Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظهر شنبه در حاشیه الکامپ ۲۵، وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس را امضا کردند. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه
ملت باید آموزش ببیند و ملت هوشمند در مدارس هوشمند آموزش می‌بینند، گفت: این موضوع به درستی در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش موظف شده‌اند در موضوع هوشمندسازی مدارس به خصوص در مناطق محروم گامی اساسی بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جهرمی افزود: پیش از این اقداماتی انجام شده بود اما اینکه هوشمندسازی چیست و تکلیف هر دستگاه چیست و باید چگونه اقدامات را پیش برد، بحثی بود که باید در مورد اجزای آن به تفاهم می‌رسیدیم. بنابر زبان مشترکی که امروز بین ما و وزارت آموزش و پرورش برقرار شده و آن را در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسانده‌ایم، لایه زیرساخت و ارتباطات مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است و ما موظف می‌شویم مدارس کشور را تا پایان سال ۹۸ به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.
البته این اتصال در مناطق برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته که به صورت رایگان است و در مدارس مناطق شهری طبیعتاً تامین هزینه شود.
وی اضافه کرد: البته مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری در حال حاضر در دست اقدام است تا برای اتصال تعرفه‌های ویژه ای در نظر گرفته شود و مدارس این امکان را داشته باشند تا با مبالغ ارزان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه موضوع دوم در این تفاهم‌نامه در لایه خدمات است، گفت: مدرسه‌ای هوشمند است که خدمات هوشمند در آن ارائه شود. مکانیزم حضور و غیاب و ارزیابی معلمان و دانش‌آموزان و همچنین مکانیزم نظارتی آموزش و پرورش بر سطوح تعلیم باید در فرایندها و اپلیکیشن‌ها مدیریت شود.
در این حوزه کار را به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها سپرده‌ایم که با نظارت مشترک ما و وزارت آموزش و پرورش فعال می‌شوند و این شرکت‌ها بعد از اینکه توسط یک مکانیزمی که در تفاهم‌نامه مشخص شده، مورد تایید قرار گرفتند محصولات خود را به صورت خدمات ابری به مدارس عرضه می‌کنند. با این اتفاق فرایندهای مدارس نیز هوشمند می‌شود.
موضوع سوم تجهیز مدارس است. وزیر جوان ارتباطات در این خصوص گفت: مدارس باید به تجهیزاتی مجهز شوند که آنها را هوشمند کند. بخشی از این تجهیزات مربوط به رایانه در مدارس و بخشی دیگر مربوط به بوردهای هوشمند مورد استفاده در مدارس می‌شود و کلاً امکاناتی که ظرفیت استفاده از فناوری در مدارس فراهم می‌کند. در تفاهم‌نامه این موضوع بر عهده وزارت اموزش و پرورش گذاشته شده است.
به جز اینها مسئله مهم دیگری به نام محتوا وجود دارد که این کارهای مربوط به این بخش نیز به صورت کامل توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد که بخشی از تفاهم نیست اما موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. امیدورایم گام امروز و این تفاهم نامه گامی بلند برای هوشمندسازی مدارس، ارتقا نظام آموزشی و تربیت نسل آینده در ایران هوشمند باشد.
سیدجواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش نیز در رابطه با این تفاهم‌نامه گفت: مسئله ای که بر اساس قانون برنامه ششم بر عهده ما گذاشته شده، خوشبختانه در کوتاه‌ترین مدت طرح موضوع با کارشناسان وزارتخانه و نگاه مثبت آقای جهرمی به انجام رسید.
اگر ما دنبال کشور الکترونیک و توسعه برای کشورمان هستیم، کانون این توسعه مدارس است. معتقدیم که نهاد تحول زا در جامعه آموزش و پرورش است و موسسه تحول آفرین مدرسه است و کارگزاران فکور تحول معلمان هستند. بنابراین اگر می‌خواهیم هوشمندسازی با این شعار راهبردی «تردد امواج به جای تردد افراد» بهترین راهش هوشمندسازی مدارس است.
وی افزود: همین الان هرچند برای ما قانع کننده نیست اما بیش از ۱۲۲ کلاس درس ما هوشمند است یعنی ۲۲ درصد کلاس های درس کشور. که در هر کدام از آنها حداقل یک برد هوشمند وجود دارد.
در حال حاضر ۱۲ هزار محتوای هوشمند آموزشی را هم تولید کردیم و تولیدات جشنواره‌های معلم رسانه‌ساز و جشنوارهای رشدی که دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند را هم با یک برنامه ریزی مشخص در تلاش برای استفاده از آنها هستیم.
او در آمار دیگری گفت: ۷۷ هزار مدرسه از ۱۰۷ هزار مدرسه به نوعی به خدمات اینترنتی و شبکه الکترونیکی متصل هستند. معتقدیم که این رقم باید افزایش پیدا کند چون هوشمندسازی مدارس کارکردهای بسیاری برای ما دارد.
اولین کارکرد آن کاهش هزینه‌های آموزش وپرورش است، استاندارد کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقا می‌بخشد و از سوی دیگر اجزای موثر در تعلیم و تربیت استاندارد را در یک بستر ارزان و ساده و سریع و دقیق مهیا می‌کند.
یعنی ما با هوشمندسازی و شبکه ارتباطی قادر خواهیم بود از اولیا صاحب اندیشه از بخش خصوصی و دولتی، خیرین، دانشیار و فن‌یار و هنریار، از معلمان ارزشمندی که در مدارس ما هستند و دانش‌آموزان برای ارتباط رسانی به مدارس لازم‌التوجه و برای استقرار عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته بهره ببریم. از امروز تلاش خودمان را برای رسیدن اهدافمان براساس مفاد این تفاهم‌نامه به امضا برسانیم.
این تفاهم نامه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و مراکز حاشیه‌نشین شهرها را با رویکرد عدالت آموزشی مد نظر قرار داده است. سایر مناطق هم در دستور کار است که با استفاده از بخش خصوصی و مردمی هوشمندسازی را در آن توسعه می‌دهیم. ما در سه قلمرو ارتباطی، آموزشی و محتوایی آموزشی انشالله این کار را به انجام می‌رسانیم.
سید جواد حسینی افزود: در حال حاضر در مناطق برخوردارمان به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز ۷ کامپیوتر وجود دارد اما در مناطق نابرخوردار متاسفانه به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز نیم عدد کامپیوتر وجود دارد.
محمد جواد آذری جهرمی در پاسخ به اینکه تفاوت این تفاهم نامه با دیگر تفاهم‌نامه‌هایی که در این حوزه امضا شده و هنوز به نیتجه نرسیده، گفت: از زمان تگفا تا الان موضوع هوشمندسازی مدارس یک قانون نبوده است. در برنامه ششم توسعه هوشمندسازی تبدیل به قانون شد. در ماده ۶۹ این قانون تکلیف شده که وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش روی این موضوع کار کنند.
این تفاهم‌نامه تفاهم‌نامه‌ای نیست که ما برویم و مدارس را هوشمند کنیم چرا که آن قانون است و ما موظفیم مدارس را هوشمند کنیم. این تفاهم‌نامه در رابطه با این است که چگونه هوشمندسازی را انجام دهیم و تقسیم مسئولیت ملی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی چیست.
ضمانت اجرای این موضوع ضمانت قانون است و باید انجام شود اما اجرای قانون یک گلوگاه‌هایی دارد و این گلوگاه هم بودجه است. اگر مرجع تصویب کننده قانون بودجه لازم برای این موضوع را در نظر بگیرد این کار پیش خواهد رفت. اما اگر بودجه لازم در نظر گرفته نشود و تخصیص هم پیدا نکند طبیعتاً کار پیش نخواهد رفت.
تا قبل از این، صحبت‌ها کلی و موضوعاتی بود که بیشتر جنبه نظری داشت اما الان بحث عملی پیش آمده و البته همان بحث‌های نظری هم نتایجش این شده است که تعدادی از مدارس هوشمند شوند.
سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش ما حاکمیتی است گفت، حاکمیت می‌گوید همه اجزای جامعه را برای ارتقا تعلیم و تربیت به کار بگیرید. لذا یکی از سیاست‌های بسیار جدیمان توسعه مشارکت برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد است مانند مدرسه سازی. یک سوم مدارس کشور را مجمع خیرین مدرسه‌ساز می‌سازند.
برای هوشمندسازی مدارس قطعاً از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم یعنی ظرفیت دولت، بخش عمومی، خصوصی اما هر شرکتی که وارد شد به لحاظ فنی وزارت ارتباطات و به لحاظ هر گونه محتوا وزارت آموزش و پرورش باید روی آن نظارت داشته باشد. این تفاهم نامه گامی جدی در زمینه گرفتن مشارکت همه بخش‌ها برای پیاده‌سازی مدارس هوشمند است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

ساعتی پیش اطلاعاتی همراه با فیلم از تنبیه یک دانش آموز مرزن آبادی توسط معلمش در فضای مجازی منتشر شد که انتشار چنین اطلاعاتی با موجی از نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی پیام رسان و مردم این بخش خطه غربی مازندران همراه شد.

لیلا تقوی چهارشنبه شب در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هرگونه تنبیه بدنی دانش آموزان مغایر با قوانین نظام تعلیم و تربیت بوده و بنابراین از معلمی که مرتکب چنین خطایی شده باید پاسخگو باشد.

وی با اظهار آنکه امروز به علت ماموریت کاری در محل کارش حضور نداشته و به تازگی متوجه چنین اتفاقی شده است، گفت: طی تماس تلفنی از فرد خاطی خواسته شد تا فردا در نخستین ساعت کاری به اداره آموزش و پرورش مراجعه کند و در این باره توضیح دهد.

مدیر آموزش و پرورش مرزن آباد ضمن پوزش از والدین این دانش آموز گفت: برابر ضوابط و قواعد با این معلم برخورد خواهد شد و کوتاه نخواهم آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • استخر شهدای دانش آموز سمنان به بهره‌برداری رسید
  • تنها استان محروم از استخر دانش‌آموزی برخوردار شد
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد