Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:35:51 GMT

حمله تند و تیز مجدد ترامپ به بانک مرکزی آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۴۶۶۴

حمله تند و تیز مجدد ترامپ به بانک مرکزی آمریکا

دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: ما در رقابت جهانی پیروز شدیم ولی نه به لطف فدرال رزرو!

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آن که مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی آمریکا در شهر نیویورک احتمال کاهش گسترده نرخ بهره توسط این نهاد را ضعیف دانست، زخم کهنه اختلافات بین کاخ سفید و فدرال رزرو بار دیگر سر باز کرد و دونالد ترامپ که تاکنون بارها و بارها از بانک مرکزی آمریکا و جروم پاول، رئیس این نهاد به خاطر کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرده است، در توئیتر بار دیگر حملات تندی علیه فدرال رزرو به راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی که بار دیگر نگرانی ها از تلاش وی برای کاهش استقلال بانک مرکزی را تشدید کرده است از فدرال رزرو خواست تا روند افزایشی نرخ بهره را متوقف و معکوس کند و افزود آمریکا در رقابت جهانی به سر می برد و برنده این رقابت شده است اما این پیروزی به لطف فدرال رزرو به دست نیامده است.

ترامپ در بخش دیگری از انتقادات خود گفت: (مدیران فدرال رزرو) به قدر کافی  کار نکرده‌اند و سریع هم تصمیم نمی‌گیرند. می توانستیم از این که الان هستیم بهتر باشیم. الان این شانس را داریم که ثروت و موفقیت را برای آمریکا به همراه آوریم. رشد را متوقف نکنید!

فقط در سال گذشته بانک مرکزی آمریکا چهار مرتبه نرخ بهره را کاهش داد اما به نظر می رسد تا ۱۰ روز دیگر برای نخستین بار در یک دهه اخیر شاهد کاهش نرخ بهره در آمریکا خواهیم بود. ریکارد کلاریدا، فائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا در واکنش به توئیت های ترامپ گفت نیازی نداریم که یک سری اتفاق بد بیافتد تا نرخ بهره را کاهش دهیم.

پیش تر رئیس بانک مرکزی آمریکا با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مجلس این کشور با اشاره به کاهش رشد اقتصادی، کند شدن روند صعود نرخ تورم و افزایش تنش‌های تجاری اعلام کرده بود که فدرال رزرو در طول هفته‌های آینده نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جروم پاول دونالد ترامپ کاهش نرخ بهره آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست

به گزارش خبرنگار مهر یکی از دغدغه‌های این روزها در کشور موضوع تأمین ارز کالاهای اساسی و خدمات است و شاهد نوسانات غیر متعارف در بازار سفته بازی ارز هستیم، رویدادی که با وجود تأمین نیاز ارزی کالای اساسی با نرخ‌های ترجیحی بر روند بازارها اثر گذار بود و منجر به ایجاد رفتارهای هیجانی در قیمت‌ها می‌شود.

جعفر قادری اقتصاددان و نماینده شیراز و زرقان در گفت و گویی با مهر گفت: در حال حاضر بانک مرکزی نیاز ارزی را به صورت شناور مدیریت می‌کند و اگر می‌خواستیم اجازه دهیم نرخ ارز کاملاً آزاد شود شاهد التهابات ارزی قابل توجهی بودیم. طبیعتاً با توجه به وابستگی تولید از نظر مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات، تجهیزات و دانش فنی به خارج هرگونه افزایش نرخ ارز برای تأمین این موارد می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند و تورم بیشتری را در داخل ایجاد می‌کرد.

وی در ادامه گفت: اکنون بانک مرکزی نیازهای ارزی را در چند گروه تقسیم بندی کرده است و متناسب با شرایط نرخ ارز را برای کالاهای اساسی و … تخصیص می‌دهد، بخشی از تقاضا هم که انتقال سرمایه است و قابل کنترل نیست. این اقدام منجر شده تا فضای آرامش در کشور بوجود آمده و از تشدید تورم جلوگیری شود.

قادری در ادامه گفت: البته باید به این موضوع نیز اشاره کرده که مدیریت تمام نوسانات نرخ ارز در اختیار بانک مرکزی نیست و ناترازی های موجود در حوزه‌های مختلف مانند هزینه‌های جاری، صندوق‌های بازنشستگی، بخش انرژی و … به بودجه فشار آورده و فشار این ناترازی های در بازار ارز منعکس می‌شود، بنابراین شاید نیاز باشد تا کارهای جدی در سازمان برنامه بودجه، وزرات اقتصاد و بانک‌ها برای رفع ناترازی ها اجرایی شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: به منظور کمک به بانک مرکزی در مجلس قوانینی وضع شده که این اختیار و فرصت را به بانک مرکزی می‌دهد تا جلوی ناترازی های سیستم بانکی گرفته شود و با بانک‌های متخلف برخورد شود. در بحث صندوق‌ها هم کاری که توسط مجلس شد فضا را تاحدی قابل کنترل کرد و در بخش انرژی هم در تلاشیم با تصویب قوانینی به کاهش ناترازی ها کمک کنیم. تمام این موارد می‌تواند فشار را تاحدی از بازار ارز کم کند تا بانک مرکزی امکان مدیریت شرایط ارزی را به نحو بهتری پیاده سازی کند.

قادری گفت: در بحث مولد سازی دارایی‌ها و افزایش دامنه سیاست‌های اصل ۴۴ نیز باید اهتمام ویژه ای باشدتا ناترازی ها کاهش یابد، البته در این بین چند کار دیگر مانند حذف پیمان سپاری در بعضی حوزه‌ها مانند صنایع دستی برای دستیابی به جایگاه اصلی در این حوزه و رونق بخشی به این بازار نیز الزامی است. همچنین امکان افتتاح سپرده‌های ارزی و امکان توثیق این سپرده‌ها نیز از اقداماتی است که می‌تواند راهگشا باشد تا افرادی که نگران کاهش قدرت خرید خود هستند و می‌خواهند نقدینگی را به ارز و سکه و طلا و مسکن و خودرو تبدیل کنند این امکان را داشته باشند تا منابع را تبدیل به ارز کنند، مشروط بر اینکه بتوانند در سیستم بانکی سپرده کنند و سود منطقی هم به این سپرده تخصیص داده شود و امتیاز دیگری هم مانند امکان وثیقه گذاری این سپرده هم مورد پذیرش باشد. طبیعتاً با اجرای این طرح ارز حاصل از سپرده گذاری ها را که اکنون برای پاسخ دادن به تقاضای سفته بازی در جریان است به کار گرفته می‌شود و در زنجیره ارزش برای تأمین نیازهای ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اقتصاددان در پایان گفت: باید به این موضوع توجه داشت که حتماً باید ناترازی ها مدیریت شود تا بتوانیم تورم را کاهش دهیم و در صورت ایجاد ثبات و پایداری در اقتصاد قطعاً انگیزه‌های سفته بازی کاهش پیدا کرده و تقاضا برای خرید ارز و دارایی‌ها حقیقی کاهش پیدا کرده و برای تأمین نیازهای ارزی بخش‌های مولد به کار گرفته می‌شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد هرچقدر هم که ارز به بازار تزریق شود پاسخگوی نیاز سفته بازی نخواهد بود و کل بخش‌ها را فلج می‌کند و نقدینگی در سیستم بانکی برای خلق ارزش نمانده وشاهد یک دور تسلسل خواهیم بود.

کد خبر 6086724 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟