Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@05:40:54 GMT

واکنش ها در ایران و جهان به توقیف نفتکش انگلیسی

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۱۵۰۰

واکنش ها در ایران و جهان به توقیف نفتکش انگلیسی

سرویس سیاسی فردا: واکنش ها در ایران و جهان به توقیف نفتکش انگلیسی: 

ظریف: توقیف نفتکش انگلیس مطابق با قوانین بین‌المللی است

وزیر امورخارجه ایران توقیف نفتکش انگلیسی را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی کشتیرانی برشمرد و خطاب به لندن تاکید کرد که این کشور باید دست از شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری ایسنا: محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.

نیروهای انگلیسی بیش از دو هفته پیش در جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده توقیف کردند و تاکنون نیز مبادرت به آزای آن نکرده‌اند.

مقامات ایران این اقدام انگلیس را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی دانسته‌اند و وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش سفیر انگلیس در تهران را فراخواند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت که نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و همچنین برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

این مقام مطلع خاطر نشان کرد: این کشتی علاوه‌براین، با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

علاوه‌براین، حشمت‌الله فلاحت پیشه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتاده‌اند، گفت:‌ اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی از ادله حقوقی لازم برخوردار است که می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند.

 


واکنش فرانسه به توقیف نفت‌کش انگلیسی

وزارت امور خارجه فرانسه توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی در راستای آسیب به تنش‌زدایی منطقه توصیف کرد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه ضمن ابراز نگرانی درباره توقیف نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز[ توسط ایران] گفت که چنین اقدامی به تلاش‌ها در راستای تنش‌زدایی در منطقه آسیب وارد می‌کند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای دراین باره گفت: ما با نگرانی زیادی از توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط نیروهای ایرانی باخبر شده‌ایم. ما این[اقدام] را به شدت محکوم کرده و همبستگی کامل‌مان را با انگلیس اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این واکنش‌ها به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در حالی مطرح می‌شود که متحدان اروپایی فرانسه در زمان توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایرانی گریس 1 توسط انگلیس، سکوت اختیار کردند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

پیام توقیف نفتکش انگلیسی/ دفاع از منافع ملی برای ما تکلیف دینی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چنانچه تحریم‌کنندگان ایران تحریم‌ها را برندارند به زودی روزی خواهد رسید که یک بشکه نفت هم به آمریکا و اروپا صادر نخواهد شد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش آمریکا برای بر هم زدن امنیت خلیج فارس گفت:وقتی آمریکا از برجام خارج شد و به کشورهای مختلف اعلام کرد تا از ایران نفت نخرند، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما هر مقدار که بخواهیم نفت می‌فروشیم و با بیان این نکته موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال بازگشت تحریم‌ها اعلام کردند.

وی ادامه داد: آقای روحانی هم چندین بار در انظار عمومی و حتی در نشست‌های بین‌المللی اشاره کردند که اگر روزی ایران نتواند نفت خودش را صادر کند نفت هیچ کشوری از این منطقه صادر نخواهد شد.البته جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه اقدام به بستن تنگه برای صدور نفت به کشورهای هدف از جمله آمریکا و انگلیس نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ پس از آنکه هوافضای سپاه پهپاد سری آمریکا را مورد هدف قرار داد آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا دست به عملیات متقابل بزنند و چون نتوانستند انگلیسی‌ها را به دزدی دریایی و توقیف کشتی ایرانی ترغیب کردند.انگلیسی‌ها هم که امروز در حضیض ذلت و حقارت به سر می‌برند برای اینکه روابط‌شان را با آمریکا و ترامپ حفظ کنند تن به این ذلت دادند و ژاندارم آمریکا در منطقه جبل‌الطارق شدند.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی انگلیس کشتی نفتکش ایرانی که یک محموله صد در صد قانونی را حمل میکرد، توقیف کرد. دیپلمات‌های ما خیلی تلاش کردند قبل از اینکه ایران دست به اقدام متقابل بزند کشتی‌ آزاد شود. اما این امر محقق نشد و فرزندان نیروی دریایی سپاه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و پس از اولتیماتوم رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دزدی دریایی انگلیس در قبال نفتکش ایرانی تلافی خواهد شد، روز گذشته اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز کردند.

وی افزود: نفتکش انگلیسی به دلیل تخطی از اصول کشتیرانی و تخلفات دریانوردی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد و همچنان با حکم دستگاه قضایی در توقیف است. این یک پیام روشنی به همه است که ملت ایران با هیچ کسی در هیچ عرصه‌ای تعارف ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند به ملت ایران جسارتی کند و حریم او را زیر سؤال ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ هر کس تعرضی به خاک و منافع ما داشته باشد حکم دین ماست که دست به مقابله به مثل بزنیم و این نشاندهنده عزم و اراده و قدرت و توانایی ملت ایران و نیروی دریایی سپاه، ارتش ما در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: توقیف نفتکش انگلیسی این پیام روشن را به همراه داشت که اگر بعد از این کوچکترین تهدیدی متوجه کشتیرانی ما شود قطعا ما دست به مقابله به مثل خواهیم زد و حتی فراتر از آن اقدام خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت:‌تحریم کنندگان ایران باید به زودی همه تحریم‌ها را بردارند چرا که به زودی روزی خواهد رسید که یک بشکه نفت هم از تنگه هرمز به سمت کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه و آمریکا صادر نخواهد شد. این یک عزم و اراده ملی است و ملت ایران تصمیم گرفته است امروز با عزت و اقتدار در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان بایستد تا انشالله برای همیشه مشکل تهدید وتحریم حل شود.

 

واکنش بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران

وزارت خارجه بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه بحرین مدعی شد: ما این اقدام را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد.

یادآور می‌شود، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است.

ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: توقیف نفتکش انگلیس ظریف وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می گردد

 ملوان روس کشتی که در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شده، به کشورش باز می‌گردد.

به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتینک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ایران به روسیه اطلاع داده است که در بازگشت ملوان روسی از کشتی توقیف شده MSC Aries توسط ایران به کشورش دخالتی نخواهد داشت.

کشتی کانتینری به نام MCS Aries روز شنبه با انجام عملیات و تخلیه پرسنل روی عرشه کشتی توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

مشخص شد یکی از خدمه این کشتی شهروند روسیه است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آمریکا سازمان اطلاعات سپاه و FSB روسیه را تحریم کرد واکنش روسیه به اقدام آمریکا علیه سپاه

دیگر خبرها

  • (تصویر) واکنش احسان علیخانی به انتشار یک عکس جعلی
  • (ویدئو) سردار حاجی‌زاده درباره واکنش اسرائیل: ۱۰۰ درصد می‌زنیم
  • واکنش سیدحسین به محرومیت
  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • «بلینگهام» به خانه برگشت/ کار سخت «جود» در ورزشگاه «اتحاد»
  • ملوان روس کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش باز می گردد
  • دیپلمات انگلیسی: چرت نگویید! حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود
  • درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو