Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: تنها درمان فشار خون در شرایط حاد برای زنان باردار، پایان دادن به بارداری است.

دکتر معصومه غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: فشارخون یک اختلال در انقباضات جدار عروق است که در هر سنی با توجه به بسیاری از عوامل به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مثلا در سنین جوانی فشار خون می‌تواند به دلایل اختلاط عروقی و یا تنگی در شرایین کلیوی و قلبی باشد اما آنچه بیشتر مد نظر ماست فشار خون در دوران بارداری است که می‌تواند از قبل از بارداری هم در فرد وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشار خون بیشتر در خانم‌هایی که در سن بالا باردار می‌شوند، رخ می‌دهد

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با بیان اینکه فشار خون بیشتر در خانم‌هایی که در سن بالا باردار می‌شوند یا خانم‌هایی که تحت درمان هستند رخ می‌دهد، گفت: بانوانی که تحت درمان هستند باید درمان آنان ادامه یابد.

غفارزاده تاکید کرد: اگر در ماه‌های اول بارداری فرد متوجه شوند که فشار خون دارد باید درمان فوری را شروع کند و چنانچه در ماه‌های آخر متوجه این عارضه شد مانند  مسمومیت حاملگی باید برخورد کنیم.

وی با طرح این سوال که در قبل از زمان بارداری روش برخورد با این افراد چگونه است؟ تصریح کرد: این افراد باید اول از نطر کلیوی و قلبی کنترل و نیز معاینه چشمی شوند تا مشکل عصب بینایی نداشته باشند.

در دوران بارداری نباید بیشتر از دو تا سه دارو برای کنترل فشار خون استفاده شود

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان بیان کرد: در دوران بارداری نباید بیشتر از دو الی سه دارو برای کنترل فشار خون استفاده شود و حتما باید عروق کلیوی سالم  باشند.

غفار زاده با اشاره به اینکه این بانوان چنانچه  بیش از سه قرص فشار در روز مصرف می‌کنند (به شراط این که سه نوع متفاوت باشند) اجازه بارداری ندارند، افزود: اگر این افراد بر اثر فشار دچار اختلالات کلیوی و یا  آسیب عصب بینایی شده‌اند اجازه بارداری ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع بانوانی که دچار عارضه  فشار خون بالا هستند (فشار ماکزیمم بالای 13 و فشار مینیمم بالاتر از 9) قبل از تصمیم برای باردار شدن باید با پزشک متخصص قلب و عروق، فشار خون و زنان و زایمان مشورت کنند.

مسمومیت حاملگی خطری جدی برای مادر و جنین است

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اینکه بعد از باردار شدن نیاز است برخی قرص‌ها را که ترکیبات آن از جفت عبور می‌کند تغییر داده شود، افزود: همچنین کلیه  و کبد خانم ‎ های باردار در دوران بارداری باید هر سه ماه یک بار بررسی شوند.

غفارزاده در مورد بانوانی که پس از باردار شدن دچار عارضه فشار خون بالا می‌شوند، گفت: معمولا در سه ماهه سوم مادرانی که دچار فشار خون بالا می‌شوند که به مسمومیت حاملگی مرسوم است که این مسمومیت خطری جدی برای مادر و جنین محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در مادران باردار باید افزایش وزن، رژیم غذایی و پروتئین آوری کلیه به ویژه در طول سه ماهه سوم حتما کنترل شوند ودر بانوان شکم اول بعد از هفته بیستم احتمال ایجاد مسمومیت حاملگی باید رصد شود البته این مهم ارتباطی با رژیم غذایی و مصرف نمک ندارد و به خاطر اختلالات ژنتیکی به وجود می‌آید.

تنها درمان فشار خون در شرایط حاد ختم حاملگی و پایان دادن به بارداری است

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اینکه یکسری علائم پیش قراول مانند افزایش ناگهانی وزن، افزایش فشار خون بالاتر از 13 بر روی 9، سن پایین تر از 16 و بالای 40 سال، شرایط بد اقتصادی و سوءتغذیه و مسائل جغرافیایی در ایجاد  این عارضه بسیار مهم هستند، اضافه کرد: این بیماری درمان دارویی ندارد و تنها درمان آن در شرایط حاد ختم حاملگی و پایان دادن به بارداری است و چنانچه در شرایط حاد به بارداری خاتمه داده نشود عوارض جانی مانند کنده شدن جفت، خونریزی شدید، کاهش پلاکت، خونریزی مغزی و کبدی، تشنج و حتی مرگ جنین را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: چنانچه تا سه ماه پس از زایمان این عارضه مرتفع نشود، پایدار شده و از آن پس شخص دچار شده یک بیمار فشار خونی مزمن خواهد بود واگر خانمی در یک حاملگی به آن دچار شود احتمال این که در حاملگی‌های بعدی نیز به آن دچار شود وجود دارد اما صد در صد نیست.

غفارزاده به موضوع پیشگیری از مسمومیت حاملگی اشاره کرد و با بیان اینکه در بسیاری از بانوان این مهم قابل پیشگیری نیست، افزود: برخی اقدامات مانند کنترل وزن، رژیم غذایی مناسب (پر پروتئین به ویژه پروتئین‌های دریایی، سبزی و میوه کافی)، کاهش استرس و حفظ آرامش، عدم مصرف دخانیات، بررسی اندام‌هایی مثل کبد و کلیه قبل از حاملگی موثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فشار خون فشار خون بارداری منطقه لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل

پنیر یکی از انواع لبنیات است که از هزاران سال پیش تا کنون بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می‌دهد. پنیر انواع مختلف و طعم های متفاوتی داشته و در بسیاری از دستورهای آشپزی موجود در دنیا نقشی اساسی ایفا می‌کند. پنیر کوتاژ از انواع پنیر است که مزه ترشی دارد و فواید بی نظیری برای سلامتی دارد که در این بخش از بهداشت و سلامت به آن پرداخته ایم.

پنیر کاتیج یا کوتاژ چیست؟

به گزارش نمناک، پنیر کوتاژ یا پنیر کاتیج که به آن پنیر کلبه نیز می گویند، یک پنیر سفید و نرم است که در تهیه آن از مایه پنیر استفاده نمی‌شود و از شیر ترش تهیه می‌شود. پنیر کوتاژ یک پنیر تازه است و خیلی زود خراب می‌شود، بنابراین باید به سرعت مصرف شود و در یخچال نگهداری گردد.

طرز تهیه پنیر کوتاژ یا کاتیج سنتی سرشیر و چربی شیر را جدا کنید. شیر را در یک کاسه شیشه‌ای بریزید و رویش را هم با یک پارچه پشمی با بافت درشت بپوشانید. شیر را برای 2 روز در هوای آزاد و محوطه باز بگذارید تا شیر کمی ترش شده و حالتی ژله‌ای و دلمه دلمه بگیرد. بعد از 2 روز هیچ آبی نباید روی شیر ببینید واگر بعد از 2 روز شیر شما آب داشت، به آن وقت بیشتری برای ترش شدن بدهید. چربی شیر را دوباره بگیرید. شیر بریده شده را در یک ظرف فلزی بریزید و روی حرارت خیلی کم بگذارید و اجازه بدهید که 5 تا 10 دقیقه حرارت ببیند تا آب و دلمه‌های شیر جدا شود. بعد از جدا شدن آب شیر، آن را در پارچه نخی یا آبکش توری بریزید تا قسمت جامد شیر جدا شود. پارچه حاوی پنیر چند بار بفشارید. پارچه را 2، 3 ساعت از جایی آویزان کنید یا یک جسم سنگین روی پارچه بگذارید تا آب پنیر از آن خارج شود. این پنیر را می‌توانید چرخ کرده یا رویش خامه بریزید و مصرف نمایید. پنیر کاتیج یا کوتاژ برای چه کسانی مناسب است؟

پنیر کوتاژ یک ماده عالی برای افراد زیر است:

زنان باردار کودکان در حال رشد ورزشکاران، بدنسازان و دوندگان سالمندان موارد مصرف پنیر کاتیج یا کوتاژ از این پنیر به صورت رنده شده در انواع سالاد و نان می‌توان استفاده کرد. در بسیاری از دستور‌های آشپزی پنیر کوتاژ را یک جایگزین خوب برای پنیر ریکوتا می‌دانند، چون این پنیر چربی کمی دارد. در پاستا‌های پنیری هم می‌توان از این پنیر استفاده کرد. میزان مصرف پنیر کاتیج

پنیر یکی از غذاهایی است که در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کنید و اگر به شیر حساسیت دارید مراقب مصرف آن باشید.

فواید بی نظیر پنیر کاتیج یا کوتاژ

پنیر کوتاژ دارای فواید زیر می باشد:

یکی از فواید مهم پنیر کوتاژ حفظ دندان هاست. پنیر کوتاژسرشاراز کلسیم بوده و موجب می شود استخوان های قوی و سالمی داشته باشید و از پوکی استخوان و سایر مشکلات استخوانی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنید. با افزایش سن، توده استخوانی شروع به ضعیف شدن می کند و سلامت استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. پنیر سرشار از ویتامین ب کمپلکس و کلسیم است که با مصرف آن کلسیم و ویتامین ها جذب و در سراسر بدن پخش می شوند. ویتامین ب کمپلکس موجود در پنیر کوتاژ برای فعالیت های متابولیکی مختلف بدن بسیار مفید است. ویتامین ب12 موجود در پنیر کوتاژ برای عملکرد صحیح مغز مورد نیاز است و به جذب آهن کمک می کند. ریبوفلاوین کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل واسید پانتوتنیک به عنوان یک سنتز کننده عمل و به تشکیل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه در بدن ما کمک می کند.از طرف دیگر نیاسین نقش مهمی در هضم، تولید انرژی و کاهش کلسترول دارد. یک و نیم فنجان پنیر کم چرب حاوی 14 گرم پروتئین و 81 کالری است. مطالعات نشان می دهد پروتئین می تواند به افراد کمک کند در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشند و زنانی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند، عضلات لاغرتری دارند همچنین این مطالعه نشان داد زنانی که پنیر کوتاژ می‌خورند نسبت به زنانی که پروتئین کمتری (18 درصد کالری) مصرف می‌کنند، مدت بیشتری احساس سیری دارند. چربی پنیر کوتاژ برای رشد جنین زنان باردار مفید شناخته شده است. پنیر تازه 12 درصد و میزان چربی پنیر کوتاژ بین 40 تا 50 درصد می باشد. پنیر کوتاژ سرشار از مواد مغذی است،به همین دلیل برای زنان باردار و ورزشکاران توصیه می شود. پنیر کوتاژ سرشار از ویتامین آ است و مطمئنا برای سلامتی و رشد جنین در زنان باردار بسیار مفید خواهد بود. پنیر و محصولات فرآوری شده سرشار از کلسیم، فسفر و روی هستند. مقدار کلسیم موجود در پنیر کوتاژ 8 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است و علاوه بر این، سدیم فراوانی دارد. این مواد معدنی برای رشد جنین در رحم زنان باردار نیز بسیار مفید هستند. پنیر علاوه بر کلسیم، حاوی پروتئین های با کیفیتی است که مصرف آن در طول دوره رشد بسیار اهمیت دارد و همچنین برای داشتن توانایی کنترل وزن مناسب است. پروتئین موجود در پنیر کوتاژ می تواند از بدن در برابر سموم، باکتری ها و ویروس ها محافظت کند. نحوه نگهداری پنیر کاتیج

پنیر کوتاژ را می توان در یخچال نگهداری کرد و باید حداکثر تا چهار روز پس از خرید آن را مصرف کنید.

عوارض پنیر کاتیج

این پنیر حاوی حدود 364 میلی گرم سدیم است. رژیم غذایی پر نمک می تواند منجر به عوارضی مانند فشار خون بالا، افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و همچنین دیابت شود.

مطالعه اخیر روی رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی از جمله پنیر نشان داد که خوردن غذاهای غنی از گوشت و پنیر در دوران میانسالی می تواند خطر مرگ را دو برابر و احتمال چهار برابر خطر مرگ ناشی از سرطان را افزایش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • پیگیری علت فوت مادر باردار در اندیمشک