Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در زمینهٔ ارتقای بهره‌وری و فناوری با جذب محققان در صنعت گفت: تصمیم داریم از دانش‌آموختگان مقاطع دکتری به شکل کارشناسان R&D استخدام کنیم.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز ۲۹ تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، از تدوین سامانه ورود به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید خبر داد و درخصوص نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد این سامانه گفت: این طرح به‌تازگی در وزارت علوم و با کمک دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به پی‌ریزی نمایشگاه رونق تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت و توجه این وزارتخانه به موضوع اشتغال و بیکاری گفت: تفاهم‌نامه همکاری برای تحقق نهضت ساخت داخل نیز تهیه و به امضا رسیده که برخی از برنامه‌های اجرایی آن شامل طرح حضور اعضای هیئت‌علمی در صنعت، سامان‌دهی قرارداد‌های ارتباط با صنعت، مهارت افزایی دانشجویان، رصد اشتغال دانش‌آموختگان و سامان‌دهی دوره‌های کارآموزی و... می‌باشد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، به فرصت مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی در جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: هماهنگی و توسعه دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی در جامعه و صنعت به‌منظور هم‌راستایی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با نیاز‌های کشور صورت گرفته است و امتیازات آن برای اعضای هیئت‌علمی شامل حقوق و مزایا، امتیازات کار اجرایی، ترفیع و ارتقا و حمایت‌های مالی و معنوی و تسهیلات عملیاتی است.

وی در ادامه به پایش و ساماندهی قرارداد‌های ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: آمار‌ها کمک می‌کنند که دانشگاه‌ها شاخص‌های جدید را مشخص و رصد کنند و الزامات انعقاد قرارداد‌های تحقیقاتی مؤسسات آموزشی، پژوهشی برای ساماندهی، استانداردسازی و پشتیبانی از ارتباطات بین دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

سیف درخصوص، معضلاتی که بر سر راه وجود دارد گفت: عدم شفافیت و روال حقوقی یکپارچه در تائید پژوهشی بودن قراردادها، مسائل مربوط با تفسیر تبصره ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص طرح‌های پژوهشی، مشکلات مربوط به ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مکرر، عدم شفافیت در ارتباط با ضمانت‌نامه‌ها صادره توسط دانشگاه‌ها، موظف شدن دانشگاه‌ها به پرداخت ۳ درصد از درآمد‌های اختصاصی خود به‌حساب خزانه درخصوص توزیع عادلانه و الزام دانشگاه‌ها به ثبت معاملات خود در سامانه الکترونیک دولت ازجمله مشکلات در حال بررسی است.

سیف درخصوص وضعیت دوره‌های مهارت‌افزایی برگزارشده تصریح کرد: تعداد دوره‌های مهارت‌افزایی برگزارشده بیش از ۲۵۰۰ دوره و تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها بیشتر از ۷۲ هزار نفر و ساعات دوره‌ها ۳۵ هزار و تعداد دوره‌های برگزارشده با مشارکت واحد‌های صنعتی ۳۵۸ دوره می‌باشد که این آمار و اطلاعات از ۵۵ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استخراج‌شده است.

وی بیان کرد: میانگین دوره‌های برگزارشده به تعداد دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۶ شامل ۲۲ دوره و در سال ۱۳۹۷ شامل ۳۰ دوره می‌باشد و میانگین تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به تعداد دانشگاه‌ها از ۹۴۸ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش پیداکرده است و تاریخ تکمیل عملکرد حوزه مهارت‌افزایی شهریورماه ۱۳۹۸ است.

سیف درخصوص وظایف مراکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی افزود: خدمات جایابی، راهنمایی و مشاوره تخصصی به دانش‌آموختگان، خدمات کارآموزی، برگزاری نمایشگاه کار، امور مربوط به بیمه بیکاری، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانش‌آموختگان، هماهنگی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و گزارش‌های تخصصی دوره‌ای مربوط به بازار کار از وظایف این مراکز به شمار می‌رود.

وی در مورد ساماندهی دوره‌های کارآموزی گفت: با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مکاتبات مفصلی داشتیم که دوره‌های کارآموزی با جدیت برگزارشده و قرار است تاریخ تهیه گزارش جامع از دوره‌های کارآموزی مهرماه ۹۸ باشد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درخصوص شناسایی و ترویج الگو‌ها و دستاورد‌ها افزود: در این خصوص کتابی با عنوان تجارب و الگو‌های موفق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت به چاپ رسیده است.

وی درخصوص تقدیر از طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای رونق تولید استان‌ها گفت: مراحل هر طرح شامل نهایی‌سازی و تصویب طرح در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اطلاع‌رسانی به دانشگاه‌ها، هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، کارآموزی‌ها، اجرای پروژه‌ها ارزیابی نتایج حاصله، معرفی و تقدیر از برگزیدگان استانی و معرفی برگزیدگان کشوری می‌شود.

سیف در زمینه جزئیات طرح تحول نیز اظهار کرد: طرح تحول دارای ۶ هدف اصلی، ۱۶ برنامه راهبردی و ۴۰ پروژه در دست اقدام است و چشم‌انداز آن مشارکت سازنده و همه‌جانبه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در توسعه کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت بررسی دقیق برنامه‌ها، اطلاع‌رسانی گسترده به اساتید و دانشجویان و برنامه‌ریزی‌های داخلی در سطح استان برای شکل‌دهی زنجیره موردنیاز ارتباط با جامعه و صنعت به‌عنوان چکیده برگزاری این نشست به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دفتر ارتباط با صنعت جذب اعضای هیئت علمی ثبت معاملات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در نشست شورای سیاستگذاری مردمی‌سازی وزارت علوم که با حضور معاونان و مشاوران وزیر علوم، رؤسای دانشگاه‌های منتخب و سایر اعضای این شورا برگزار شد، اظهار کرد: انتظار من از این شورا تدوین برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که نقش مردم به معنی خاص آن که جامعه دانشگاهی است و مردم به معنی عام که عموم افراد جامعه است را در هر یک از حوزه‌های کاری وزارت علوم مشخص کند.

وی تاکید کرد: باید مشخص کنیم که در حوزه پژوهش، آموزش، فرهنگ و سایر حوزه‌ها چگونه می‌توانیم مشارکت مردم را بیشتر کنیم و نقش مردم را در تولید و استفاده از خدمات مرتبط با وزارت علوم بیشتر و پر رنگ‌تر کنیم.

زلفی گل گفت: در بحث ساخت خوابگاه و فضای آموزشی باید شرایطی فراهم شود که افراد با کمترین هزینه بتوانند مشارکت کنند برای مثال در احداث یک خوابگاه ۲۰۰ تخت خوابی، افراد بتوانند هزینه یک یا چند تخت را بپردازند.

وی تدوین آیین‌نامه پژوهشگران مستقل را که در شورای عالی عتف تصویب شد نمونه‌ای از مردمی‌سازی دانست که باعث مشارکت محققان غیر هیئت علمی و فاقد رابطه استخدامی در حوزه پژوهش می‌شود و زمینه حضور گسترده‌تر نخبگان را در پژوهش فراهم می‌کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مشارکت دانش آموختگان از دیگر موارد مردمی‌سازی است که از آن غفلت شده است و انتظار می‌رود روسای دانشگاه‌ها با تشکیل کانون‌ها یا انجمن‌های دانش آموختگان از ظرفیت آنها برای توسعه دانشگاه استفاده کنند؛ بدیهی است تعدادی از دانش‌آموختگان از نظر مادی و غیرمادی می‌توانند به دانشگاه کمک کنند، چون بسیاری از آنها یا در جایگاه‌های اداری بالا یا از صاحبان صنایع هستند.

وزیر علوم استفاده از توان بخش خصوصی در بحث کارآموزی و مهارت محوری دانشجویان را از دیگر مصادیق مردمی‌سازی وزارت علوم دانست که کمتر به آن پرداخته شده است.

برنامه‌ریزی برای استفاده از کمک‌های مشورتی و فکری والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت و دانشگاه‌ها و افزایش نقش نهاد‌های مردمی برای نظارت و ارزیابی امور بخش دیگری از توصیه‌های وزیر علوم برای مردمی‌سازی وزارت علوم بود.

زلفی‌گل همچنین اظهار کرد: هر چقدر که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد به جهش تولید کمک می‌شود و مشارکت مردم در اقتصاد بیشتر می‌شود لذا این هدف از محور‌های اصلی وزارت علوم در مردمی‌سازی است که در راستای تحقق شعار سال نیز است.

در ابتدای این نشست نیز، شهاب جنابی دستیار وزیر در امر مردمی‌سازی و دبیر این شورا گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته و نقشه راه مردمی‌سازی در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد. سپس اعضای شورا به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع و راهکار‌های پیشنهادی در خصوص نحوه ایفای نقش وازرت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» پرداختند.

مهمترین محور‌های مطرح شده توسط اعضای شورا

پیگیری تحول دانشگاه‌ها از نوع سنتی به دانشگاه‌های با مسولیت اجتماعی

افزایش مشارکت بخش خصوصی در نظام نوآوری و تجاری سازی محصولات دانش پایه

افزایش نقش انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در برنامه ریزی دانشگاه‌ها

ارتباط انجمن‌های علمی دانشجویی با شرکت‌های دانش بنیان

استفاده از نظرات نخبگان در تدوین سرفصل‌های آموزشی کتب درسی

افزایش حضور اعضای هیئت علمی در صنعت با اعطای امتیاز فناوری

ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس آمایش سرزمینی

ایجاد سامانه‌های دولت الکترونیک برای نظرخواهی مستمر از مردم

بر اساس این گزارش؛ مقرر شد معاونان، مشاوران و روسای مراکز ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، راهکار‌های اجرایی پیشنهادی را برای مردمی‌سازی در حیطه وظایف و ماموریت‌های خود را ذیل محور‌های تعیین شده تدوین و در اسرع وقت برای دبیرخانه این شورا ارسال کنند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • وزیر علوم: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
  • آخرین مهلت اعلام نیاز واحدهای صنعتی در سامانه وزارت علوم اعلام شد
  • صندلی‌های خالی دانشگاهی عمدتا در رشته‌های اشباع‌شده هستند
  • ارتباط با صنعت؛ پر ادعا اما بی‌سازوکار/ وزارت علوم از متخصصین در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند
  • دانشجوی گنابادی پژوهشگر برجسته کمیته تحقیقات وزارت بهداشت شد
  • ارتباط با صنعت؛ پر ادعا اما بی‌ساز و کار/ وزارت علوم از متخصصین در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند
  • ۱۵ اردیبهشت؛ آخرین مهلت اعلام نیاز‌ها در سامانه وزارت علوم
  • معاون حوزه وزارتی وزارت علوم منصوب شد
  • طهرانچی: صدور مدرک دانش‌آموختگان سرعت می‌یابد