Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار یک هفته‌نامه آمریکایی در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و برخی همپیمانانش گفت: «ما همیشه گفتیم، شاید شما شروع‌کننده جنگ باشید اما تمام کننده آن نخواهید بود، با ایران بازی نکنید».

به گزارش صدای ایران از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی روز پنجشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران در نیویورک به خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر»، در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و برخی همپیمانانش در منطقه و رویکرد متقابل ایران گفت: «ما همیشه پاسخ می‌دهیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درس این است که «با ایران بازی نکنید».

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نیویورکر گزارش کرد که جدیدترین بحران‌ به وجود آمده در خلیج فارس در پی اقدمات اخیر بریتانیا در توقیف یک نفتکش ایران در «جبل طارق» صورت گرفته است.

دولت محلی جبل‌ طارق روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

دولت محلی جبل‌ طارق جمعه هفته گذشته توقیف این نفتکش را به مدت ۱۴ روز تمدید کرد و نیویورکر سپس مدعی شد که توقیف نفتکش انگلیسی در انتقام از این تمدید 14 روزه توقیف نفتکش گریس 1 بوده است.

این هفته آمریکایی سپس گزارش کرد که ایران راهبرد «چشم در مقابل چشم» را در پیش گرفته است.

ظریف در پاسخ به نیویورکر در این خصوص تصریح کرد: «ما می‌گوییم، "ممکن است شما شروع کننده جنگ باشید، اما تمام کننده آن نخواهید بود».

«رابین رایت» خبرنگار هفته‌نامه نیویورکر سپس ادامه داد، ظریف در جلسه دومی که روز پنجشنبه هفته گذشته به همراه گروهی از خبرنگاران در نیویورک در آن حاضر بودیم، به اقدامات اخیر دولت ترامپ اشاره کرد و گفت: «ما همچنان مدت‌ زمان طولانی بعد از کنار رفتن ترامپ، بقا خواهیم داشت و پیشرفت می‌کنیم. بازه زمانی ما هزار سال است».

این گزارش ادامه داد، ظریف روز پنجشنبه هفته گذشته تصریح کرد که با اعضای کنگره آمریکا دیدار داشته است اما نامی از آنها نبرد و همچنین دیدار خود با «رند پاول» را نیز تأیید نکرد.

روز جمعه پایگاه آمریکایی «المانیتور» به نقل از یک کارشناس غیر دولتی که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که وزیر امور خارجه ایران و «رند پال» سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز پنجشنبه در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند تا درباره چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا گفتوگو کنند.

طبق گزارش نیویورکر، ظریف در خصوص ساقط شدن یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران گفت:‌ «معتقدم، بعد از آنکه ایران ماه گذشته پهپاد آمریکا را ساقط کرد، چند دقیقه تا جنگ فاصله داشتیم. احتیاط حاکم شد و ما وارد جنگ نشدیم بنابراین همین امر دلیلی برای خوشبینی ما ایجاد می‌کند. اگر تلاش کنیم، اگر جدی باشیم، می‌توانیم یک راه رو به جلو پیدا کنیم».

طبق این گزارش، ظریف، سپس یک طرح کلی از یک توافق برای پایان دادن به بن‌بست دیپلماتیک کنونی پیشنهاد داد که طبق آن، ایران، پروتکل الحاقی را امضا کند و طبق آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار بیشتری برای تأیید استفاده صلح‌آمیز ایران از مواد هسته‌ای در اختیار داشته باشد و همچنین ایران راهی را برای برطرف کردن نگرانی‌ها در خصوص بند به اصطلاح غروب برجام ارائه دهد و در عوض، آمریکا، تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو کند.

با اینحال، آنطور که نیویورکر گزارش کرده است، پیشنهاد ظریف برای حل دیپلماتیک بن بست به وجود آمده، موضوعاتی را که ترامپ به دنبال آن است، از جمله فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشکی ایران را در برنمی‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق اتحادیه اروپا در تأمین عواید وعده‌داده شده برجام، اعلام کرد که از این پس سقفی برای میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد و آب سنگین خود قائل نیست. ایران همچنین به طرف‌های برجام ۶۰ روز فرصت داده تا به وعده‌های خود عمل کنند، در غیر اینصورت تهران غنی‌سازی با غنای بالاتر را از سر خواهد گرفت.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ظریف صدای ایران ایران جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاری که «وعده صادق» با اسرائیل کرد

این عملیات وعده صادق نام گرفت؛ وعده‌ای که ایران در تمام ۱۳ روز قبل برای پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران سپاه پاسداران مقرر کرده بود. 

ایران در این عملیات از پهپادهای انتحاری از نوع شاهد ۱۳۶ استفاده کرده است. تعداد دقیق موشک‌ها و پهپادهای ایرانی رسما اعلام نشده اما به نوشته نیویورک تایمز بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد از ایران شلیک شده و اسرائیل برآورد کرده که ایران در این عملیات از ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده کرده است. همچنین مقامات رژیم مدعی اند که ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادها را رهگیری و منفجر کرده‌اند، اما بسیاری بر این باور هستند که در حقیقت اسرائیل با این آمار و ارقام به دنبال کوچک‌نمایی عملیات ایران است، زیرا نمی‌خواهد پاسخی گسترده به آن بدهد.

«حسین اصغری‌ثانی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عمق اثربخشی پاسخ‌ موشکی و پهپادی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، اظهار کرد: برخی از تحلیلگران داخلی و خارجی فرضیه‌ای مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه این عملیات از قبل هماهنگ شده بود، خساراتی برجا نگذاشته و هزینه مالی زیادی برای ایران داشته و در تلاش هستند پاسخ نظامی ایران را کوچک و با دستاوردهای ناچیز جلوه بدهند. در صورتی که اگر از زوایای دیگر به این موضوع نگاه کنیم، اتفاقا دستاورد تاریخی بسیار بزرگی برای ایران داشته و پیروزی بزرگی برای ما تا این لحظه ثبت شده است. همان طور که اعلام شد بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک کروز و بالستیک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. اما پاسخ ایران صرفا به اسرائیل نبود، این یک پاسخ نظامی به آمریکا هم بود؛ کشوری که تمام‌قد متعهد به حمایت از اسرائیل است. 

وی با بیان اینکه پاسخ نظامی ایران دارای ابعاد فنی، روانی، سیاسی و اقتصادی بود، ادامه داد: در بعد فنی و نظامی ایران چند پیام را به اسرائیل، آمریکا، کشورهای منطقه، اروپا، روسیه و چین منتقل کرد. در بعد فنی و نظامی دیدیم در مقابل پهپادهای ما لانچرهای گنبد آهنین کاملا تخلیه شد و موشک‌های بالستیک ایران تماما از لایه‌های پدافندی عبور کرد. بیش از هفت موشک بالستیک جدا از موشک‌ها و پهپادهای دیگر به نقاطی که از قبل به عنوان هدف مشخص شده بود اصابت کرد؛ آن هم به پایگاهی که از بیشترین حفاظت پدافندی برخوردار است. ما حتی از موشک‌هایی با سوخت مایع استفاده کردیم، در حالیکه موشک‌های پیشرفته‌تر با سرعت بیشتر و تخمین بالا داشتیم. نکته جالب اینجاست بعد از اینکه لانچرهای گنبدهای آهنین تمام شد، ایران دیگر به عملیات خود ادامه نداد. در صورتی که بعد از این زمان هر تعداد موشک و پهپاد که می‌فرستادیم به سرزمین اشغالی اصابت می‌کرد، اما ما نخواستیم ادامه بدهیم. این مهمترین پیام فنی و نظامی ما بود که حوزه‌های نظامی-امنیتی آمریکا و اسرائیل باید آن را درک کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: نکته دوم این است که‌ اسرائیل تنها نبود. ارتش آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی برخی از کشورهای منطقه به کمک اسرائیل آمدند یعنی اسرائیل فهمید به شدت نیازمند حمایت تمام‌قد متحدانش است. ولی باز هم ایران به راحتی توانست اهدافی را که از پیش تعیین کرده بود را منهدم کند. نکته فوق‌العاده مهم بعدی اینکه اسرائیل با تمام توان پدافندی و تهاجمی خود به میدان آمد اما نیروهای نظامی ایران با کمتر از پنج درصد از توان نظامی‌شان وارد عملیات شدند و نشان دادند گنبد آهنین نفوذناپذیر نیست و به راحتی از هر نظر قابل نفوذ است. این می‌تواند پیامی برای آمریکا باشد که اگر ایران می‌تواند رژیم صهیونیستی را با این فاصله از داخل خاک خودش بزند، پس به راحتی می‌تواند پایگاه‌های آمریکا را در سراسر منطقه با دقت کامل مورد هدف قرار دهد. این پیامی به کشورهای منطقه متکی و امیدوار به رژیم صهیونیستی است و  نمایش قدرتی حتی برای کشورهای دوست و مدافع سیاست ایران، محسوب می‌شود. با این عملیات ما توانستیم پرستیژ خودمان را در برابر چین و روسیه ارتقا دهیم.

اصغری‌ثانی با تاکید بر اینکه ما به اسرائیل نشان دادیم روزهایی که اقدامات تهاجمی‌اش بی‌پاسخ می‌ماند، گذشته است، گفت: هر ضربه‌ای که به ایران و منافع ایران حتی در خارج از مرزهای کشور وارد شود، از داخل خاک خودمان پاسخ خواهیم داد. در واقع پاسخ نظامی ما به یک کشور اتمی بود که از پشتیبانی سه کشور اتمی دیگر هم برخوردار است. در این عملیات شگفتی و جسارت فوق‌العاده‌ای نهفته بود و باید انجام می‌شد. اگر پاسخ نظامی نمی‌دادیم بازخورد منفی می‌گرفتیم. اما از منظر اقتصادی، وانمود می‌کنند ۲ میلیارد دلار برای پاسخ نظامی ایران هزینه شده است، درحالیکه قیمت تولید هر پهپاد ما بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است اما هر موشک لانچر گنبد آهنین حدود یک میلیون دلار است. ما مدعی هستیم آن‌ها هزینه‌های خودشان را اعلام کنند ما هم اعلام می‌کنیم تا معلوم شود چه کسی در این موضوع متضرر شده است. اگرچه هر هزینه‌ای لازم باشد ما برای دفاع از خودمان پرداخت خواهیم کرد. ضمن اینکه ما با توان کمتر از پنج درصد، عملیات انجام دادیم و طرف مقابل با توان صددرصدی به میدان آمد.

درخشش جایگاه ایران در افکار عمومی عرب

وی با بیان اینکه با وعده صادق، ایران در نزد افکار عمومی عرب درخشید و جایگاهمان میان جامعه عرب ارتقا پیدا کرد، افزود: نکته جالب توجه این است که جایگاه ایران نزد افکار عمومی بین‌الملل خدشه‌دار نشد. ایران به عنوان قدرت بزرگی دیده شد که می‌تواند از خاک خودش، حتی نسبت به حملاتی که در خارج از مرزهایش انجام می‌شود پاسخ نظامی بدهد. این موارد دستاوردهای کمی نیست. اهداف ما از انجام این عملیات این بود که خسارت گزافی به طرف مقابل وارد کنیم، پاسخ نظامی بدهیم و بازدارندگی خود را احیا کنیم. اینها باید در چارچوبی انجام می‌شد که جنگ غزه فراموش نشود، جنگ گسترده‌ای شروع نشود، نتانیاهو از زیر فشار افکار عمومی خارج نشود و علاوه بر آن نتواند پاسخ دهد. یعنی هم به اهدافمان برسیم و هم طرف مقابل را از نظر سیاسی تضعیف کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص پاسخ احتمالی اسرائیل، عنوان کرد: اسرائیل در همان شب ثابت کرد توان پاسخ نظامی گسترده را ندارد. اظهاراتش هم درباره پاسخ کوبنده به ایران فروکش کرده و بعید به نظر می‌رسد که جنگ بیش از این گسترده‌تر شود. همچنین ما نباید جامعه اسرائیل و منتقدان نتانیاهو را دست‌کم بگیریم. مطمئنا جامعه یهود و مردم اسرائیل این اجازه را به نتانیاهو نخواهند داد تا وارد جنگی تمام‌عیار با ایران شود. اگر هم مقامات رژیم می‌گویند پاسخ می‌دهیم، تلاش‌های آخر برای مدیریت افکار عمومی داخلی است، وگرنه وقتی ایران چنین عملیات نظامی را انجام می‌دهد مطمئنا خودش را برای همه‌ چیز حتی جنگ طولانی‌مدت آماده کرده است. ما با در نظر گرفتن و آمادگی برای تمام سناریوهای ممکن، وارد میدان شدیم، اما به نظر من موضوع پاسخ گسترده نظامی برای اسرائیل منتفی شده است. 

اصغری‌ثانی تاکید کرد: قدرت ما بیشتر از چیزی بود که در شب عملیات به نمایش گذاشته شد. ما فقط مراکز نظامی را زدیم. نخواستیم مراکز مسکونی یا بیمارستان‌ها را مورد هدف قرار دهیم. می‌توانستیم مانند رژیم صهیونیستی وحشیانه عمل کنیم اما نکردیم چون اهداف ما از پیش تعیین شده بود. ما از قبل هشدار داده بودیم که حتما قصد انتقام داریم و اسرائیلی‌ها چند روز در آمادگی کامل بودند ولی چنین ضربه‌ای متحمل شدند. حالا ادعا می‌کنند ۹۹ درصد موشک و پهپادها رهگیری شده تا دستاوردی برای رژیم صهیونیستی خلق کنند و پاسخ نظامی به ایران ندهند؟ به هیچ وجه اینطور نیست. زیرا اسرائیل در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد پاسخ نظامی بدهد. از طرف دیگر سیستم پدافندی ما بیکار ننشسته تا جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد کشورمان شوند. مطمئنا اسرائیل توان پاسخگویی ندارد و اگر جنگ گسترده‌تر شود، پاسخ واقعی ایران را در آن زمان باید دید. 

وی با اشاره به تاثیر وضعیت کنونی بر جنگ غزه، اظهار کرد: از ۲ روز پیش رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده حماس شرایط آتش‌بس را نپذیرفته است. به نظر من با توجه به اینکه آمریکایی‌ها هم اعلام کردند که موضوع پاسخ نظامی ایران را در گروه جی هفت به صورت دیپلماتیک بررسی خواهند کرد، می‌دانند هرگونه راه حلی در جنوب غرب آسیا بدون در نظر گرفتن غزه و حل کردن ریشه‌ای مسئله فلسطین امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه انتخابات آمریکا نزدیک است، موضوع غزه سریع‌تر به نتیجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • بازگشت پرسپولیس از آبادان، شاید به‌عنوان صدرنشین
  • شاید گولسیانی تا پایان لیگ با پرسپولیس بماند
  • مورایس: شاید روزی هم اسم من را صدا بزنند؛ برای بالا رفتن نباید پا روی کسی بگذاریم
  • مشاور وزیر کشور: معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!
  • تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!
  • پرتغال سفیر ایران را احضار کرد
  • ده‌بزرگی کشتی را شروع نکرده، با برنز آسیا تمام کرد
  • (ویدیو) ژیلا صادقی: شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم
  • کاری که «وعده صادق» با اسرائیل کرد
  • خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!