Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمایت احمدی‌نژاد از مذاکره با ترامپ!

به گزارش عصرایران، روزنامه "نیویورک‌تایمز" آمریکا در گزارشی با تیتر" برخی تندروها در ایران خواستار گفتگو با ترامپ هستند" مصاحبه 1 ساعته تلفنی اخیر خود با محمود احمدی‌نژاد را بازتاب داده است.

احمدی‌نژاد در بخشی از این مصاحبه خواستار گفتگوی ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به نیویورک تایمز گفته است: "ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان  و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم."

احمدی‌نژاد گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کرده و اختلافات ۴۰ ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسایل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده را حل و فصل کنند.

او گفته ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تاثیرگذاری آنها روی ترامپ دست بردارد و به طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است. از نظر احمدی‌نژاد اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفتگویی فراهم می‌شود.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد. او گفته است: این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود.

در این زمینه باید گفت احمدی‌نژاد در حالی خواهان گفت‌وگوی مستقیم با ترامپ شده است که همانگونه که خودش گفته است در شرایط کنونی و با فشار حداکثری ترامپ به ایران، این درخواست معقول نیست. همانگونه که بارها توسط مسئولین مختلف کشور بیان شده است، ابتدا ترامپ باید به میز مذاکره برگردد و تحریم‌ها را معلق کند آنگاه شاید گزینه مذاکره قابل بررسی باشد.

***

واکنش ابطحی به توقیف نفتکش انگلیسی

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیلسی اصلاح‌طلب در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی در کانال تلگرامی خویش نوشت: «ایرانی ها قوم مغرور و پر تاریخی هستند. شاید چیزی نمی گفتند اما این سه هفته ای که کشتی ایرانی در جبل الطارق توقیف بود، مثل بچه یتیم ها شده بودند. از دیشب که سپاه پاسداران اعلام کرده یک کشتی انگلیسی را توقیف کرده ، تهِ دل هر ایرانی خوشحال شد، حتی آنها که به روی خود نمی آورند. در طول تاریخ چند هزارساله ایران همیشه ماندگار ترین ایامش، روزهایی است که غرورش بازسازی می شود. امروز یکی از آن روزهاست.»

***

چرا نمایندگان اصلاح‌طلب به دهقان رای دادند؟

در جریان رای‌گیری مجلس برای انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان، محمد دهقان نماینده اصولگرای طرقبه با رای بالایی انتخاب شد. برخی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب از نمایندگان فراکسیون امید بابت رای به دهقان انتقاد کردند. محمود صادقی در گفت‌وگو با امتداد از دلایل رای بالای دهقان سخن گفته است.

صادقی گفت: «محمد دهقان، صرف نظر از مشی و جایگاه سیاسی که داشته و دارد، اولین حقوقدان مجلس شورای نگهبان با تجربه سال‌ها حضور در کسوت قانونگذاری خواهد بود که حضور چنین فردی در شورای نگهبان، فرصت خوبی برای تعامل میان مجلس و شورای نگهبان تلقی می‌شود.

من، قبل از انتخاب دهقان با ایشان اتمام حجت کردم تا برای رای نمایندگان متعهد بوده و تلاش لازم را برای شفاف شدن فعالیت‌های شورای نگبهان انجام دهد. با این همه، احساس من بر این بود که دهقان می‌تواند در جایگاه جدید، موفق عمل کرده و تحولات مثبتی را در شورای نگهبان ایجاد کند.

یکی از دلایل رای نمایندگان به دهقان، بحث تعامل دوستانه ایشان با همکاران در مجلس بود. این نماینده، صرف نظر از مشی سیاسی‌ خود از نظر شخصی، حسن سلوک داشته و روابط خوبی به لحاظ شخصی با نمایندگان داشته است.

نمایندگان بر این باور بودند که به یک حقوقدان که نماینده مردم است بها داده شده و نماینده‌ای از دل مجلس به شورای نگهبان رفته و می‌تواند نقش موثری در مسائل مختلف ایفا کند.»

***

خبرهای ضد و نقیض درباره سکته مغزی حمید بقایی

صبح امروز، عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی نژاد با انتشار توییتی مدعی شد که حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت یازدهم در زندان دچار سکته مغزی شد.

در همین زمینه، مهران عبدالله‌پور در گفت‌و‌گو با ایلنا، در رابطه با اخبار منتشر شده درباره سکته مغزی بقایی در زندان گفت: بله، با پیگیری‌هایی مشخص شد که کردیم تقریبا ۲۰ روز قبل در زندان دچار این عارضه شده بودند.

وکیل مدافع بقایی گفت: تا تصویب شود که ایشان به مرخصی بیایند ۱۵ روز طول کشید. هفته پیش مرخصی دادند و پیگیری کردیم و دیدیم که ایشان سکته کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حمید بقایی سکته مغزی کرد

اما انتشار این اخبار با واکنش رئیس سازمان زندان‌ها روبه‌رو شد. اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با تسنیم درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر سکته مغزی حمید بقایی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، نامبرده از روز شنبه هفته گذشته در مرخصی هشت روزه به سر می‌برد و امروز مرخصی وی تمام می‌شود.

رئیس سازمان‌ زندان‌ها افزود: بقایی باید خود را فردا (یکشنبه) ۳۰ تیر به زندان معرفی کند و اگر هم در خارج از زندان برای وی اتفاقی افتاده باشد ما اطلاعی نداریم.

بیشتر بخوانید:

توضیحات رئیس سازمان زندان‌ها درباره سکته بقایی

***

روحانی در معرفی وزیر زن کم‌کاری کرد

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه پیشین رئیس‌جمهور گفت: این تابو در دولت دهم شکسته شد و حتی زمانی که در دولت دوازدهم  شعار انتخاب وزیر زن وعده داده شد، طرفدارهای دولت قبل به خود من پیامک می‌دادند که این چیزی که برای شما آرزو است، برای ما خاطره است.

وی ادامه داد: حساسیتی که در برابر تصمیم‌های دولت یازدهم و دوازدهم برای انتخاب یک زن نه تنها به عنوان وزیر حتی به عنوان استاندار وجود دارد، در دولت‌ قبل وجود نداشت لذا این کار برای دولت سخت می‌شد که با مجموع گرفتاری‌هایی که دارد، خودش را درگیر مسائل جدید کند. اگر می‌خواستند می‌توانستند اما به هر دلیلی انجام نشد.

مولاوردی با اشاره به دیدار خود با حسن روحانی قبل از معرفی وزراء گفت: من بارها به آقای روحانی گفتم که شما توپ را در زمین مجلس بیاندازید و یک یا دو خانم را به مجلس معرفی کنید، اگر مجلس رأی داد که فبها، اگر  هم که رأی نداد شما به وعده خود و رسالت و ماموریت‌تان عمل کرده‌اید.

وی افزود: رئیس‌جمهور شنیدند، اما عملی نشد. الان هم می‌توانند این کار را بکنند و در نهایت ببینند که مجلس و شورای نگهبان چه کاری می‌کنند. متاسفانه هرگز این کار نشده و فکر هم نمی‌کنم در سال‌های پایانی هم این کار را بکنند.

***

دفاعیات یک نماینده اصلاح‌طلب از عملکرد فراکسیون امید

محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب تهران با دفاع از عملکرد فراکسیون امید به مهر گفت: «از همان روز اول پس از پیروزی لیست امید در انتخابات طیفی از اصلاح طلبان بر سر ما کوبیدند که فراکسیون امید نیروهای درجه ۲ و درجه ۳ اصلاح‌طلب، محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان، زیر بوته و منتخبین بین بد و بد تر هستند. بخشی از اصلاح‌طلبان نیز معتقد بودند، آقای عارف چهره سیاسی و کنش‌گر حزبی نبوده و اهل لابی‌گری نیست و نمی‌تواند در مجلس نقش تأثیر گذاری داشته باشد.

اعضای فراکسیون امید مجلس نماینده روایت حداقلی از اصلاح‌طلبی هستند، اصلاح‌طلبی دو راوی دارد، راویان حداکثری و راویان حداقلی.

در جریان اصولگرایی نیز چنین راویانی وجود دارد، راویان حداکثری اصولگرایان از نظر من پایداری‌ها هستند و راویان حداقلی اصولگرایان طیف آقای لاریجانی و جامعه مهندسین هستند. ما هم چون اصلاح‌طلب حداقلی بودیم شانس پیدا کردیم که راه به حکومت پیدا کنیم، اگر راویان حداکثری اصلاح‌طلبی بودیم از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی‌کردیم.

از آنجایی که اعضای فراکسیون امید راویان حداقلی اصلاح‌طلبی بودند، بنابراین با روایت‌گرایان حداقلی اصولگرایی قابل جمع شدند. بدین معنا که سقف پذیرش، آقای عارف بوده است، سقف مقدورات آقای عارف هم خودش است، آقای عارف نمی‌توانست یک کنشگر حزبی به معنای خود باشد، چون آقای عارف فردی منضبط و با اخلاق است. در فراکسیون امید نیز چنین فرآیندی حاکم است. طیف جوان، مسن، با تجربه، بی تجربه، رادیکال و محافظه کار در فراکسیون حضور دارند. آقای عارف توانست همه اعضای فراکسیون را دور هم نگه دارد.

من به دلیل تعریفی که از خاستگاه فکری فراکسیون امید دارم معتقدم کسانی که از بیرون بر سر فراکسیون می‌کوبند، معیار غلطی دارند. ما با مقیاس جامعه حداکثری اصلاح‌طلبی نقد می‌شویم، انتظار این عده این بوده است که ما مجلس ششم بشویم یعنی از ما انتظار حرکات مجلس ششمی داشتند در حالی که برآیند فراکسیون امید کاراکترهای مورد نیاز برای این انتظارات را نداشت. ما روایت حداقلی از اصلاح‌طلبان هستیم.

فراکسیون امید نقد می‌شود که چرا حصر را بر نداشته، آقای روحانی نیز نقد می‌شود که چرا حصر را بر نداشته است. این افراد با معیارهای اصلاح‌طلب حداکثری ما را نقد می‌کنند اما مأموریت ما چیز دیگری بود که باید در راستای اجرای آن مأموریت قدم بر می‌داشتیم. از منظر عدم اجرای آن مأموریت، ما قابل نقد هستیم.

فراکسیون امید مأموریت داشت در درون حاکمیت راه پیدا کرده و با برقراری یک دیالوگ سازنده با بخش‌های حاکمیت فضای امنیتی میان حاکمیت و اصلاح طلبان را برطرف کند اما فراکسیون امید نتوانست دیالوگ سازنده با ارکان حاکمیت برقرار کند و از این منظر قابل نقد است.

اعضای فراکسیون امید از این منظر که نطق‌های آتشین مجلس ششمی انجام نمی‌دهند قابل نقد نیستند. ما فراتر از کاراکترهایمان ظاهر شدیم، به نظر من این مقدار نطق از طرف فراکسیون امید نباید در مجلس انجام می‌شد. نباید مواضع اصلاح‌طلبانه در نطق‌ها اتخاذ می‌شد و این میزان صراحت در کلام و مرزداری با گفتمان رقیب لازم نبود. اما متأسفانه انجام شد و کار درستی نبود. ما مسئله حصر و محدودیت‌های آقای خاتمی را باید با تعامل حل می‌کردیم نه تقابل، اما فراکسیون امید و دولت از این منظر موفق نبودند.»

بیشتر بخوانید:

وکیلی: اصلاح‌طلبان تاوان ضعف دولت را پس می‌دهند

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دوباره مادر چاوز؟

روزنامه شرق نوشت: ماجرای سیدحسین حسینی، کاپیتان و دروازه‌بان استقلال، این روز‌ها تبدیل به یکی از سوژه‌های خبری روز شده است. داستان مربوط به اتفاقات پس از بازی استقلال با آلومینیوم اراک است که در انتهای دیدار، دختری از روی سکوها، به سبک و سیاق جیمی‌جامپ‌ها، خودش را به زمین می‌رساند و برای لحظه‌ای کاپیتان استقلال را در آغوش می‌گیرد. این اتفاق با واکنش سریع نیرو‌های حفاظتی در ورزشگاه روبه‌رو می‌شود و پس از تنشی اندک، همه چیز به پایان می‌رسد.

با وجود این، ولی اقدام فوری کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به جنجال رخ‌داده در این زمینه دامن زد. این نهاد، دروازه‌بان استقلال را به یک جلسه محرومیت تعلیقی و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم کرد. هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی برای اقدام کاپیتان استقلال خیلی سریع تبدیل به سوژه داغی برای کاربران در فضای مجازی شد؛ اما این پایان داستان نبود، چراکه صحبت‌های سیدحسین پس از بازی بعدی برابر شمس‌آذر قزوین، ابهامات به وجود آمده را بیشتر کرد.

سیدحسین حسینی در مورد حواشی هفته گذشته در دیدار با آلومینیوم اراک و جریمه ۳۰۰‌میلیونی‌اش توسط کمیته انضباطی گفت: «اول اینکه خوشحالم کمیته انضباطی لطف کرد و چهارروزه حکم من را داد. اتفاقات دیگری افتاده بود که یکی، دو ماه طول می‌کشید حکم دهند، ولی برای من چهارروزه دادند. این ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم».

این اظهارات با واکنش سریع یکی، دو نهاد روبه‌رو شد. اولی همان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود که یک جلسه محرومیت تعلیقی سیدحسین را هم قطعی کرد تا او غایب بزرگ دیدار بعدی تیمش مقابل تراکتور باشد. از سوی دیگر، فراجا هم به صف شکایت‌کنندگان از کاپیتان استقلال پیوست تا او مجبور شود این بار در دادسرای رسانه حاضر شده و توضیحاتی بدهد. تسنیم در این مورد نوشته است: «فرماندهی انتظامی کشور (فراجا) از دروازه‌بان استقلال به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده و دروازه‌بان ملی‌پوش آبی‌پوشان در دادگاه حضور یافت. حسینی در دادسرا توضیح داد صحبتی یا اقدامی علیه فرماندهی انتظامی نکرده و تنها برای مراقبت از بانوی هوادار دنبال آرام‌کردن فضا بوده است. وکیل باشگاه استقلال نیز بابت این پرونده در دادسرا حضور پیدا کرد».

جمیع این اتفاقات باعث شد تا روز گذشته توجه رسانه‌های خارجی ازجمله روزنامه مطرح مارکا در اسپانیا هم به محرومیت و جریمه سنگین مالی کاپیتان استقلال جلب شود و مطالبی در این مورد بنویسد.

با وجود این، ولی مبحث اصلی که یکی، دو روز گذشته مورد توجه قرار گرفته، چه در فضای مجازی و چه در میان هواداران استقلال، داستان دلداری‌دادن محمود احمدی‌نژاد به مادر چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلاست. در ۴۸ ساعت اخیر، مادر چاوز دوباره مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و بسیاری با اشاره به آن دلداری خاص، از این گفته‌اند که چطور در آن زمان کسی محمود احمدی‌نژاد را جریمه نکرد؟ منصور رشیدی، پیش‌کسوت باشگاه استقلال، یکی از آنهاست. او در این مورد گفته: «چرا وقتی آن آقا، مادر رئیس‌جمهور ونزوئلا را بغل کرد، کسی چیزی نگفت و جریمه نشد؟ حتی در فیلم‌ها چیز‌های بدتری می‌بینیم. چرا باید یک فوتبالیست را از بازی‌کردن به خاطر چنین اتفاقی محروم کرد. نمی‌دانم اسمش را چه چیزی بگذارم، فاجعه است. ۳۰۰ میلیون برای یک اتفاق. بیش از این هم نمی‌شود حرف زد».

درست است که این روز‌ها بحث اصلی حول محور کاپیتان استقلال است، ولی این اتفاق دوباره باعث مرورشدن تصاویری شده که محمود احمدی‌نژاد در مجلس ترحیم هوگو چاوز رقم زده است. او که به عنوان رئیس دولت ایران به ونزوئلا سفر کرده بود، برای دلداری‌دادن به مادر داغدیده چاوز، او را به آغوش گرفت. انتشار تصاویر آن دلداری با جنجالی خبری در ایران همراه شد، ولی رسانه‌های نزدیک به دولت سریعا با فتوشاپ‌خواندن آن تصاویر، ماجرا را از اساس کذب توصیف کردند. بعدها، ولی کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا با انتشار تصاویر مجلس ترحیم چاوز و گنجاندن عکس جنجالی احمدی‌نژاد در بین تصاویر منتخب، شایعات را به واقعیت تبدیل کرد.

خبرگزاری رویترز هم همان زمان با انتشار ملاقات محمود احمدی‌نژاد و النا فریاس، توضیح مختصری ذیل عکس نوشت: «محمود احمدی‌نژاد (سمت راست) مراتب تسلیت خود را به النا فریاس مادر هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در جریان مراسم ترحیم در آکادمی نظامی کاراکاس ابراز می‌کند. این عکس توسط کاخ میرافلورس (کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا) منتشر شده است».

در یکی، دو روز گذشته که دوباره آن تصویر قدیمی وایرال شده، مخالفان اقدام سیدحسین حسینی، کاپیتان استقلال، چنین مقایسه‌ای را کاملا بی‌اساس توصیف کرده و با یادآوری سن‌و‌سال مادر چاوز، خواستار عدم مقایسه این دو اتفاق شده‌اند. از سوی دیگر، هواداران استقلال هم با توجه به اهمیت پست‌ها و جایگاه حقوقی افراد، اقدام احمدی‌نژاد را به مراتب خبرساز‌تر از کاپیتان استقلال دانسته و از جریمه سنگینی که متوجه کاپیتان تیمشان شده حسابی شکایت دارند. هرچه که هست، ولی با توجه به اتفاقات رخ‌داده، موردی که فعلا قطعی است این است که سیدحسین بازی با تراکتور را که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، از دست داده و از طرف دیگر باید ۳۰۰ میلیون تومان هم جریمه بپردازد.

دیگر خبرها

  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • چرا دوباره مادر چاوز؟
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود
  • تشکیل اولین فراکسیون مجلس دوازدهم کلید خورد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ