Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ در پی شکل‌دهی نوعی ائتلاف دریایی به نام «عملیات گذربان» به بهانه مقابله با ایران است؛ توقیف نفتکش انگلیسی پیام واضحی به کشورهای غربی داد که دستاوردهای اقتصادی آن پس از این بروز خواهد یافت.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو - سید مهدی حاجی‌آبادی؛ شاید کسی نداند اهمیت موضوع توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران، جدا از تلافی دزدی دریایی انگلیس و اقتدار جمهوری اسلامی در سیطره بر آب‌های منطقه، در به هم زدن نقشه جدید ترامپ و مراکز فکری آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از این قرار است که ترامپ در پی شکل‌دهی نوعی ائتلاف دریایی به نام «عملیات گذربان» به بهانه مقابله با ایران است.
هدف از عملیات گذربان «پیشبرد ثبات حمل و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان اعلام شده است.

تنگه هرمز یکی از شریان‌های اصلی انتقال نفت است و روزانه حدود یک پنجم از نفت مصرفی جهان از این آبراه عبور می‌کند.

سنتکام می‌گوید، چارچوب امنیت دریایی به کشور‌ها این فرصت را می‌دهد که به کشتی‌های حامل پرچم‌شان محافظت دریایی افزوده شود.

در بخشی از بیانیه منتشره سنتکام در این مورد آمده است که آمریکا متعهد به پشتیبانی از این ابتکار است و کمک و رهبری کشور‌های منطقه و همچنین متحدان بین‌المللی برای موفقیت این ابتکار لازم است.
هرچند با اعلام این نقشه از سوی ترامپ کشور‌های بزرگ از جمله هند، چین، روسیه و برخی کشور‌های منطقه از جمله امارات، مصر و ... خبر از عدم همراهی با این ایده به صورت علنی یا در لفافه دادند.
شبکه سی ان ان در همین مورد روز جمعه نوشت: بسیاری از متحدان بالقوه آمریکا از طرح این کشور برای تشکیل ائتلاف جدید دریایی علیه ایران حمایت نمی‌کنند.
به گزارش این شبکه آمریکایی، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا که مسئول اداره نیروی دریایی ۳۳ کشور بین‌الملل (ائتلاف نیرو‌های دریایی مشترک) است هم اکنون با عدم حمایت این کشور‌ها برای تشکیل ائتلاف جدید دریایی علیه ایران روبه‌رو شده است.
براساس این گزارش، آمریکا مدعی است که به دنبال تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی در منطقه، برای تامین امنیت خلیج فارس در برابر تهدیدات ایران است، اما کمتر کشوری حاضر به حمایت از این طرح است.
به دنبال عدم حمایت کشور‌های متحد از طرح آمریکا به تازگی یکی از ناو‌های جنگی اسپانیا از ادامه اسکورت ناو هواپیمابر آبراهام لینکن که هم‌اکنون در دریای عمان به سر می‌برد اجتناب ورزیده و دریای عمان را به سوی آب‌های بین‌الملل ترک کرده است.
گفتنی است دولت اسپانیا هرگز از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حمایت نکرده است.
در حالیکه انگلیس یک ناو جنگ به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است، اما همچنان هیچ سندی برای آنکه نیروی دریایی رویال انگلیس به ناوگان دریایی آمریکا برای مقابله با ایران می‌پیوندد، وجود ندارد.
همزمان کشتی‌های جنگی هند که درحال اسکورت نفتکش‌های این کشور در خلیج‌فارس هستند برای مدت زمان طولانی‌تری در خلیج‌فارس باقی می‌مانند، اما به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نمی‌پیوندند.
منابع آگاه ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفتند دو کشتی جنگی هند که تحت پشتیبانی هواپیما‌های تجسسی قرار دارند قصد پیوستن به ائتلافی را که ایالات‌متحده قصد دارد برای «تامین ایمنی تردد دریایی» در نزدیکی تنگه هرمز ایجاد کند، ندارند.
طبق این گزارش، کشتی‌های نیروی دریایی هند از چند ماه پیش شناور‌هایی را که تحت پرچم این کشور حرکت می‌کنند هنگام ورود و خروج به آب‌های خلیج فارس و د‌ریای عمان اسکورت می‌کنند.
قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی از آستین سپاه پاسداران فارغ از تلافی دزدی دریایی ملکه، هشداری به آمریکا و کشور‌های کوچک منطقه بود که هرگونه همراهی با طرح‌های غرب برای برهم زدن امنیت آب‌های منطقه، با پاسخ قاطع ایران همراه خواهد بود.
این مسئله به وضوح موجب عقب‌نشینی بیش از پیش متحدین آمریکا از رویارویی با ایران شده و این قطعا از بزرگترین دستاورد‌های مقاومت فعالانه است؛ چنانکه امارات پس از هدفگیری پهپاد امریکایی و مشاهده طبل توخالی تهدید ترامپ، با ارسال پیامی به تهران در حال خروج از یمن و برداشتن فشار از صرافی‌های ایرانی در دبی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توقیف نفتکش توقیف نفتکش انگلیسی توقیف نفتکش ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

امام جمعه طبس با بیان اینکه خفت و ذلت تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب بود، گفت: ایستادگی، دین، ایمان، معرفت و بصیرت ملت ایران اسلامی، نظام سلطه را به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در مراسم بزرگداشت واقعه طبس در مسجد شکر صحرای طبس، اظهار کرد: امام راحل فرمودند انقلاب اسلامی انفجار نور بود و این انقلاب چالش‌هایی برای نظام سلطه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: استکبار در مسیر حرکت انقلاب موانعی چون جنگ تحمیلی، جنگ‌های فرهنگی، اقتصادی و ترکیبی و کودتاها را در دستور کار قرار دادند.

امام جمعه طبس گفت: استکبار چالش‌ها و مشکلاتی برای نظام اسلامی ایجاد کرد، اما به قول سردار دل‌ها، ملت ایران از بحران‌ها فرصت ساخت.

وی با بیان اینکه ملت ایران از گردنه‌های صعب‌العبوری که علیه نظام اسلامی بود، محاظفت کردند، افزود: مهمترین علت این ایستادگی، دین، ایمان، معرفت و بصیرت ملت بود که نظام سلطه را به چالش کشید.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه نظام اسلامی مایه یأس استکبار و امید مستضعفان جهان شده، یادآور شد: عملیات پنجه عقاب در صحرای طبس نیز موجبات خفت و ذلت آمریکا را به بار آورد.

وی ادامه داد: با قدرت ایران گزینه نظامی آمریکا به چالش کشیده شد و دلیل عزت و شرافت امروز ایران، وجود رهبر ایران، مردم نجیب و صبور و ولایت‌پذیر است.

کد خبر 747581

دیگر خبرها

  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • برگزاری آزمون منطقه‌ای کسب درجه ایثار در استان مرکزی
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند