Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ترخیص کالاهای اساسی طی هفته‌های گذشته از سرعت بیشتری برخوردار شده و آنگونه که آمار رسمی می‌گویند طی دو ماه نخست امسال، از یک رکورد بی سابقه برخوردار بوده است. آنگونه که آمار رسمی منتشر شده نشان می‌دهد، تعداد شناورهای ورودی حامل کالاهای اساسی به بندر امام خمینی (ره) طی دو ماه نخست امسال، رکورد جدیدی را ثبت کرده و به حدود ۶۲۵ هزار و ۹۴۰ تن رسیده که در شرایط تحریم‌های اقتصادی، خبر خوبی برای کشور محسوب می‌شود؛ اما از طرفی امکانات این بندر جوابگوی پذیرش این میزان از شناورها نیست به طوری که نوبت کشتی‌ها برای پهلو گرفتن در اسکله بعضاً تا دو هفته نیز به طول می‌انجامد و هزینه دموراژ مضاعفی را به محموله‌های وارداتی تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، فعالان اقتصادی می‌گویند که هزینه دموراژ کشتی‌ها تا ۲۰ هزار دلار در روز نیز اعلام و برآورد شده است.

سعید محمدی، یکی از فعالان اقتصادی در این رابطه می‌گوید: ورودی بیش از ظرفیت کالاهای اساسی، این روزها بندر امام خمینی را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است؛ به نحوی که گنجایش انبارهای سرپوشیده بندر قادر به پاسخگویی به این حجم از ورودی کالا نیستند و در روزهای گذشته، قسمتی از کالاها به انبارهای روباز منتقل شده‌اند که این مساله امکان افت کالا و افزایش اسیدیته دانه‌های روغنی را افزایش می‌دهد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر تأخیر در خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی نیز به رسوب این کالاها در بندر دامن زده است، چالشی که از طرفی به ضعف سیستم حمل‌ونقل و از سوی دیگر به شروع فصل گرما باز می‌گردد؛ افزایش نرخ کرایه حمل انگیزه کامیونداران برای حمل کالا در هوای گرم را کاهش داده، چرا که کامیونداران این روزها مبالغی اضافه بر نرخ مصوب طلب می‌کنند.

عیسی تجریشی، یکی دیگر از ترخیص کاران گفت: از طرف دیگر بعد مسافت دیگر بنادر کشور از جمله بندر شهید رجایی، تا بازار مصرف نسبت به بندر امام خمینی طولانی‌تر بوده و شبکه ریلی نیز از توانمندی لازم برای حمل کالاهای ورودی برخوردار نیست، چراکه وجود گردنه‌های صعب العبور امکان توسعه را از شبکه ریلی سلب کرده است. از طرفی کرایه حمل ریلی از بندر شهید رجایی با کرایه حمل جاده‌ای از بندر امام خمینی برابری می‌کند و از این منظر برتری نسبت به آن ندارد.

نکته اما اینجا است که دولت نه تنها برای حل این مشکل چاره اندیشی نکرده بلکه با اولویت قائل شدن برای کشتی‌های متعلق به شرکت‌های دولتی چون شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران، بارگیری کشتی‌های خصوصی در مقاطعی توسط سازمان پایانه‌ها ممنوع اعلام شده است.

در عین حال، عامل دیگر که تخلیه و خروج بار کالاهای اساسی در بندر امام خمینی را با تأخیر مواجه کرده است عدم تکافوی امکانات تخلیه‌ای این بندر است که جوابگوی حجم بالای ورودی بار به این بندر نیست، به طوری که مدت زمان تخلیه بار در برخی موارد آنقدر طولانی است که کشتی‌ها با هزینه دموراژ مواجه می‌شوند، در حالی که در بسیاری دیگر از بنادر عملیات تخلیه در زمانی کمتر از مدت زمان تعیین شده صورت می‌گیرد.

خروج کالا از بنادر کشور توسط سازمان‌های متعددی کنترل می‌شود که گمرک ایران یکی از آنهاست؛ محدودیت‌های ایجاد شده برای ترخیص کالاها از گمرک، چون رد کردن پته‌های حمل بار نیز از جمله عواملی است که مانع خروج پیوسته بار از گمرک شده و بر پس زدن بار به گمرکات کشور دامن زده است.

مجموع این عوامل سبب اشباع بندر امام خمینی از کالاهای اساسی و ایجاد وضعیتی نابسامان دراین بندر شده است. عدم برنامه‌ریزی و فشارهای دولت برای خروج کالاهای شرکت‌های دولتی نیز مشکلی بر مشکلات این بندر افزوده است، چرا که دولت بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی با ایجاد شرایط نابرابر با شرکت‌های خصوصی به رقابت می‌پردازد و در حالی که شرکت‌های خصوصی در صف اخذ مجوزها هستند، برای ورود شرکت‌های دولتی فرش قرمز پهن می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کالاهای اساسی امام خمینی دلار مشکلات دولت ایران گمرک اصل ۴۴ رقابت فرش کالا بنادر کالای اساسی ترخیص کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۸۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، داود چاشیانی گفت: در پی گزارش سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ در اواخر سال ۱۴۰۱ و حضور یکی از شهروندان از وقوع تجمع آب در  منزل مسکونی واقع در فاز سه سعدی ۳، اداره آبفا با اجرای مراحل مختلف نسبت به اعزام گروه عملیاتی شامل؛ امداد و حوادث، کنترل کیفیت آب، نشت یابی شبکه و نشت یابی انشعابات به منطقه اعزام و اکیپ‌ها جهت تشخیص علت نشت آب، عملیات تخصصی مرتبط را به طور جداگانه شروع به کار نمودند.

وی افزود: بر اساس گزارش اکیپ اعزامی در محل، تجمع آب ناشی ازشکستگی خط لوله عبوری در زیر ساختمان یادشده اعلام شد و به دنبال آن اکیپ امداد و حوادث به همراه واحد نشت یابی اقدام به حفاری به عمق حدود ۳ متر کردند و این عملیات به دلیل تجمع و نفوذ آب در لایه‌های خاکی زیر ملک مسکونی باعث عدم امکان تشخیص صحیح عملیات نشت یابی شد که پس از قطع آب شبکه اصلی شهر و استفاده از نقشه خطوط شبکه آب، مجدداً عملیات حفاری در تاریخ‌های دیگری از سر گرفته شد.

چاشیانی ادامه داد: در این عملیات، اکیپ اعزامی اقدام به حفاری و انسداد ورودی شبکه انحراف مسیر خط لوله کرد که حین انجام این عملیات پرسنل متوجه وجود یک شبکه قدیمی در محل شدند که احتمال عامل نفوذ آب به ملک مذکور تشخیص داده شد و عملیات حفاری برای بار چندم نتیجه بخش نبود.

سرپرست اداره آب و فاضلاب بندر امام خمینی اضافه کرد: اما پرسنل اداره آبفا به منظور خدمات رسانی و پیشگیری از هرگونه تهدید ناشی از نشت آب در زیر ساختمان‌های مجاور با تلاش خستگی ناپذیر خود اقدام به حفاری‌های متعددی در نقاط مختلف کردند که به لحاظ عدم وجود نقشه جامع خطوط قدیمی و توسعه شهر بر بسیاری از نقاط بر روی خطوط قدیمی کار در ساعات مختلف شبانه روز به سختی انجام شد.

وی می‌گوید: سرانجام تلاش‌های بی وقفه پرسنل آبفا در روز یکشنبه دوم اردیبهشت امسال با مشاهده سه راهی در هنگام حفاری در مجاور یکی از ساختمان‌های محل نشت آب مثمرثمر و با ترمیم و مسدود سازی خط مذکور مشکل منطقه مرتفع شد.

چاشیانی تاکید کرد: به علت قدمت این خط انتقال و ساخت و ساز بر روی خط، اگر به موقع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این حادثه برطرف نمی‌شد، می‌توانست علاوه بر نشست ساختمانی که بر روی خط احداث شده بود، خسارت‌های سنگینی در منطقه به همراه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (۱۲ماهه سال ۱۴۰۲)
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
  • تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر
  • انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • سرمایه‌گذاری هشت میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • جابه‌جایی ۵۵۹ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور