Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ انسان در زندگی برای اینکه زنده بماند نیازمند این است که برای خود امکاناتی را فراهم کند. البته این تلاش برای بقاء در دنیایی است که تقریبا تمام انسان‌ها بیش از یک قرن در آن حضور ندارند، اما این حضور خواه کم و خواه زیاد باشد بالاخره در گرو تامین شدن معاش انسان است و کسی که چند روز چیزی نمی‌خورد احتمال مرگش نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر بخواهیم در مورد زندگی قدری دقیق‌تر بیندیشیم، خواهیم یافت که اساسا اگر قرار باشد ما در این دنیا برای بقاء خود تلاش کنیم، بالاخره در پایان با نیستی و نابودی کارمان به اتمام می‌رسد، بنابراین طبیعی است که این سؤال در ذهنمان ایجاد شود و بگوییم که پس اگر مرگ و فنا در انتظار ما است چه دلیلی دارد که برا بقا بجنگیم و نتیجه این تفکر همان است که این روزها به نیهیلیزم یا پوچ‌گرایی نام‌بردار شده است.

بنابراین زمانی که ذهن انسان با چنین مسائلی آشنا می‌شود، همینجا نقطه آغاز دغدغه‌های او است که بالاخره قرار است چه سرنوشتی داشته باشیم؟ آیا قرار است کارمان به نابودی بینجامد؟ یا اینکه در ورای این عالم، جهان دِگری نهفته و بقای ابدی در آنجا می‌تواند برای ما امیدبخش باشد؟ به منظور آشنایی بیشتر با مسئله «معناداری زندگی» با ناصر مهدوی، پژوهشگر برجسته حوزه دین به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه راه‌کارهایی برای رسیدن به یک زندگی معنادار وجود دارد بیان کرد: وقتی می‌خواهیم در مورد مسائل معنوی از راهکار صحبت کنیم قدری کار دشوار می‌شود، چون ارائه راهکار در حوزه مسائل فکری و معنوی، دست طرف مقابل را می‌بندد. درست است که واژه جذابی است و راه‌کارهای کلی نیز در قرآن داریم که زندگی را معنادار می‌کند، اما اگر من بخواهم آنچه که به ذهم رسیده را به عنوان راهکار معرفی کنم، شاید خدای ناکرده شما را به مقصد و نتیجه نهایی نرساند.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: اما وقتی قرآن می‌گوید «وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى؛ و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود»، یعنی این زندگی دنیا از اهمیت برخوردار است، چون دنیای دیگری در انتظار ما است که آن جهان، برای ما مهم‌تر است و برای ورود به آنجا باید از ظرفیت، صلاحیت و قابلیت بالایی برخوردار شویم. یعنی زندگی ما باید با فضلیت و ارزش‌های بلند و ماندگار همراه شود و نباید زندگی دنیا را با ابتذال و امور بی‌ارزش سپری کرد.

این پژوهشگر حوزه دین با اشاره به راه‌کارهایی که برای رسیدن به این فضائل و خوب زیستن وجود دارد بیان کرد: واقعیت این است که وقتی انسان خدا را صدا می‌زند، یعنی خدایی که محبوب است و همه هستی از او است، در این زندگی دلش قرص می‌شود و از دل بستن به برد و باخت‌ها رها می‌شود. در حقیقت خودِ این عشق، انسان را نجات می‌دهد.

وی تصریح کرد: یک نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، همنشینی با انسان‌های فرزانه است و یکی از راه‌هایی است که به انسان برای داشتن یک زندگی خوب کمک می‌کند. دامنه این افراد فرهیخته و دانا نیز بسیار زیاد است و اگر یک مترجم، نویسنده، انسان خیر و دلسوز و دردمند، اندیشمند و متخلق به اخلاق نیکو در زندگی شما باشد، همه اینها شما را برمی‌کشد و روح شما را منبسط می‌کند و در اثر این ارتباط، خوشی‌های آنها به شما منتقل می‌شود. مولوی نیز می‌گوید «یا تبر بر گیر و مردانه بزن، تو علی‌وار این در خیبر بکن؛ یا به گلبن وصل کن این خار را، وصل کن با نار نور یار را؛ تا که نور او کشد نار تو را، وصل او گلشن کند خار تو را».

این پژوهشگر حوزه دین در ادامه با اشاره به سومین راهکاری که برای زندگی معنادار می‌تواند موثر باشد بیان کرد: سومین راه که در قرآن آمده عبارت از حس صمیمی بودن در عالم است که شما را برای زندگی آخرت که فرمود «وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى» آماده می‌کند. یعنی لازم است که در این دنیا به جای تنازع و کینه‌توزی به صمیمیت روی آوریم، چون خدا می‌گوید که این تنازع‌هایی که وجود دارد از اوصاف اهل جهنم است و می‌فرماید «إِنَّ ذَلِکَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ».

وی تصریح کرد: برای همین است که اشاره می‌کند که بخشی از مال خود را به ایتام ببخشیم و سائل را از خود نرانیم که همگی این موارد نکات دقیق‌ و دل‌انگیزی است که از طریق توجه به این نکات، آخرت برای انسان هویدا می‌شود و موجب می‌شود که صدای خداوند به انسان برسد.

مهدوی در ادامه بیان کرد: همچنین خداوند در قرآن به طبیعت و رازهای پنهان در طبعیت اشاره می‌کند. اگر انسان در رازهای طبیعت بنگرد، متوجه این مسئله می‌شود که خداوند در پسِ این رازها نهفته است. چنانکه در آیه اول سوره حدید می‌فرماید «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ». اگر خداوند برای ما ظاهر نیست، ما او را گُم کرده‌ایم و کافی است که انسان با نگاه صمیمانه به طبیعت و رازها و شگفتی‌های این عالم نگاه کند تا در نتیجه، آرام‌آرام دلش نرم شود.

این پژوهشگر حوزه دین تصریح کرد: اینگونه زیستن، یعنی با خدا خلوت کردن، همنشینی با فرهیختگان و توجه به رازهای طبیعت و مواردی که به طور کلی اشاره شد موجب می‌شود که زندگی انسان نیز متحول شود. البته ممکن است که این سؤال ایجاد شود که چطور می‌توان با طبیعت برخورد کرد که پاسخ به این سؤال نیاز به دقت بسیار و موشکافانه‌ای دارد و باید در حوزه روانشناسی کارهایی کرده باشید تا بدان بپردازید و من هم اگر به این مسئله بپردازم از حوزه بحث خارج می‌شود و شاید حتی سلایق شخصی خود را ابراز کنم.

مسئله دیگری که با مهدوی در میان گذاشتیم، مسئله آسیب‌شناسی وضعیت موجود بود و در این زمینه این سؤال را طرح کردیم که چرا جوانان امروزی به ویژه در شرایطی که تلاطم‌های اقتصادی و ... وجود دارد اینقدر زود به وادی پوچ‌گرایی و ... می‌افتند و هدف اصلی را گم می‌کنند، با اینکه در این سال‌ها در تریبون‌های مختلف از دین و دینداری نیز بسیار سخن به میان آمده است.

مهدوی در پاسخ به این مسئله به جمله‌ای از امام علی(ع) اشاره و بیان کرد: امام علی(ع) یک جمله مهم و فوق‌العاده‌ای دارند و آن اینکه، وقتی از ایشان می‌پرسند که چرا به عنوان حاکم، لباست کهنه است، می‌گوید به این دلیل که آدم‌های نادار و تهی‌دست و فقیر از عدالت مایوس نشوند و می‌گوید وقتی مردم جامعه‌ای از عدالت مایوس شوند، طغیان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: چنین جامعه‌ای که امام علی(ع) ترسیم می‌کنند، می‌شود زمین شوره‌زاری که نمی‌توانید در آن درخت بلوط بکارید و از آن بذر خوش سر بزند. نسل امروز ما به دلیل بحران‌های اجتماعی و فرهنگی و تصمیم‌گیری‌های اشتباهی که صورت می‌گیرد، احساس می‌کند که در زندگی بازیگر نیست، یا اگر بازیگر است صدایش به گوش کسی نمی‌رسد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه تصریح کرد: این جوان با بحران‌های مختلفی مواجه است از جمله اینکه می‌بیند صدایش شنیده نمی‌شود و حتی راه‌ حل‌هایی که دارد نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه شاهد این می‌شود که عده‌ای راه حل‌های خود را به او تحمیل می‌کنند و از طرف دیگر نیز با فقر و مشکلاتی مواجه است و حتی نمی‌تواند نیازهای اولیه معاش خود را تامین کند، بنابراین فرصت برای برداشت‌های بعدی و یا تاملات دیگر بسته می‌شود. این یک مشکل است و موجب می‌شود که طغیان و عصیان به وجود آید.

مهدوی در ادامه بیان کرد: نکته دیگر اینکه بلند‌گوهای رسمی نیز همچنان حرف‌های سنتی می‌زنند که این حرف‌ها، درد و سؤال انسان امروز نیست. سوال انسان امروز از تنهایی، از بحث حقوق انسانی، آزادی، مسئله شر، جاودانگی، مرگ و حیات است که این مسائل بسیار جدی هستند. اما همچنان شاهد این هستیم که حرف‌ها به گونه‌ای است که جوان را نصیحت می‌کنند که اگر تقوا بورزی اینطور می‌شود و ... که مباحث کلیشه‌ای و تکراری است.

وی تصریح کرد: اما یک جوان می‌بیند که این حرف‌ها توسط گوینده‌اش نیز عمل نمی‌شود و در عین حال سؤال او نیز این مسائل نیست، بلکه سؤال او این است که دین در زندگی امروز چه دردی را دوا می‌کند. اگر امروز روانشناسی وجود دارد، چه نیازی به دین داریم؟ اگر دین تعبد است در مقابل، این دنیا نیز تعقل است و دین چه جایگاهی دارد؟ اگر امروز می‌توان اخلاق سکولار داشت، چه معنایی دارد که خود را وام‌دار اخلاق دینی کنیم؟ این همه جنگ و کشتار در تاریخ دینی چطور بوده است؟

مهدوی در ادامه افزود: نمی‌گویم اینها درست است، بلکه می‌خواهیم بگویم که اینها پرسش است و شما باید دردمندانه به اینها پاسخ‌های روشن بدهید. نه اینکه در همان صحنه قبلی بایستید و بگویید هرچه من گفتم درست است و اگر قبول نکردید مشکل شما است. خیر، این جوان باید بفهمد که شما رفته‌اید، خوانده‌اید، جهان امروز را شناخته‌اید و درد انسان را می‌دانید و در خور انسان پاسخ می‌دهید. همچنین معتقد هستم که نسل امروز، مظلوم‌ترین دوران خود را در تاریخ سپری می‌کند و باید اینها اصلاح و درمان شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه ناصر مهدوی دین پرسش دنیا آخرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۳۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی| مطهری مربی تراکتور شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا باتوجه به طی شدن پروسه مذاکره با گزینه مدنظر و پیگیری‌‌های صورت گرفته برای توافق قطعی، با تصمیم هیئت مدیره باشگاه تراکتور تا نهایی شدن اقدامات انجام گرفته، حمید مطهری به جمع کادرفنی تیم ملحق و مسئولیت فنی تیم به او واگذار شد.

مطهری بعد از ظهر امروز - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه - با حضور در دفتر مدیرعامل، قرارداد همکاری با باشگاه تراکتور را امضا کرد.

بر این اساس، تمرینات تراکتور از امروز زیر نظر مطهری و سایر اعضای کادرفنی برگزار می‌شود.

شایان ذکر است مدیریت باشگاه نیز با جدیت پیگیر توافق و معرفی سرمربی مورد نظر در اسرع وقت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • (عکس) متین ستوده هر روز جوان‌تر و زیباتر می‌شود؛ چهره او در سریال لیسانسه‌ها باورنکردنی‌ست!
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • رسمی: حمید مطهری در تبریز معارفه شد!
  • رسمی| مطهری مربی تراکتور شد
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • قتل هولناک پدر به دست دختر جوان | همکاری ۲ پسر در اجرای نقشه قتل | متهم: پدرم با زندگی من در خانه مجردی مخالف بود!
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟