Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: به مناسبت آغاز اجرای طرح ملی مهدوی «بلاغ» در مساجد کشور و نیز به منظور اطلاع از برنامه های بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ایام دهه ولایت و امامت با حجت الاسلام والمسلمین «مهدی محمدزاده»، مدیر فرهنگی این بنیاد گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

طرح ملی مهدوی «بلاغ» با چه اهداف و رویکردی در حال اجرا است؟

بنیاد فرهنگی هنری حضرت مهدی موعود(عج) با توجه به تفاهم نامه ای که با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد منعقد کرده، طرحی ملی را برای غنی سازی فراغت تابستانی در موضوعات مهدوی و با تمرکز بر مخاطب جوان پیش بینی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این تفاهم نامه، طرح «بلاغ» به بیش از 300 مسجد و مراکز استانی بنیاد در استان ها ابلاغ شد تا از این طریق نزدیک به 300 مبلغ (طلبه) در استان های کشور حضور یافته و بر اساس سه متن پیش بینی شده، حلقه های مهدوی را در مساجد برگزار کنند.

بدین ترتیب در هر استان 10 مبلغ مهدوی در مساجد شاخص که توسط ستاد هماهنگی کانون های مساجد و نیز بنیادهای مهدی موعود(عج) هر استان انتخاب می شوند، حضور یافته و طی 45 روز حلقه های مهدوی را ایجاد و فعال می کنند.

تمرکز کاری این حلقه ها بر چیست و به چه مسائلی در آنها پرداخته می شود؟

در این 45 روز سه محور آموزشی، فرهنگی هنری و خلاقیت و ورزشی دنبال می شود ... در بخش آموزشی نزدیک به 20 جلسه در هر استان برگزار و مباحث امام شناسی، اعتقادات، احکام و ... در آنها مطرح می شود.

در بخش خلاقیت و ورزشی نیز هر استان با هماهنگی کانون های مساجد در رشته های مختلف ورزشی میزبان نوجوانان و جوانان می شود.

همچنین، در محور فرهنگی هنری تشکیل گروه های سرود، تواشیح و همخوانی، نقاشی و سایر فعالیت های این عرصه به تناسب ظرفیت استان ها انجام می شود.

مهم آنکه در اجرای طرح «بلاغ» از قرآن غافل نشده ایم و لذا در حلقه های مهدوی، تفسیر سوره مبارکه لقمان استاد قرائتی هم طرح و بحث می شود.

چرا برای اجرای این طرح مهدوی، مسجد را به عنوان بستر انتخاب کردید؟

باید توجه داشت هر اتفاق مبارک فرهنگی از دل مسجد شکل گرفته و ترویج می شود؛ مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: مساجد سنگر هستند این یعنی مساجد دژ مستحکم اعتقادات و مرزهای وطن هستند همانطور که در دوران دفاع مقدس، رزمندگان برای حفاظت از مرزهای وطن از مساجد اعزام می شدند حراست از مرزهای اعتقادی هم از دل مساجد انجام می شود.

از این رو، اجرای طرح بلاغ را از مسجد کلید زدیم با این باور که مساجد این قابلیت را دارند که با جذب جوانان و نوجوانان و اجرای برنامه های فرهنگی اعتقادی برای این قشر خاص، از نظام فکری اعتقادی آنان حراست کنند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبلیغ و ترویج مهدویت در فضای مستعد مسجد، چه نقشی ایفا می کنند و چقدر اثرگذار هستند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تا کنون توانسته اند نقش مهمی در پویایی مساجد و زنده ماندن نقش مساجد ایفا کنند این کانون ها از رویش های انقلاب محسوب می شوند. حضور در عرصه های مختلف فرهنگی هنری در مساجد به عنوان خلاء احساس می شد که این کانون ها تاکنون توانسته اند این خلاء را به بهترین شکل پر کند.

مساجد فعال در کشور مجهز به کانون های فعال هستند و این کانون ها باعث شده اند که مردم محلات به این باور برسند که مسجد در کنار فضاسازی عبادی، قابلیت زمینه سازی برای ارتباط مومنانه مردم با خانه های خدا را دارد.

لذا طی تفاهم با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مقرر شد که ظرفیت کانون ها چه از نظر ساختاری چه جذب مردمی، در اختیار بنیاد مهدی موعود(عج) قرار بگیرد تا با همکاری دفاتر استانی بتوانیم در عرصه های مهدویت به عنوان یکی از مهمترین عرصه های کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب هم از سوی مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته، اثرگذار باشیم.

آیا این طرح پس از 45 روز متوقف می شود یا در دیگر ایام سال هم ادامه می یابد؟

اگرچه بنیادهای استانی در انتهای این طرح، اردویی را به عنوان حسن ختام کار، برگزار می کنند اما بنا داریم در دل این طرح ارتباط عمیق فکری قلبی بین مخاطبان و مجموعه بنیاد مهدی موعود(عج) برقرار شود تا در طول سال فرصت اجرای برنامه های فرهنگی هنری بر محور مهدویت را داشته باشیم.

برای ایام دهه ولایت و امامت (فاصله بین اعیاد قربان تا غدیر) چه تدارکی در بنیاد مهدی موعود(عج) دارید؟

از اول ذی الحجه همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیر و حضرت زهرا علیهماالسلام، فراخوان دومین جشنواره ملی مهدوی صراط اعلام می شود.

برگزاری دوره های آموزشی مهدویت از دیگر فعالیت های اصلی بنیاد در دهه ولایت و امامت است.

همچنین، همزمان با این ایام بنا داریم اجرای طرح «مهر بی کران» را آغاز کنیم.

طرح «مهر بی کران» با چه کیفیتی و در چه بستری اجرا می شود؟

این طرح در مساجد و هیئات و با تمرکز بر قرائت و شرح زیارت «آل یاسین» در عصرهای جمعه اجرا می شود.

بنا داریم این طرح به صورت پویش ملی اجرا شود لذا از نظر تعداد مساجد مجری، محدودیتی نداریم و می کوشیم حتی مساجد روستایی در اجرای آن با ما همراه شوند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی الزامات تحقق شعار سال و تبیین نقشه مهندسی استان اردبیل، اظهار کرد: ایجاد شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در سطح محلات با محوریت مساجد می‌تواند جنگ رسانه‌ای دشمنان را خنثی و فعالیت‌های گسترده اقدامات فرهنگی را به مردم نشان دهد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد این شبکه رسانه‌ای با حضور بیش از ۱۵۰ نفر محقق شد، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در سال جاری نیز این دوره آموزشی با حضور اساتید کشوری برگزار شود، همچنین شهدای مدافع حرم استان اردبیل در یادواره شهدای منتسب به کانون‌های مساجد به صورت کشوری معرفی خواهند شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: برگزاری برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت از دیگر دغدغه‌های کانون‌های مساجد است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته نیازمند تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای پیشبرد اهداف در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد هستیم.

آمون افزود: هم اکنون بیش از ۱۳۷ پایگاه قرآنی در سطح مساجد استان اردبیل به همت کانون‌ها فعال است که رقابت‌های قرآنی به صورت محلی، منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و کشوری برای بازتاب برنامه‌های معنوی این پایگاه‌ها در سال جاری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اقتصادی و کارآفرینی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیازمند پیوست اقتصادی هستند تا بتواند جلوه‌های بهتری از تکنولوژی و امکانات را برای نوجوانان و جوانان در بستر مساجد فراهم کند.

کد خبر 6081013

دیگر خبرها

  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است