Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@09:26:08 GMT

جنگ اصلی؛ جنگ روایت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۴۹۸۲

جنگ اصلی؛ جنگ روایت‌ها

برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد؛ در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، محمد عبداللهی نوشت: اندیشکده رند 20 سال پیش کتابی درباره "جنگهای شبکه ای" منتشر کرد که یک جمله کلیدی داشت: «در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بزرگترین بمبها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال 2012 نیز تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است.

جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند "روایت بسازد"، "کنترل روایت" را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. کسی که روایت اول را ارائه می دهد و تثبیت میکند،  چه از ایدئولوژی چه از اتفاقات جاری، افکار را تصاحب می کند و می تواند سیاست های خود را بر آنها تحمیل کند.

در بازار رسانه‌های جهان، رسانه های بزرگ صهیونیستی مثل بی بی سی و سی ان ان، تعیین کنندگان اصلی روایت ها و دستور کارهای خبری و تحلیلی هستند. با تاسف باید گفت، در حوزه رسانه ای ایران، بی بی سی فارسی و نوچه های رسانه ای اش چه شبکه های ماهواره ای چه روزنامه‌ها و صفحات اجتماعی که محتوا و مدل های تولید آن را اقتباس و تقلید می کنند، فرماندهی جنگ روایت ها را در دست دارند و نقش استراتژیک در کنترل افکار عمومی داخلی خصوصا در شهرهای بزرگ دارند.، شاهدم تغییر سبک زندگی بخشی از جامعه ایران طی دو دهه اخیر است و.. و اگر با این «غول روایت ساز» مقابله فکری و رسانه ای نشود، ضربات سهمگین تری از آن خواهیم خورد.

آنها چگونه روایت می سازند؟ اخبار مهمترند یا روایت ها؟ روایت ها چگونه غالب می شوند؟! آنها چه روایت هایی برای ما ساخته اند که در پس ذهنمان جا گرفته اند؟

برخلاف تصور برخی، رسانه حرفه ای، هیچ خبر یا تصویر و فریمی را بی هدف تولید نمی کند. آنها ابتدا یک روایت را می سازند. که شاید اصلا در هیچ خبر و تحلیلی، مستقیما آن روایت را به شما نگویند. مثلا اتاق فکر بی بی سی تصمیم می گیرد یکی از مهمترین پاشنه های راهبردی ایران را هدف بگیرد: مقاومت. روایت می سازد: «مقاومت بی فایده است، همه باید در نظام جهانی مدنظر امریکا هضم شوید.» و بعد بر اساس این روایت هزاران خبر و تحلیل می سازد یا میگوید، مستندهای تاریخی می سازد، کمپینهای اجتماعی و رسانه ای به راه می اندازد، حتی در سطوح خرد در فلان کانال پرطرفدار طنز شعر و انیمیشن منتشر می شود. مرتبا در بخشهای مختلف خبری، عقب نشینی کره شمالی و مذاکرات کیم با ترامپ با آب و تاب بیان می شود، در فلان بخش خبری لگدی به فیدل کاسترو زده می شود، امارات 2 میلیون نفری به عنوان نماد پیشرفت در اثر سازش با غرب برجسته سازی می شود، حتی مستند تاریخی ساخته می شود.

در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی، به ناگاه با سندسازی و جعل و دروغ، بی بی سی با تبلیغات عجیب غریب مدعی می شود اسناد محرمانه و مریخی کشف کرده که نشان می دهد آیت الله خمینی تماس های سری با دولتهای کندی و کارتر داشته است! همزمان یک خاطره سازی از هاشمی رو می شود که مدعی است امام آن امام که امریکا را شیطان بزرگ می خواند، خواهان دوستی با امریکا و نگفتن مرگ بر آمریکا بود! پس از آن، دیوید پترائوس فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در عراق به میدان می آید و مدعی می شود سردار سلیمانی برای مذاکره با امریکا پیام می داد. جنگ روایتی که تلاش می کند هم اسطوره سازش ناپذیری امام و سردار قهرمان و محبوب ایران را بشکند و هم روایت اصلی دیگر با عادی سازی و نرمالیزاسیون القا شود. و مخاطب چنان در بمباران اخبار و شایعات و دروغ بزرگ درگیر می شود که دیگر حتی صدای ابراهیم یزدی نهضت آزادی را نمی شنود که کدام تماس سری امام؟! کارتر نامه نوشت و امام علنی جواب داد که «ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم»، نه «دولت آمریکا!». و حتی صدای کارنلوس سفیر ایتالیا در عراق را نمی شنود که کدام پیام سردار؟! بی بی سی دروغ و برعکس می گوید، ما به نیروهای شیعه عراق التماس می کردیم که مستقیما با سلیمانی ارتباط بگیریم و او رد می کرد!

و اینچنین برجام بر ملت ما قالب می شود. و برجام های بعدی و بعدی زمینه چینی می شوند.

 تقریبا هیچ خبر و تحلیل و مستندی در بی بی سی و زیرمجموعه هایش، بدون قرار گرفتن در پازل «روایت» منتشر نمی شود. دهها روایت برای تغییر گرایشات سیاسی و ذائقه فرهنگی مردم ایران در این رسانه ها ساخته و پرداخته می شود که متاسفانه حتی از چشم تیزبین ترین مدیران رسانه ای هم عبور می کند چه رسد به مخاطبینی که ورای تحصیلات مختلف، مجهز به سلاح «سواد رسانه ای» نیستند. برخی دیگر از این روایت ها که ذیل آنها صدها خبر و تحلیل و دروغ و شایعه منتشر می شود، چنین هستند:

روایت : «ایران سیاه است و رو به نابودی»:

 ایرانیها افسرده اند، عصبانی ترین مردم جهان اند، ایران همه محرم و عزاست، جشن و شادی نیست، متولد شدن در ایران یعنی بدبختی، مهمانی و پارتی گرفتن یعنی زندان و..! غرب رویایی  و اتوپیایی است و دیگر کشورها همه مشغول رقص و شادی و گل و بلبل! فقط ایران پر از کارتن خواب و فقیر و کودکان کار است و.. راضی بودن و امیدوار بودن مردم ایران از زندگی به هیچ وجه در هیچ خبر و تحلیلی نشان داده نمی شود. و حتی هشتگ #پشیمانم در برنامه های ظاهرا روانشناسی این شبکه برجسته می شود.

روایت: «انقلاب اشتباه بود و عصر پهلوی بهشت !» :

ذیل این روایت است که مستند "شام آخر در تهران" و "شهبانو" و.. در تطهیر پهلوی ساخته می شود، از فیلمفارسی و خوانندگان و رقاصه های دوره پهلوی نوستالژی سازی می‌شود، شعار "رضا شاد روحت شاد" پرداخته می شود، در افواه عمومی «زمان شاه بعنوان زمان چهارم ترجمان می شود" (بغیر از گذشته و حال و آینده)!، چهل سال انقلاب در زبان چند سلبریتی به عنوان چهل سال بدبختی تصویرسازی می شود، دهه شصت (نه چهل و پنجاه و..) به عنوان نسل سوخته لیبل می خورد و..

روایت: «حکومت ایران، بزرگترین تهدید جهان است. ایران عامل بحران در منطقه و جهان است»:

 بر اساس این روایت صدها برنامه ساخته می شود که نشان دهد عامل مشکلات اقتصادی، سپاه و صنعت هسته ای و موشکی است. یعنی توان نظامی ایران که کمتر از 5 درصد کل بودجه کشور را مصرف می کند، و نقطه قوت کشور برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت مردم است، به عنوان یک نقطه ضعف نشانه گرفته می شود. از حشدالشعبی، حزب الله لبنان، حکومت بشار اسد و تمامی متحدان و بازوهای منطقه ای ایران اعتبارزدایی و هیولاسازی می شود. برای تخریب هر چه بیشتر مقاومت، انواع شایعه ها علیه مردم عراق، مردم لبنان و فلسطین و سوریه و.. ساخته میشود، حتی کمپین «نه به کمیته امداد» برای جلوگیری از روند فقرزدایی در ملتهای منطقه با حمایت ایران به راه میفتد و..

روایت: «جنگ تحمیلی و دفاع بیهوده و حماقت بوده و هست»:

برای این روایت، که ذیل خط راهبردی مقاومت شکنی ساخته می شود، به انواع روشها از دفاع مقدس تقدس زدایی می شود: تشکیک در شروع کننده جنگ، تقلیل جنگ به دعوای شخصی رهبران دو کشور، جنایت ایران علیه عراق و..، شهدا بخاطر وطن پرستی و تعصب نژادی یا حتی کنجکاوی و جوگیری و امتیازات مادی به جنگ رفتند، نه اسلام و قرآن و راه امام حسین و... برای این روایت انواع خبر و حتی مستند می سازند: مستند جام زهر، مستندهای منتظری و.. 

جریان رسانه ای صهیونیستی تمامی تلاش خود را بکار می گیرد تا انواع روایتها را بسازد و بر مردم ما قالب کند:

«حکومت ایران مشروعیت مردمی و اخلاقی ندارد. (مستند خط و نشان رهبری، مستند بهتان و..، «ایران و تاریخ ایران یعنی کوروش و هخامنشیان که مورد تمجید یهود و اسرائیل هستند» (مستند هرگز نخواب کوروش و..)، «شادی یعنی دور ریختن اسلام» (نوشیدن شراب و روابط آزاد جنسی و زندگی با سگ و..)، «مردم اسرائیل مثل بقیه مردم جهانند و صلح طلب» و..

اما در برابر این روایت سازی های شیطانی، ما چه کرده ایم؟ چگونه روایت ساخته ایم؟

«ایران رو به پیشرفت است و روزبروز قویتر شده»، «جنگ تحمیلی دفاع بود و باعث افتخار و امنیت ما»،«امریکا ام الفساد جهان است و منشا همه جنگها و گروههای تروریستی دنیاست»، «ریشه همه مصائب  و مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ما پهلوی ها و لیبرالها هستند»، «جمهوری اسلامی حکومت مردم است و مسئولان ریز و درشت انتخاب خود ما»، «جریان برانداز عقب مانده و وطن فروش است»، «تاریخ ایران هفت هزار ساله است نه دو هزار و پانصد ساله، شاهان مقدس نیستند»، «مردم اسرائیل مثل دولتشان اشغالگرند و خانه هایشان را بر خون ساخته اند و جنگ طلب»، «ایران بهترین مقصد گردش و تفریح حلال و آرامش است»..

اینکه چقدر روایت های ضدجریان موفق بوده و حتی هدفمند و برنامه ریزی شده، موضوع مطلب دیگری است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانهها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،برنامه  سلام خبرنگار امروز صبح ۳۱ فروردین با موضوع نگاهی به اتفاقات چند ساعت اخیر  با کارشناسی فواد ایزدی استاد دانشگاه پخش شد مشروح این برنامه را می خوانید: 
مجری: نگاهی به اتفاقات چند ساعت اخیر داشته باشیم تحلیل تان چیست و آن چه که رسانه‌های خارجی سعی کردند فضاسازی داشته باشند نسبت به آن چه درباره اصفهان شنیده شده و گفته شده است؟
آقای دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل: یک جنگ ترکیبی است که کشور با آن مواجه است جنگ‌های ترکیبی همان طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود یک بخش رسانه‌ای و عملیات روانی دارد که این بخش رسانه‌ای و عملیات روانی از همان دقایق اول حمله ایران به رژیم صهیونیستی در (مجری: عملیات تنبیهی وعده صادق) وعده صادق که انجام شد این عملیات روانی شروع شده اتفاقی هم که امروز صبح افتاده در ادامه همان عملیات روانی است و خبرنگارتان در اصفهان بود. خبری خاص در آن جا نیست. 


سوال: در تصویر شبکه خبر زنده هم داریم زندگی در جریان است. 
ایزدی: مردم از دعای ندبه در حال برگشتند. حالت طبیعی است و مردم در حال حرکتند. خبر‌هایی که شما گزارش دادید این است که در اصفهان چند تا ریزپرنده بودند که هدف قرار گرفتند و صدایی که شنیده شده برای همان بوده و از این جهت بزرگ نمایی اتفاقی که نیفتاده یک سبکی است که طرف مقابل دارد بزرگ نمایی کاری که خودشان می‌کنند و کوچک نمایی که جمهوری اسلامی می‌کند. خیلی جالب است شبکه‌های خارجی را رصد می‌کردم وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ویدئویی ازش منتشر شده شبکه‌های بین المللی را نگاه کنید این ویدئو را مرتب پخش می‌کنند که آن پایگاه هوایی که هدف قرار گرفته در رژیم صهیونیستی به شدت صدمه دیده است منتهی ادعایشان چه بود ادعایش رسمی شان چه بود این بود که اتفاق خاصی نیفتاده و آن عملیات روانی هم سند داریم که اتفاق خاصی در کشورمان نیفتاده و از این جهت مردم می‌توانند بروند به دعای ندبه شان برسند مشکل خاصی نیست. 

 

سوال: امروز قرار است در سراسر کشور تظاهرات مردمی را بعد از نمازجمعه داشته باشیم هم در حمایت از عملیات وعده صادق و هم تداوم محکومیت جنایت صهیونیست‌ها در غزه، چه ارتباطی بین این تظاهرات و این اتفاقی که فضاسازی رسانه‌ای که اشاره کردید می‌توانیم ببینیم؟ 
ایزدی: تظاهراتی که امروز برگزار می‌شود تصاویرش در همه جای دنیا پخش می‌شود دو دو هفته است که ایران خبر اول دنیاست و مسایلی که مرتب بوده. 


سوال: از روز قدس آن جمعه بگیریم تا این عملیات.
ایزدی: روز قدس جای خودش را داشت این هدف گیری کنسولگری ایران در دمشق اتفاق مهمی است و پوشش خبری گرفت زمانی که ایران پاسخ داد عملیات وعده صادق نصف شب بود در آن ۲۴ ساعت ۸ تا مصاحبه بین المللی داشتم حالت به شدت اخبار بین المللی مسایل را پیگیری می‌کند این تصاویر هم دیده می‌شود یکی از دلایل هجمه خبری و عملیات روانی این ساعت می‌تواند تحت تاثیر قراردادن این تظاهرات باشد منتهی یک مشکلی این جا وجود دارد مشکل این است که مردم ایران زمانی که چنین عملیات روانی را می‌شنوند اتفاقا بیشتر تظاهرات می‌روند یعنی برخلاف صهیونیست‌ها که آژیری می‌شنوند همه در پناهگاه‌ها فرار می‌کنند و واقعا توانمندی مقابله با هیچ چیز را ندارند مردم ایران برعکسند این روحیه مقاومت در کشور وجود دارد سابقه هشت سال جنگ تحمیلی را مردم دارند و از این جهت عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد یعنی عملیات روانی کردند شاید تحت تاثیر بدهند تظاهرات امروز را و در عمل شما خواهید دید که نه تنها تظاهرات تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد جمعیت هم بیشتر می‌شود و بعد پوشش خبری بین المللی هم بیشتر می‌شود، چون اتفاقی افتاده دیگه این عملیات روانی که طراحی کرده بودند اگر امروز نبود شاید پوشش خبری بعدازظهر هم اتفاق نمی‌افتاد از این جهت به نظرم مسیر مسیر صحیحی است که کشور دارد می‌رود و هوشمندی مردم ایران به نظرم قابل تحصین است.


سوال: به فضاسازی رسانه‌ای صهیونیست‌ها اشاره کردید از آن طرف ممنوعیت‌هایی که ایجاد کردند هم در این چند روز دیدیم از جمله این که به خبرنگاران رسانه‌ها اجازه ندادند که به پایگاه‌هایی که در این چند روز ازشان نام برده می‌شود بروند و تهیه گزارش داشته باشند هم یک فضاسازی علنی جمهوری اسلامی ایران دارند هم یک ممنوعیت رسانه‌ای برای خودشان ایجاد کردند.
ایزدی: اظهارات وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به نظرم کافی است وزیر امنیت داخلی است پرونده این داستان‌ها دست ایشان است ویدئویی هم که لو رفته به هر حال لو رفته کاملا مشخص است که تاثیرگذار بوده حمله و مخرب بوده حمله و در این چند روزی که از عملیات وعده صادق گذشته روی خط خبر‌ها دیدید که طرف می‌خواهد کوچک نمایی کند حمله را و موفق هم نبودند یعنی کسی در دنیا این را باور نکرده است رسانه‌ها از ما می‌پرسیدند که نظرتان در مورد این عدد ۹۹ درصد چیست جواب مان خیلی ساده بود گفتیم سخنگوی رژیم صهیونیستی که این عدد را داده همان آدمی است که می‌گوید ما در اسراییل اخلاقی‌ترین ارتش دنیا را داریم و روزانه صد تا میانگین زن و کودک این‌ها شهید می‌کنند همزمان که صد کودک و زن شهید می‌کنند می‌گویند که اخلاقی‌ترین ارتش دنیا را داریم از این جهت هیچ کس این‌ها را در دنیا جدی نمی‌گیرد حرف شان را جدی نمی‌گیرد، چون عملکردشان را در عمل می‌بینند. 


سوال: یک موضوع دیگری که مطرح شده برخی رسانه‌های خارجی از جمله سی ان ان به نقل از مقامات امریکایی این موضوع را مطرح کردند در کنار فضاسازی که شما تحلیل کردید امریکایی‌ها اعلام می‌کنند که رژیم صهیونیستی در جمهوری اسلامی در داخل خاک ایران عملیات انجام شده و آن چه که به عنوان اتفاقاتی که در اصفهان مطرح شد به عنوان عملیات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند آیا واقعا باید بگوییم یک عملیات اتفاق افتاده است؟
ایزدی: امریکایی‌ها از ابتدا از همان ۷ اکتبر میدان دار صحنه اند و ارتباط کاملا نزدیک است هماهنگی کاملا نزدیک است هم در حوزه نظامی هم در حوزه عملیات روانی در حوزه تبلیغاتی دیشب در شورای امنیت سازمان ملل امریکا کشوری بود که وتو کرد عضویت فلسطین را، همه کشور‌های دنیا ۱۲ کشور رای مثبت دادند انگلیس خبیث و سوییسی که باید برود پنیر درست معمولا در حوزه پنیر توانمندی دارند این‌ها رای ممتنع دادند جرات نکردند رای منفی بدهند حتی انگلیس که خباثتش مشخص است، امریکا وتو کرد در مقابل همه دنیا به این سبک مقابل افکارعمومی دنیا می‌ایستد می‌دانید زمانی که عملیات وعده صادق انجام شد هر کسی که متاثر شده بود از تصاویری که از غزه می‌آید خوشحال شد همه جای دنیا خوشحال شدند فقط ایرانی‌ها نبودند فقط مسلمانان نبودند همه جای دنیا چرا، چون هر عکسی تصاویر را می‌دید ناراحت بود هفت ماه است خیلی‌ها دارند خون گریه می‌کنند و متوجه شدند یک کشوری که می‌تواند در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد و پاسخ شدید بدهد از این جهت این وضعیتی است که امریکا دارد کاملا هماهنگ است در حوزه دیپلماتیک در حوزه سیاسی در حوزه امنیت روانی و این‌ها طراحی شده است به نظرم این عددی که دادند ۹۹ درصد موشک‌ها به نتیجه نرسیده این عدد را قبل این که عملیات ایران شروع شود، چون به هر حال می‌دانستند ایران عملیاتی را خواهد کرد این عدد را قبلش طراحی کرده بودند و خیلی نباید توجه کرد به حرف آدم‌هایی که روزانه ده‌ها نفر صد‌ها نفر را می‌کشد. 


سوال: آن ترکیبی که در ابتدای صحبت هایتان بیان و اشاره کردید و فضاسازی که صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند این اقدام امریکا را می‌توانیم از این منظر ببینیم که برای سرپوش گذاشتن برای اقدامی که در شورای امنیت داشته و وتویی که داشته تلاش می‌کند که اذعان عمومی دنیا را از آن اتفاق دور بکند.

ایزدی: شک نکنید. وزیرخارجه جمهوری اسلامی امروز در نیویورک حضور دارد می‌دانید زمانی که وزیر کشوری در مجمع شورای امنیت سازمان ملل حضور پیدا می‌کند سطح کار خیلی بالاتر می‌رود از این جهت یک فشار رسانه‌ای گسترده‌ای از دیشب روی امریکا وجود دارد و هم به خاطر عملیات وعده صادق و هم به خاطر وتویی که دیشب امریکا انجام داده بود نیاز داشتند یک عملیات روانی انجام بدهند و اصفهان مان صحیح و سالم است عملیات روانی آن‌ها هم شکست خورده و شکست خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود
  • جنگ غزه، رسانه‌ها و روایت‌ها
  • روایتی از حضور رسانه‌ها و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم خورد
  • روایتی از حضور رسانه‌ها و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم زد
  • روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب
  • روایت رسانه‌های اسرائیلی از پنهان‌کاری ارتش صهیونیستی درباره موفقیت‌های عملیات «وعده صادق»
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • «پا به ماه» روایت کرد/ ۲ خواهر دوقلو که با هم باردار شدند
  • روایت عملیات وعده صادق از زبان جوانان فلسطینی
  • روایت رسانه عبری از ناکارآمدی پهپادهای آمریکایی در اوکراین