Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-29@07:53:33 GMT

حفظ امنیت ۱۷ هزار نفتکش در تنگه هرمز از سوی ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۷۴۲۶

حفظ امنیت ۱۷ هزار نفتکش در تنگه هرمز از سوی ایران

به گزارش مهر، چندی پیش انگلستان، نفتکش روسی گریس ۱ را که شامل محموله نفت ایران بود با دلایل واهی و به عبارتی به طور غیرقانونی توقیف کرد. هر چند که این نفتکش در حال عبور از آب‌های تحت حاکمیت انگلستان بود، اما این اقدام که بعدها مشخص شد به دستور آمریکایی‌ها است، خارج از عرف بین الملل بود. تنگه‌ها به عنوان بخش کلیدی آبراه‌ها نقش مهمی در انتقال نفت ایفا می‌کنند که تنگه هرمز نیز در زمره این آبراه‌های مهم قرار دارد به طوری که سالانه ۱۷ هزار نفتکش از آن عبور می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبور نفتکش‌ها از هر تنگه‌ای می‌تواند مؤلفه‌های زیادی را تحت تأثیر خود قرار دهد چرا که بسته به میزان ریسک عبور، فاصله مبدا تا مقصد، هزینه بیمه می‌تواند متفاوت باشد. از سویی دیگر بازار نفت به عنوان بازاری حساس که کمترین تغییرات به طور مستقیم و سریع بر آن تأثیر می‌گذارد می‌تواند نوسان غیرقابل تصوری را در نتیجه هر گونه اختلال در تنگه هرمز تجربه کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت پایداری را در آب‌های حاکمیتی خود بر قرار کرده و به این اصل معتقد است که در سایه امنیت پایدار تنگه هرمز، امنیت بازار انرژی جهان نیز تأمین می‌شود.

تنگه هرمز ۲۱ مایل عرض دارد، اما تنها در ۲ مایل آن امکان کشتیرانی وجود دارد. البته برای دور زدن تنگه هرمز، گزینه‌های اندکی وجود دارد. از سویی دیگر این تنگه در حوزه تأمین تقاضای جهانی LNG نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. قطر حداقل یک چهارم بازار LNG جهان را با صادرات بیش از ۶٠ میلیون تن ال. ان. جی در دست دارد.

سالانه ۵٠ هزار فروند کشتی از تنگه استراتژیک هرمز عبور می‌کنند که از این تعداد ١٧ هزار فروند شناورهای نفت‌کش است. نکته مهم در باره تنگه هرمز این است که کشورهای آسیایی که طی دو دهه گذشته میزان واردات شأن از خلیج فارس دو برابر شده است، به تنگه هرمز وابستگی بیشتری دارند؛ بویژه چین که بیش از ۴٠ درصد از نفت وارداتی خود را از تنگه هرمز عبور می‌دهد. با این وجود برخی معتقدند بسته شدن این تنگه تأثیری بر اقتصاد آمریکا و اروپا نمی‌گذارد که با نظر به وابستگی اقتصاد کشورهای توسعه یافته به یکدیگر، هر گونه اختلال در تردد کشتی‌ها نه تنها به افزایش شدید قیمت نفت می‌انجامد بلکه بحرانی بزرگ در جهان ایجاد می‌کند.

علائم قرمز رنگ نفتکش‌های عبوری هستند. منبع: مارین ترافیک

طبق بررسی مؤسسه تحلیل آمارهای نفتی «ورتکسا»، محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از طریق تنگه هرمز در سال ٢٠١٧ میلادی روزانه ١٧.٢ میلیون بشکه بود که این رقم تنها در نیمه نخست سال ٢٠١٨ میلادی روزانه به ١٧.۴ میلیون بشکه رسیده است. بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است.

هر چند عربستان با احداث خط لوله «پترولاین» تلاش داشت تا روزانه با انتقال دو میلیون بشکه نفت، تنگه هرکز را دور بزند، اما زمانی که پهبادهای یمنی این خط لوله را که وظیفه تأمین نفت اروپا و آمریکا را بر عهده دارد هدف قرار دادند امیدها برای دور زدن تنگه هرمز به حداقل خود رسید. این در حالی است که بندر فجیره امارات متحده عربی نیز اساس احداث آن کاهش اهمیت تنگه هرمز بود، این روزها محل امنی برای نفتکش‌ها محسوب نمی‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۷۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد

وزارت خارجه فیلیپین مدعی شد که ایران ۱۸ خدمه فیلیپینی نفتکش سنت نیکلاس را آزاد کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای مدعی شد که تمام 18 خدمه فیلیپینی نفتکش توقیف شده "سنت نیکلاس" که توسط ایران توقیف شده بود، آزاد شده و به این کشور بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فیلیپین، طبق ادعای وزارت خارجه این کشور این 18 خدمه به صورت دسته جمعی به کشور بازگردانده شده و آخرین گروه از شش نفره هفته گذشته به مانیل رسیدند.

در بیانیه وزارت خارجه فیلیپین آمده است: «دولت فیلیپین از درک مقامات ایران در این زمینه تشکر می‌کند.»

پیشتر  روابط عمومی نیروی دریایی ارتش در دی ماه گذشته اعلام کرده بود که به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت‌ماه سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST توقیف شد.

نفتکش متخلف سوئز راجان در سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و‌ به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس ST در حال حمل نفت در دریای عمان بود که با حکم قضایی و تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد.

توقیف یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتشدریادار ایرانی: ‌نفتکش آمریکایی طبق قانون بین‌الملل توقیف شد‌‌/ پاسخ قلدری و دزدی آنها را دادیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین؛ ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • «ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد»
  • ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد | ماجرای سرقت نفت ایران توسط آمریکا
  • فیلیپین : ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌ نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • عکس دوستانه منتشر نشده بازیگران زن و مرد قبل از انقلاب در یک تئاتر!
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)