۰۳ هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۲.۵ برابر الگو، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیر‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: این مشترکان که حدود یک میلیون مشترک هستند تا پیش از تابستان به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعا با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد.

ادامه دارد..

دیگر خبرها

  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد 
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • وضعیت جوی و دریایی استان بوشهر در اغلب ساعات آرام خواهد شد
  • برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!
  • کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • کم مصرفان برق خانگی، خودرو جایزه می‌گیرند!
  • چراتعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی