Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه، زباله و پسماند را ابرفاجعه زیست محیطی ایران و به ویژه استان های شمالی دانست و گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ تفکیک زباله را در مردم نهادینه نکردیم.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، سید علی اکبر طاهایی در چهل و هشتمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «پیش نیازهای توسعه استان گیلان» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در رشت برگزار شد، با اشاره به سابقه مدیریتی خود در همه دولت های بعد از انقلاب، اظهار کرد: در دوران نخست وزیری شهید رجایی با کاروان خدمتگزاران نظام همراه شدم و از این شهید بزرگوار آموختم که باید همراه مردم باشیم و به دردها و رنج های آنان توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات هستیم، افزود: دولتی ها و نظامی ها نباید فعالیت های انتخاباتی داشته باشند، بلکه باید در اصل مشارکت شورآفرینی کنند. امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب و موسس نظام در اولین دوره انتخابات رای خودش را اعلام نکرد، زیرا به بلوغ سیاسی ملت و شخصیت دادن به آنان عنایت داشت.

رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه، سد، آزادراه، اتوبان، فرودگاه، راه آهن و... را نمادهای توسعه دانست و تصریح کرد: بزرگان علمی و فرهنگی و سیاسی و مذهبی نیز جزو نمادهای توسعه محسوب می شوند، اما متاسفانه گاهی با بداخلاقی این سرمایه های انسانی را نادیده می گیریم. در این میان استان گیلان نیز به واسطه تاریخ و فرهنگ غنی از ستاره های درخشان و کم نظیری برخوردار است.

استاندار اسبق گیلان،  تکریم مقام علم و عالم را نخستین پیش نیاز توسعه دانست و یادآور شد: مدیران باید به عملکردهای مدیران قبل از خود توجه کنند و ضمن تکرار نکات مثبت، از تکرار اشتباهات بپرهیزند. ما پیرو دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) هستیم و بهترین آموزه های دینی را در اختیار داریم، اما متاسفانه به خودمان زحمت نمی دهیم که دین را بهتر بشناسیم و سیره علوی و فاطمی را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با رهبری نهضت انقلاب اسلامی همه ما را به مفاهیم و آموزه های دینی و قرآنی بازگرداند، گفت: گیلان سرزمین انسان های با فضیلت بوده و هست و شهید املاکی ها و آیت الله لاکانی ها و پرفسور سمیعی ها نمادهای توسعه ما هستند و با وجود این معارف نیازی به نسخه های نظریه پردازان غربی درباره توسعه نداریم. البته براساس آیات و روایات فراگیری علم و دانش حتی از کفار مورد تاکید است.

طاهایی، حضور دکتر نوبخت در راس سازمان برنامه و بودجه را یکی از افتخارات دانست و متذکر شد: بنا به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست استان های شمالی در این سازمان تشکیل شده است و معضل زباله سراوان در این کارگروه دنبال می شود.

وی خواستار برگزاری تور علمی - گردشگری ویژه مدیران و کارشناسان محیط زیستی کشور شد و عنوان کرد: زباله و پسماند ابرفاجعه زیست محیطی ایران و به ویژه استان های شمالی است و متاسفانه هنوز فرهنگ تفکیک زباله را در مردم نهادینه نکردیم.

رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به پیشرفت 50 درصدی نیروگاه زباله سوز ساری و پیشرفت 90 درصدی نیروگاه زباله سوز نوشهر، گفت: متاسفانه هنوز زمین نیروگاه زباله سوز رشت تحویل پیمانکار نشده است. روزانه در رشت بیش از دو هزار تن زباله تولید می شود و لذا نیروگاه زباله سوز 600 تنی تنها 25 درصد مشکل را حل می کند.

طاهایی، با بیان اینکه شیرابه های سراوان درختان را زنده زنده می کشد، خاطرنشان کرد: تاکنون 11 میلیارد تومان برای نیروگاه زباله سوز رشت پرداخت و 400 میلیارد تومان هم برای معضل زباله گیلان دیده شده است. خوشبختانه در بودجه امسال برای کلیدواژه «پسماند» یک هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که امیدواریم ادامه پیدا کند.

وی اصلاح طلبی و اصول گرایی را برگرفته از مفاهیم قرآنی دانست و تاکید کرد: ملاک ما قرآن است؛ نه افراد، زیرا اصول گرایی به معنی ریشه گرا بودن است و اصلاح گرایی پیام مکتب عاشوراست لذا باید به سلیقه های سیاسی احترام بگذاریم و خودمان را مدار قرار ندهیم. در واقع باید با مفاهیم اسلام و قرآن جهت گیری کنیم.

استاندار اسبق گیلان، انسان توسعه یافته را دومین پیش نیاز توسعه دانست و اظهار کرد: شهیدان بهشتی و چمران نماد انسان توسعه یافته عصر انقلاب اسلامی هستند. این دو شهید بزرگوار درس آموخته مکتب قرآن و شاگرد امام امت بودند و لذا باید به معارف آنان بازگردیم. بی تردید اگر شهید انصاری زنده بود ارتفاع توسعه گیلان نیز بسیار بالاتر از وضعیت کنونی بود.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال انقلاب ایران زیست محیطی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سرمایه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به مناسبت روز زمین پاک (دوم اردیبهشت) گفت : امسال شعار جهانی روز زمین پاک «امروز من، بدون پلاستیک» و شعار کشور ما «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» تعیین شده و محوریت برنامه‌های امسال مقابله با پسماند‌های پلاستیکی است که آسیب جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند.

وی از تبعات آلوده‌شدن زمین با پسماند‌های پلاستیکی یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این موارد ماندگاری طولانی مدت پسماند‌های پلاستیکی در محیط‌زیست است، بگونه‌ای که تجزیه یک پلاستیک بسته به نوع آن و شرایط محیط طبیعی بین ۳۰۰ تا هزار سال زمان نیاز دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پسماند‌های پلاستیکی نه تنها باعث آلودگی بصری در محیط می‌شود، بلکه مرگ برخی گونه‌های جانوری به دلیل بلع و یا خفه‌شدن با انواع پلاستیک را شاهد هستیم، اظهار کرد: این پلاستیک‌ها همراه با جریان آب وارد دریا‌ها و اقیانوس‌ها شده و حیات این مناطق را نیز تهدید می‌کنند.

به گفته جلیلیان، تجزیه پسماند‌های پلاستیکی پایان آلودگی حاصل از آنها نیست و پس از تجزیه، ذراتِ ریز پلاستیک آلاینده آب، خاک و هوا محسوب می‌شود و حجم زیادی از مواد شیمیایی را وارد چرخه طبیعت می‌کند.

وی تنها راهکار مقابله با پسماند‌های پلاستیکی را در درجه اول به حداقل رساندن مصرف این نوع پسماند‌ها و در گام بعدی بازیافت آنها اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس آمار‌های جهانی هر فرد روزانه سه زباله پلاستیکی وارد طبیعت می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، اگر هر فرد در جهان فقط یک پسماند پلاستیکی کمتر وارد چرخه طبیعت بکند، سالانه ۸۰۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی کمتری وارد محیط طبیعی می‌شود.

جلیلیان سپس به وضعیت تولید پسماند‌های پلاستیکی در کشور و کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در کشور روزانه ۵۰ هزار تن پسماند تولید می‌شود که حدود ۱۰ درصد آن پلاستیک و قابل بازیافت است. در کرمانشاه نیز روزانه حدود ۷۰۰ تن تولید پسماند داریم که ۱۰ درصد آن پلاستیکی است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه در شهر کرمانشاه حدود ۷۵ درصد پسماند‌ها بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: البته بخش زیادی از پسماند‌های پلاستیکی توسط زباله‌گرد‌ها از مخازن زباله جمع‌آوری می‌شود و به دست شرکت بازیافت نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان نیز برنامه برای راه‌اندازی سایت‌های بازیافت پسماند در دستور کار است، گفت:، اما در حال حاضر عمده شیوه مدیریت پسماند در شهرستان‌های استان به صورت دفن است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یک برنامه مهم که در کرمانشاه برای استفاده بهینه از پسماند‌های پلاستیکی با ارزش حرارتی در دستور کار است را استفاده از آنها به عنوان سوخت صنایع سیمان دانست که با جدیت پیگیری می‌شود و چنانچه اجرایی شود نه تنها به صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود پسماند‌های دارای ارزش حرارتی نیز به شیوه مناسب مدیریت شده و دیگر وارد چرخه محیط طبیعی نشود.

جلیلیان با اشاره به سایر عواملی که در کنار پلاستیک باعث آلودگی زمین می‌شود، افزود: پساب‌ها یکی از مهمترین این موارد است که اگرچه در بسیاری از کشور‌های دنیا به فرصت تبدیل شده و به صورت بازچرخانی شده برای صنایع مصرف می‌شود، اما در کشور ما هنوز تهدید به شمار می‌رود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته در کشور و از جمله استان ما نیز تدابیری اندیشیده شده که پساب‌ها برای استفاده صنایع بزرگ و یا آبیاری فضا‌های سبز مورد استفاده قرار بگیرد که امیدواریم در کرمانشاه و تا پایان سال بخشی از این کار انجام شود.

وی معتقد است، اگر پساب‌ها بازچرخانی و وارد مدار مصرف صنایع شود، هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم دیگر شاهد ورود پساب به محیط طبیعی و آلوده شدن زمین و آب‌ها نخواهیم بود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • سایت پسماند سراوان، درد بی درمان گیلان/ از جمع آوری سطل‌های زباله تا بحران زباله در آینده نزدیک + فیلم
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • وضعیت دفن زباله در اردستان مناسب نیست