Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@11:19:46 GMT

آقای معاون! از مطبوعات هم بگویید...

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۱۷۵۳

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- از چهارشنبه که خبر پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون تومان یارانه مستقیم و 311 تُن کاغذ به شرکت «دانش فرهنگ مینو» بابت انتشار 39 مجله – که نام اکثر قریب به اتفاق آنها را نشنیده و فیزیک آنها را هم در دکه ندیده بودیم- منتشر شده منتظر دو واکنش یا توضیح هستیم. اول، خود ناشر و دوم معاونت مطبوعاتی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر عامل شرکت خوش‌بختانه توضیح داده «در 15 ماه اخیر مجموعا 1425 شماره نشریه منتشر کرده» البته بلافاصله این پرسش شکل می گیرد که «این نشریات کجا عرضه می شود و چرا در دکه ها نمی بینیم شان» و توضیح داده اند «اگر در دکه ها دیده نشده به خاطر این است که غالبا در قالب پکیج یا طرح برگشتی در ترمینال ها عرضه شده و مانند آن.»

این حدس دشوار نیست که چنین اتفاقی با حمایت هایی درون وزارت ارشاد میسر شده یا در قالب پروژه ای اقتصادی اتفاق افتاده و از حیث فرهنگی هم اگر هم واقعا این نشریات تولید و منتشر شده باشند بازکیفیت آنان قابل قیاس با مجلاتی نیست که معطل کاغذند و یارانه و حمایتی هم به آنها تعلق نمی گیرد و اگر برخوردار شوند ناچیز است.

انتظار دوم اما توضیح معاون جدید مطبوعاتی وزارت ارشاد بود. با این حال جناب خدادی در همان روز ترجیح دادند به جای توضیح در این باره در چهارمین گردهمایی مدیران روابط عمومی واحدهای جهاد دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کنند یا این نطق مجال توضیح نداده یا فعلا نداده است.

در این گفتار اما نمی خواهم به داستان پرداخت این یارانه کلان بپردازم. به دو دلیل:

اول این که حاق واقع و جان کلام را پژمان موسوی در «شرق» امروز و با مطلبی زیر عنوان «تحقیر اعداد» نوشته است.

دوم این که با همین هوش عادی هم معلوم است قصه از چه قرار است و چگونه نام چهل پنجاه نشریه که معلوم نیست منتشر می شوند یا نه و اگر می شوند کجا توزیع می شوند بستری برای هزینه کرد یارانه است و بعید بتوان پذیرفت این کار سترگ از یک شخص یا مجموعه به تنهایی برمی آمده است.

قرار هم نیست کسی را متهم کنیم یا گله ای را به میان آوریم. انگیزۀ این گفتار این است که بپرسیم آیا بهتر نبود به جای سخنان کلی و شعاری دربارۀ این روند توضیح می دادند؟

دکتر خدادی که مرد نازنین و سلیم النفسی هم هست در این سخنرانی گفته اند:

«- هر جا از جهاد واقعی دور شدیم، دچار مضیقه شدیم. در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، با رفتار جهادی قطعاً به پیروزی خواهیم رسید.

- امروز قدرت اصلی در دنیا ارتباطات است. وقتی تحلیل و پردازش اطلاعات ارزش شود، تصمیم بر مبنای اطلاعات هم ارزش خواهد بود. هر کشوری که برتری قدرت اطلاعات داشته باشد، قدرت تصمیم‌گیری بالاتری هم دارد. قدرت اصلی دنیا قدرت اطلاعات است.

-ناتوانی در برقراری ارتباطات و اطلاعات موجب زوال قدرت هم می‌شود. ما اغلب در جریان تبادل اطلاعات خام‌فروش هستیم و توان تحلیل اطلاعات را نداریم، اطلاعات را تولید نمی‌کنیم، اما تحلیل و تبادل هم نداریم و استفاده هم نمی‌کنیم. در آموزش هم، مهارت تولید اطلاعات، دغدغه ما نیست. کوتاه نویسی و خلاصه نویسی جزو مهارت‌های آموزشی ما نیست.

-در عصر تنوع رسانه، تکنولوژی قیمت خود را از دست داده و امروز با تجمیع دستگاه‌ها روبرو هستیم. تلفن همراه همه دستگاه‌ها را تجمیع کرده و در این عرصه رسانه‌ها باید به دنبال شریک‌سازی باشند.

- فضای تولید، تبادل و پردازش اطلاعات در کشور ما ضعیف است واطلاعات یعنی ساده‌سازی، مصداق‌سازی، دسته‌بندی و ریاضی کردن داده‌ها تا اینکه به تبیین، اقناع و درک متناسب با هدف تعیین‌شده برای مخاطب برسد. یکی از نیازهای اصلی در این عرصه شناخت مخاطب است. نخست باید مخاطبان مشخص و سپس نیازشناسی شوند و متناسب با نیاز آن‌ها اطلاعات تولید و ارائه شوند تا آنچه را نمی‌دانند ارائه کنیم.»

اینها حرف‌های خوبی است و از دانش و سواد آقای دکتر خدادی حکایت می‌کند ولو بحث «مدیریت جهادی» متناسب با رقیب آقای روحانی در انتخابات باشد نه آقای روحانی که رییسِ رییسِ آقای خدادادی است و هر چند اگراز زبان یک استاد ارتباطات بیان شود بهتر است تا مقام اجرایی.

چون از مقام اجرایی انتظار می رود بگوید در این نقطه بودیم و می خواهیم به این نقطه برسیم و راهکارها و برنامه را توضیح دهد. مثلا بگوید تیراژ روزنامه ها سقوط کرده و رسانه های داخلی مرجعیت خود را از دست داده اند و این برنامه ها را داریم و بحث دربارۀ «مدیریت جهادی» را به آقای قالیباف بسپارند و نکات آکادمیک را به استادان ارتباطات.

کاش معاون محترم مطبوعاتی روزی فرصت کنند و دربارۀ دو سه موضوع بسیار کم اهمیت زیر هم نظر دهند:

- چرا دکه های مطبوعاتی به جای نشریات مکتوب و چاپی تنقلات می فروشند؟ آیا نگران شیفت از مطبوعات به تنقلات نیستند یا تلفن همراه را کافی می دانند؟ آیا شده دقایقی کنار دکه سر خیابان هشتم بایستند و ببینند مردم آب معدنی و بیسکوییت می خرند یا روزنامه و آیا شده است فهرست نام نشریات یارانه بگیر را با نشریاتی که در دکه عرضه می شوند قیاس کنند تا شخصا ببینند چرا برخی که واقعا چاپ و منتشر و توزیع می شوند در لیست نیست یا کم می گیرند و آنها که در دکه نمی بینند بیشتر دریافت می کنند؟

-یارانه مطبوعات را باید به نشریاتی که در دکه عرضه و دیده می شوند تخصیص داد یا نشریانی که در دکه نامرئی اند و کسی نام آنها را هم نشنیده است؟

- شناخت مخاطب هم موضوع مهمی است ولی موضوعی به نام سانسور هم هست که وضعیت مطبوعات را چنین اسف بار ساخته و تیراژها را انداخته است.

امیدواریم در سخنرانی بعدی معاونت محترم مطبوعاتی فرصتی دست دهد و از این امور هم بشنویم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: محمد خدادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: از این تعداد، ۶۷ هزار و ۸۰۰ نسخه اهدایی است که نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۱)، ۲۰ درصد افزایش داشته است   حجت الاسلام سیدجلال حسینی افزود: این آمار حاکی از اعتماد مراکز، گروه‌ها و شخصیت‌های فرهنگی به این سازمان است که در حفظ میراث فرهنگی رسانه‌ها تلاش مستمر دارد.   وی یادآور شد: بخش عمده مطبوعات اهدایی را کتابخانه ملی ایران، ادارات کل ارشاد استان‌ها و دکتر «فتاحی معصوم» نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هدیه دادند.   مرکز آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آمادگی دارد با جذب منابع مطبوعاتی (روزنامه، مجله، سالنامه) به صورت چاپی و الکترونیکی در قالب اهدا، مبادله و خرید، برای حفظ منابع فرهنگی کشور اقدام کند.   علاقه‌مندان به وقف‌های فرهنگی و پژوهشگران می‌توانند از طریق تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۲۵۱۹ اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۲۷ فروردین
  • بررسی پرونده «ایسنا» و «سازندگی» در دادگاه مطبوعات
  • رسیدگی به دو پرونده در اولین جلسه سال جدید دادگاه مطبوعات
  • بررسی پرونده‌های خبرگزاری ایسنا و روزنامه سازندگی در دادگاه مطبوعات
  • باغات استان بوشهر با توزیع نهال یارانه‌ای رونق می گیرد
  • توضیح معاون حقوقی استقلال درمورد خسارت نیم میلیون دلاری
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۲۵ فروردین