Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@18:27:12 GMT

چگونه آب مروارید در کودکان درمان می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۵۷۸۲

چگونه آب مروارید در کودکان درمان می شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر امین الله نیک اقبالی، متخصص چشم پزشکی و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد آب مروارید پاسخ می دهد:

کودکی سه ساله و مبتلا به آب مروارید دارم. آیا ابتلای او به آب مروارید خطرناک است؟ برای مداوای او چه راه های درمانی وجود دارد؟

به کدر شدن عدسی های چشم، کاتاراکت یا آب مروارید گفته می شود؛ عدسی کدر شده، مانع رسیدن اشعه های نور به شبکیه شده و سبب تاری دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه آب مروارید، بیماری بزرگسالان است اما در شیرخواران نیز بر اثر عفونت های ویروسی مانند سرخجه در حین حاملگی ایجاد می شود. آب مروارید در دوران کودکی نیز اغلب به علت صدمه به چشم یا ابتلا به بیماری، رشد غیر طبیعی عدسی یا ظهور دیر رس علایم ارثی ایجاد می شود.

آب مروارید های دوران کودکی فقط باعث کدر شدن قسمت هایی از لنز می شوند بنابراین اختلالی در بینایی فرد ایجاد نمی کنند. معمولا آب مروارید های کوچک احتیاج به درمان ندارند اما این افراد باید به صورت دوره ای معاینه شوند. آب مروارید های با اندازه متوسط که موجب اختلال بینایی می شوند نیز احتیاج به عینک یا درمان آمبلیوپیا ( تنبلی چشم) دارند اما آب مرواریدهای بزرگتر که همراه با اختلال بینایی شدیدتر هستند، احتیاج به جراحی فوری دارند. در این نوع کاتاراکت چشم پزشک با استفاده از روش های جراحی و با کمک میکروسکوپ، تمام عدسی یا محتوای کدر شده را بر می دارد.

کودکانی که درسنین بالاتر به علت کاتاراکت دچار کاهش بینایی شده اند، می توانند مانند بزرگسالان درمان شوند زیرا تکامل بینایی آنها کامل شده است. در اثر کاتاراکت دید شیرخوار یا کودک، ضعیف شده و می‌تواند موجب تنبلی چشم ( آمبلیوپی) شود.

اگر کودک تنبلی چشم داشته باشد، برداشت آب مروارید اولین قدم برای درمان آنها به حساب می آید. سپس تصحیح عیب اپتیکی برای او لازم است. پس از آن باید چشم خوب تا بهبود بینایی چشم مبتلا به تنبلی چشم، بسته شود. بستن چشم خوب باعث می شود که فرد به اجبار از چشم ضعیف استفاده کند؛ بستن چشم باید بر پایه زمان های دوره ای ادامه یابد تا سیستم بینایی کودک کامل شود.

اصلی ترین روش تصحیح بینایی کودک پس از جراحی کاتاراکت، استفاده از عینک یا لنزهای تماسی است. قطعا مشکلات بینایی در فردی که تنها یک چشم او جراحی شده، ظاهر خواهد شد زیرا چشم عمل شده با شماره 20 یا بیشتر تصحیح اپتیکی شده و تصاویر را بزرگتر می بیند. چشم سالم نیز تصاویر را با اندازه واقعی خود می بیند. در نهایت مغز کودک با سرکوب کردن تصویر ناشی از چشم عمل شده این دوگانگی تصویر را تصحیح می کند.

این سرکوب باعث ایجاد تنبلی چشم می‌شود به همین دلیل کودکانی که چشم آنها تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته است، حتما برای تصحیح این دوگانگی بینایی نیاز به لنزهای تماسی یا داخلی چشمی پیدا می کنند.

سیناپرس

انتهای پیام/

20 / 20 آب مروارید بیماری های چشمی دکتر امین الله نیک اقبالی متخصص چشم پزشکی استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران آب مروارید در کودکان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آب مروارید بیماری های چشمی متخصص چشم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند

مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند.   به گزارش ایسنا، در کنفرانسی خبری کاترین راسل، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: هزاران نفر مجروح شده اند و هزاران نفر دیگر در آستانه قحطی هستند.   به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد».   این بیانیه می افزاید که بیش از ۱۰۰۰۰ زن در غزه از آغاز جنگ کشته شده اند و ۶۰۰۰ نفر از آنها ۱۹۰۰۰ کودک را یتیم کرده اند.   یونیسف از تعداد زیاد کودکان مجروح در غزه در جریان بازدید خود شوکه شده است. نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در خیابان‌ها و پناهگاه‌ها.   از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.   در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سازمان ملل: اسرائیل در 6 ماه ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست برادرزاده اسماعیل هنیه هم در غزه به شهادت رسید

دیگر خبرها

  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید