Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:09:36 GMT

ابتلای به سالک در خراسان رضوی کاهش چشمگیری یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۵۹۵۲

ابتلای به سالک در خراسان رضوی کاهش چشمگیری یافت

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه با بیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان ابتلا به بیماری سالک طی سال ۱۳۸۸ در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود که این میزان در سال گذشته به ۲۸ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر محمد جعفر صادقی افزود: سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شامل شهرستانهای مشهد، سرخس، طرقبه و شاندیز، درگز، قوچان، باخرز، بردسکن، چناران، خلیل آباد، خواف، رشتخوار، فریمان، کاشمر، کلات و تایباد به بیماری سالک مبتلا شده اند.
وی با اشاره به درمان رایگان بیماری سالک در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: درمان سالک هم اکنون در ۴۹ مرکز جامع خدمات سلامت این دانشگاه در قالب تزریق آمپول گلوکانتیم و کرایوتراپی (سرما درمانی) انجام می شود.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری سالک از مهمترین بیماریهای پوستی مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه و خونخواری به انسان سالم منتقل می شود و زخمهای این بیماری به شکلهای متفاوت بروز پیدا می کند.
صادقی افزود: زخمهای سالک بین شش تا ۱۲ ماه دوام می یابد و پس از بهبودی جای آن به صورت جای زخم در ناحیه گَزش باقی می ماند.
وی پشه خاکی را ناقل سالک عنوان کرد و ادامه داد: پشه خاکی که به صورت جهشی پرواز می کند در تمام طول سال فعال بوده ولی بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریور ماه هر سال است.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سگ و موش صحرایی از مهمترین مخازن ناقل سالک به شمار می روند و انسان بیمار هم از طریق زخمهای بدون پوشش سالک (در نوع سالک شهری) در انتقال بیماری نقش مخزن ثانویه را ایفا می کند.
صادقی جمع آوری و دفع بهداشتی زباله، محافظت بدن در برابر نیش پشه خاکی از طریق خودداری از خوابیدن در فضای باز، نصب توری فلزی و استفاده از پشه بند، جمع آوری و دفع فضولات و کودهای حیوانی از محل زندگی انسان و دام، بهسازی محیط و ساماندهی نخاله های ساختمانی را از راهکارهای پیشگیری از بیماری سالک برشمرد.

در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه این جمعیت از طریق دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می شوند.

سالَک یا لیشمانیاز نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به نام لیشمانیا به انسان منتقل می شود. سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.
۳۰۲۷/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد بیماری پوستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل

علی محمدیان اردی امروز در آیین بزرگداشت هفته سلامت در اردبیل با تجلیل از خدمات ارزنده خادمان سلامت گفت: جمهوری اسلامی ایران به همت زحمات خادمان سلامت در بسیاری از عرصه‌های بهداشتی و درمانی در سطح دنیا وضعیت مطلوب‌تری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: تامین سلامت مردم و تامین مواد غذایی سالم یکی از وظایف مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تمام توان خدمات سلامت را به صورت همگانی و شایسته در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.

او تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی را باعث بروز برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: استرس نیز یکی از عوامل موثر در ابتلای افراد به انواع بیماری‌هاست.

محمدیان بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات را سه عامل مهم مرگ و میر در ایران و استان اردبیل دانست و افزود: برای مدیریت و کاهش آثار و عوارض این سه عامل باید اقدامات علمی درستی انجام شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید
  • ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی خورانده و تزریق شد
  • سرطان روده بزرگ سهم ۱۰درصدی از کل سرطان‌ها دارد
  • سلامت خانواده؛ محور برنامه های هفته سلامت در خراسان رضوی
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل
  • تجهیز بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • هشدار مهم درباره شیوع ۳ بیماری ویروسی از مرز شرقی