Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:43:17 GMT

نخستین آهن‌ربای مایع جهان ساخته شد

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۶۹۶۲

نخستین آهن‌ربای مایع جهان ساخته شد

‍‍‍‍‍‍

دریافت 116 KB

به گزارش روزنامه دیلی‌میل، این مایع از ذرات نانو مقیاس فلزی شناور در محلول ساخته شده است که معمولاً در حضور یک میدان مغناطیسی به صورت یک آهن‌ربا رفتار می‌کند. از این آهن‌ربا می‌توان برای کاربردهای مختلف رباتیک مایع استفاده کرد. اما محققان دانشگاه ماساچوست در آمریکا با استفاده از یک مخلوط خاص روغن و پلیمر، موفق شدند که این ذرات را در سطح مایع آنقدر بهم نزدیک کنند تا بتوانند مغناطیسی باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توماس راسل یکی از محققان دانشگاه ماساچوست و همکارانش، ۷ سال مشغول ابداع روشی بودند تا مواد «پارامغناطیس فروسیال» ( paramagnetic ferrofluid ) یا ذرات فلزی شناور در یک مایع را به آهن‌رباهایی دائمی تبدیل کنند.

آهن‌رباهای جامد به طول کلی «فرومغناطیس» (ferromagnetic) نامیده می‌شوند. هنگامی‌که آنها در برابر یک میدان مغناطیسی قرار گیرند، الکترون‌های آهن‌رباها همخوان می‌شود و در همان مسیر باقی می‌ماند. مواد «فرومغناطیسی» را می‌توان به ذرات بسیار ریز تبدیل و در مایع معلق کرد. به این ترتیب مواد «فروسیال» به وجود می‌آید. در حال حاضر فروسیال‌ها کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آنها کمک به خنک کردن بلندگوها است.

به هرحال محققان متوجه شدند اگر نانو ذرات «فرو سیال» به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک شوند، به طور دائم مغناطیسی باقی می‌مانند. به طور دقیق در آزمایش آنها فاصله بین ذرات ۸ نانومتر بود. این امر نوعی لایه در خارج مایع ایجاد می‌کند که رفتاری مشابه آهن‌ربای جامد دارد. برای این منظور آنها از ترکیب خاصی از روغن-پلیمر استفاده کردند. علاوه بر آن محققان متوجه شدند این قطرات حتی پس از تبدیل شدن به قطرات کوچکتر ویژگی‌های مغناطیسی خود را حفظ می‌کنند.

یافته‌های کامل این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق در جهان بی نظیر بود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، آیت الله محمدحسن اختری در نخستین اردوی تخصصی دانش آموزی با عنوان طوفان الاقصی در کیش، گفت: هفتاد سال قبل با خیانت برخی‌ها رژیم صهیونیستی ایجاد شد و تبدیل به عامل تفرقه و جنایت در منطقه شده است.

وی با بیان اینکه از نخستین روز شکل گیری این رژیم جعلی، مقاومت نیز آغاز شد، افزود: اوج ایستادگی و مقاومت به طوفان الاقصی ختم شد و عملیات طوفان الاقصی برای همیشه در تاریخ و یاد‌ها باقی خواهد ماند.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین گفت: عملیات وعده صادق، قدرت خدا بود و همه ما باید به نصرت الهی اعتماد و باور داشته باشیم.

آیت الله اختری با بیان اینکه دوست و دشمن باور نمی‌کردند که بتوانیم رژیم صهیونیستی را در خاک خودش هدف قرار دهیم و چهره این ببر کاغذی را نمایان کنیم، گفت: عملیات وعده صادق در دنیا بی نظیر است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • سفر پریناز ایزدیار و رضا عطاران به کاخ صدام حسین!
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • قهرمانی سیاسرانی در شورای جهانی بوکس موی تای
  • عملیات وعده صادق در جهان بی نظیر بود
  • رقابت دو هفته‌ای تنیسور‌های ساحلی جهان به میزبانی کیش