Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه لبنانی با اعلام اینکه اشتباه انگلیس تحقیر بی‌سابقه‌ای برای آنها به دنبال داشت، تاکید کرد که ایرانی‌ها دست برتر را در منطقه خلیج فارس دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پیامدهایی را در تحولات منطقه ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق می‌تواند پیامدهای امنیتی و سوالاتی را در بر داشته باشد که مهمترین آنها در خصوص سرنوشت ائتلاف امنیتی آمریکا در آبهای منطقه‌ای و قدرت آن در تغییر معادلات امنیتی در خلیج فارس است.

الاخبار اعلام کرد که اشتباه انگلیسی‌ها باعث شد که این کشور هزینه سنگینی را تحمل کند و تحقیری را ببیند که پیش از این سابقه نداشته است. این اقدام پس از آن انجام شد که انگلیس در برابر درخواست آمریکا برای وارد کردن بیشترین حد ممکن از متحدانش در هجمه تبلیغاتی ضد ایران تسلیم شده و نفتکش ایرانی گریس را توقیف کرده و دیروز اعلام کرد که توقیف این کشتی تا یک ماه دیگر تمدید خواهد شد.

بلافاصله بعد از انجام این اتفاق سوالات مهمی در خصوص گزینه‌های احتمالی آمریکا و انگلیس در واکنش به سیلی محکم ایرانی‌ها مطرح شد. این بار تحولات پیچیده‌تر از قبل شده است چرا که مرتبط با انگلیس است و ارتباطی با  متحدان منطقه‌ای آمریکا ندارد. این حادثه در شرایطی رخ داد که نیروهای انگلیسی پایگاه نظامی و حضور نظامی گسترده‌ای در خلیج فارس دارند و تدابیر امنیتی قابل توجهی را در بالاترین حد ممکن برای حمایت از کشتی‌های خود انجام داده بودند تا این کشتی‌ها هدف اقدام مقابله به مثل ایرانی‌ها واقع نشوند.

این در حالی است که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد ائتلاف امنیتی در گذرگاه های دریایی مقابل ایران و یمن هستند و اتفاق اخیر تردیدها در خصوص این ائتلاف و تاثیرگذاری آن را افزایش خواهد داد.

این روزنامه عرب زبان نوشت توقیف کشتی نفتکش انگلیسی همانند سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی موفقیت جدیدی برای مواضع ایران در برابر هجمه‌های مکرر آمریکا به شمار می رود. ایرانی‌ها ثابت کرده اند که هر گونه تعرض به آنها بدون واکنش باقی نخواهد ماند و آنچه که در برابر فشارهای آمریکا کارساز است، این است که ایران تسلیم این فشارها نشود.

تهران تلاش کرده این موضوع را ثابت کند که دست برتر را در خلیج فارس در اختیار دارد و اهرم قدرت تهران بزرگ تر از آن است که آمریکایی‌ها و متحدانش بخواهند در زمینه‌های امنیتی و نظامی آن را نادیده بگیرند. ایران همچنین تاثیر قابل توجهی در گذرگاه‌های تجاری و بازار جهانی نفت دارد و تحول دیروز باعث شد که قیمت نفت بیش از یک درصد افزایش پیدا کند.

پیامدهای سیاسی تحولات دیروز را در دو موضوع می‌توان بررسی کرد: موضوع اول موضع‌گیری انگلیس و صف‌بندی های بین المللی است که به نظر می‌رسد خود را از مواضع آمریکایی‌ها دور نگه داشته است. در حالی که است که واشنگتن سعی دارد متحدان بیشتری را در کنار خود قرار دارد. احتمال دارد انگلیسی ها گزینه راه حل بحران مذکور در معامله تبادل دو کشتی را مد نظر داشته باشند. رفتارهای انگلیسی‌ها طی ساعت‌های گذشته این موضوع را به اثبات می‌رساند، چرا که جرمی هانت وزیر خارجه لندن اعلام کرده است که کشورش به دنبال گزینه های نظامی نیست.

نکته دوم اینکه اگر انگلیس رویکرد تنش آفرین را در پیش بگیرد، این موضوع تأثیر مستقیمی در گفتگوی اروپایی‌ها با ایران و طرح ابتکار رئیس جمهور فرانسه خواهد داشت. به این ترتیب تغییر رویکرد اروپا از حالت میانه به تقابل با ایران باعث پیچیده شدن بیش از پیش مسائل خواهد شد.

هانت اعلام کرده که این کشور به دنبال برگزاری نشست امنیتی فوق العاده برای بررسی گزینه‌های نظامی نیست. وی در عین حال هشدار داد که در صورتی که ایران کشتی را آزاد نکند، عواقبی برای این کشور خواهد داشت. نیروهای آمریکایی نیز پس از آن اعلام کردند که هواپیماهای شناسایی غیر مسلح را در فضاهای بین المللی در تنگه هرمز به پرواز در خواهند آورد. این موضوعات نشان دهنده عدم تمایل دو کشور به تنش آفرینی در منطقه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردش مالی ۱۳۳ میلیارد تومانی در لیگ کشتی ایران

سازمان لیگ کشتی به تقویم کاری خود در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که برگزاری رقابت های مختلف۱۳۳ میلیارد تومان هزینه به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، سازمان لیگ کشتی در سالی که گذشت میزبان ۹ رویداد ملی و بین المللی بود که در مجموع ۳هزار و ۷۲۴ دیدار در رده‌های سنی مختلف را برگزار کرد.

حمید یاری رییس سازمان لیگ در این خصوص بیان داشت: گردش مالی که لیگ کشتی آزاد و فرنگی از جمله برای مربیان، کشتی گیران، دست اندرکاران، هزینه برگزاری مسابقات، اردوها و هزینه های جانبی به همراه داشته است، ۱۳۳ میلیارد تومان بود. به طور قطع برگزاری اینگونه مسابقات در قالب استانی و کشوری رده های سنی مختلف می‌تواند کمک بسزایی در ایجاد انگیزه میان ورزشکاران این رشته به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: مهمترین اهداف لیگ کشتی را می توان گسترش این ورزش در سطح کشور، استعدادیابی و پشتوانه سازی، آموزش و گسترش نیک اخلاقی، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران، ایجاد درآمد برای کشتی‌گیران و مربیان و جذب حامیان مالی برای این ورزش برشمرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انگلیس ۳ نفتکش ایران را توقیف کرد، شاه گفت انگلیس دو نفتکش را بردارد و یکی را برگرداند
  • گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند
  • سلفی‌های آرنولد با گرگ ایرانی پایان ندارد؛ تاج‌گذاری جدید چوپان پس از آمریکا در انگلیس (فیلم)
  • الحوثی: آمریکایی‌ها با مجازات سختی مواجه خواهند شد
  • بیانیه‌های آمریکا و انگلیس درباره حوادث امنیتی در دریای سرخ
  • یمن: قواعد جدید درگیری در برابر آمریکا و انگلیس وضع می‌کنیم
  • تعصب حسام نواب صفوی به خاک ایران و خلیج فارس (فیلم)
  • ببینید | تعصب حسام نواب صفوی به خاک ایران و خلیج فارس
  • گردش مالی ۱۳۳ میلیارد تومانی در لیگ کشتی ایران
  • حملات متوالی آمریکا و انگلیس به جنوب الحدیده یمن