Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@04:54:03 GMT

جرمی هانت دست به توئیت شد، کشتی در برابر کشتی!

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۱۷۰۹

جرمی هانت دست به توئیت شد، کشتی در برابر کشتی!

توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه در تنگه هرمز چنان شوکی به لندن وارد کرده که جرمی هانت وزیر خارجه این کشور از دیشب تا کنون حداقل ۳ بار به این اتفاق واکنش نشان داده که آخرین مورد آن موضعی سردرگم و متناقض در توییتر بوده است.

قدس آنلاین: توقیف یک نفتکش بریتانیایی در آبهای تنگه هرمز توسط نیروهای سپاه پاسداران آنهم در حالی که در روزها و هفته‌های اخیر دولت این کشور مانور تبلیغاتی گسترده‌ای را در مورد حضور نیروهای نظامی و افزایش ناوهای خود در خلیج فارس برای اسکورت کشتی‌های تجاری به راه انداخته بود، چنان شوکی را به لندن وارد کرد که جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس از دیشب تا به حال چندین موضع آشفته و متناقض را اتخاذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ساعات اولیه انگلیسی‌ها شاید باورشان نمی‌شد که این اتفاق افتاده و نیروهای سپاه بی آنکه آنها حتی در ساعات اولیه متوجه شوند نفتکش توقیف شده را به آبهای جزیره قشم هدایت کرده باشند.

 جلسه شبانه کابینه انگلیس

موضوع به قدری برای انگلستان اهمیت داشت و از آن احساس خطر کردند که کابینه این کشور بدون حضور ترزا می نخست وزیر با  با حضور مقامات امنیتی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد.

وزارت دفاع انگلستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی کسب اطلاعات بیشتری درباره نفتکش این کشور هستند که در تنگه هرمز متوقف شده است.

همزمان جرمی هانت به صورت شبانه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تماس تلفنی برقرار کرده و با او به رایزنی و مشورت پرداخت.

بامداد شنبه پس از پایان نشست اضطراری دولت، سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد: به کشتی‌های انگلیس توصیه شده است که موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

عقب نشینی هانت

جرمی هانت امروز ظهر اما در دو  پیام توئیتری ابتدا زبان به تهدید تهران گشود و  مدعی شد اقدام روز گذشته در خلیج فارس نشانه‌های نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد مبنی بر این که ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیر قانونی و بی ثبات کننده را انتخاب کرده باشد.

هانت همچنین با استناد به اظهارات دیروزش عنوان کرد که پاسخ انگلیس قاطعانه خواهد بود.

با این حال او در ادامه با تغییر لحن و تلطیف اظهارات پیشین خود نوشت: ما در حال تلاش به منظور پیدا کردن راه حلی برای نفتکش گریس ۱ هستیم، ولی در عین حال باید امنیت کشتیرانی انگلیس نیز تضمین داده شود.

این موضع‌گیری نشان می‌دهد دولت انگلستان که این روزها به شدت درگیر بحران سیاسی داخلی و سقوط دولت ترزا می نیز هست،   به شدت از عوارض و نتایج این اتفاق و تأثیرش بر وضعیت اقتصادی و تجارت خود به ویژه بازارهای نفتی نگران است.

در واقع جرمی هانت در توییت اخیر خود بلافاصله پس از بکارگیری ادبیات تهدید آمیز برای حفظ وجهه لندن با موضوع تلاش دیپلماتیک خود برای آزاد شدن نفتکش ایران در جبل‌الطارق اشاره کرده و گفته است که خواهان تضمینی از سوی ایران برای امنیت کشتیرانی انگلیس در منطقه خلیج فارس است.

این به معنای عقب نشینی انگلستان در اقدامات هفته‌های اخیر، از جمله توقیف نفتکش ایرانی است که علی‌رغم ادعاهای دولت محلی جبل‌الطارق، اطلاعات موثق نشان می‌دهد این اقدام به درخواست آمریکا توسط نیروهای نظامی انگلیس رخ داده است.

توقیف نفتکش انگلستان در تنگه هرمز یک روز پس از آن صورت گرفت که نمایندگی کشورمان با مقامات دولت محلی جبل‌الطارق برای آزاد شدن نفتکش گریس رایزنی کرده بودند و ظاهراً این دیدار و رایزنی نتیجه مطلوبی نداشته است.

یک روز پیش از آن یعنی پنجشنبه گذشته نیز نیروهای سپاه یک فروند کشتی نفتکش کوچک را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود توقیف کردند.

جالب آنکه دولت انگلستان در واکنش به این اتفاق نیز با ابراز نگرانی، ایران را به تنش زایی و ایجاد ناامنی و تنش در منطقه متهم کرده و بودن اشاره به قاچاق سوخت توسط این کشتی خواهان آزادی آن شدند.

ضربه سنگین بر هیمنه نظامی انگلیس

اما نکته مهم‌تر در این اتفاق آنست که دولت انگلستان یک هفته قبل در یک عملیات تبلیغاتی و امنیتی مدعی شده بود که قایقهای سپاه در آبهای تنگه هرمز تلاش کرده‌اند یک کشتی نفتکش انگلیسی را ربوده و به آبهای ایران منتقل کنند که با اقدام یک ناوچه انگلیسی حاضر در منطقه و پس از انکه سلاح‌های ای ناوچه به سمت قایق‌های سپاه نشانه می‌روند، نیروهای سپاه از اقدام خود منصرف می‌شوند.

دولت ایران و سپاه این موضوع را به شدت تکذیب کرده و انگلستان هم هیچ گاه سند و تصویری از ادعای خود ارئه نداد، اما چند روز بعد اعلام کرد که این بار یک رزمناو خود را برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری به خلیج فارس اعزام خواهد کرد.

این اقدام در زمانی که آمریکا طرح ایجاد یک نیروی بین‌المللی و مشترک را برای اسکورت کشتی‌ها و تأمین امنیت خلیج فارس مطرح کرده است یک پیام روشن داشت.

اتفاق دیشب اما نشان داد که نه تنها ادعای قبلی دولت انگلیس دروغ بوده و نیروهای نظامی آنها در منطقه حتی از انتقال کشتی نفتکش بریتانیای به جزیره قشم تا وقتی سپاه آنرا اعلام کرد با خبر هم نشدند که اگر ایران بخواهد اقدام متقابل انجام دهد کاری از ناوچه ها و رزمناو آهای آنها بر نمی‌آید.

ایران البته این موضوع را که توقیف نفتکش انگلیسی اقدامی به تلافی ماجرای جبل‌الطارق بوده را مطرح نکرده و می‌گوید کشتی انگلیسی به دلیل تخلف در انتخاب مسیر، تخلیه زباله‌های نفتی و تصادف با یک شناور دیکر به درخواست سازماند بنادر و کشتیرانی توقیفشده است.

دولت انگلستان اما از آثار سیاسی و امنیتی این اتفاق به خوبی آگاه است و می‌داند که اثبات توانایی نیروهای ایران در نظارت و تسلط بر تنگه هرمز معادلات سیاسی و امنیتی و نظامی را در این آبراهه تغییر خواهد داد.

به همین دلیل هانت بزرگترین و اصلی‌ترین خواسته خود را از دولت ایران خیلی زود مطرح کرده است. تضمین امنیت کشتی‌رانی انگلیس در خلیج فارس!.

ماجراجویی انگلیسی‌ها پر هزینه شد

سردار محمد کرمی راد در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به طرح این موضوع از سوی هانت، می‌گوید: انگلیسی‌ها خیلی زود به آسیب‌پذیری اقتصادی و امنیتی و البته حیثیتی خود در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز پی‌بردند.

این عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ایران به راحتی نشان داد که با وجود تمامی توان نظامی خارجی از جمله انگلیس و آمریکا در منطقه توان اثبات سلطه و نظارت خود را بر تنگه هرمز دارد و اینکه در صورت لزوم اگر لازم باشد حمل و نقل نفت از این منطقه را محدود خواهد کرد یک شعار نیست.

وی با اشاره به مانور تبلیغاتی و روانی دولت انگلیس و آمریکا در مورد توان نظامی خود در خلیج فارس و تلاش برای ایجاد نیرویی چند ملیتی برای نظارت نظامی و امنیتی بر این آبراهه تصریح کرد: اتفاقا در ارزیابی و تحلیل منطقه عملیاتی حضور نیروهای نظامی دشمن در منطقه برای ما یک امتیاز به شمار می‌رود چرا که در صورت لزوم نیروهای دشمن در دسترس ما خواهند بود.

کرمی راد با اشاره به اینکه انگلیسی‌ها در همراهی با آمریکا یک فروند کشتی ایران را در آبهای بین‌المللی ربوده و گروگان گرفته‌اند به حق ایران برای مقابله به مثل تأکید کرد و گفت: صبر ایران و روند امور نشان داد که دیپلماسی به تنهایی در این زمینه کارایی لازم را نداشته و قدرتهای غربی زبانی جز زور را نمی‌فهمند.

وی با بیان اینکه عوارض افزایش تنش در خلیج فارس دامنگیر کشورهای زیادی در منطقه و فراتر از منطقه خواهد شد و عوارض اقتصادی سنگینی را بر آنها تحمیل خواهد کرد اظهار داشت: ایران ثابت کرد که در مقابل تهدیدها عقب نشینی نمی‌کند و کوتاه نمی‌آید و از همین حالا کشورهای مختلف باید هزینه اقدامات تحریک آمیز و مداخله‌گرانه آمریکا و انگلیس را بپردازند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و امنیت خارجی مجلس اضافه کرد: شاید در نتیجه برخی وعده‌ها و فشارها سیاستمداران ما داشتند در برخی مواضع کوتاه می‌آمدند و به غرب امتیاز می‌دادند، اما اتفاق‌های چند هفته اخیر از جمله انهدام پهپاد آمریکایی و اتفاق دیروز و توقیف دو نفتکش متخلف بیگانه و انتشار فیلم‌های ضبط شده توسط پهپادهای سپاه که ترامپ مدعی بود آن را هدف قرار داده‌اند، شرایط را به نفع ایران تغییر داده و در موضع برتر قرار داده است.

کرمی راد با اشاره به اینکه ضربه پذیری و ضعف قدرتهای توخالی بیگانه در منطقه نمایان شده گفت: انگلیسی‌ها نه تنها هزینه بی‌عملی خود در برجام که باید هزینه همراهی  با آمریکا در ناامن کردن خلیج فارس را هم بپردازند.  

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هانت وزیر خارجه انگلیس نفتکش خلیج فارس تنگه هرمز سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوناک: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست

پاسخ کوبنده ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری خود در دمشق علاوه بر نمایش قدرت بازدارندگی تهران، به کشور‌های غربی به خصوص آمریکا نشان داد زمانی که پای منافع ملی در میان باشد ایران با کسی مسامحه نمی‌کند. اکنون واشنگتن و متحدانش به دنبال آرام ساختن تنش‌های به وجود آمده در منطقه هستند. 

به گزارش الجزیره، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس امروز (سه شنبه) طی تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، همتای صهیونیست خود درباره شرایط منطقه و ضرورت کاهش تنش‌ها به رایزنی پرداخت.

بر این اساس، سوناک در این تماس تلفنی به نتانیاهو گفت: اکنون زمان آرامش است. حقیقت این است که تشدید تنش‌ها در منطقه به در راستای منافع هیچ کشوری نیست. 

دفتر نخست وزیر انگلیس در گزارش خود پیرامون این تماس تلفنی آورده است: سوناک در این تماس تلفنی تاکید کرد تنش در خاورمیانه به نفع منافع هیچ کس نیست و تشدید تنش‌ها تنها به تعمیق ناامنی در منطقه دامن می‌زند. 

این بیانیه می‌افزاید: نخست وزیر انگلیس همچنین خاطر نشان کرد لندن خواستار مشاهده گام بزرگ تغییرات در حجم ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه است. 

در عین حال، تل آویو وعده داده است به حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی پاسخ دهد؛ موضوعی که به گفته مقامات غربی قرار است به صورت محدود و غیرتنش آور صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • حساسیت کاربران توئیتر به موضوع حجاب و گشت ارشاد بیش از تنش میان ایران و اسرائیل
  • توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • نخست وزیر انگلیس: تشدید تنش ها در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • سوناک: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست
  • حمایت غیرمسئولانه ازرژیم صهیونیستی چه نفعی برای دولت انگلیس دارد؟
  • امیرعبداللهیان درباره حمایت انگلیس از اسرائیل: این حجم از حمایت‌ ها چه نفعی برای دولت انگلیس دارد؟
  • کشتی فرنگی قهرمانی آسیا؛ ناصر علیزاده نخستین طلایی ایران
  • دستِ کوتاه امیر عبدی از مدال آسیایی در مبارزه‌ای برابر