Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارتخانه امروز شنبه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما مخالف ممنوعیت صادرات هر گونه کالای کشاورزی هستیم و پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی این است که برای کنترل صادرات و قیمت داخلی محصولات کشاورزی عوارض صادراتی وضع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر عبدالمهدی بخشنده افزود: خوشبختانه این پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی در مصوبه ای توسط سران سه قوه تصویب شده و از هفته گذشته به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه در شرایطی صادرات کالای کشاورزی ممنوع می‌شود که هر شش عضو کمیته مربوطه که در وزارت صمت تشکیل می‌شود و دبیر خانه اش در سازمان توسعه و تجارت است، رای به ممنوعیت دهند.

بخشنده اظهار داشت: این شش عضو کمیته شامل وزارت جهاد کشاورزی، صمت، گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی ایران می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما معمولا مخالف ممنوعیت صادرات کالاهای کشاورزی هستیم و فقط در شرایط اضطراری که ممکن است مشکلی برای کشور بوجود آید این کالاها می تواند ممنوع شود.

وی در همین حال گفت: در صورت ممنوعیت صادرات کالای کشاورزی، حداقل از یک ماه قبل باید به صادر کنندگان اعلام شود تا دچار زیان نشوند.

بخشنده در پاسخ به پرسشی درباره گندم خریداری شده اذعان داشت: تا صبح امروز ۲۹ تیرماه، ۵.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: امسال با توجه به افزایش تولید، پیش بینی ما خرید حدود ۱۲ میلیون تن گندم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، ارزش گندم خریداری شده را در سال جاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تا کنون از این مبلغ ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۱۹۰۰ میلیارد تومانی دیگر باقی مانده است.

وی با بیان این که در سال جاری پول گندمکاران به صورت نقدی و با تاخیر دو هفته ای صورت می گیرد، تصریح کرد: تلاش می کنیم از طریق سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی مدت پرداخت کوتاه شود.

بخشنده افزود: در حال حاضر برخی از کشاورزان بخشی از گندم خود را نگه داشته اند و این در حالی است که آنان معمولا انبارهای فنی و استاندارد ندارند و این امر بر کیفیت گندم انبار شده تاثیر می گذارد.

وی با اذعان به این که تا پایان شهریور امسال، شورای اقتصاد قیمت جدید خرید تضمینی گندم را باید تصویب کند، اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی ظرف دو روز آینده پیشنهاد خود را در مورد قیمت جدید خرید تضمینی این محصول برای سال زراعی آینده به سازمان برنامه و بودجه ارایه خواهد داد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشاورزی کشاورزان گندم برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم

به گزارش خبرنگار مهر، ۳۱ فروردین ماه برای اولین بار به نام روز ملی گندم و نان نامگذاری شد، بر این اساس امروز یکشنبه با هدف توجه به اهمیت این روز مهم در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و اساتید دانشگاه در حوزه کشاورزی و بهره برداران و تولید کنندگان؛ بخشی از فعالیت‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برای افزایش مصرف بذرهای اصلاح شده‌ی گندم در معرض دید مسئولان قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در حاشیه‌ی این مراسم ضمن گرامیداشت نامگذاری این روز ارزشمند به نام گندم، این محصول را مهمترین نهاده در سبد غذایی دانست که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد.

علیرضا مقری خشت اول کشاورزی مطلوب و سودمند را بذر دانست؛ چراکه استفاده از بذرهای اصلاح شده که سازگاری خود را با شرایط اقلیمی هر منطقه نشان دهند به طور قطع می‌تواند اثر بهتری در افزایش عملکرد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در شرق ایران و استان خراسان جنوبی در شرایط تنش‌های آبی و محیطی قرار داریم، گفت: از نظر خشکی هوا، دما و نیز شوری و کیفیت نسبتاً پایین منابع آبی به ویژه برای گندم عملکرد زمین‌های کشاورزی استان نسبت به دیگر استان‌ها که از شرایط آبی بهتری برخوردار هستند پایین‌تر است.

مقری اضافه کرد: هرچند شرایط اقلیمی سختی داریم اما علم این امکان را به ما داده است تا با استفاده از بذرهای اصلاح شده در این شرایط بهره‌وری و تولید بیشتری داشته باشیم

کشاورزان ضمن رعایت اصول زراعی، مدیریت مزرعه و استفاده از این بذرها به طور قابل توجهی بهره‌وری را بالا می‌برند.

وی در مقایسه شرایط استان از سال ۱۳۷۹ تا کنون اعلام کرد: بذرهای اصلاح شده‌ای که در آن سال‌ها تولید می‌شد امروز کارایی خود را از دست داده بنابراین هر سال باید بذرهای جدید را مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال بذری که یک کشاورز سال ۱۳۷۹ استفاده می‌کرد را نمی‌تواند امسال استفاده کند.

وی بررسی‌های بسیار دقیق روی بذرهای اصلاح شده توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی را در این زمینه بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: محققان استان بذرهای اصلاح شده جدید را به مرحله تولید رسانده‌اند که نسبت به تغییر اقلیم از جمله تغییر زمان بارندگی‌ها، کاهش و افزایش دما مقاومند.

رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: اطمینان از سلامت بذر، افزایش قدرت جوانه زنی، افزایش عملکرد محصول تا ۴۰ درصد، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی مانند دما و خشکی، یکنواختی و یک دست بودن مزرعه، موفقیت در تولید و افزایش سودآوری کشاورز را از جمله مزایای بذرهای اصلاح شده است، بنابراین به کشاورزان توصیه می‌کنیم با توجه به تولید بذرهای اصلاح شده مناسب و جدید برای گندم و جو در مزرعه از این بذرها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با میزان تحقیقاتی که انجام می‌شود ضریب نفوذ استفاده از بذرهای اصلاح شده رسمی در مزارع استان ۲۳ درصد است، گفت البته ۵۳ درصد کشاورزان از بذور اصلاح شده غیر رسمی نیز استفاده می‌کنند و امیدواریم ۲۴ درصد زارعانی که از بذور محلی استفاده می‌کنند نیز برای افزایش عملکرد و نتیجه بهتر محصول از بذور اصلاح شده استفاده کنند.

مقری در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بذرهای اصلاح شده می‌تواند عاملی برای کاهش آمار استفاده از این بذرها باشد اعلام کرد: بخشی از دغدغه ما نیز همین است، چون تولید بذرهای اصلاح شده هزینه‌های زیادی را در برداشته بنابراین قیمت آن نسبت به بذرهای معمولی بیشتر بوده که برخی از کشاورزان همین قیمت بالا را دلیل عدم استفاده خود از این بذرها عنوان می‌کنند.

وی تاکید کرد: اما توجه به این نکته مهم است که کشاورزان اگر افزایش عملکرد مزرعه را با استفاده از این بذرهای با بذرهای معمولی مقایسه کنند به طور حتم می‌توانند، شرایط مطلوب بهره‌وری را مشاهده و به این باور برسند که استفاده از بذرهای اصلاح شده یک سرمایه گذاری بزرگ است.

مقری اضافه کرد: سال ۷۲ در استان متوسط عملکرد غلات هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار بود، و هم اکنون به ۳ و نیم تن در هکتار رسیده است. بخش زیادی از این افزایش عملکرد حاصل دستاوردهای محققان ما در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و البته همراهی کشاورزان بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر کاری کنیم که کشاورزان به این باور برسند که با استفاده از علم و تحقیقات روز کشاورزی را ادامه دهند به طور حتم به شرایط بهتری دست خواهیم یافت.

در پایان این مراسم از مزرعه آزمایش‌های به نژادی گندم و آزمایشگاه بخش ثبت و گواهی بذور نهال این مجموعه بازدید به عمل آمد.

کد خبر 6084126

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۳۰ هزار تن گندم در کرمانشاه
  • پیش‌بینی تولید ۳۳۰ هزار تن گندم در شهرستان کرمانشاه
  • افزایش سطح کشت کلزا و گندم نسبت به سال قبل
  • افزایش تولید در واحد سطح با بذور اصلاح شده گندم
  • واکنش وزارت جهاد کشاورزی به احتکار کالاهای اساسی | قیمت هیچ کالایی تغییر نکرده است
  • برنامه جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد
  • خرید بیش از ۱۶۰ هزار تن گندم در خوزستان