Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@18:09:31 GMT

پست فیس‌بوکی خبر می‌دهد از سر درون!

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۹۴۲۶

پست فیس‌بوکی خبر می‌دهد از سر درون!

در این پژوهش اطلاعات ۹۹۹ داوطلب که با به اشتراک گذاشتن سوابق پزشکی خود و پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی موافقت کرده بودند و نزدیک به ۲۰ میلیون کلمه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و محققان الگوهای زبانی از جمله کلمات، عبارات، گروه کلمات مرتبط و ارتباط آماری آنها با ۲۱ دسته‌بندی استاندارد تشخیص‌های پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در گام بعدی از سه الگو برای تجزیه و تحلیل شرایط جامعه آماری خود استفاده کردند؛ یکی از این الگوها زبان پست فیس‌بوکی را تحلیل می‌کرد، الگوی بعدی متغیرهایی چون سن و جنسیت را مورد بررسی قرار می‌داد و الگوی سوم این دو گروه از داده‌ها را با هم ترکیب می‌کرد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که پست‌های فیس‌بوکی به تنهایی ۲۱ بیماری را پیش‌بینی کرده و در پیش‌بینی ۱۰ بیماری دیگر در مقایسه با داده‌های آماری موفق‌تر عمل می‌کنند.

با استفاده از این روش می‌توان علاوه بر بیماری‌های خاصی چون دیابت، اختلالات روانی چون اضطراب، افسردگی و روان‌پریشی (psychosis) را نیز در برخی بیماران پیش‌بینی کرد.

اندرو شوارتز استادیار علوم کامپیوتر و مولف ارشد این پژوهش می‌گوید: «پیش‌بینی‌های مبتنی بر زبان ما به همان خوبی شاخصه توده بدنی فرد در تشخیص دیابت دقیق بود. اگر الگوهای زبانی را هم‌ارز ژنوم بگیریم خواهیم دید که بیماری‌های مشابه الگوهای زبانی مشابهی دارند.»

«زبان دیجیتال ما آن ابعاد از زندگی‌مان را به تصویر می‌کشد که کاملاً با آنچه در داده‌های سنتی پزشکی توصیف شده‌اند، تفاوت دارد. با بررسی طیف وسیعی از اختلالات و بیماری‌ها، تصویری از ارتباط میان این بیماری‌ها به دست آمده که می‌تواند ساخت نرم‌افزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را در حوزه پزشکی ممکن کند.»

داده‌های فیس‌بوکی در جریان این پژوهش گاه به طور مستقیم و گاه غیرمستقیم بیماری‌ها و اختلالات خاص را پیش‌بینی می‌کردند. به عنوان نمونه، اگرچه کلماتی چون «بطری» (bottle) و «نوشیدنی» (drink) به روشنی از اعتیاد به الکل در کاربر مورد نظر حکایت دارد، جالب است بدانید براساس یافته‌های برآمده از این مطالعه، شانس ابتلای کاربرانی که اغلب از کلمات و عباراتی چون دعا کردن در پست‌های خود استفاده می‌کنند به دیابت، ۱۵ برابر بیشتر از سایرین است!

جزئیات این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فشار خون فیس بوک افسردگی دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

بنیامین نتانیاهو در دیدار با معاونت‌های موساد گفت که اختلافات داخلی درون اسرائیل موجودیت این رژیم را به خطر انداخته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی با حضور روسای معاونت‌های مختلف موساد نسبت به اختلافات موجود در میان مقامات این رژیم هشدار داد.

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

نتانیاهو خطاب به روسای معاونت‌های مختلف موساد گفت: ملت‌ها همواره قبل از هر چیز از درون و نه از خارج، متلاشی می‌شوند، شکاف‌های داخلی باید سریعا از بین بروند، چرا که ما در معرض تهدیدی جدی برای موجودیت اسرائیل هستیم. هنگامی که یک خطر موجودیتی در میان باشد، نیروها با یکدیگر وحدت می‌کنند و از یکدیگر جدا نمی‌شوند».

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بار دیگر مدعی شد که تل آویو بر نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیل و «مقابله با تهدید فراگیر ایران» متعهد است؛ او افزود: «این وظیفه به غایت مهم به دو چیز نیاز دارد: اراده و وحدت».

نگرانی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر از تشتت و چند دستگی در میان صهیونیست‌ها در شرایطی است که این رژیم روزانه شاهد تظاهرات هزاران نفری برای برگزاری انتخابات زودهنگام، برکناری نتانیاهو و بازگشت اسرای اسرائیلی نزد حماس است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا
  • نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم
  • جانشین بیرانوند در آستانه رسیدن به رکورد حسین حسینی
  • درون مقر مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی چه می‌گذرد؟
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اعتبار ۹۴ میلیارد ریالی برای بهسازی و توسعه پایانه باقوشخانه
  • نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری
  • علل ورم و پف کردن نقاط مختلف بدن
  • تصاویر کانال 12 اسرائیل از درون اسرائیل در شب حمله
  • درون سر جنگی موشکی که به اسرائیل شلیک شد