Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:27:29 GMT

خوی و قونیه امسال خواهرخوانده می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۳۰۲۴

خوی و قونیه امسال خواهرخوانده می شود

سیدمحمدعابدی روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت برگزاری جشنواره ملی شمس و مولانا ترتیب یافته بود، اضافه کرد: مقدمات این کار توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و استانداری آذربایجان غربی و نهادهای مربوطه انجام شده است.

وی به اتمام فرصت ارسال آثار به دومین جشنواره شمس اشاره کرد و افزود: جشنواره ملی شمس و مولانا در دو بخش مجزا تحت عنوان بخش آواها و نواها با هنرمندانی از ۲۲ استان کشور برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره یکهزار و ۲۸۶ اثر در حوزه‌های شعر، موسیقی و تایپ و گرافی بوده که از این تعداد ۵۲۸ اثر مربوط به شعر، ۴۹۰ اثر مربوط به تایپ و گرافی و ۲۶۸ اثر مربوط به موسیقی است.

وی با اشاره به حضور پر فروغ اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان غربی در جشنواره ملی شمس و مولانا گفت: آذربایجان غربی امسال جزء استان‌های پیشتاز به لحاظ تعداد آثار ارسالی در سه بخش شعر، تایپوگرافی و موسیقی به جشنواره است.

وی افزود: در جشنواره شمس امسال ۲ آلبوم از خوانندگان مطرح کشور در حاشیه این آیین باشکوه و در کنار بارگاه حضرت شمس رونمایی می شود.

وی در ادامه به زمان برگزاری همایش بین المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا در خوی اشاره کرد و افزود: باتوجه به تقارن زمان برگزاری همایش و جشنواره با ماه محرم، جشنواره ملی شمس و مولانا در روزهای ۲۴ تا ۲۸ مرداد امسال برگزار می‌شود.

عابدی ادامه داد: همچنین همایش بین المللی شمس و مولانا در روزهای هفت و هشت مهر ماه مصادف با روز بزرگداشت شمس تبریزی برگزار می شود.

وی وجود بارگاه شمس تبریزی در خوی را برای استان و کشور یک فرصت بالقوه به لحاظ فرهنگی، گردشگری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: ما نیز می‌توانیم با الگوبرداری از شهرهای همتراز همچون قونیه ترکیه بستری فراهم کنیم تا میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از مزار شمس تبریزی دیدن نمایند و از این طریق شاهد رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در منطقه و کشور باشیم.

مقدمات خواهر خواندگی شهرهای خوی و قونیه برای اولین بار در آذر سال ۱۳۸۷ با ایجاد پل فرهنگی و دوستی بین شهرهای خوی و قونیه ایجاد شد که طی آن اسین چلپی بیست و دومین نواده مولانا در مقبره شمس به عنوان شهروند افتخاری خوی انتخاب شد.

بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.

«شمس‌الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال‌های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

«عباس زریاب خویی» در حوزه تاریخ و فلسفه، «سید منصور دیبا» در حوزه شعر معاصر، «بهنام رجب پور» در حوزه ترجمه، «محرم زینال‌زاده» در عرصه بازیگری، «رباب پورعسگر» در حوزه ترجمه رمان، «علیرضا ذیحق» در حوزه ادبیات داستانی و «علی ظفرخواه» در حوزه فولکلورپژوهی از جمله فرهیختگان و هنرمندان مطرح شهرستان خوی محسوب می شوند.

شهرستان ۳۸۵ هزار نفری خوی دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی در شمال این استان واقع شده است.

۸۱۳۵/‌۷۱۲۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خوی همایش بین المللی شمس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین

                                                                   

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ داریوش امانی در نشست هماهنگی اربعین حسینی مرز مهران اظهار داشت: سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه راهداری بویژه ترمینال برکت و پایانه شهید سلیمانی، سایبان‌ها ، دوربین‌ها و تجهیزات برای خدمات رسانی به زائران در استان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم اربعین امسال را با کیفیت‌تر از سال گذشته برگزار کنیم افزود: پیگیر واردات اتوبوس با توجه به کمبود ناوگان هستیم چرا که در حوزه حمل و نقل غیر از ایام اربعین برخی استان‌ها مثل ایلام با مشکل مواجه هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه عنوان کرد: سال گذشته بصورت میانگین بیشترین معطلی زائران برای انتقال ۲ ساعت بوده که امسال تلاش میکنیم این میانگین کاهش یابد.

امانی همچنین اضافه کرد: امسال با دولت عراق مذاکرات خوبی برای استقبال از سایر مرز‌های زمینی کشور غیر از مرز مهران انجام شده است.

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام ۸۰۰۰ شهروند تبریزی در سامانه جمع‌آوری پسماند بهروب
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • گردشگری غذا در تبریز امسال برجسته می‌شود
  • ارسال ۱۰۰۰ اثر به نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • برگزاری جشنواره اقوام بدون دبیری کمال تبریزی
  • آغاز پیش‌فروش بلیت «مست عشق» با رده‌بندی سنی ۱۵+