Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:27:52 GMT

ضرورت توجه به تحزب

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۴۷۹۹

ضرورت توجه به تحزب

محمد عطریان فر با درج یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: در واقع، هیچ وقت نمی‌شود در کشوری ۴۰ حزب داشته باشیم. معولا دو نظریه، سه نظریه و حداکثر چهار نظریه وجود دارند که مانیفست دارند و مدعی‌اند و نظریهِ سیاسی دارند و برنامه مدیریتی خاص خودشان را مطرح می‌کنند و همچنین پایگاه اجتماعی و طرفدارانی هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه شما بیایید، یک عرصه‌ای باز کنید که احزاب به اندازه ده‌ها عدد شکل بگیرند و شروع به فعالیت کنند، بیش از آنکه این شیوه تکثری حزبی مایه قوت باشد، موجب شکست و تضعیف خواهد شد. در واقع وقتی یک امری از اندازه‌های طبیعی خودش بزرگ تر شد شکل طنز پیدا می‌کند. پس اگر برخی از رفتارهای حزبی رایج در ایران را طنز بدانیم، قضاوتی غلط نداشته‌ایم.

لکن در یک نقاطی هم وقتی در یک جامعه و نظام سیاسی احزاب اجازه فعالیت می‌کنند، حتی احزاب رقیب روی یک پایه نظری باهم اتحاد نظر دارند. آن پایه و بیس مشترک عبارت از این است، در مقام تامین منافع و مصالح ملی و تامین منفعت مردم و تقویت زندگی مناسب مردم طرح و برنامه داریم.

منِ حزب «A» یک روشی و شما با حزب «B» روش خاص خودتان را دارید. در حالی که هر دو در راستای هدفی واحد تلاش می‌کنیم، با این تفاوت که روش‌های متفاوت داریم که خودِ این روش‌ها هم در سلیقه‌های سیاسی می‌تواند بازتاب داشته باشد و هم از لحاظ ظرفیت‌های زمانی، ممکن است برخی از دیدگاه‌ها را تقویت یا تضعیف کند. در حال حاضر، ما در یک نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که دشمن مشترک‌مان اصل نظام را هدف گیری کرده است، طبیعی است باید نوعی همگرایی را تجربه کنیم و برخی از اختلاف‌هایی را که متاسفانه اختلاف‌هایی کلی‌تر از حزب را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود احزاب با هدف تخریب یکدیگر نظام را تخریب می‌کند، کنار بگذاریم.

در واقع عکس مشترک آقایان توکلی و نبوی بازتابی از مطالبه ملی، مطالبه نخبگانی، مطالبه سیاسیی و مطالبه رهبران و مدیران اجرایی کشور است که ما باید دراین نقطه به اتحادنظر برسیم تا بتوانیم، با دشمن اصلی مقابله کنیم است وبدانیم، فضای فعلی می طلبد، انشقاق و اختلاف را کنار بگذاریم و رفاقت را مدنظر قرار بدهیم. به هرحال این آغاز راهی است که در بیش از سه دههِ گذشته فراموش‌اش کرده‌ایم. ما حتی بر این باوریم، احزاب رقیب باید شبکه صلح و آرامش در یک سطح از مسایل و موضوع‌ها به زبان مشترکی برسند. امروز در کشور بزرگی مثل آمریکا با ظرفیت بیش از ۳۰ درصد قدرت جهانی و با نیروهای اغماری نزدیک به ۸۰ درصد از قدرت جهانی را در اختیار خود می‌بیند و همچنین رقباش، رقیب هایی سختی هم هستند در حوزه فرامرزی زبان مشترک دارند.

به طوریکه شورای روابط خارجی ایالات‌متحده از گروه‌های مختلف با سلیقه های متضاد و در فضایی فراتر از احزاب سیاسی، می‌نشینند و طراحی می‌کنند و حتی برای قرن آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. این عینِ رفتار منطقی و تاثیرگذاری است که ما هم باید در کشورمان پیاده کنیم. مثلاً فرض کنیم، رهبری در مقام طراحی الگوی پیشرفت یا مثلاً سیاست‌مداران دولتی در تدوین سیاست‌های راهبردی و استرات ژیک وقتی نیروهایی را می‌خواهند به کار بگیرند تا از تجربه و تحلیل های آنها برخوردار باشند، باید گروه‌های مختلف سیاسی را در کنار خودشان داشته باشند و از نظرات‌شان استفاده کنند تا بتوانند، مجموعه قابل دفاعی عرضه کنند و به هنگام تغییرِ دولت‌ها و چرخش قدرت آن مجموعه ها پایدار بمانند.

ما به لحاظ تاریخی هم در شرایط صلح و آرامش و عدم وجود یک دشمن جدیِ خارجی هم به یک مجموعه اینچنینی نیاز داریم، چه برسد به الان که فشارهای بین المللی از چند سو تهدیدمان می‌کنند و طبیعی است، که این به این موضوع اهتمام بورزیم.

در حاشیه همان جلسه دیدار با رییس جمهوری، یک جلسه سرپایی با حضور آقایان مرعشی، حدادعادل و چند نفر به صورت سوکمسیون گفت و گو کردیم که صحبت‌مان این بود، با وجود رقابتی که در انتخابات داریم و باید هم داشته باشیم، اما باید بنشینینم و در یک زمینه های مشترکی به یک توافق‌هایی برسیمتا مجلس نظام جمهوری‌اسلامی در یک جایگاه و آستانهِ رفیعی شکل بگیرد و چهره هایی بتوانیم، وارد مجلس کنیم که توانایی و ظرفیت بالایی داشته باشند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس إيران ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، حدود ۵۰ نفر از مخالفان فاشیسم در نشستی در سالن تئاتر «گوبانگن» که توسط احزاب سبزها و «وانسترپارتیت» برگزار شده بود، شرکت کردند.

پلیس اعلام کرد که سه نفر از افرادی که مورد حمله قرار گرفته بودند، با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

حزب ضدنژادپرستی «اکسپو» که نمایندگانی در این نشست داشت، اعلام کرد «گروهی از نازی‌ها» پس از آغاز نشست وارد سالن شده و بمب‌های دودزا پرتاب کردند.

این حزب افزود: نازی‌ها با خشونت فیزیکی با شرکت‌کنندگان برخورد کرده و محل نشست را تخریب کرده و سپس نوعی بمب دودزا پرتاب کردند که ورودی سالن را پر از دود کرد.

«اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد، حمله به این نشست را وحشتناک خواند و افزود: این رفتار نفرت‌پراکنانه هیچ جایگاهی در جامعه باز و آزاد ما ندارد.

همه احزاب سیاسی سوئد نیز این حمله را محکوم کرده و آن را «حمله به دموکراسی» خواندند.

حزب وانسترپارتیت اعلام کرد، «افرادی که ظاهرا نازی بودند به رویدادی که در پی برابری میان همه افراد بود، حمله کردند.»

این حزب از «همه نیروهای سیاسی» خواست با «راست افرادی که دموکراسی ما را تهدید می‌کند» مبارزه کنند.

دیگر خبرها

  • حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • ضرورت توجه به حجاب وعفاف در جامعه
  • حمایت خانه احزاب استان گلستان از عملیات غرورآفرین «وعده صادق»
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • ضرورت توجه به مشکلات منابع انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه شهرداری ارومیه