Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:50:19 GMT

خطر سیر نزولی جمعیت در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۶۹۶۷۶

خطر سیر نزولی جمعیت در جامعه

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته‌ترین گزارش‌های پایگاه‌های خبری داخلی در طول روزهای گذشته، گزیده‌ای از این گزارش‌ها را انتخاب و منعکس کرده است.

جامعه با خطر سیر نزولی جمعیت مواجه است

وبسایت خبری شفقنا در این مطلب در گفت و گو با راضیه میرعلی ملک رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران آورد: یکی از کارکردهای مهم ازدواج در دین اسلام ازدیاد نسل توحیدی است که در بسیاری از آیات و روایات نیز به آن اشاره شده است اما بر اساس آمارهای ارائه شده از مراکز رسمی این امر هنوز با سیر نزولی در ایران حرکت می‌کند و باید در دستور کار و فرهنگ سازی جدی قرار گیرد تا گسترش نسل توحیدی و برکات آن نیز مشاهده گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق تحقیقات آینده پژوهی در بحث جمعیت اگر مسئله کاهش فرزند آوری در جامعه ما حل نشود، در سال‌های آتی کشور ما سیر نزولی غیر قابل جبرانی را تجربه خواهد نمود؛ متأسفانه تمامی رسانه‌ها در ترویج فرآیند رفاه نسبی مؤثر بوده اند و یکی از پیامدهای این رفاه نسبی به دست آوردن آسایش به جای آرامش می‌باشد.

رمز گشایی از تصمیم دولت برای «قیمت دلار»

وبسایت خبری فرارو با درج این مطلب در گفت و گو با محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه آورده است: قیمت ارز در بازار آزاد و از طریق عرضه و تقاضا باید مشخص شود، نه اینکه برای آن نرخ گذاری دستوری صورت گیرد. الان در شرایط عادی قرار نداریم، از یک سو کشور در تحریم است و از سوی دیگر در داخل با مشکلات پیچیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، بنابراین در چنین شرایطی، نمی‌توان پیش بینی برای نرخ دلار انجام داد و نوسان شدید خواهد بود. همواره دولت‌ها در تعیین نرخ ارز نقش اصلی را ایفا می‌کند و با نرخ گذاری دستوری بازار را مدیریت می‌کنند، این در حالیست که در زمان حاضر و با توجه به تحریم‌ها، دولت با کنترل و کاهش نرخ ارز می‌خواهد نشان دهد که تحریم‌ها در داخل تأثیرگذار نبوده است. حال ایجاد بازار متشکل ارزی نیز معنا نمی‌دهد، بازار یعنی مکانی که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین شود.

امام با پذیرش آتش‌بس به صلح پایدار فکر می‌کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب با انتشار این مطلب در گفت و گو با سردار حسین علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آورد: امام خمینی جنگ را برای جنگ نمی‌خواستند. ایشان تا زمانی که حس می‌کردند با ادامه جنگ می‌توان به اهداف حفظ تمامیت ارضی و ناکام گذاشتن صدام حسین در نیل به اهدافش رسید، آن را ادامه دادند و زمانی که احساس کردند، تداوم جنگ به نفع ایران نیست، با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به جنگ پایان دادند. نامه آقای محسن رضایی مشخص ساخت که حتی با تأمین تسلیحات مورد نیاز، پیروزی‌های بزرگ در کوتاه‌مدت حاصل نمی‌شود و امام به این نتیجه رسیدند که با «نجنگیدن» می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت. در واقع زمانی امام آتش‌بس را پذیرفتند که صدام و منافقین مایل به آن نبودند و با برنامه‌ریزی‌های گسترده می‌خواستند جنگ را در تمامی حوزه‌ها از جمله در شهرها و در خلیج‌فارس با در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی و هدف قرار دادن مردم بی‌گناه توسعه دهند. امام با پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ برنامه‌های آن‌ها را در تداوم جنگ به هم ریختند. ایشان با پذیرش آتش‌بس به صلح پایدار فکر می‌کردند.

مجلس اصولگرا - اصلاح طلب با چه میزان مشارکت شکل می‌گیرد؟

وبگاه خبری خبرآنلاین گزارش می‌دهد: تجربه برگزاری ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد که مشارکت‌ها در هر دوره نوساناتی داشته که البته این نوسانات در میزان مشارکت‌ها تابع عوامل مختلفی بوده است. رخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که در هر دوره‌ای از انتخابات که میزان مشارکت بالاتر برود اصلاح طلبان (جناح چپ) پیروز آن انتخابات خواهند بود این در حالی است که زمینه و فضای رأی آوری اصولگرایان (جناح راست) در جامعه زمانی فراهم است که انتخاباتی کم رمق با مشارکت حداقلی وجود داشته باشد. ادعایی که اصلاح طلبان به جد به آن معتقدند اما اصولگراها چندان اعتقادی به آن ندارند. بررسی میزان و درصد مشارکت‌ها در ادوار مختلف انتخابات مجلس گرچه تا حدی تئوری مشارکت بالا بر پیروزی اصلاح طلبان تأثیرگذار است را تأیید می‌کند مانند آنچه در انتخابات مجلس ششم یا دهم مشاهده شد اما این گزاره اگر در کنار عواملی چون میزان ردصلاحیت ها گذاشته شود تا حدودی نقض می‌شود.چه آنکه در مجلس نهم با اینکه مشارکت بالاتر از انتخابات مجلس قبل شد ولی عدم حضور فعال اصلاح طلبان در انتخابات نتیجه را به نفع اصولگرایان رقم زد.

این پایگاه خبری در گزارشی دیگر با عنوان «توقیف به وقت خلیج فارس، دلهره به وقت واشنگتن و لندن» آورد: شب گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران ساعاتی پس از انتشار اخباری مبنی بر تمدید ۳۰ روزه نفتکش ایران در جبل الطارق نفتکش انگلیسی را توقیف و به سمت آب‌های ایران هدایت کرد. پس از آن روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای توقیف نفتکش را تأیید و اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. دقایقی نگذشت که واکنش‌ها به توقیف این نفتکش در صدر رسانه‌های خبری قرار گرفت. طی دو روز اخیر هم خبر توقیف یک شناور حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس منتشر شد هم آمریکایی‌ها مدعی سرنگونی پهپاد ایرانی شدند که به سرعت با اسناد و تصاویر سپاه تکذیب شد. در این میان انتشار خبر توقیف نفتکش انگلیسی سومین شوک خبری در آخرین ساعات روز جمعه بود.

ساعاتی پس از انتشار اخبار توقیف نفتکش کابینه انگلیس بدون حضور ترزامی نشست اضطراری تشکیل داد. وزیر امور خارجه انگلیس بامداد شنبه گفت که لندن به شیوه‌ای محاسبه شده اما قدرتمندانه به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی پاسخ خواهد داد. شورای امنیت ملی آمریکا جمعه شب اعلام کرد از توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران مطلع شده است و به همکاری با شریکان و متحدان خود برای مقابله با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» خوانده شده ادامه خواهد داد. همچنین رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در واکنش به توقیف کشتی انگلیسی در صفحه رسمی اش در توئیتر نوشت: ما شنیدیم که یکی دو نفتکش از سوی ایران توقیف شده است.

درگیری‌های سنگین در مهم‌ترین پایگاه جبهه مقاومت انصارالله

وبسایت خبری مشرق در این مطلب آورد: تازه‌ترین خبرها از بخش «باقم» در شمال استان صعده یمن و مناطق هم مرز با استان عسیر در جنوب عربستان حاکیست، درگیری‌ها میان رزمندگان یمنی و نیروهای مزدور چند ملیتی رژیم سعودی برای چندمین روز متوالی ادامه دارد. براساس اطلاعات به دست آمده، بیشترین درگیری‌ها در حومه جنوبی گذرگاه مرزی «علب» گزارش شده است و رزمندگان یمنی با وجود امکانات حداقلی موفق شدند حملات مزدوران سعودی را به طور کامل دفع کنند. به گفته منابع میدانی، نیروهای یمنی در جریان درگیری‌های چند روز گذشته در حومه گذرگاه مرزی «علب»، خسارت‌های سنگینی به تجهیزات نظامی مزدوران سعودی وارد و دهها تن از آنان را کشته و زخمی کردند. رژیم سعودی در روزهای گذشته چند گروه دیگر از مزدوران چند ملیتی از جمله سودانی را به مناطق مرزی مشترک استان‌های صعده یمن و عسیر عربستان اعزام کرده است تا وضعیت را تحت کنترل دربیاورد. ضور غیرنظامیان در شهرهای المجازه و الربوعه باعث شده نیروهای یمنی از ورود به این شهرها خودداری کنند چرا که احتمال حملات هوایی رژیم سعودی و قربانی شدن شهروندان مانند آنچه که در شهر قعطبه در استان ضالع گذشت، وجود دارد.

این پایگاه خبری در مطلبی دیگر با عنوان «دبیر باید کرسی‌های از دست رفته ایران را برگرداند» در گفت و گو با محسن فره وشی سرمربی اسبق تیم ملی کشتی می‌آورد: علیرضا دبیر از نظر فنی و شناخت از کشتی با زیر و بم‌های این رشته آشنایی دارد و خودش هم از قهرمانان به نام بوده و از نوجوانان تا بزرگسالان و حتی المپیک قهرمان شده است. بنابراین از نظر شناخت فنی از کشتی ایران و جهانی نمی‌توانیم در او نقصانی ببینیم. شاید بتوانیم بگوییم او در این زمینه یکی از بهترین هاست گرچه هر یک از کاندیداهای دیگر هم می‌آمدند این توانایی‌ها را داشتند. پس او از این منظر غنی است و اشراف کامل دارد. باید در همه جلسات فدراسیون جهانی شرکت کنیم و کرسی بگیریم و مانند سالهای قبل باز هم جایگاه مان در کشتی جهان را بدست بیاوریم. این باید یکی از مهمترین کارهای دبیر باشد. ریاست کشتی کنفدراسیون آسیا سال‌ها ایرانی بود ولی الان کره‌ای ها جای ما را گرفته اند که این نشان می‌دهد ما تلاشی برای این موضوع نکرده ایم.

نمی‌توان وضعیت فعلی را با هیچیک از مقاطع دوران دفاع مقدس مقایسه کرد

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در این مطلب در گفت و گو با سردار حسین علایی اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داد: اصولاً نمی‌توان وضعیت فعلی را با هیچیک از مقاطع دوران دفاع مقدس مقایسه کرد. الان بین آمریکا با اروپا و روسیه هماهنگی وجود ندارد و آمریکا در تلاش برای به زانو درآوردن ایران است، در حالی که به آن امید ندارد و ترامپ به دنبال روزنه‌ای برای رسیدن به اهداف خود از طریق مذاکره است. امروز آمریکا احساس می‌کند که به صفر رساندن صادرات نفت ایران از نفوذ منطقه‌ای و قدرت نظامی ایران نمی کاهد و فقط مردم ایران را نسبت به دولتمردان آمریکا بدبین‌تر می‌کند. از طرفی افکار عمومی هم به نفع مواضع ایران است و حق را به ایران می‌دهد و خروج ترامپ از برجام را عامل تنش‌های فعلی می‌داند.

برای تقویت توان مقاومت ایران، لازم است تا توسعه اقتصادی و پیشرفت همه جانبه در اولویت اول اداره کشور قرار گیرد. برنامه ترامپ برای تحریم صدور نفت ایران، روشن می‌کند که نباید بودجه کشور وابسته به درآمدهای نفتی باشد. افزایش توان تولید کالاهایی که ایران در آنها مزیت نسبی دارد، می‌تواند بازارهای زیادی را به روی کالاهای ایرانی باز کند. حضور اقتصادی ایران در کشورهای مختلف و تأمین نیازهای مردم ایران و سایر کشورها، باعث افزایش توان مقاومت کشور می‌شود و درآمدهای مردم را افزایش می‌دهد.

این پایگاه خبری در مطلبی دیگر با عنوان «نمی توانیم مقطع کنونی را با زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مقایسه کنیم» در گفت و گو با سردار محمد اسماعیل کوثری فرمانده وقت لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله سپاه آورد: قطعنامه ۵۹۸ شرایط زمانی و مسائل خودش را داشت، شرایط کنونی هم مسائل خاص خود را دارد. اگر بخواهیم این دوره را با آن دوره مقایسه کنیم باید بگوییم الان از نظر خیلی از امکانات و تجهیزات پیشرفته‌تر و خبره‌تر شده ایم. برخی کشورهای منطقه یا فرامنطقه ای نیز اکنون با ما همراه هستند، در حالی که این کشورها در زمان پذیرش قطعنامه هنوز آنقدر آگاه نشده بودند که با ما همراه شوند. ما در زمان جنگ نیز با وجود آنکه انقلاب در سالهای اول خود بود اقتدار خود را حفظ کردیم.

حضرت امام با همان صلابت کار را دنبال می‌کردند. اکنون هم مقام معظم رهبری هدایت و فرماندهی می‌کنند. و بنابراین، باید بگوییم در هر دو مقطع اقتدار خود را حفظ کرده ایم. اما در زمان دفاع مقدس امکانات کنونی را نداشتیم. اگرچه امروز در موشک‌های دوربرد، نقطه زن و پهپادها امکانات بیشتری داریم یا در زمان جنگ نفوذ امروز خود در منطقه را نداشتیم اما همان موقع هم اقتدار خود را حفظ کرده بودیم. به این ترتیب از نظر کمّی نمی‌توانیم این دو مقطع را مقایسه کنیم. از نظر کیفی هم باید بگوییم که آن زمان اقتدار خود را حفظ کردیم اما الان با وجود این امکانات و تجهیزات مادی و معنوی، اقتدار بسیار قوی‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده ایم.

جهانگیری در هر شرایطی می‌تواند برنامه‌های دولت را جلو ببرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز با انتشار این مطلب در گفت و گو با علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب گزارش داد: خود من به شخصه چه استاندار و چه وزیر بودم هیچ گاه به این بن بست نخوردم که بگویم «اختیارات من کافی نیست». سعی می‌کردم ببینم اختیاراتم چیست، کم هم نمی‌آوردم و در همان چارچوب کارها پیش می‌بردم. خیلی‌ها مخصوصاً در سطح استانداران هستند اختیارات شأن را نمی‌شناسند. گرچه آقای عارف می‌تواند با همین اختیارات کار کند اما آقای جهانگیری نشان داده که در هر شرایطی می‌تواند کارها و برنامه‌های دولت را جلو ببرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی ایران جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرهاد بشارتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره رویداد ملی جایزه جوانی جمعیت عنوان کرد: در سال‌های اخیر جمعیت به سمت میانسالی سوق پیدا کرده است و این شاید از جهتی خوب باشد، اما منفی هم محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم فرزندآوری در ذهنشان سخت شده و به نوعی ایده آل گرا شده‌اند، گفت: کاهش جمعیت نسل جوان در بلندمدت اثرات منفی خود را می‌گذارد. شرایط باید به گونه‌ای باشد که اذهان نسبت به فرزندآوری سهل گیر‌تر شوند. بشارتی در ادامه افزود: مردم نسبت به فرزندآوری باید خوش بین شوند چرا که جامعه اگر به سمت کهنسالی سوق پیدا کند، آسیب‌هایش زیاد است. جامعه جوان پویا است و آینده کشور را می‌تواند بسازد، وگرنه در آینده باید به فکر این باشیم که چه کسانی و چطور از سالمندان نگهداری کند و چه کسانی به فکر ساختن مملکت باشند.

این هنرمند شناخته شده اظهار داشت: الان مدتی است که در آثار تلویزیونی شاهد انعکاس توجه به فرزندآوری هستیم منتها فقط با تبلیغات کار پیش نمی‌رود، اثرش باید در جامعه دیده شود و در کنارش تبلیغات هم صورت بگیرد. هنرمند هم دراین زمینه نقش موثری دارد. وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت گفت: اینها باید عملی شود، هنوز اول سال هستیم و گرانی اجناس، کرایه خانه‌ها، ماشین و احتیاجات مردم سر به فلک کشیده دراین زمینه باید خیلی مراقبت شود تا مردم بتوانند به فرزندآوری فکر کنند. دولت می‌بایست تمهیدات عملی را جلوی پای خانواده‌ها بگذارد

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
  • همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد
  • ایدئال‌گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • هشدار نهادهای فلسطینی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی در عید پسح
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد