Web Analytics Made Easy - Statcounter

انسیه شریعت‌نژاد گفت: دولت مسئله حضور زنان در ورزشگاه را در حالی مطرح می‌کند که با بررسی بیشتر نگاه سیاسی دولت‌ها و رویکرد استفاده ابزاری از زنان مشهود است چراکه حضور زنان در ورزش‌های بانوان اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ فدراسیون جهانی فوتبال از مدت‌ها پیش موضوع حضور زنان کشورمان را در ورزشگاه‌ها مطرح کرده و از مسئولان فوتبال ایران خواسته که زمینه حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً نیز فیفا در همین راستا هشدار داده بود که در صورت برطرف نشدن این موضوع تحریم‌هایی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

انسیه شریعت‌نژاد، مسئول مؤسسه حیات طیبه مشهد در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، اظهار کرد: هویت دختران تحت تأثیر موضوع عفاف و حجاب قرار دارد لذا چگونگی مدل تبیینی آن اهمیت دارد که مستقیم و تدافعی نباشد و از گفتگوهای مدل جدید استفاده کرده و تلفیقی از ابزار هنر باشد و بتوان این موضوع را در سطح زندگی و تغییر زیستی که بوجود آمده نهادینه کرد.

تبیین عفاف و حجاب به‌خوبی صورت نگرفته است

وی افزود: طی این ۴۰ سال متأسفانه تبیین عفاف و حجاب بد انجام شده و لذا به هیچ عنوان نسل جدید آن چیزی را که سازگار با هویت زنانه باشد نمی‌پذیرد.

شریعت‌نژاد با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کاری انجام شود با تغییر عملیاتی در حوزه عفاف و حجاب، این امر محقق می‌شود گفت: برخی از مؤسسات در زمینه بکارگیری مدل‌های جدید تبیینی فعالیت کرده‌اند و بازخورد خوبی نیز در قشر خاکستری دریافت کرده‌اند که این مدل‌ها باید به‌صورت رسانه‌ای مطرح شود.

نهادینه‌سازی عفاف نیا به مهارت عزت نفس و تفکر دارد

وی افزود: عفاف و حجاب نوعی رفتار است و حجاب یکی از مؤلفه‌های عفاف‌گرایانه است اما چون به آن پرداخته نشده شاهد بروز ناهنجاری‌هایی در زمینه پوشش هستیم و اصولاً کسی که خواستار نهادینه‌سازی عفاف در وجودش است باید حتماً دارای مهارت عزت نفس و تفکر باشد.

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب با بیان اینکه در مدارس این موضوعات کار نمی‌شود و به‌صورت مستقیم به مسئله پوشش می‌پردازیم تصریح کرد: نیاز جلوه گری در زنان مسئله طبیعی است و طبیعتاً اگر به این نیاز پاسخ داده نشود و روی مهارت‌های او نیز کار نشود فرد وارد عرصه مدلینگ‌های جدید و پوشش‌های امروزی خواهد شد.

ترویج خوش حجابی راهکار زودبازده ندارد

وی در مورد ترویج خوش حجابی و توسعه حجاب افزود: نمی‌توان راهکاری ساندویچی و زودبازده برای این موضوع پیشنهاد داد چراکه موضوع ترویجی و تربیتی زمان‌بر است و با سبک زندگی آمیخته است و خانواده‌ها باید درگیر باشند.

شریعت‌نژاد با اشاره به این مطلب که البته لازم است دستگاه های تربیتی و نظارتی و رسانه‌ای باید برای ترویج مدل سبک زندگی همگام باشند خاطرنشان کرد: چرا رسانه ملی فیلمی را پخش می‌کند که بانوان موفق پوشش مناسب ندارند و بانوان با مشکلات فراوان و قشر پایین و فرودست جامعه با پوشش چادر در فیلم حاضر می‌شود؛ این محصول تأثیر منفی تربیتی دارد و لذا دستگاه‌های مختلف بایستی هماهنگ باشند.

وی در مورد چگونگی جذب قشر خاکستری افزود: برگزاری دوره‌های تربیتی با دانش آموزان با تلفیقی از هنر و تفکر استفاده شده بود و دانش آموزان به‌صورت غیرمستقیم تحت تأثیر قرار گرفته بودند و از بدپوششی‌ها دور شده بودند.

نتیجه‌بخش بودن دوره‌های تربیتی هنر و تفکر

مسئول مؤسسه حیات طیبه مشهد گفت: سن جوانی و نوجوانی دوران پرشور است و امکان دارد مدت کوتاهی حرف گفته شده در کارگاه های تربیتی مورد پذیرش قرار بگیرد و اگر این دانش‌آموز در فضای جامعه رها شود، دانش آموز جذب حرف های جدید نامطلوب خواهد شد.

وی با بیان اینکه تربیت برای ثبات عقلانی و وعاطفی در سنین مختلف دارای پروسه طولانی است افزود: یکی از مدل‌های بکارگرفته شده در تربیت عفاف گرایانه مدل هیئت دخترانه است که دختران از سنین نوجوانی تا امروز در آن فعالانه حضور دارند.

اهداف جریان حجاب‌ستیزی در کشور، کاملاً سیاسی است

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب اظهار کرد: اهداف جریان حجاب ستیزی در کشور، کاملاً سیاسی است و در هر کجا قرار باشد نگاه سرمایه‌داری غالب باشد از زنان به عنوان ابزار استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز این نگاه در حال ترویج است و تبدیل به جریان سیاسی شده و گروه های سیاسی قصد دارند از موضوع زنان بهره‌برداری سیاسی کنند افزود: این در حالیست که در مسائل زنان هیچ پیشرفت و گشایشی صورت نگرفته است و بحث زن و خانواده در کشور تعطیل است و به رویکردهای فقهی و علمی آن نیز پرداخته نشده است و در قوانین نیز جایگاه آن بررسی نشده است لذا دشمن از این خلأ استفاده کرده است.

شریعت‌نژاد تصریح کرد: در شرع مقدس برای میل به جلوه‌گری بانوان پاسخ داده شده اما این موضوع اصلا از جانب متولیان پرداخته نشده است و نگاه تربیتی در این زمیه پررنگ نشده و دشمن نیز در این راستا مدل مطلوب خود را ارائه می‌دهد.

وی افزود: وقتی با دانش آموزان و دانشجویان در مورد حجاب و هویت فطری خودشان گفتگو می‌شود در واقع دختران نیز تمایل ندارند حجاب ستیز باشند، اما چون به این نیاز آنها پاسخ داده نشده، برداشت اشتباهی از نحوه مواجهه با حجاب شده است.

استفاده ابزاری از بانوان در مسئله حضور زن در ورزشگاه مشهود است

مسئول مؤسسه حیات طیبه مشهد خاطرنشان کرد: دولت مسئله حضور زنان در ورزشگاه را مطرح می‌کند که وقتی بررسی می‌شود نگاه سیاسی دولت‌ها و رویکرد استفاده ابزاری از زنان مشهود است چراکه حضور زنان در ورزش‌های بانوان اصلا مورد توجه قرار نگرفته است

وی ضمن ضروری دانستن نظارت بر بازار محصولات پوشش بانوان افزود: به عنوان مثال در بازار برای خرید مانتو محصول مناسب دارای شئون اسلامی به سختی پیدا می‌شود و لذا قبل از گشت ارشاد باید تولیدی و صنایعی که این محصول را به بازار عرضه می کند برخورد داشته باشیم و از همین روی می‌توان گفت اقدامات دستکاه ها مطلوب نبوده و لباس‌های موجود متناسب با افکار عفیف‌گرایانه نیست و نگاه نظارتی بسیار کاهش یافته است.

لباس های موجود متناسب با افکار عفیف گرایانه نیست

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب گفت: گرانی چادر سیاست حجاب‌ستیزانه است و در حالیکه شاهد فراوانی مانتوهای خارج از عرف هستیم از صنعت تولید چادر در کشور حمایت نشده است و باتوجه به حضور دست های پشت پرده، چادرهای مناسب متری پانصد هزارتومان است که برای خانواده‌های معمولی صرفه اقتصادی ندارد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه افزود: مدل‌های امر به معروف باید رعایت شود و ضرورت و نوع بیان آن باید سنجیده شود تا در جامعه نوعی دوقطبی ایجاد نکند و باعث ایجاد رویکرد ستیزه‌جویانه نشود.

شریعت‌نژاد اظهار کرد: افراد آمر به معروف در جامعه باید دوره‌های تربیتی در سطح جامعه برای تأثیرگذاری بیشتر آموزش ببینند و مدل گفتن و تذکر دادن بسیار دارای اهمیت است.

وی افزود:  تجلی حجاب در جوامع غربی به دلیل بازگشت زنان به هویت اصلی خودشان است، در انگلستان قانون جدیدی وضع شده که آقایان نمی توانند در محیط کار و جامعه درصورت عدم تمایل بانوان با آنها دست دهند و نوعی بازگشت به عفت‌گرایی و هویت زنان ایجاد شده و خود زنان خواستار بازگشت به هویت فطری هستند تا در امنیت روحی و جسمی باشند.

پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب تصریح کرد: در دانشگاه های اروپا برای پوشش، قوانین سخت‌گیرانه وضع شده و ما در دانشگاه‌ها به دلیل اجرا نشدن قانون، شاهد هستیم برخی دانشجویان با پوشش‌های ناهنجار در محیط دانشگاه حاضر می‌شوند، در صورتی که در غرب چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۳۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی یک رویکرد

غرب همواره بر آن بوده تا روند سازش و همراهی با آمریکا و سیاسی کاری تشکیلات خودگردان را زمینه ساز تحقق اهداف فلسطینی‌ها معرفی نماید اما آنچه در ماه های اخیر مشاهده شده است نه دستاوردهای رویکردی سیاسی بلکه مولفه‌ای به نام مقاومت فلسطین بوده است که جهانیان را معطوف به فلسطین کرده است. امروز جهان بار دیگر فلسطین را در راس توجهات خود قرار داده است و به رغم همراهی برخی سران غرب با رژیم صهیونیستی در کنار فلسطین قرار گرفته که برپایی تظاهرات جهانی در حمایت از غزه و حماس نمودی از این مسئله است.

به گزارش ایسنا، سیاست روز در یادداشتی به قلم فرامرز اصغری نوشت: طی روزهای اخیر در صحنه جهانی در کنار مسئله غزه و جنایات رژیم صهیونیستی مسئله قابل توجه، رویکرد برخی کشورها به پذیرش فلسطین به عنوان کشوری مستقل است. هر چند که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه نتوانستند در مورد درخواست و تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل به توافق برسند وونسا فرایزر، سفیر مالت که کشورش ریاست دوره‌ای شورا را در ماه آوریل بر عهده دارد، گفت که در دومین نشست غیرعلنی «کمیته مربوط به پذیرش اعضای جدید» در روز پنجشنبه «هیچ اجماعی» وجود نداشت اما بسیاری از سران کشورها آمادگی خود را برای پذیرش کشور فلسطین اعلام داشتند.

یوناس گار استوره نخست وزیر نروژ گفت که اسلو برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین آماده است.استوره در کنفرانس خبری مشترکی با حضور پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که به اسلو سفر کرد، افزود : نروژ آماده است که در مورد به رسمیت شناختن فلسطیم تصمیم‌گیری کند.چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و جمهوری مالت حامی به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی هستند و پیشتر اعلام کرده بودند که به طور مشترک در این راستا تلاش خواهند کرد.

هر چند که طرف فلسطینی اخیرا در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت، درخواست عضویت را مجددا مطرح کرد و روند بررسی آن آغاز شد اما این رویکرد جهانی به پذیرش کشور مستقل فلسطین برگرفته از مولفه‌هایی است که این روزها در غزه جریان دارد.

غرب همواره بر آن بوده تا روند سازش و همراهی با آمریکا و سیاسی کاری تشکیلات خودگردان را زمینه ساز تحقق اهداف فلسطینی‌ها معرفی نماید اما آنچه در ماه های اخیر مشاهده شده است نه دستاوردهای رویکردی سیاسی بلکه مولفه‌ای به نام مقاومت فلسطین بوده است که جهانیان را معطوف به فلسطین کرده است. امروز جهان بار دیگر فلسطین را در راس توجهات خود قرار داده است و به رغم همراهی برخی سران غرب با رژیم صهیونیستی در کنار فلسطین قرار گرفته که برپایی تظاهرات جهانی در حمایت از غزه و حماس نمودی از این مسئله است.

بر این اساس می‌توان گفت که رویکردها به پذیرش کشور مستقل فلسطین برگرفته از دستاوردهایی است که مقاومت رقم زده است چنانکه امروز حتی کشورهایی همچون آمریکا نیز توان حمایت یکجانبه از صهیونیست‌ها را ندارند و برای پاسخگویی به افکار عمومی هم که شده از درد و رنج غزه و ناتوانی برای حفظ حماس و مقاومت از آینده غزه سخن می‌گویند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز
  • قدردانی پلیس از بانوان مومن و متدین آذربایجان شرقی
  • تذکر و ارشاد، مرحله نخست در طرح نور است
  • ‌هر دیدار برای ما حکم فینال دارد/ مسئله ورزشگاه پارس باید حل شود
  • تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران | نحوه تذکر پلیس به بی‌حجاب‌ها را ببینید
  • ضابطان برای برخورد با کشف حجاب تکلیف قانونی دارند
  • بیشتر بانوان ایرانی مقید به حجاب هستند
  • چرایی یک رویکرد
  • ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با خُلق نیک محقق می‌شود
  • فقها باید بدبینی تاریخی خود به هنر را کنار بگذارند/نسل جدید فقها مسئله را حل خواهند کرد