Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سازمان‌های مردمی تشکلی برخاسته از جامعه و غیردولتی هستند که به صورت خودجوش و بر اساس ضوابط کشور، در حوزه‌های تخصصی تشکیل می‌شوند و با ثبت ساختار سازمانی خود به فعالیت می‌پردازند.
در واقع سازمان‌های مردم نهاد پلی میان مردم و مسئولان هستند، در ایران اسلامی و در سال‌های اخیر با رشد رویکرد اجتماعی و توجه به حقوق شهروندی، تمرکززدایی و کوچک شدن دولت به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد به عنوان تشکل‌هایی قانونی و با ساختار شناخته شده کاربرد ویژه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهرستان سلسله حدود پنج سازمان مردم نهاد در حال فعالیت هستند که عمدتاً در امور اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وجود تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در ارتباط با محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان سلسله با توجه به ضرورت حفاظت از عرصه‌های ملی و گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در آن و دنبال کردن مطالبات مربوط به این حوزه‌ها بشدت احساس می‌شود و امری است که دوستداران محیط زیست و طبیعت و فعالان این حوزه از آن غافل بوده‌اند.

رئیس حفاظت محیط زیست سلسله با تاکید بر اینکه امروزه بیش از گذشته به مشارکت سمن‌ها برای حل مشکلات محیط زیست نیازمند هستیم و باید زیرساخت‌های مناسب برای گسترش مشارکت‌های مردمی در این زمینه فراهم شود، اظهار داشت: توسعه فرهنگ زیست محیطی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد رویکردی کم هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا است و قطعاً می‌تواند در رفع چالش‌های محیط زیست مؤثر واقع شود.

علیرضا رحیمی با اشاره به وجود ۵۰۰ گونه گیاهی و ۲۵۰ گونه جانوری ارزشمند در شهرستان و با تاکید بر لزوم حفاظت از این گونه‌ها و فراگیر شدن تعهد به حفظ آنها در میان شهروندان، افزود: باید همه افراد علاوه بر دولت‌ها برای حفظ محیط زیست و بهبود سبک زندگی تلاش کنند چون تا زمانی که ضرورت و اهمیت حفاظت از محیط زیست برای همگان روشن نشود قطعاً در این زمینه اقدام نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست زمانی نمایان می‌شود که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست را تهدید می‌کند، عنوان کرد: آموزش حقوق محیط زیست توسط سمن‌ها به مردم و حساس سازی آنها افزایش همکاری و مشارکت مردم در حل بحران‌های محیط زیستی و توسعه پایدار را به دنبال دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سلسله نیز با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و مجموعه منابع طبیعی باید به نهضتی فراگیر تبدیل شود و سمن‌ها نیز باید در این زمینه به صورت تخصصی وارد میدان شوند، اظهار داشت: در شهرستان سلسله بیش از ۱۱۲ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که به دلیل کمبود جنگلبان باید حفاظت و حراست از آنها به امری همگانی تبدیل شود.

امیرمحمد نظرپوری با بیان اینکه امروز ثابت شده است که محیط زیست و منابع طبیعی نقش بسیار شاخصی در توسعه پایدار کشور دارند، عنوان کرد: متأسفانه ذهنیتی که باید برای حفظ منابع طبیعی در مردم وجود داشته باشد وجود ندارد و همچنین فرهنگ سازی لازم در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه سازمانهای مردم نهاد، چشمان بیدار جامعه هستند، ادامه داد: در صورتی که اقدامی علیه محیط زیست یا منابع طبیعی صورت گرفت، این تشکل‌ها باید به سرعت، وقایع و رخدادها را انعکاس داده تا واکنش خوبی در بحث تخریب‌های این حوزه‌ها اعمال شود.

نظرپوری با تاکید بر اینکه باید فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود، تصریح کرد: حفظ و نگهدای این مهم نیز باید توسط آحاد مردم صورت بپذیرد که در این بین نقش مردم و سمن‌ها پررنگ‌تر خواهد بود.
معاون سیاسی فرمانداری سلسله نیز با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد سازمانهایی هستند که وابسته به دولت نیستند، اظهار داشت: تشکل‌ها برگزیدگان مردم و از بطن مردم هستند و لذا فعالیت آنها در حل مشکلات آنان بسیار تأثیرگذار است.

عابدین گراوند با بیان اینکه وجود سازمان‌های مردم نهاد یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروزی است، عنوان کرد: متأسفانه در شهرستان سلسله هیچ‌گونه تشکل و سازمان مردم نهادی در حوزه‌های محیط زیست و منابع طبیعی نداریم و ایجاد تشکل‌هایی در این زمینه و فعالیت آنها برای شهرستان ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد اجتماعی و نقش تأثیر گذار آنها در روند اجرای مطلوب‌تر اهداف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان سرمایه‌های غنی اجتماعی بسترهای مطلوب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که با استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندیها ی آنها می‌توان در تحقق برنامه‌های مورد نظر موفق بود.

گراوند افزود: از آنجائیکه این سازمانهای برخاسته از بطن مردم هستند لذا به خوبی مسائل و مشکلات مدیریت شهری را درک کرده و برای آن نیز راهکار خواهند داشت از این رو تعامل آنان با دستگاه‌های اجرایی و ارائه راهکارهای مطلوب می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه شهرستان داشته باشد.

معاون سیاسی فرمانداری سلسله با اشاره به اینکه عدم معرفی صحیح سمن‌ها به مردم آنها را در انجام مطلوب رسالت خویش با چالش مواجه می‌کند، عنوان کرد: تجربه نشان داده است ورود مردم برای مبارزه با هر مشکل و مسئله اجتماعی تأثیر گذار بوده و فلسفه وجود سازمان‌های مردم نهاد نیز حضور و دخالت مردم برای کاستن از مشکلات مردم و جامعه به عنوان یک تشکل غیردولتی و غیر سیاسی است.

/ ‏۶۰۶۰/‏۷۲۶۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این استان با انجام هفت هزار و ۸۰۰ نوبت پایش زیست محیطی، رتبه دوم کشور را پس از استان تهران در این زمینه کسب کرده است.   مهدی اله پور افزود: این پایشهای نظارتی در حوزه‌ های مختلف آب و فاضلاب، خاک، هوا و پسماند استان خراسان رضوی انجام شده است.   وی ادامه داد: از این تعداد پایش نظارتی محیط زیستی انجام شده در خراسان رضوی، چهار هزار و ۷۵ بازدید، از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان و سه هزار و ۷۲۶ نوبت بازدید در قالب برنامه خود اظهاری از آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، صورت گرفته است.   مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: این بازدیدها منتج به صدور ۲ هزار و ۱۸۰ فقره اخطاریه محیط زیستی برای منابع و صنایع آلاینده در جهت رفع آلودگی شده است که طبق آن پارسال هزار و ۴۳۴ مرکز آلاینده شناسایی و در فهرست مراکز آلاینده استان قرار داده شده است.   اله پور گفت: از عمده دلایل افزایش شناسایی منابع آلاینده و صدور اخطاریه‌ها، هدفمند تر شدن بازدیدها با اولویت منابع دارای آلایندگی، تشدید نظارتها، توجه به حفظ کیفیت منابع آبی، توجه به پایش واحدهای خدماتی، معدنی و تغییرات دستورالعمل اجرایی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده است.   ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.   مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.   خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.   حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.   گونه‌ های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

دیگر خبرها

  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسید
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • برخورد قاطع با صیادان غیرمجاز در رودخانه کارون شوشتر
  • تصویب ۲ طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز
  • هوای پاک حق هر شهروند یزدی