Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس شنبه ۲۹ تیرماه در جمع خبرنگاران عنوان داشت: براساس این مدل توسعه کمی و کیفی آموزشگاه‌های آزاد و بازتعریف و بازسازی قواعد حاکم بر معادلات این گروه از فعالان اقتصادی حوزه آموزش، شرایطی فراهم شده است تا آموزشگاه‌های آزاد ضمن حفظ حداکثر کارایی، بدون از دست دادن تعادل سیستم به سطوح عملکردی مطلوبی دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حشمت کوشکی با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع موجود در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و حرکت در مسیر توسعه ضروری است، عنوان کرد: مهارت‌افزایی نیروی کار اولویت اصلی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس است و افراد دارای مهارت چندین برابر بیشتر از افراد فاقد مهارت فرصت اشتغال می‌یابند.

وی اولویت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس را در سال جاری سازماندهی دوباره تجهیزات و امکانات موجود متناسب با نیاز کارگاه ها، ارتقای کیفیت آموزش ها و ارتقای استانداردها برای توانمندسازی نیروی انسانی اعلام کرد.

۴۲ استاندارد آموزشی در حوزه فنی و حرفه ای در فارس تدوین شده است

کوشکی با اشاره به اینکه تدوین و بازنگری ۴۲ استاندارد آموزشی در سال گذشته در استان فارس صورت پذیرفته است، بیان کرد: برخی استان‌ها تنها ۵ یا ۶ استاندارد را تدوین کرده‌اند و فارس از این منظر بر دیگر مراکز پیشی گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس اعلام کرد: بالغ بر ٩٠ درصد از متقاضیان مهارت آموزی آموزش‌های فنی وحرفه‌ای دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: ٧٠ درصد کارآموزان در آموزشگاه‌های آزاد استان فارس را زنان و ٣٠ درصد را مردان تشکیل می‌دهند؛ اما در آموزشگاه‌های دولتی این نسبت برعکس است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس همچنین با اعلام برنامه چهارماه سال جاری اضافه کرد: در چهارماه امسال ٢٢ هزار و ٦٤٧ دوره معادل دو میلیون و٤٧٧ هزار و ٦٧٩ هزار نفر ساعت آموزش داده شده است.

کوشکی گفت: زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته، زندانیان و دانشجویان از گروه‌های هدف این سازمان برای مهارت‌آموزی هستند و در سال جاری فعالیت‌ها متناسب با نیازها و استفاده بهینه از منابع و حرکت در مسیر توسعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کنار آموزش مهارت‌جویان، برگزاری دوره‌های بازآموزی و ارتقای مهارت برای مربیان فنی و حرفه‌ای با رویکرد کمک به بازار کار و اشتغال‌آفرینی از برنامه های این اداره کل است، از فعالیت مجموعه‌های گوناگون فنی و حرفه‌ای درراستای حمایت از اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروزه ساختار و ترکیب مشاغل به واسطه تغییرات مداوم محیطی و فناوری‌های جدید در حال تغییر است، بر ضرورت تربیت نیروی ماهر تاکید کرد و عنوان داشت: با ظهور فناوری‌های نوین و راهبردی در دنیا زمینه پیدایش و توسعه این فناوری‌ها در کشور ما نیز به شدت احساس می‌شود که مستلزم دسترسی به نیروهای زبده و مجرب در زمینه نصب و راه اندازی، تعمیر، نگهداری، تولید، عملیات، ارتقا و توسعه ماشین، طراحی نرم افزار و خدمات پس از فروش، خدمات و سرویس‌های دوره‌ای در آن فناوری‌هاست.

توسعه بی رویه دانشگاه ها دلیل فقر مهارتی است

کوشکی در ادامه عنوان کرد: فقر مهارتی مشکلی دیرینه است که علل و ریشه آن را می‌توان در عوامل متعددی جست و جو کرد و یکی از این عوامل، توسعه بی‌رویه دانشگاه‌های کشور و هجوم خیل عظیمی از جوانان به دانشگاه به خصوص در رشته‌های تحصیلی نظری است.

وی افزایش تصدی‌گری، توسعه بی‌رویه دولت و استخدام نیروی کار در بخش دولتی را منجر به شکل‌گیری فرهنگ پشت میزنشینی دانست و استقبال جوانان از رشته‌های نظری دانشگاهی را از دلایل اشاعه فرهنگ مدرک‌گرایی عنوان کرد.

کوشکی با تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید بر اساس نیازسنجی دقیق از کارفرمایان باشد، گفت: بر اساس ابزارهای استانداردهای مشاغل و استانداردهای ارزشیابی توسط بنگاه‌های اقتصادی باید بین طرف‌های آموزشی و فعالان دنیای کار توافق انجام شود تا ضمن اجتناب از موازی‌کاری، تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار برقرار شود و علاوه بر آن سامانه‌های جامع تحلیل اطلاعات بازار کار نیز راه اندازی و فعال باشد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس مهارت آموزی در زمینه مهارت‌های نرم را نیز از مسائل مهمی برشمرد که باید به آن توجه کرد.

وی در ادامه به ویژه‌برنامه‌های هفته ملی مهارت در فارس اشاره کرد و برگزاری جشن بزرگ خانواده فنی‌وحرفه‌ای، رونمایی از ٣٠ کارگاه جدید آموزشی در سطح استان، افتتاح ٦ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در فارس، ارائه بسته‌های حمایتی بخش خصوصی در راستای نیازسنجی آموزشی آموزشگاه‌ها، افتتاح مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه شیراز، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و برگزاری دومین همایش مهارت آموختگان پرسنل وظیفه نیروهای مسلح در پادگان شهید دوران را از جمله برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

۳۱ تیرماه تا ششم مرداد هفته کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نامیده شده است.

۹۸۸۵ /‏۱۸۷۶‬

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فنی و حرفه ای فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان

جام جم آنلاین - خوزستان، شهرام ملایی هزاروندی با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال1402مجموعا تعداد 147 هزارو513 نفر موردسنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای شدند که از این تعداد 90 هزار و 385 نفر موفق به اخذ گواهینامه بین المللی مهارتی شدند.

مدیر كل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اضافه کرد: آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای در بیش از 350 حرفه مهارتی از زیر مجموعه رشته‌هاي صنایع غذایی،صنایع کشاورزی، فناوري اطلاعات، صنايع جوش، عمران، امور مالي و بازرگاني، تاسيسات، اتومكانيك، برق، صنايع دستي وصنعت ساختمان ودرقالب11 مرحله اجراشد.

وی عنوان کرد: با راه اندازی 24 مرکزآزمون آنلاین استان در سال گذشته 62 درصد نسبت به سال1401 رشد نشان می دهد.

مدیر كل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: سنجش مهارت وتعیین صلاحیت حرفه ای شامل آزمون هماهنگ پایان دوره كارآموزان بخش هاي دولتي، آموزشگاه های آزاد، تفاهم نامه ، صنعت ساختمان و آنلاین می باشد .

گفتنی است در خوزستان 55 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و یک هزار و 550 آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی برای ارایه آموزش های مهارتی در استان فعالیت دارند.

دیگر خبرها

  • توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • صدور بیش از ۹۰ هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان 
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • بهره مندی بیش از ۸۴ هزار بانوی خوزستانی از آموزش‌های مهارتی
  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای
  • صدور بیش از ۳ میلیون گواهینامه مهارت در دولت سیزدهم