Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@13:13:43 GMT

کلاهبرداری با تعویض پلاک خودروهای سرقتی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۳۴۲۱

کلاهبرداری با تعویض پلاک خودروهای سرقتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با شکایت تعدادی از شهروندان مشخص شد آنها خودروهایی را از طریق سایت دیوار خریداری کرده‌اند ولی پس از گذشت مدتی مشخص شد خودرو سرقتی است و فروشنده، با تعویض پلاک‌ خودروی سرقتی با پلاک خودرو‌های فرسوده این اتومبیل‌ها را فروخته است. به این ترتیب، تیمی از کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی مسئولیت شناسایی و دستگیری متهمان پرونده را بر عهده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تحقیقات معلوم شد متهمان در اقصی‌نقاط تهران اقدام به فروش خودرو‌های سرقتی ‌کرده‌اند. به‌همین‌دلیل نشانی‌های مختلفی از متهمان به دست ‌آمد که این موضوع کار شناسایی مخفیگاه آنان را برای کارآگاهان دشوار ‌کرد. کارآگاهان در پایش‌های اطلاعاتی توانستند تصاویری از متهمان را به دست بیاورند و در ادامه موفق به شناسایی مخفیگاه آنان شدند.

در تحقیقات پلیسی مخفیگاه آنان در مناطق اسلامشهر، رباط کریم و بهارستان شناسایی شد و مأموران با هماهنگی مقام قضائی موفق شدند در پنج عملیات مستقل و هم‌زمان متهمان را دستگیر کنند.

متهمان در ابتدای دستگیری منکر هرگونه جرمی شدند، اما با شناسایی چهره آنها ازسوی مال‌باختگان، چاره‌ای جز اعتراف نداشتند و به ۴۰ فقره کلاهبرداری و فروش خودروی سرقتی از طریق سایت دیوار اعتراف کردند.

متهمان علاوه بر این کلاهبرداری‌ها به ۱۰ فقره فروش موتورسیکلت‌های سرقتی و صد فقره زورگیری و ۲۰ فقره سرقت خودرو اعتراف کردند.

تا کنون ۲۶ نفر از مال‌باختگان شناسایی شده‌اند و تحقیقات پلیسی برای کشف جزئیات پرونده ادامه دارد.

سرهنگ احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص، با اشاره به این پرونده هشدار داد: شهروندانی که قصد خرید از فروشگاه‌های فضای مجازی را دارند لازم است به چند نکته توجه کنند:

۱- از انجام معامله بدون آگاهی از هویت فرد معامله‌کننده خودداری کنند.

۲- نسبت به انتقال وجه معامله به حساب و دریافت پیامک از بانک خود اطمینان حاصل کنند و صرف ادعای خریدار، شیء مورد معامله را در اختیار فرد غریبه قرار ندهند.

۳- هیچ‌گاه برای انجام معامله تنها نروند و در انتخاب مکان و زمان ملاقات با فروشنده یا خریدار حساسیت‌های لازم را به خرج دهند.

۴- سایت‌های فروش کالا صرفا محلی برای آشنایی خریدار و فروشنده هستند و به‌هیچ‌عنوان نشانه صحت آگهی ارائه‌شده یا مهر تأییدی بر فرد طرف معامله نیست و لازم است از صحت ادعا‌های مطرح‌شده و هویت افراد در فضای حقیقی اطمینان حاصل کنند.

۵- در صورت خرید خودرو از طریق اینترنت حتما با فرد متخصص در زمینه خودرو، کالای مورد معامله را از نزدیک به‌طور دقیق و فنی بررسی کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرقت متهم خودرو سرقتی کلاه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدمهدی میرزایی قمی، در خصوص سهم سالانه خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای شهر تهران، افزود: بر اساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشار آلایندگی سالانه خودروهای پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلاینده‌های گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد می‌شود، که این میزان نشان می‌دهد این خودروها سهمی معادل ۱۱ درصد از کل انتشار آلاینده‌های گازی و ۴ درصد در ذرات معلق شهر تهران را دارند.

وی با اشاره به این موضوع که تعدد خودروهای پلاک شهرستانی بر اساس اطلاعات دوربین‌های تردد شمار سطح شهر تهران در یک بازه زمانی یک ماهه برآورد گردیده است، گفت: سهم خودروهای پلاک شهرستان (غیر تهران) در ترددهای کل خودروهای عبوری شمارش شده در بازه یک ماه در شهر تهران حدود ۲۸.۷ درصد برآورد شده است.

میرزایی قمی با اشاره به تاکید رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران، افزود: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آئین نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌گردد و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود. مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات به‌روزآوری شده خدمات کیفی و قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربین‌های مستقر در مراکز انجام می‌شود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقا سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان می‌کند.

میرزایی قمی گفت: بنا بر اظهار شهروندان و گاهاً اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی متأسفانه شاهد آن هستیم برخی از مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و به راحتی برای خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر می‌کنند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودروهایی که در پایتخت تردد می‌کنند می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

سرپرست ستاد معاینه فنی در توضیح این مساله که آیا خودروهای پلاک شهرستانی فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون می‌گردند بیان کرد: تمامی پلاک‌ها (شخصی-دولتی -عمومی) وسایل نقلیه تهران و شهرستان توسط دوربین‌های سطح شهر تهران ثبت و به سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی کشور به منظور بررسی وضعیت معاینه فنی خودرو ارسال می‌شود. در نهایت پس از طی فرایند مربوطه خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.

وی افزود: تمامی فرایندهای مربوط به پایش معاینه فنی خودروها به صورت هوشمند در بستر IT انجام شده و اطلاعات مربوط به معاینه فنی و یا مشخصات VIN متعلق بر هر پلاک از سرورهای ملی مرکزی پلیس و وزارت کشور استعلام گرفته می‌شود.

میرزایی قمی در خصوص اجرای طرح‌های تشویقی برای خودروهای پلاک شهرستان جهت دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران افزود: امسال بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر تهران تخفیف ۲۰ درصدی عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی شهر تهران لحاظ شده است. همچنین بر اساس همین مصوبه برای نخستین بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران نیز مشمول ۱۰ درصد تخفیف می‌گردند که اجرای آن مستلزم ایجاد دسترسی لازم از طریق سامانه «سیمفا» وزارت کشور است.

کد خبر 6085060

دیگر خبرها

  • بازداشت کلاهبردار معامله خودرو در آبادان
  • دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن
  • انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان
  • شناسایی ۳۰۰ فقره تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور ۱۴۰۳
  • (تصاویر) کاروان خودروهای برقی بدون پلاک در تهران
  • دستگیری سارقان موبایل در کهگیلویه
  • کشف ۲ دستگاه خودرو سرقتی در میرجاوه
  • ضابطه مندی معاینه فنی تهران برای خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران