Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-18@02:52:48 GMT

◄ نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز چرا توقیف شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۴۹۲۰

◄ نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز چرا توقیف شد؟

تین‌نیوز | 

یک روز پس از اخبار تازه درباره توقیف یک کشتی انگلیسی با نام «استینا ایمپرو» در تنگه هرمز واکنش‌ها به این اقدام ادامه دارد.

 به گزارش تین نیوز، بنا بر گزارش‌های رسیده از سازمان بنادر و دریانوردی، این کشتی به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و عدم رعایت اصل عبور بی‌ضرر از تنگه هرمز، امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به خطر انداخت و با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین بین‌المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می‌شود به هیچ‌یک از اخطارهای ارائه‌شده توجه نکرد. علاوه بر موارد ذکرشده، این کشتی با واردکردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط‌زیست خلیج‌فارس به‌عنوان یک‌دریایی بسته شده است.کشتی «مصدر» انگلیس که با پرچم لیبریا در تنگه هرمز در حال حرکت بود، بامداد شنبه مسیر خود را به طرف بندر رأس تنوره عربستان تغییر داد.

همچنین دومین کشتی انگلیسی ها به نام «مصدر» که در آب های خلیج فارس در حال تردد بود،مدت کوتاهی در تنگه هرمز متوقف شده بود اما به مسیر خود در آب های خلیج فارس ادامه داده است.طبق گزارش‌ها، ارتباط‌گیری با کشتی مصدر از سر گرفته شده و کلیه پرسنل و خدمه این کشتی در سلامت کامل به سر می برند.

عدم رعایت اصل عبور بی‌ضرر از تنگه هرمز

یکی از آبراهای بین المللی، تنگه های بین‌المللی است. تنگه بین‌المللی عبارت است از معبر باریک طبیعی یا بخشی از آب که دو قسمت بزرگ‌تر را به هم متصل می‌کند. در تنگه هرمز طرح ترافیک تردد کشتیرانی توسط سازمان بین‌المللی دریایی (ای مو) تنظیم‌شده است که به‌این‌ترتیب کشتی‌ها از قسمت شمالی تنگه وارد و از قسمت جنوبی تنگه خارج می‌شوند. بر اساس ماده ۳ عهدنامه حقوق دریاها، هر کشوری حق دارد عرض دریای سرزمینی خود را تعیین کند. این محدوده نباید بیش از ۱۲ مایل دریایی از خط مبدأ باشد. اصولاً کشتی‌های کلیه کشور‌ها اعم از کشور‌های کناره دریا‌ها یا کشور‌های بدون ساحل از حق عبور بی‌ضرر در دریای سرزمینی برخوردارند. اصولاً کشتی‌های کلیه کشور‌ها اعم از کشور‌های کناره دریا‌ها یا کشور‌های بدون ساحل از حق عبور بی‌ضرر در دریای سرزمینی برخوردارند.

واکنش و اظهارات مقامات انگلیسی

وزیر امور خارجه انگلیس طی صحبت‌هایی اعلام کرد که از طریق دیپلماسی نفت‌کش توقیف‌شده توسط ایران را آزاد می‌کنیم. او همچنین او مدعی شد: اگر آزادی دریانوردان ما محدود شود، ایران بازنده این حادثه خواهد بود. همچنین لندن به کشتی‌های خود هشدار داد که «فعلاً» از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند.

واکنش آمریکایی‌ها

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  در واکنش به توقیف یک فروند نفت‌کش انگلیسی  اعلام کرد آمریکا و متحدانش با همکاری یکدیگر از منافع خود در منطقه دفاع خواهند کرد. همچنین رئیس‌جمهور آمریکا «دونالد ترامپ»‌ در واکنش به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در خلیج‌فارس گفت که با دولت انگلیس درباره این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد. وی تلاش داشت که در واکنش خود جانب احتیاط را رعایت کند، تصریح کرد: بگذارید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

جهش قیمت نفت

قیمت نفت در ساعات اولیه توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران به مرز ۶۳ دلار صعود کرد. قیمت نفت برنت که عصر دیروز روند کاهشی داشت و به 62 دلار رسیده بود، ساعتی پس از اعلام خبر توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران به مرز 63 دلار افزایش یافت.

بعد از توقیف نفت‌کش ایرانی که توسط انگلیسی‌ها رخ داد حالا ایران به‌نوعی انتقام سختی از انگلیس رفت. رهبر انقلاب چند روز پیش طی صحبت‌هایی فرمودند: جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند. باید منتظر ماند که این تنش‌ها در منطقه منجر به چه اتفاق‌هایی می‌شود و چه عواقبی را برای کشورها خواهد داشت.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سازمان بنادر و دریانوردی توقیف نفتکش انگلیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۴۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می گردد

 ملوان روس کشتی که در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شده، به کشورش باز می‌گردد.

به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتینک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ایران به روسیه اطلاع داده است که در بازگشت ملوان روسی از کشتی توقیف شده MSC Aries توسط ایران به کشورش دخالتی نخواهد داشت.

کشتی کانتینری به نام MCS Aries روز شنبه با انجام عملیات و تخلیه پرسنل روی عرشه کشتی توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

مشخص شد یکی از خدمه این کشتی شهروند روسیه است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آمریکا سازمان اطلاعات سپاه و FSB روسیه را تحریم کرد واکنش روسیه به اقدام آمریکا علیه سپاه

دیگر خبرها

  • اجازه بازگشت خدمه روس کشتی جنجالی توقیفی اسرائیل
  • ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می گردد
  • ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می‌گردد
  • بازگشت ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش
  • پرتغال سفیر ایران را احضار کرد
  • افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نفت با بستن تنگه هرمز
  • کنعانی: تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی، محرز است
  • کنعانی: کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد
  • غرب باید قدردان رفتار مسئولانه و حرفه‌ای ایران در حمله تنبیهی اخیر باشد / علت توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز
  • وزیر امور خارجه: در حال پیگیری جزئیات مربوط به کشتی توقیف شده هستیم