Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام همتی با بیان اینکه جامعه انسانی با سه ضلع ملت سازی، دولت سازی و ساخت نظام رشد می کند، گفت: جامعه سازی باید مبتنی بر بنیان های فکری و فلسفی خودمان باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام دکتر حسن همتی» امروز( شنبه 29 تیر) در نشست تخصصی «ارتباطات سالم بین نهادهای دولتی و مردم» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: سه ساحت در شکل گیری جامعه تعیین کننده است؛ ملت سازی، دولت سازی و ساخت نظام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحث ملت سازی تعیین و تنظیم نقش ها برای تک تک مردم در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطرح است و اینکه زمینه حضور مردم در تک تک این ساحات با تسهیل و شرایط مناسب فراهم شود و هر میزان ضریب نقش برای مردم در جامعه بیشتر باشد، ملت سازی مناسب تر شکل می گیرد.

 

این پژوهشگر مسایل فرهنگی در مورد ساحت های دولت سازی و نظام سازی عنوان کرد: چینش دولت و معماری آن برای مدیریت نقش ها، دولت سازی است، مدیریتی که بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. نظام سازی در واقع ایجاد سیستم هایی است که تنظیم کننده روابط بین دولت و ملت است و چینش مناسب بین دولت و ملت را تنظیم می کند. وقتی بحث ارتباط را مطرح می کنیم به دنبال درک عمیق و پاسخگویی مخاطب هستیم، به عنوان مثال نظام تعلیم و تربیت باید به گونه ای تعریف شود که نقش مردم در صحنه آموزش جامعه مشخص شود و هم اینکه باعث رشد انسانی در جامعه شود و همچنین نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه را پاسخ دهد.

 

وی اظهار داشت: اگر بناست روابط سالم را تعریف کنیم باید سیستم هایی تعریف کنیم که متناسب با نیاز حقیقی انسان ها در جامعه باشد و منافع جامعه را تامین کند، چه بسا سیستم هایی داریم و ملت و ملتی داریم اما در هم تنیده نیستند و یکپارچه عمل نمی کنند، در این صورت نمی توانیم بگوییم یک جامعه داریم. وقتی جامعه داریم که ارتباط تنگاتنگ بین دولت، ملت و سیستم ها داشته باشیم. جامعه ای را جامعه می دانیم که از سه ساحت ملت سازی، دولت سازی و ساخت نظام برخوردار باشد. در این جامعه مردم خودجوش در صحنه وارد می شوند و برای آنها نقش تعیین شده، دولت هم این نقش ها را مدیریت می کند و پاسخگوی نیازهای جامعه است. همچنین در این جامعه سیستم هایی وجود دارد که روابط نهادهای دولتی و مردم را شکل می دهند. اگر در جامعه این این سه ضلع نباشد، جامعه رشد انسانی نخواهد کرد. وقتی انسان ها اراده و اندیشه و نقشی در جامعه نداشته باشند، حاکمیت منبعث از اراده جامعه نیست؛ اینجا دیگر جامعه وجود ندارد بلکه جایی شلوغ است که آدمیان در آن ازدحام کردند.

 

این پژوهشگر مسایل فرهنگی با بیان اینکه در ارتباطات سیستماتیک و نظام مند نیازهای جامعه فهم می شود و متناسب نیازها پاسخگویی انجام می شود، عنوان کرد: امیرکبیر در تاریخ ما بحث جامعه سازی را انجام داد و فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرد اما چون در آن مردم سازی و دولت سازی نبود با شکست مواجه شد. دولت باید به دنبال همزمانی، همکاری، هم افزایی، همراهی و همگرایی باشد. وقتی نظام، نظام مردم سالار باشد، نهادهای دولتی به نوعی نمایندگی دارند و این نهادها باید متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنند. ساخت چنین جامعه ای سخت است و مبتنی بر مبنایی  فلسفی و نظری است.

 

حجت الاسلام دکتر همتی با اشاره به اینکه متناسب با مکاتب نوع بنیان های جامعه متفاوت می شود، بیان کرد: اگر قرار است در کشور خود جامعه سازی کنیم باید مبتنی بر بنیان های نظری و فلسفی خودمان باشد وگرنه وارداتی است. سعی کنیم جامعه ای را ایجاد کنیم که مبتنی بر جهان بینی خودمان باشد. در جهان بینی ما چند مولفه اصلی وجود دارد، یک مسئله جدی وجود ذات واجب الوجوب است. در نظریه فلسفی ما تمام عالم تجلی فیض الهی است و هرچه در این عالم است، جلوه های وجود حق است. اگر می خواهیم متناسب با نظام فکری و فلسفی خود عمل کنیم، اولین مسئله این است که خدا به عنوان واحد هستی بخش شناخته شود.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه امام رضا ع سازمان بهزیستی زلزله مسجدسلیمان معاون پارلمانی رئیس جمهور شیراز دهه کرامت کلیپ مقام معظم رهبری مریم داوری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۰۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

به گزارش جام جم آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با اشاره به عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم از همان ابتدای اغاز بکار گفت: همکاری ملی و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیر قابل حل است. روح همدلی که در فضای ورزش ایران است سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی 20 سال گذشته امروز تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال پرسپولیس و استقلال خیلی ها به دولت میگفتند که این حرف ها نشدنی هستند و دولت ها در ایران اراده واگذاری این دو تیم را ندارند. اما امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت جمعی این امر محقق شد.

خاندوزی گفت: در پروژه های مختلف شما شاهد این موضوع بودید که دولت سیزدهم دولت خاتمه ی پروژه های نیمه تمام است و امروز هم این اتفاق افتاد. اما 4 موضوع است که باید به ان اشاره شود:

1- در اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیر دولتی اراده ی جدی وجود دارد. در اسفند 1400 موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افرایش سرمایه ان ها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی دو باشگاه که خروجی ان شفافیت در عملکرد است، گام اول دولت برای خصوصی سازی بود. در همین راستا مذاکرات مفصلی با وزارت نفت و وزارت صمت صورت گرفته تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس و همچنین برخی از پروژه های جذاب معدنی کشور.

2- اهلیت و تخصص نکته دیگری است که تاکید داریم تا واگذاری مبتنی بر آن صورت گیرد. یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشته ایم، دقت بر اهلیت و تخصص خریداران و چشم انداز بلند مدت برای این واگذاری ها را داشته باشیم.

3- چشم انداز منابع پایدار درامدی این دوباشگاه نکته سوم است. ما همچنان کمک ورزش خواهیم بود چه از طریق پیگیری حق پخش و …..

4- ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه ها استفاده کنیم تا این موضوع ارام ارام به سایر بخش ها سرایت پیدا کند.

دیگر خبرها

  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است
  • پارچه‌نوشتۀ عبری دانشگاه امیر کبیر
  • تِراِشتگن: نداشتن فناوری خط دروازه شرم‌آور است