Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هر نظام حقوقی، تعیین شرایط لازم برای تصدی نمایندگی مجلس بر یک رشته مبانی استوار است و نظارت و بررسی وجود یا فقدان این شرایط در داوطلبان نمایندگی مجلس نیز بر اساس اصول و ضوابطی صورت می گیرد که تایید یا رد صلاحیت این داوطلبان بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده و با وجود گذشت ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این مسئله همواره محل بحث و گفت و گو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در این خصوص عنوان داشتند: در شرایط فعلی کشور متولیان برگزاری انتخابات باید در نظر داشته باشند که حضور حداکثری مردم در انتخابات پیشِ‌رو نظام را بیمه می‌کند. به همین دلیل، نباید به گونه‌ای عمل شود که یک جریان سیاسی با محدودیت در ارائه کاندیدا به دلیل رد صلاحیت روبه‌رو شود.

«عملکرد دولت و میزان اعتماد مردم به اصلاح طلبان»، «دعوت به حضور مشارکتی»، «عدم تفاوت شورای نگهبان به جریان‌های سیاسی»، «احتمال حضور افراد قدرتمند اصلاح طلب در این انتخابات»، «جدایی برخی اصلاح طلبان از این حزب»، «پیشنهاد برای استقلال آرای خاکستری از اصلاح‌طلبان»، «عملکرد عارف در مدیریت فراکسیون امید»، «سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» و «آغاز فعالیت های جریان های سیاسی» از محورهای بکار گرفته توسط این جریان سیاسی است.

رسانه های اصولگرا هم نوشتند: اصلاحات تخریب انتخابات اسفند را کلید زده و هفت ماه مانده به موعد انتخابات مجلس، توپ‌خانه‌های اصلاحات علیه انتخابات و به ویژه شورای نگهبان آتش شده است.

«انتخابات مشروط اصلاح طلبان»، «معیارهای گزینش افراد در انتخابات مجلس»، «تاسیس جبهه‌ای به موازات شورای سیاست‌گذاری در جریان اصلاحات» و «سازوکار انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان» از محورهای مورد بررسی توسط این جریان رسانه ای است.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از: شورای نگهبان تمام کسانی را که گفته بالای چشمت ابرو است و کوچکترین نقدی به حکومت وارد کرده باشند همه را رد صلاحیت می‌کند؛ هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد، پایداری نظام و انقلاب بیشتر است؛ اقتدارگرایان تنگ‌نظر بدانند از میدان به در کردن اصلاح‌طلبان دلسوز، راه اقتدارگرایی آنان را هموارتر نمی‌کند؛ روحانی و دولتش هیچ وقت خود را اصلاح‌طلب ندانستند و مردم نیز هیچ گاه آنها را تحت عنوان اصلاح‌طلب به رسمیت نشناخته‌اند؛ اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلفی توانسته‌اند با مطرح کردن شعارهای جذاب و مردم پسند در اغلب فرایندهای انتخابی پیروز شوند؛ باید اجازه بدهیم همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند؛ مدت‌هاست که زمزمه‌های رایزنی اصلاح‌طلبان با افراد نزدیک به قدرت به گوش می‌رسد؛ ما با قحط‌الرجال مواجه نیستیم در واقع با موانعی مواجه هستیم که نمی‌گذارد، افرادی که در طراز مجلس تقنینی نظام اسلامی ما هستند به مجلس راه پیدا کنند؛ برخی گوشه عزلت گزیده و مهر سکوت بر لب‌هایشان زده‌اند و محافظه‌کاری پیشه کرده‌اند که مبادا نزدیک انتخابات مجلس، رد صلاحیت شوند؛ یکی از استراتژی‌های اصلی اصلاح طلبان در مجلس دهم، تعامل با اکثریت بود که این امر نیز در عمل رخ داد؛ آغاز یک ماراتن؛ باشد هم جریان اصولگرایی و هم اصلاح‌طلبان طعم چندصدایی و نتیجه تفرقه را چشیده‌اند.

نگاه اصلاح طلبان به تایید صلاحیت

سایت نامه نیوز نوشت: محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، معتقد است دستگاه‌های متولی نباید به گونه‌ای عمل کنند که این جریان سیاسی در ارائه کاندیدا برای حضور در انتخابات با محدودیت مواجه باشد. عارف در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «در شرایط فعلی کشور متولیان برگزاری انتخابات باید در نظر داشته باشند که حضور حداکثری مردم در انتخابات پیشِ‌رو نظام را بیمه می‌کند. به همین دلیل، نباید به گونه‌ای عمل شود که یک جریان سیاسی با محدودیت در ارائه کاندیدا به دلیل رد صلاحیت روبه‌رو شود».

به گزارش روزنامه همدلی، صادق زیبا کلام گفت: شورای نگهبان تمام کسانی را که گفته بالای چشمت ابرو است و کوچکترین نقدی به حکومت وارد کرده باشند همه را رد صلاحیت می‌کند و این نقض ابتدایی‌ترین اصول دموکراسی است. صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نگرانی اصلاح طلبان از رد صلاحیت کاندیداهایشان در انتخابات پیش رو از سوی شورای نگهبان، گفت: شورای محترم نگهبان می‌گوید ای مردم از این ۲۰۰ یا ۲۰ نفری که در انتخابات کاندیدا شده‌اند ما به شما می‌گوییم کدام یک اصلح و بهتر هستند و شما از میان آنهایی که ما انتخاب کردیم یک نفر را انتخاب کنید؛ این مغایر با ابتدایی‌ترین اصل در دموکراسی است چراکه این خود مردم هستند که اصلح را انتخاب می‌کنند.

روزنامه مردم سالاری نوشت: مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز از تلاش برای حذف اصلاح‌طلبان انتقاد می‌کند و در صفحه شخصی‌اش در توییتر می‌نویسد: «اقتدارگرایان تنگ‌نظر بدانند از میدان به در کردن اصلاح‌طلبان دلسوز، راه اقتدارگرایی آنان را هموارتر نمی‌کند؛ بلکه زمینه‌ساز عرض اندام براندازانی خواهد بود که مردم را از حضور در پای صندوق آرا مأیوس می‌کنند. لذا توصیه می‌شود فضا را با بگیر و ببند بر خلاف منافع ملی سوق ندهند.»

روزنامه اعتماد عنوان داشت: محمد رضا تابش نماینده مجلس با حضور در برنامه تلویزیونی «دست‌خط»، اصلاحات را مشی و روش و منشی دانست که در چارچوب نظام و قوانین، ایده‌ها و اندیشه‌های اصلاحی‌اش را پیش می‌برد و با کژی‌ها و کاستی‌ها مقابله کند و بتواند به اهداف خود برسد. تابش در پایان درباره این موضوع که «برخی اصلاح‌طلبان اشاره کرده‌اند که اگر در انتخابات مجلس آینده کاندیداهای اصلی ما تایید شوند وارد صحنه می‌شویم و اگر تایید نشوند، مسوولیتش متوجه شورای نگهبان است و ما وارد نمی‌شویم»، توضیح داد: «من مخالف هستم. همیشه روش من این است که «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»؛ من معتقد این هستم که راه و مرام اصلاح‌طلبی گذر از صندوق رای است. هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد، پایداری نظام و انقلاب بیشتر است.»

عملکرد دولت و میزان اعتماد مردم به اصلاح طلبان

در بخشی از مطلب روزنامه آرمان می خوانیم: اصلاح‌طلبان و مجموعه فراکسیون امید پیش از انتخابات گذشته به مردم وعده‌هایی دادند که طبعاً پس از انتخاب شدن و پذیرفتن مسئولیت باید به انجام وظایف خود در قبال مردم و مطالباتشان به نحو احسن می‌پرداختند. این در حالی است که برخی معتقدند که عدم تحقق برخی وعده‌ها و یا جامه عمل نپوشاندن به آنها باعث عدم رضایت عمومی و به تبع آن از دست رفتن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی گردیده که بی‌ربط به یکدیگر نیست. هر چند بخش زیادی از نارضایتی‌های موجود در جامعه به سبب برخی عملکردهای بعضاً ناموفق دولت است، اما جامعه به سبب حمایت اصلاح‌طلبان از دولت این عملکردها را نیز به پای جریان اصلاحات می‌نویسد. البته آقای حسن روحانی و دولتش هیچ وقت خود را اصلاح‌طلب ندانستند و مردم نیز هیچ گاه آنها را تحت عنوان اصلاح‌طلب به رسمیت نشناخته‌اند؛ چرا که رئیس‌جمهور و دولت خود را در خط اعتدال و میانه‌روی می‌خوانند و از این جهت شاهدیم که تعداد افراد اصلاح‌طلب در درون کابینه آقای روحانی انگشت شمارند. بنابراین نمی‌توان مسئولیت عملکردهای دولت را متوجه اصلاح‌طلبان کرد. اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ در شرایطی قرار گرفتند که بین گزینه‌های موجود باید گزینه مناسب خود را انتخاب و مورد حمایت قرار می‌دادند، اما این بدین معنا نیست که اگر گزینه‌های دیگری انتخاب می‌شدند، عملکردهای بهتری را شاهد بودیم یا اتفاقات دیگری می‌افتاد. لذا به‌نظر می‌رسد کسانی که امروز به سبب عملکرد دولت از کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان خوشحالند، با اینکه شاید نگرش بخش‌هایی از جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر کرده باشد، اما این تغییر به معنای نگاه مثبت جامعه به سمت جریان رقیب نیست. به عبارت دیگر اگر در سال‌های گذشته شعارهایی درخصوص گرانی‌ها و وضعیت معیشتی جامعه سر داده شده، این شعارها صرفاً متوجه اصلاح‌طلبان نبوده، بلکه جریان رقیب را نیز شامل شده و این بی‌اعتمادی دایره‌ای وسیع‌تر از اصلاح‌طلبان داشته است

روزنامه آرمان عنوان داشت: اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلفی توانسته‌اند با مطرح کردن شعارهای جذاب و مردم پسند و سر لوحه قرار دادن نیازها و خواسته‌های مردم در حوزه‌های مختلف همواره مشارکت و حمایت سرمایه اجتماعی خود را داشته و در اغلب فرایندهای انتخابی پیروز شوند. این در حالی است که برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته شرایط برای اصلاح‌طلبان دگرگونه شده و مردم دیگر اعتماد سابق را برای تغییر شرایط به اصلاح‌طلبان ندارند که البته ناشی از برخی عملکردهاست. عملکرد ناموفق دولت مورد حمایت جریان اصلاحات از یک سو و ناکامی‌های فراکسیون امید و بعضاً شورای شهر تهران باعث شده که اصلاح‌طلبان، امروزه بیش از آنکه به استراتژی انتخاباتی برای حضور در مجلس بپردازند بیشتر به دنبال راهکارهایی برای تغییر وضعیت معیشتی و نگاه مردم به این جریان سیاسی باشند. لذا از همین رهگذر از هر اصلاح‌طلبی که در رابطه با راهکارهای انتخاباتی پرسش می‌شود صرفاً به یک گزاره اکتفا می‌کند «فعلا زود است.» این گزاره نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان خود بیشتر و بهتر از همه نسبت به شرایط خود در جامعه و نوع رویکردها آگاهی دارند. لذا رئیس دولت اصلاحات در اسفندماه سال گذشته به درستی دست بر پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان گذاشت و گفت باید تحول عظیمی ایجاد گردد. در این راستا به‌نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان باید همزمان دو مساله را با هم پیش ببرند. نخست متقاعد کردن دولت برای تحولی در حوزه اقتصادی که تاثیر محسوسی در جامعه داشته باشد و رویکردها را تا حدودی تغییر دهد و سپس گفت‌وگوی صریح و صادقانه با مردم. بدین جهت که نسبت به کوتاهی‌ها و نواقص عملکردی از مردم عذرخواهی کرده و درصدد جبران بر آیند و برای آینده پیش رو نیز برنامه‌ای مدون و قابل تحقق و دستیابی ارائه دهند. اینگونه می‌توان امیدوار بود که سرمایه اجتماعی باز هم به اصلاح‌طلبان رو کند و موفقیت دیگری را رقم زند.

دعوت به حضور مشارکتی

جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با روزنامه ایران اظهار داشت: باید سعه صدرمان را افزایش داده و اجازه بدهیم همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند. به غیر از مواردی که براساس استعلام از مراجع چهارگانه سابقه مؤثری وجود دارد، نباید مانع دیگری وجود داشته باشد. چه گروه‌های سیاسی و چه نهادهای سیاسی راهی ندارند جز اینکه فصل‌الخطاب را صندوق رأی قرار دهند. یعنی ما باید همه اختلافات و منازعات‌مان را در صندوق رأی حل و فصل کنیم. اگر صندوق رأی اعتبارش را از دست بدهد خیابان جایگزین آن می‌شود. تاکنون براساس رصدها، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در استان‌های مختلف خود را برای رقابت در انتخابات آماده کرده‌اند. شخص رهبری همواره به دنبال راهبرد مشارکت حداکثری بوده‌اند. پس همه چیز روشن است. حالا درباره اینکه سایر نهادها نیز این راهبرد را مبنا بگذارند یا خیر، برداشت بنده این است که با توجه به شرایط جدید کشور، سایر نهادها هم در چارچوب ضوابط و قوانین، راهبرد حداکثری را پیشه خواهند کرد. ما در ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با درصدهای متفاوتی از مشارکت سیاسی مواجه بوده‌ایم. میانگین درصد مشارکت رأی دهندگان در مجموعه ۱۰ دوره انتخابات، ۶۰.۵ درصد است. جهت گیری ما برای رقم خوردن مشارکت مطلوب هم همین میانگین است. ما از نقطه اوج تأثیرگذاری تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و پایداری نسبی را به دست آورده‌ایم. با این حال این شرایط مؤید آن است که باید بیشتر به سمت بهره گرفتن از ظرفیت‌های داخلی‌مان حرکت کنیم. برداشت من از جلسات مشترک این است که شورای نگهبان هم بنایش بر رعایت مُر قانون است. باید بتوانیم فضای سیاست داخلی را به نحوی به آرامش برسانیم که مسئولان سیاست خارجی مان بتوانند با پشتوانه محکم تر و از موضع قدرتمندتری در مذاکرات حاضر شوند

عدم تفاوت شورای نگهبان به جریان های سیاسی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد اظهار داشت: اصولاً ما معتقدیم برخلاف مجلس یا دولت که مثلاً می‌گویید جناح اصلاح‌طلب یا اصولگرا بر مجلس حاکم شده، یا مثلاً دولت، دولت اصلاحات است در شورای نگهبان این تعابیر به کار نمی‌رود. به همان دلیلی که شما فرمودید شورای نگهبان باید از این مسائل سیاسی فارغ باشد؛ به مفهوم اینکه بخواهد بگوید یک گروه یا یک جناح در آن باشد یا نباشد. اگر هم اعضا نظرات سیاسی و سلیقه‌های مختلفی دارند، آنها را به هیچ‌وجه نباید در تصمیم‌گیری‌ها و وظایف‌شان دخالت بدهند.» کدخدایی در پاسخ به انتقادات درباره برگزاری انتخابات آزاد گفت: «ما انتخابات بسته نداریم، این را می‌خواهم نفی کنم؛ انتخابات ما آزاد است.» البته کدخدایی با برنامه جهان‌آرا در شبکه افق هم گفت‌وگویی داشت که در آن برنامه خبر دیدار با اصلاح‌طلبان را تایید می‌کند و می‌گوید: «این دیدار در حد حرف با افراد بوده است چراکه ما همیشه اعلام می‌کنیم، در شورای نگهبان به روی همه باز است».

احتمال حضور افراد قدرتمند اصلاح طلب در این انتخابات

سایت خبرآنلاین نوشت: مدت‌هاست که زمزمه‌های رایزنی اصلاح‌طلبان با افراد نزدیک به قدرت به گوش می‌رسد تا جایی که گاهی گفته می‌شود این رایزنی‌ها با شورای نگهبان در جریان است و گاهی خبرهای جسته و گریخته‌ای از دیدار برخی اصلاح‌طلبان با بزرگان به گوش می‌رسد.

رهامی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: «ما اصلاً دنبال این بودیم و فکر می‌کردیم باید پخته‌ترین و زبده‌ترین و متخصص‌ترین نیروها را به مجلس بفرستیم. از اول هم نظرمان این بود ولی بخش اعظم کاندیداهای اینچنینی ما رد صلاحیت شدند، ما در کمیته ائتلاف و رایزنی لیستی از این افراد تهیه کرده بودیم و نزد بعضی از اعضای شورای نگهبان و آقای جهانگیری بردم تا در فرصت باقیمانده، آقای روحانی با مقام رهبری و شورای نگهبان رایزنی کنند بلکه بخشی از اینها تایید شوند. اما به‌جز معدودی از آن لیست از وجود اکثرشان در مجلس بی‌بهره شدیم. مجالس قانونگذاری در تمامی کشورهای پیشرفته، محل حضور و تمرکز عقلای قوم است، کسانی که بتوانند برای معضلات کلان ملت راه چاره قانونی و قابل اجرا وضع کنند متاسفانه با شرایط فعلی از نخبگان و صاحب‌نظران و نیروهای کیفی و با تجربه کشور، کمتر کسی حاضر می‌شود خود را در معرض بررسی صلاحیت‌های اینچنینی و رقابت‌های آنچنانی تبلیغات انتخابات قرار دهد.»

او با انتقاد از مساله رد صلاحیت‌ها می‌گوید: «ما الان با قحط‌الرجال مواجه نیستیم در واقع با موانعی مواجه هستیم که نمی‌گذارد، افرادی که در طراز مجلس تقنینی نظام اسلامی ما هستند به مجلس راه پیدا کنند یعنی نظام شایسته‌سالاری عملی نمی‌شود.»

جدایی برخی اصلاح طلبان از این جناح

روزنامه ابتکار عنوان داشت: کسانی که طی بیش از سه سال گذشته مواضع اصلاح‌طلبانه داشته‌اند و گاه مواضع ناپخته‌شان هزینه‌ای به جریان اصلاح‌طلبی متحمل کرده است، توقع می‌رود نزدیک انتخابات مجلس یازدهم برسر مواضع اصلاح‌طلبانه‌ای که مورد نظر مردم است بمانند و آنها را از رایی که به این جریان و لیست تکرار می‌کنم «رئیس دولت اصلاحات» داده‌اند مایوس و ناامید نکنند. ولی رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات ۹۸ خبرهایی به گوش می‌رسد که برخی بر آن عهدی که بستند، نماندند یا از مواضع خود کوتاه آمده‌اند. شنیده می‌شود برخی گوشه عزلت گزیده و مهر سکوت بر لب‌هایشان زده‌اند و محافظه‌کاری پیشه کرده‌اند که مبادا نزدیک انتخابات مجلس، رد صلاحیت شوند. حتی گفته می‌شود که برخی پیغام‌هایی به نهادهایی می‌فرستند که حاضرند با آنها تشکیل جلسه بدهند تا صلاحیت‌شان تایید شود! موضوعی که مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس بر آن تاکید کرد!

پیشنهاد برای استقلال آرای خاکستری از اصلاح‌طلبان

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول منتجب‌نیا پیشنهاد کرد آرای خاکستری به جای دلسردی، با گفتمان شایسته سالاری و به صورت مستقل وارد انتخابات شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «آرای خاکستری که ساختار مدیریتی اصلاح‌طلبان و شیوه تهیه لیست انتخاباتی آنها را قبول ندارند، خودشان با طرحی جدید و به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوند. اگر آنها بی‌تفاوت شوند، سرنوشت خود را به دست دیگران می‌دهند که این راه حل درستی نیست. به نظر من بهترین راه این است که آرای خاکستری که ساختار مدیریتی اصلاح‌طلبان و شیوه تهیه لیست انتخاباتی آنها را قبول ندارند، خودشان با طرحی جدید و به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوند. تشکل‌های خود را فعال کرده و با مردم صحبت کنند. چهره‌هایی معرفی کنند که در لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نباشند.»

عملکرد عارف در مدیریت فراکسیون امید

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با تارنمای فرارو با تاکید بر اینکه آقای عارف در مدیریت فراکسیون امید از نظر بنده نمره قبولی گرفته است، اظهار داشت: «یکی از استراتژی‌های اصلی اصلاح طلبان در مجلس دهم، تعامل با اکثریت بود که این امر نیز در عمل رخ داد و این کار نتایج بسیار خوبی را در پی داشت.»

وی افزود: «بنده عملکرد آقای عارف را با توجه به وزن فراکسیون امید سازنده قلمداد می‌کنم، از سویی با تعاملی که با اصولگرایان معتدل در مجلس صورت گرفت، افراطی گری در مجلس دهم تا حدود زیادی خنثی شد.»

سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

روزنامه اعتماد با تیتر «موازی با شورای عالی سیاستگذاری؟!» نوشت: هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، حرف و حدیث‌ها پیرامون سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود. یک روز شایعه انحلالش بر سر زبان‌ها می‌افتد و روز دیگر خبر از تغییرات درونی تیتر برخی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. چنانکه این روزها نیز بار دیگر صحبت از تشکیل جبهه‌ای به موازات شورای عالی سیاستگذاری به گوش می‌رسد. برخی از اعضای این شورای عالی مانند آذر منصوری نیز پیش از این درباره تشکیل چنین جبهه‌ای گفته بود که به دلیل برخی تذکرات از جانب برخی نهادهای امنیتی، این پیشنهاد مطرح شد تا برای شورای عالی سیاستگذاری از وزارت کشور درخواست مجوز شود. به‌گفته منصوری از آنجا که درخواست اصلاح‌طلبان به دلیل نام شورای عالی، با ایراد وزارت کشور مواجه شده، عنوان «جبهه اصلاحات ایران» جایگزین آن شده است.

آغاز فعالیت های جریان های سیاسی

روزنامه آرمان با تیتر «آغاز یک ماراتن» نوشت: ماراتن انتخابات آغاز شده است و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی تمام قوای خود را به کار بسته‌اند تا اولین نفری باشند که ۸ ماه دیگر از خط پایان عبور می‌کند. هر چند این روایت همه انتخابات در طول ۴ دهه گذشته است اما آن طور که از ظواهر امر پیداست، ماجرای انتخابات مجلس یازدهم نسبت به گذشته با پیچیدگی‌هایی همراه باشد. از یک سو نارضایتی‌های مردم از شرایط موجود چشم‌های نگران احزاب را متوجه پایین آمدن مشارکت سیاسی کرده از سوی دیگر پای اختلافات نظرها در درون اردوگاه‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت؛ هر چه باشد هم جریان اصولگرایی و هم اصلاح‌طلبان طعم چندصدایی و نتیجه تفرقه را چشیده‌اند و می‌دانند پایان این راه چیزی جز بن‌بست واگذار کردن بازی به رقیب نیست.

رسانه های اصولگرا

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از: اصلاحات تخریب انتخابات اسفند را کلید زد!؛ بازی دو سر باخت اصلاحات؛ اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در انتخابات بروز و نمود داشته باشند باید نخست راهبردها و کلیات را جمع‌بندی کرده؛ باید کسانی را برای نامزدی در انتخابات مجلس شناسایی کنیم که از استقلال رأی سیاسی برخوردار باشند.

موضع گیری اصلاح طلبان علیه شورای نگهبان

روزنامه جوان با تیتر «اصلاحات تخریب انتخابات اسفند را کلید زد!» نوشت: هفت ماه مانده به موعد انتخابات مجلس، توپ‌خانه‌های اصلاحات علیه انتخابات و به ویژه شورای نگهبان آتش شده است. محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان، که خودشان از نردبان صندوق رأی بالا آمده‌اند، اولین کسانی هستند که رسماً توپ را به سوی شورای نگهبان نشانه گرفته‌اند و از عواقب ناگوار رد صلاحیت مهره‌های جریان اصلاح‌طلبی نوشته‌اند. البته این نخستین بار نیست که اصلاح‌طلبان پیش از برگزاری انتخابات، با تردید افکنی به تخریب و شبهه آفرینی در فرآیند مردم‌سالاری دست می‌زنند. آن‌ها پیش از انتخابات ۱۳۸۸ احتمال تقلب در انتخابات را طرح کردند و از لزوم تشکیل کمیته صیانت از آراء سخن گفتند و آنقدر احتمال تقلب را در بوق کردند و با شعارهایی مثل «اگر تقلب بشه ایران قیامت میشه» و مصاحبه‌هایی از قبیل مصاحبه مشهور «اگر تقلب کردند، بریزند تو خیابون‌ها!» به گوش هواداران خواندند تا پیش از آنکه حتی فرآیند انتخابات آغاز گردد برای بسیاری این ذهنیت شکل گرفته بود که در انتخابات قطعاً تقلب خواهد شد!

جوان افزود: این را که اصلاحات پیش از هر انتخابات تلاش می‌کند آن را ناسالم جلوه دهد، شاید بتوان در دو راهی شرکت و عدم شرکت در انتخابات جست‌وجو کرد آن‌ها از سویی همان‌طور که خود می‌دانند فرآیندی بهتر از مردم‌سالاری برای حضور در قدرت ندارند و از طرفی چون هیچ‌گاه خط خود را با نیروهای برانداز نظام شفاف نکرده‌اند، زین پس هم نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد چرا که می‌دانند بخشی از بدنه اصلاحات، نیروهایی هستند که دل به همین‌گونه ژست‌ها و اصلاح‌طلبی‌ها بسته‌اند. از سوی دیگر اصلاحات پس از شش سال در دست داشتن دولت و چهار سال حضور لیست امید در مجلس با بحران کارآمدی مواجه است؛ در این شرایط طبیعیست که برای راضی نگاه داشتن مردم نسبت به اصل جریان اصلاح‌طلبی به منطق سست و نخ‌نما شده‌ی رد صلاحیت چنگ بیندازد و مهره‌های معلوم الحالی را برای رد صلاحیت معرفی کند، و سپس همه‌ی کاسه کوزه‌های ناکارآمدی و ناتوانی خود را به پای شورای نگهبان و رد صلاحیت‌ها بنویسد؛ کمااینکه در همین مجلس موجود نیز هر زمان به لیست امید انتقادی شد آن را ناشی از رد صلاحیت کاربلدها انداختند و ژست بلدم بلدم گرفتند!

انتخابات مشروط اصلاح طلبان

روزنامه صبح نو با عنوان «بازی دو سر باخت اصلاحات» عنوان داشت: اصلاح‌طلبان روزگاری به‌ویژه پس از سال ۸۸، از هر روزنه باریک و تاریکی، برای حضور در عرصه رسمی سیاست و نیز بازیابی نیروهای خود در قدرت استفاده می‌کردند؛ گذر از کاندیدای متبوع خود به نفع گزینه مورد نظر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ نیز در واقع بر اساس همین نگاه و نگرش سیاسی بود. حالا که به مدد استقرار دولت تدبیر و امید، اصلاح‌طلبی از وضعیت منهدم پیشین خود در سال‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، فاصله گرفته و شاخ و برگش پروارتر و پربارتر شده، در پی خریدار ناز است و صراحتاً از انتخابات مشروط سخن می‌گوید؛ هرچند چنین صداهای مشروطه‌طلبانه‌ای، با پارازیت‌ها و اختلال‌هایی نیز همراه است.

معیارهای گزینش افراد در انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: باید کسانی را برای نامزدی در انتخابات مجلس شناسایی کنیم که از استقلال رأی سیاسی برخوردار باشند و منافع خود را بر مصالح کشور و حقوق عمومی مردم ترجیح ندهند و اهل زد و بند نباشند و در دوران نمایندگی ابداً به بده بستان با دولت آلوده نشوند تا بویژه با اقتدار بتوانند به نظارت بر اجرای قوانین بپردازند و در این راه تحت نفوذ رئیس جمهوری، رئیس مجلس و سایر مقامات قرار نگیرند.

تاسیس جبهه‌ای به موازات شورای سیاست‌گذاری در جریان اصلاحات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره اظهارنظر روزهای گذشته حسین مرعشی که از احتمال تاسیس جبهه‌ای به موازات شورای سیاست‌گذاری در جریان اصلاحات خبر داده بود، گفت: نظر حزب کارگزاران به هیچ وجه این نیست که جبهه‌ای در تقابل با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

وی افزود: شاید چنین اظهاراتی با این هدف بیان شده باشد که فشارهایی را به سران شورای سیاست‌گذاری وارد آوردند تا آنها مجاب به اعمال تغییراتی در ساختار این شورا شوند.

سازوکار انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان

به گزارش مشرق نیوز، مجید بهمن‌زاده رئیس جبهه اصلاح‌طلبان درباره سازوکار انتخاباتی تشکیلات متبوع خود و احزاب همسو و عضو در این جبهه برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت‌: فعلاً هیچ سازوکاری برای انتخابات نداریم. وی افزود: ما اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که در مقوله انتخابات ورود داشته باشیم یا خیر. بنابراین هنوز اندر خم یک کوچه انتخاباتیم.

بهمن‌زاده در پاسخ به این سوال که این بی‌انگیزگی جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات به چه دلیل است، گفت: مشخص است که دولت عملکرد خوبی نداشته و کلیت مجلس هم خوب نبوده است. ما باید به مطالبات مردم پاسخ می‌دادیم؛ بنابراین باید نخست اعتماد از دست رفته مردم را برگردانیم. رئیس جبهه اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح طلبان اگر می‌خواهند در انتخابات بروز و نمود داشته باشند باید نخست راهبردها و کلیات را جمع‌بندی کرده و بر سر آن رای گیری کنند و بر طبق این راهبردها برنامه داده و به مردم تضمین بدهند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۶۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»

    به گزارش تابناک، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شورای نگهبان از عملیات وعده صادق رزمندگان اسلام اینگونه قدردانی کرد: حمله شایسته چند روز گذشته فرزندان شجاع ملت مسلمان ایران که بر اساس اصل دفاع مشروع و منطبق بر موازین بین‌المللی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت، جلوه‌ پرفروغ دیگری از عزت و اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.   وی افزود: این اقدام موجب خوشحالی و دلگرمی آزادگان جهان و به ویژه مردم غزه شد. همچنین این اقدام دقیق، سنجیده و قاطعانه، مطالبه عموم مردم عزیز ایران بود و به همین دلیل با استقبال و همراهی چشمگیر مردم مواجه شد.   دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تاریخ انقلاب اسلامی همواره حضور مردم، زمینه‌ساز موفقیت بوده است. تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید نیز برآمده از باور عمیق ایشان به نقش مردم است.   آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد که این رژیم غیرقانونی کودک‌کُش فهمیده باشد دوران بی‌پاسخ ماندن جنایاتش سرآمده و هر حرکت نابه‌جایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید.   وی در خصوص حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گفت: همه کسانی که چشمان خود را به روی جنایات غیرانسانی آن بسته‌اند بدانند که بر اساس سنت الهی، نابودی این رژیم ظالم حتمی است.   آیت‌الله جنتی در همین رابطه تاکید کرد: آن‌ها که تمام موازین و قواعد بین‌المللی را پای جنایات رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌اند، حاصلی جز سرافکندگی و خواری به دست نخواهند آورد.

دیگر خبرها

  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد