Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ رئیس‌جمهور روسیه با توجه به افزایش تنش‌ها در روابط واشنگتن-تهران از تاثیر منفی آن ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خرداد به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره تقابل میان آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این[ وضعیت] ما را نگران می‌کند چراکه در نزدیکی مرزهای ما رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ممکن است وضعیت پیرامون ایران را بی‌ثبات کرده، برخی کشورهایی را که با آن‌ها روابط نزدیکی داریم تحت تاثیر قرار دهد، موجب افزایش موج پناهندگان در اندازه‌ای بزرگ شده و به اقتصاد جهانی از جمله در بخش انرژی آسیب وارد کند.
پوتین افزود: ما از هرگونه بهبودی در روابط آمریکا و ایران استقبال می‌کنیم. حتی کمی گسترش تنش‌ها به نفع هیچ کسی نیست. به نظرم این شامل آمریکا نیز می‌شود.
به گزارش ایسنا، دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با انجام  دادن اقداماتی علیه ایران که مبتنی بر ادعاهایی بی اساس از جمله تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و حمایت از تروریسم هستند ، موجب افزایش تنش در منطقه شده است.
از جمله این اقدامات، تعرض یک پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران بود که توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران ایران سرنگون شد.
در میان تنش‌های موجود، دونالد ترامپ روز گذشته در صحبت‌های خود با خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد که یک ناو نیروی دریایی آمریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب «اقدامی تدافعی» ساقط کرده است.
ترامپ اظهار کرد: ناو یواس‌اس باکسر (ال‌اچ‌دی-۴) پنج‌شنبه این پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است.
بعد از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد یک ناو آمریکایی، پهپادی ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است، محمدجواد ظریف گفت که از سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز اطلاعی ندارد.
ظریف پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: موضوع پهپاد هنوز موضوعی است که تحت بررسی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم، هنوز ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم. برچسب ها: پوتین ، روسیه

منبع: خرداد

کلیدواژه: پوتین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پهپاد ایرانی متخصص جنگ روانی است؟

نکته مهم درباره «حازم» نه توانایی بمباران و نه توان انجام مأموریت‌ها بلکه بارزترین ویژگی در نوع هدایت این پهپاد است، خانواده پهپادی حازم که از جنس فایبرگلاس ساخته شدند به دو صورت دید چشمی و اتو پایلوت انجام می‌شود.

به گزارش فارس، امروزه ایران اسلامی یکی از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین ناوگان‌های پهپادی جهان را داراست؛ ناوگانی متشکل از پهپاد‌هایی با طرح‌های صد در صد بومی تا پهپاد‌هایی مهندسی معکوس شده که طی سال‌های اخیر به راه‌های مختلف در اختیار نیرو‌های مسلح قرار گرفته است.

در این میان قدرت‌های استکباری نیز برای توقف این روند رو به رشد از هیچ اقدامی از جمله تحریم و فشار بین‌المللی دریغ نکرده‌اند.

فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته‌اند که به طور ویژه در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و... به کار گرفته می‌شوند.

این پرنده‌های بدون سرنشین امروزه به دلیل عدم نیاز به تأسیسات و پایگاه‌های بزرگ و ثابت، سادگی تعمیر و نگهداری، به کارگیری آسان، نداشتن تلفات انسانی، امکان استفاده از فناوری پیشرفته در ساخت و مزایای دیگر، بسیار برای کشور‌ها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران پراهمیت بوده است.

پهپاد «حازم» با قابلیت‌های ویژه، یکی دیگر از پهپاد‌هایی است که در نیروی پدافند هوایی ارتش ساخته شد.

پهپاد «حازم»

«حازم» همچون پهپاد کیان، جزو پهپاد‌هایی است که در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان هدف تمرینی برای این یگان ساخته شده بود، اما پس از نمایش قابلیت‌های بالقوه خود نیرو‌های مسلح را وادار به این فکر کرد که نمونه‌های دیگر آن هم ساخته شود و در نتیجه «حازم ۲ و ۳» نیز تولید شد.

کلمه «حازم» به معنی دوراندیش و هوشیار بوده و لذا نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با توجه به ویژگی‌های این پرنده و جهت استفاده از خواب و غفلت دشمن برای حمله به آن‌ها نام حازم را برای این پرنده انتخاب کردند.

برد در نمونه‌های خانواده پهپادی «حازم» ارتقا یافته به نحوی که «حازم ۱» برای برد کوتاه، «حازم ۲» برای برد متوسط و «حازم ۳» که آخرین نمونه این پرنده بود برای برد بلند ساخته شده است، موضوعی که فرمانده وقت پدافند هوایی به آن اشاره کرد.

به گفته وی، پهپاد «حازم ۳» با قابیلت پرواز برد بلند می‌تواند برای بمباران اهداف نیز بکار گرفته شود.

پهپاد‌های «حازم» با عرض بال حدودی ۲ متر و ۲۵ سانتیمتر پس از ارتقا جهت انجام مأموریت ارزیابی سامانه‌های راداری و توپخانه‌ای مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد‌ها قابلیت‌های دیگری، چون شناسایی، محمول هوایی و عملیات روانی به این خانواده پهپادی سپرده شد.

«حازم»؛ پهپادی که اهداف را در هر بردی منهدم می‌کند

از طرف دیگر به گفته فرمانده وقت پدافند هوایی مأموریت بمباران هوایی هم به این پهپاد واگذار شد، اما هیچ وقت تصویری از آن منتشر نشد.

علاوه بر این موضوع، فرمانده وقت پدافند هوایی درباره توانایی این پرنده جهت شکل انواع موشک‌ها نیز گفته بود، «معمولا ما روی پهپاد حازم موشک نصب نمی‌کنیم، اما اگر نیاز باشد محموله‌های انفجاری بر روی آن نصب خواهیم کرد.»

اما نکته مهم درباره «حازم» نه توانایی بمباران و نه توان انجام مأموریت‌ها بلکه بارزترین ویژگی در نوع هدایت این پهپاد است، خانواده پهپادی حازم که از جنس فایبرگلاس ساخته شدند به دو صورت دید چشمی و اتو پایلوت انجام می‌شود.

در نوع دید چشمی که برای «حازم ۱» استفاده می‌شود پهپاد به صورت دستی پرتاب می‌شود و مداومت پروازی حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و سرعتی بالغ بر ۴۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد، اما در نمونه اتو پایلوت که برای «حازم‌های ۲ و ۳» به کار گرفته می‌شود پرنده پس از پرتاب با استفاده از تکنولوژی خلبان اتوماتیک به صورت رادیو کنترل هدایت می‌شود.

پهپاد‌ها در مدل اتو پایلوت، مداومت پروازی بیش از ۱ ساعت، بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر و سرعتی بین ۵۵ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند.

حازم؛ استاد جنگ هوایی

اما در مأموریت جدید از پهپاد‌های حازم برای جنگ روانی علیه دشمن هم استفاده می‌شود، در سال ۹۳ بود که برای نخستین بار توسط این پهپاد‌ها عملیات روانی و پخش تراکت از طریق هوا انجام و طی آن تعداد زیادی از تراکت‌ها و متن‌های متناسب با این نوع عملیات بر روی مواضع دشمن فرضی پخش شد.

وجود پهپاد‌های سبک و کوچک در کنار پرنده‌های پیشرفته‌ای، چون سیمرغ، صاعقه و شاهد ۱۲۹ در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که این روز‌ها ایران در لبه تکنولوژی ساخت پهپاد در دنیا قرار دارد و قادر است متناسب با هر نوع تهدید تجهیزات مورد نیاز پاسخگویی آن را در انواع مختلف بسازد تا هیچ دشمنی فکر تجاوز به این سرزمین را در ذهن خود پرورش ندهد.

 

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • این پهپاد ایرانی متخصص جنگ روانی است؟
  • کرار؛ پهپاد چند منظوره ایرانی
  • حمله دوباره بایدن به پوتین
  • بایدن باز هم به پوتین توهین کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ تن در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله و حزب الله/ مخالفت آمریکا با خط لوله گاز پاکستان و ایران/ اظهارات توهین آمیز بایدن درباره پوتین/ شهید و زخمی شدن ۴۰ نفر در حمله آمریکا به «دیرالزور»
  • توهین دوباره بایدن به پوتین