Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@14:48:17 GMT

ادعای ضد ایرانی پمپئو مبنی بر تهدید آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۳۴۴۶

ادعای ضد ایرانی پمپئو مبنی بر تهدید آمریکا

وی در صفحه توییتر خود نوشت: درحالی که آرژانتین را ترک می کنم، خشنودم از استحکام روابط دوجانبه مان، و اطمینان خاطر از علم به اینکه ما و شرکایمان متعهد به برخورد با تهدیدهای ناشی از عوامل غیرمشروع از جمله ایران که همه ما را به خطر می اندازد، هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا به چهار کشور اکوادور، آرژانتین، مکزیک و السالوادور سفر کرده است تا در مورد بحران ونزوئلا، هجوم بسیار زیاد مهاجران به مرزهای جنوبی آمریکا و نیاز به همکاری امنیتی بیشتر با همتایان منطقه ای خود گفت و گو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر وی از روز پنجشنبه (۲۷ تیرماه) شروع شد و تا سه شنبه (اول مرداد) ادامه می یابد.

پمپمئو در عین حال در گفت وگو با شبکه تلویزیونی EWTN مدعی شده است: واشنگتن حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران درباره برنامه موشکی گفت‌وگو کند.

سخنان پمپئو درحالی منتشر شد که هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزیر امور خارجه ایران مدعی شد تهران آمادگی مذاکره بر سر برنامه موشکی اش را دارد.

این ادعای نادرست از سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا پمپئو و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با ذوق زدگی، آن را دستاوردی برای خود قلمداد کنند.

در همین حال، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه گذشته منتشر شد، آمده است: به طور کلی برداشت خبرگزاری آسوشیتدپرس از اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی را رد می کنیم.
این بیانیه می افزاید: وزیر امور خارجه گفته بود "اگر آمریکا می خواهد درباره موشک صحبت کند، ابتدا باید فروش سلاح به منطقه که شامل موشک می شود به دولت های منطقه را متوقف کند" اما این خبرگزاری این جملات را تمایل ایران برای مذاکره درخصوص برنامه موشک دفاعی خود معنا کرده است. ۹۱۰۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه راه ها به تهران ختم می شود

«همه راه ها به تهران ختم می شود». این عبارت شاید بهترین توصیف از دیپلماسی جهانی طی هفته اخیر باشد.

به گزارش مشرق، «همه راه ها به تهران ختم می شود». این عبارت شاید بهترین توصیف از دیپلماسی جهانی طی هفته اخیر باشد. جایی که دنیا در تب و تاب پاسخ نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به سر برد و دماسنج غرب آسیا روی نقطه جوش قرار گرفت؛ گویی ایران با هدف قرار دادن خاک یک رژیم یاغی مسلح به تسلیحات هسته ای به مبدا جهان تبدیل شد.

تلفن های وزارت امور خارجه ایران در هفته ای که گذشت کاملا اشغال بود و دیپلمات های ارشد قدرت های بزرگ از چهارگوشه جهان مشغول رایزنی فشرده با تهران با هدف ترغیب کشورمان به خویشتنداری و عدم تنبیه متجاوز بودند. واشنگتن و متحدانش به همراه واسطه ها البته همچنان مشغول خواهش از تهران اینبار برای عدم پاسخ به ماجراجویی احتمالی اسرائیل هستند.

اما برای ایران که در سیاست بین الملل یک «بازیگر عقلانی» -Rational Actor- شناخته می شود تل آویو از همه خطوط قرمز عبور کرده بود. زمان عزیمت از «صبر استراتژیک» به «نصر استراتژیک» رسیده بود.

در فاصله قبل و بعد عملیات موشکی و پهپادی «وعده صادق» در عمق سرزمین اشغالی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دبیران کل سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و همچنین وزرای امور خارجه عمان، روسیه، چین، اندونزی، مالزی، اسلوونی، اتریش، استرالیا، سوریه، قطر، مصر، هند، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، ژاپن، انگلیس، عربستان، بلژیک، مالت، هلند، قبرس و ایتالیا به گفتگو پرداخت.

خواهش خویشتنداری؛ از اقیانوسیه تا مدیترانه

ساعاتی قبل از دفاع مشروع ایران، آخرین تلاش های غربی ها برای انصراف تهران از تنبیه رژیم صهیونیستی ادامه داشت. وزرای خارجه استرالیا، ایتالیا و قبرس از آخرین فرستادگان ایالات متحده برای حفظ اشغالگران قدس از سیلی ایران بودند.

بر این اساس در گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و پنی وونگ وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا، رئیس دستگاه دیپلماسی با ابراز تأسف و انتقاد از عدم اجابت درخواست ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت جنایت تروریستی رژیم اسرائیل در حمله به سفارت ایران در دمشق گفت: برخی دولت‌های غربی از محکومیت این اقدام تروریستی که صراحتا ناقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیونهای بین‌المللی است، اجتناب کردند و با تداوم حمایت از جنایات صهیونیست‌ها صرفا خواستار خویشتنداری ایران هستند.

امیر عبداللهیان سپس در گفتگو با آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا یادآور شد که ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه بوده و برای ثبات و امنیت پایدار منطقه هزینه زیادی را متحمل شده است.

وی با اشاره به اهمیت امنیت دریانوردی از جمله در دریای سرخ، اظهار داشت: از ایتالیا انتظار داریم با استفاده از فرصت ریاست خود بر گروه هفت، تلاش کند نسل کشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه باختری در راستای دستیابی به امنیت فراگیر منطقه فورا پایان یابد.

در ادامه امیرعبداللهیان وکنستانتینوس کمبوس وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قبرس در خصوص آخرین تحولات منطقه ای رایزنی و تبادل نظر کردند. کنستانیتنوس کومباس وزیر امور خارجه قبرس در این گفتگوی تلفنی، اقدام اسرائیل را در حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران غیر قابل قبول برشمرد و خواستار اقدام برای تنش زدایی در منطقه شد.

قلب اروپا به تپش افتاد

پس از این تماس ها نوبت به دیپلمات های ارشد بلژیک و هلند رسید تا آنها هم شانس خود را برای جلب رضایت ایران به آزمون بگذارند. در همین رابطه در تماس تلفنی خانم حاجه لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مواضع بلژیک در حمایت از فلسطین، اظهار داشت: برقراری آتش بس پایدار در فلسطین با هدف توقف کامل نسل کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری تنها راه موثر و مطمئن برای استقرار صلح در غرب آسیا از جمله در حوزه دریانوردی است.

وزیر امور خارجه بلژیک نیز ضمن محکومیت حمله به مکان دیپلماتیک متعلق به کشورمان در دمشق و نیز تصریح بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خواستار ادامه تلاش برای جلوگیری از گسترش تنش ها شد. همچنین خانم هانکه برونس اسلات وزیر امور خارجه هلند در گفتگو با همتای ایرانی اشاره به ظرفیت همکاری دو کشور و نیز تصریح بر جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران، خویشتنداری کشورمان در مسیر کمک به صلح و ثبات منطقه را خواستار شد.

مسکو و پکن؛ هماهنگی با شرکا

سرانجام تلاش های دیپلماتیک کشورهای اروپایی برای صیانت از اسرائیل در برابر پاسخ ایران نتیجه ای در بر نداشت و جمهوری اسلامی ایران وفق ماده ۵۱ منشور ملل متحد با چند ده موشک کروز و بالستیک اقدامی قاطع در جواب حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در دمشق داد.

از همان ساعات ابتدایی عملیات «وعده صادق «تماس ها با تهران آغاز شد. در وهله دستگاه سیاست خارجی کشور، شرکا و متحدان جهانی را از کم و کیف عملیات مطلع کرد. فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در راس این کشورها قرار داشتند.

مسکو پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران، بانی نشست اضطراری شورای امنیت شد. همچنین هماهنگی ها و همکاری این مثلث شرقی در رابطه با درخواست رژیم صهیونیستی برای نشست فوق العاده در شورای امنیت برای محکومیت حمله ایران ضرورت پیدا کرد.

از همین رو امیرعبداللهیان همتای چینی خود را در جریان تلاش های دیپلماتیک و اقدام مشروع نیروهای مسلح ایران در قبال اسراییل و هدف قرار دادن سفارت کشورمان در دمشق قرار داد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی خطاب به وانگ ئی گفت: به روشنی به کاخ سفید هشدار داده ایم در صورت ماجراجویی رژیم صهیونیستی در تکرار تجاوزات تروریستی علیه منافع و امنیت ایران، پاسخ و اقدام بعدی تهران قاطع، فوری و گسترده‌ خواهد بود.

وزیر امور خارجه چین هم یادآور شد که در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود مواضع اصولی طرف ایرانی را به اطلاع وی رسانده است و همواره بر برقراری صلح در منطقه و برقراری آتش بس در غزه تاکید کرده است.

امیرعبداللهیان سپس در گفتگوی تلفنی با همتای روسی خود، به تببین اهداف و چگونگی اقدام نظامی نیروهای مسلح ایران بر روی اهداف مشخص در سرزمین های اشغالی فلسطین پرداخت.

وزیر امور خارجه تاکید کرد این اقدام محدود، با هدف بازدارندگی، تنبیه و هشدار به رژیم صهیونیستی بوده و چنانچه این رژیم اقدام جدیدی بر علیه جمهوری اسلامی ایران صورت دهد، قطعا با پاسخ بسیار شدیدی مواجه خواهد شد.

سرگئی لاوروف‌ وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن اظهار تاسف از مخالفت برخی کشورها در محکومیت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در دمشق در نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: ما تردید نداشتیم که ایران به حملات رژیم اسراییل به بخش کنسولی سفارت خود پاسخ خواهد داد و ما معتقدیم روند انجام این اقدام بر مبنای یک پاسخ مسئولانه و توام با خویشتن داری صورت گرفته است.

همکاری تهران-مسکو و پکن در نهایت منجر به انزوای رژیم صهیونیستی در جلسه یکشنبه شب شورای امنیت شد و این جلسه بدون صدور بیانیه محکومیت علیه ایران خاتمه یافت.

منطقه به صف شد

تهاجم ایران در عمق سرزمین های اشغالی با بازتاب فوق العاده در منطقه مواجه شد. رقبای سنتی ایران در خاورمیانه در کنار واسطه های منطقه ای آمریکا همزمان با تماس های کاخ سفید با کابینه نتانیاهو و هشدار جو بایدن به تل آویو برای ادامه ندادن تنش با ایران، طی تماس های خود با کشورمان، پیام آمریکایی ها را به تهران و بالعکس مخابره کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه، اولین دیپلماتی بود که بعد از حمله بامدادی ایران، عصر امروز یکشنبه موفق شد با امیرعبداللهیان گفتگو کند.

امیرعبداللهیان در این تماس اقدام نیروهای مسلح در پاسخ به تعرض رژیم صهونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد توصیف کرد. هاکان فیدان نیز تاکید کرد: کشورش برای مقابله با گسترش ناامنی و تهدیدات آن برای کل منطقه و جهان به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

با وجود روابط حسنه تهران-آنکارا و اشتراک نظر این دو همسایه نسبت به طیفی از موضوعات جهانی، این گفتگو در شرایطی صورت گرفت که رسانه‌های دولتی ترکیه تلاش کردند مخابره پررنگی از عملیات ایران نداشته باشند و حمله ایران را کم اهمیت جلوه دهند. در همین راستا روزنامه‌های «ینی شفق» ترکیه و «جمهوریت» با تاکید بر کلیدواژه «نمایشی»، سعی در ناموفق خواندن عملیات انتقامی ایران داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های دیپلماتیک یکشنبه با امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص آخرین تحولات منطقه پس از دفاع مشروع ایران در مقابل اسرئیل گفتگو کرد. بن فرحان در این گفتگو ضمن تشکر از توضیحات ارائه شده توسط همتای ایرانی، بر نیاز منطقه به ثبات و امنیت و گسترش همکاری های منطقه و بین المللی بین دو کشور تاکید نمود.

همچنین بعد از ظهر یکشنبه، امیرعبداللهیان به همراه فیصل مقداد وزیر امور خارجه و مهاجرین سوریه تحولات منطقه متعاقب پاسخ مشروع ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد بررسی قرار دادند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه دولت قطر، دیگر مقام منطقه ای بود که در صف شلوغ تماس با تهران موفق به گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران شد.

طبق اعلام وزارت خارجه، امیرعبداللهیان شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل‌ثانی را در جریان تحولات اخیر و اقدام مبتنی بر دفاع مشروع ایران بر روی اهداف تعیین شده در سرزمین های اشغالی قرار داد. نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در این گفتگو تاکید کرد اقدامات رژیم صهیونیستی موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

ترافیک دیپلماتیک روز یکشنبه در غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس با تماس وزیر امور خارجه سلطنت عمان خاتمه پیدا کرد.

مسقط که همواره نقش سنتی میانجیگری بین تهران و واشنگتن را در دیپلماسی Back Channel یا درب پشتی عهده دار بوده است، در این فقره هم به نظر می رسد وظیفه انتقال پیام های متقابل ایران و ایالات متحده را در وضعیتی که منطقه در آستانه شعله ور شدن آتش جنگ است عهده دار شده است. بر این اساس امیرعبداللهیان خطاب به بدر بن حمد البوسعیدی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای همسایه و دوست در منطقه را ثبات و امنیت خود می داند و اجازه نمی دهد که رژیم صهیونیستی با ماجراجویی فضای آرامش و ثبات در منطقه را بر هم بزند.

همتای عمانی نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت هماهنگی و مشورت نزدیک بین کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و تامین ثبات و امنیت پایدار در منطقه تاکید کرد.

پیغام به مصر برای اسرائیل!

تماس وزیر امور خارجه مصر با امیرعبداللهیان به یکی از مهمترین و پربسامدترین اخبار مهم جهانی تبدیل شد، چر اکه منابع خبری منطقه ای روایتی از جزئیات گفت و گوی امیرعبداللهیان و سامح شکری منتشر کردند که بیان می کرد طرف ایرانی پیغام صریحی برای اسرائیل فرستاده که قاهره آن را انتقال دهد. طبق این اخبار مقامات ایرانی هشدار داده اند در صورت پاسخ اسرائیل به دفاع مشروع کشورمان، حمله شدیدتر و کوبنده تری به سرزمین های اشغالی خواهند کرد.

در چنین فضایی حسین امیرعبداللهیان بر موضع اصولی کشورمان در مخالفت با جنگ در منطقه تاکید کرد و افزود: همه باید برای توقف نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه تلاش نمایند.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز در این گفت‌وگو، نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه در پرتو استمرار جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و کشتار مردم فلسطین ابراز نگرانی کرد و تاکیدکرد همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها، تلاش نمایند.

سازمان ملل و اتحادیه اروپایی حواسشان باشد

سازمان های بین المللی از دیگر طرف های تماس با تهران بعد از عملیات «وعده صادق» بودند. امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجودی که قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل و عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی کنند. آیا شش ماه جنگ و جنایت و نسل‌کشی زژیم اسراییل کافی نیست و جامعه جهانی چه وقت برای پایان این نسل کشی و جنایات اقدام خواهد کرد.

در این گفتگوی تلفنی، آنتونی گوترش با ابراز خرسندی از موضع جمهوری اسلامی ایران برای توقف عملیات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی، گفت: ما به اسراییل نیز تاکید می کنیم اقدام تلافی جویانه ای انجام ندهد تا تنش ها در منطقه به نفع برقراری صلح و عدم گسترش خشونت ها کاسته شود.

در ادامه امیرعبداللهیان در تماس یا جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی تصریح کرد: در برابر انفعال دیپلماتیک سازمان ملل متحد و شورای امنیت، جمهوری اسلامی ایران راهی جز تنبیه رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع نداشت.

دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: پس از پایان عملیات، این پیام داده شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوع پایان یافته است، اما در صورت اقدام متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ ایران فوری، گسترده و حداکثری خواهد بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با اشاره به اینکه پاسخ نظامی ایران دور از انتظار نبوده است، از اینکه این عملیات از نظر ایران پایان یافته ابراز خرسندی نموده و تاکید کرد، از نظر اتحادیه اروپا حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به دلیل نقض کنوانسیون وین محکوم است.

تروئیکای اروپایی منهای یک!

وزرای خارجه انگلستان و آلمان تنها دیپلمات های اروپایی بودند که طی یک هفته ۲ بار با تهران تماس گرفتند. دیوید کامرون و آنالنا بائربوک مجبور شدند در حد یک دیپلمات اسرائیلی خود را تنزل دهند. با این وجود نگاه به محتوای مذاکرات وزیر امور خارجه با این دو مقام اروپایی نشان می دهد گفت و گوها در فضایی دوستانه پیش نرفته است. وزرای خارجه آلمان و انگلستان به تل آویو سفر کرده اند تا بی واسطه پیام شدید ایران را به متحدان صهیونیستی منتقل کنند. در گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس، امیرعبداللهیان نسبت به این حجم از حمایت انگلیس از جنایت رژیم صهیونیستی در کشتار کودکان و مردم بی‌گناه غزه ابراز شگفتی کرده و افزود: براستی این حجم از حمایت های غیرمسئولانه چه نفعی برای دولت انگلیس دارد؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشدید تنش در منطقه استقبال نمی کند، اما در صورتی که رژیم اسرائیل بدنبال ماجراجویی باشد، پاسخ بعدی ما، فوری، قوی تر و گسترده تر خواهد بود.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: عملیات نظامی ایران بر روی اسراییل بسیار نگران کننده بود و در راستای افزایش دامنه تنش در منطقه ارزیابی می شود. در عین حال ما از اسرائیل خواهیم خواست دست به اقدام نزند، چرا که نمی خواهیم آنچه اخیرا اتفاق افتاد، دوباره و گسترده تر انجام شود.

در ادامه رئیس دستگاه دیپلماسی در گفتگو با همتای آلمانی خود، در تشریح عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عملیات حداقلی و دقیقی را علیه مراکز نظامی رژیم اسرائیل که از آنجا به سفارت کشورمان در دمشق حمله شده بود، انجام داد. وزیر امور خارجه کشورمان با تقبیح مواضع حمایتی آلمان از رژیم صهیونیستی، افزود: اگر رژیم اسرائیل بخواهد به ماجراجویی های خود ادامه دهد، پاسخ متقابل، فوری و گسترده‌ خواهد بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران هشدار به رژیم اسراییل برای تفهیم پیامدهای ناشی از عبور از خطوط قرمز است. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم تلاش‌ آلمان به جای محکومیت اقدام مشروع ایران، متمرکز بر توقف جنگ در غزه و برقراری صلح و امنیت پایدار از مدیترانه تا دریای سرخ باشد.

اتریش، اسلوونی، مالت و دیگران!

در تداوم گسیل شدن کشورهای اروپایی به سوی ارتباط گرفتن با ایران، الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان در خصوص ضرورت اجتناب از افزایش درگیری‌ها در منطقه، برقراری آتش بس فوری در غزه و و برخی موضوعات دوجانبه تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این گفتگو ریشه اصلی بحران در منطقه را جنگ، نسل کشی و جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، اما گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

خانم تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی هم دیگر مقام اروپایی بود که موفق شد با ارشدترین دیپلمات ایرانی گفت و گو کند. وزیر امور خارجه به همتای اسلوونیایی خود تاکید کرد: عملیات حساب شده‌ ای در چهارچوب حق دفاع مشروع از سوی کشورمان در پاسخ به این تجاوز صورت گرفت. وزیر امور خارجه اسلوونی نیز در این گفتگو بر اهمیت نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه تاکید کرد. امیرعبداللهیان سپس یان بورگ وزیر امور خارجه مالت که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، را در جریان در تشریح پاسخ مقتدرانه ایران گذاشت.

تماسی از شبه قاره

در همین حال، امیرعبداللهیان طی گفتگوی تلفنی، همتای هندی خود را از چگونگی دفاع مشروع ایران و تنبیه رژیم اسراییل مطلع کرد. وی خواستار تداوم نقش دولت هند از طریق نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد در توقف جنگ در غزه که ریشه بحران‌های جاری در منطقه است و همچنین پایان تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی شد. «سوبرامانیام جایشنکار» نیز در این گفتگو گفت: از نظر ما مهم‌ترین موضوع این است که شاهد کاهش تنش‌ها باشیم.

آوازه وعده صادق در آسیای جنوب شرقی

امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی ها در گفتگو با محمد حسن وزیر امور خارجه مالزی تاکید کرد، رژیم اسرائیل جهت رهایی خود از باتلاق جنگ غزه، با حمله به سفارت ایران در دمشق به دنبال نوعی فرافکنی و انحراف در قضیه بود. محمد حسن نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان این که مالزی اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله علیه ساختمان کنسولی خود در دمشق که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد انجام شده را درک می‌کند، از همه طرف‌ها در منطقه خواست که نهایت دقت و احتیاط را بعمل آورده و وضعیت پیچیده فعلی را پُر تنش‌تر نکنند.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی در تماس خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی ضمن تشکر از این کشور در تلاش برای احقاق حقوق و کمک به فلسطین و همچنین رای منفی این کشور در شورای حقوق بشر به نفع ایران، از وزیر امور خارجه این کشور جهت سفر به تهران دعوت نمود. امیرعبداللهیان همتای خود را در جریان آخرین تحولات منطقه و بویژه دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران قرار داد. وزیر خارجه اندونزی نیز در این گفتگو عنوان کرد که ما در بیانیه خود تاکید کرده‌ایم که نباید حوادث و اتفاقاتی که در غزه رخ می دهد را فراموش کنیم و آرمان فلسطین باید زنده نگه داشته شود.

سامورایی ها تنش نمی خواهند!

توکیو آخرین پایتختی بود که در میان تماس های پرشمار مقامات کشورهای جهان روز دوشنبه با تهران تماس گرفت. امیرعبداللهیان در تماس تلفنی خانم «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن گفت: این پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هر گونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود. یوکو کامیکاوا نیز در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت؛ ژاپن معتقد است که حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل پذیرش است. وی همچنین بر اهمیت جلوگیری از تشدید و گسترش تنش و درگیری در منطقه برای ژاپن و لزوم خویشتنداری حداکثری همه طرف ها تاکید کرد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌ های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بی‌توجهی بلینکن به سخنان کارکنان وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مجازات سربازان صهیونیستی ناقض حقوق بشر
  • ببینید| لحظه ورود وزیر خارجه ایران به آمریکا پس از حمله به اسرائیل
  • وزیر خارجه راهی نیویورک شد
  • همه راه ها به تهران ختم می شود
  • جزییات اقدام عجیب آمریکا برای حضور وزیر امور خارجه ایران در نیویورک
  • باقری به روسیه سفر می‌کند
  • چین پیام مهم و هشدارآمیز ایران را به آمریکا رساند
  • هشدار ایران به ایالات متحده آمریکا