Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@17:07:22 GMT

تغییر کاربری‌ها در استان به امری عادی تبدیل شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۱۳۰۹

تغییر کاربری‌ها در استان به امری عادی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محسن کرمی ظهر شنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان در محل دادگستری زنجان، با تاکید بر اینکه در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها شعارهای زیاد داده شده اما امروز شاهد عادی شدن این تغییر کاربری‌ها در استان هستیم، افزود: زمانی که صحبت از مباحثی چون مبارزه با زمین‌خواری و فساد به میان می‌آید، مصداق این سخن مربوط به فسادی است که شکل سازمان‌یافته به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با یادآوری اینکه تصرف اراضی ملی حاکی از سهل‌انگاری مجموعه‌های خاص در جریان این امر است، ادامه داد: علاوه بر سهل‌انگاری مجموعه‌هایی که در این زمینه به وظایف خود طبق قانون عمل نکرده‌اند، این میزان تصرف اراضی ملی در استان حاکی از آن است که دست‌های پنهانی به خاطر سودهای کلان، به این امر دامن می‌زنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه حفظ اراضی ملی یکی از ضرورت‌های جامعه امروز بوده و به همین خاطر در این زمینه هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت و قانون را به عنوان فصل‌الخطاب در این زمینه به اجرای خواهیم گذاشت، تصریح کرد: بی‌تردید بیشترین انتظار ما برای مقابله با این معضل، سازمان جهادکشاورزی است اما نباید فراموش کنیم که این دستگاه به تنهایی قادر به انجام این مهم نبوده و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این امر خطیر یاری‌رسان باشند.

دادستان زنجان از وجود ۵۳ باغ شهر غیر مجاز در استان زنجان خبر داد و گفت: سهل انگاری مجموعه حاکمیتی منجر به رسیدن به این وضعیت شده است.

کد خبر 4671336

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن کرمی دادگستری زنجان دستگاه قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی در شهریور امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز در چهل و هفتمین جلسه قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی، رضا افلاطونی عملکرد سالانه رفع تداخلات اراضی را مثبت ارزیابی کرد و از برخی استان‌ها خواست در این حوزه سرعت بیشتری داشته باشند.
وی از واگذاری تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی به شرکت‌های مهندسی مشاور در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: امسال کار‌های مطالعاتی و عملیاتی تجمیع اراضی کشاورزی به بخش خصوصی و شرکت‌های مهندسی مشاور واگذار می‌شود و سازمان امور اراضی نیز نظارت بر روند اقدامات را انجام می‌دهد.
افلاطونی تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی را از محوری‌ترین سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و این سازمان نام برد و اظهارداشت: بیشترین آسیب به اراضی کشاورزی از ناحیه خرد شدن و کوچک شدن وارد می‌شود، زیرا کشاورزی در اراضی خرد، صرفه اقتصادی ندارد و امکان نظارت بر این اراضی به علت قرارداشتن در زیر حد فنی و اقتصادی امکان ندارد.
وی ادامه داد: برای مشارکت مردمی در تجمیع و یکپارچگی اراضی، سال گذشته از استان‌ها خواستیم یک پایلوت معرفی کنند که این کار انجام شده و اقدامات بعدی در این اراضی صورت خوهد گرفت.
معاون وزیرجهادکشاورزی واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی را از دیگر رویکرد‌های سازمان امور اراضی عنوان کرد و گفت: امسال برای نخستین بار حفاظت از عرصه‌های کشاورزی به صورت پایلوت در شهرستان دماوند در استان تهران، به شرکت یا موسسه انتظامی واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: این نظارت براساس چارچوب و شرح وظایفی که یگان حفاظت تعیین می‌کند به طور دقیق باید انجام شود و یگان حفاظت و بخش حقوقی ما تضامین لازم را از این شرکت‌ها خواهند گرفت.
افلاطونی افزود: واگذاری زمین و تشکیل پرونده نیز باید با توجه به قوانین موجود و دستگاه‌های صادرکننده موافقت اصولی به بخش خصوصی صورت بگیرد و نظارت عالی بر فرآیند واگذاری با مدیریت امور اراضی و جهادکشاورزی استان‌ها انجام شود.
وی درمورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی اذعان داشت: بر اساس ماده (۱) قانون حفظ کاربری اراضی، هرگونه تغییرکاربری اراضی کشاورزی ممنوع است مگر در موارد استثنایی و ضروری که بسیار نادر است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: در برخی استان‌ها متاسفانه استثنائات در تغییر کاربری زیاد شده در حالی که مبنا و اصل بر ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.
وی افزود: اصل بر این است که واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی و واحد‌های گلخانه‌ای و دامداری در مجتمع‌ها شکل بگیرند.
افلاطونی، بر شکل گیری واحد‌های مسکونی در داخل طرح هادی روستایی و شهری تاکید کرد.
وی تعیین ضرورت‌ها برای تغییرکاربری اراضی کشاورزی را با اهمیت خواند و اظهارداشت: به دنبال آن هستیم که در راستای جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی در دولت و مجلس تعریفی از ضروریات و استثنائات برای تغییرکاربری اراضی کشاورزی تعریف شود.
افلاطونی، بر نظارت دستگاه‌های صادرکننده مجوز و پروانه واحد‌های تولید در عرصه‌های کشاورزی تاکید کرده و تصریح کرد: براساس تکلیف قانونی، دستگاهی که پروانه تاسیس برای دامداری یا گلخانه در اراضی کشاورزی صادر می‌کند، باید بر آن واحد‌ها نظارت کند تا کسب و کار دیگری راه اندازی نشود و استان‌ها نیز در این زمینه باید همراهی کنند.

دیگر خبرها

  • اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی در شهریور امسال
  • ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز
  • رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در البرز
  • افزایش ۲۷۰ درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ایام نوروزی لرستان
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز
  • بازگشت ۶هزار مترمربع از اراضی لرستان به چرخۀ تولید
  • ۱۴۶ فقره ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی بخش رودهن تخریب شد
  • دستگاه قضائی مازندران با متخلفان صدور غیرمجاز تغییر کاربری برخورد جدی کنند
  • بازنگری طرح هادی روستایی امری ضروری است