Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، عصر امروز(شنبه، ۲۹ تیر) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد و اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به این‌که نقشه مهندسی فرهنگی کشور پس از بررسی در ۳۳ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اهمیت این سند را مورد تاکید قرار داد و گفت: مقام معظم رهبری نیز نسبت به اجرای این سند تاکید دارند و لازم است با پیگیری مجدانه، ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور را به ستادی کارآمد تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که پیشبرد اهداف و برنامه های فرهنگی نیازمند وفاق ملی، مشارکت مردم و اجماع اندیشمندان و نخبگان فرهنگی کشور است، تصریح کرد: با توجه به تلاش بیگانگان برای غلبه فرهنگی بر جامعه و نسل جوان کشور، نیازمند آن هستیم که با مشارکت نخبگان فرهنگی، اجتماعی و دینی، برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور انجام دهیم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که پیشبرد برنامه های فرهنگی به‌صورت دستوری نتایج موفقی دربر نخواهد داشت، تصریح کرد: ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی از طریق دستوری نیست بلکه در حقیقت حمایت از برنامه‌های فرهنگی کشور را با اتکاء به نقش آحاد جامعه دنبال می کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان و صاحب‌نظران فرهنگی کشور در روزآمدسازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، از دبیرخانه ستاد خواست، جزئیات این سند به‌طور کامل در اختیار همه صاحب‌نظران و جامعه قرار گیرد تا نظرات و نقدهای سازنده آنان بتواند به روزآمدسازی هرچه بهتر این سند کمک کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که لازمه تصویب طرح ها و پروژه های کلان کشور، برخورداری از پیوست اقتصادی و زیست‌محیطی است، افزود: لازم است دبیرخانه ستاد ویژگی‌های موردنظر خود برای پیوست فرهنگی طرح های کلان را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کند تا از این به بعد پیوست فرهنگی نیز در طرح‌های کلان کشور مد نظر قرار گیرد.

جهانگیری، رصد تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور را از جمله وظایف ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برشمرد و اظهار داشت: اجرای این برنامه نیازمند کارگروهی ذیل دبیرخانه ستاد است تا به صورت مستمر تغییرات و تحولات فرهنگی و اجتماعی در کشور را رصد کند و نتایج آن را گزارش دهد.
معاون اول رییس جمهور مهمترین وظیفه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور را تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی دانست و خاطرنشان کرد: دبیرخانه ستاد با مشارکت دستگاه‌هایی نظیر وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه که نقش موثری در برنامه‌های ملی دارند، می‌تواند ضمن جلوگیری از موازی‌کاری، زمینه مشارکت هرچه بیشتر استانداران و مردم سراسر کشور را در پیشبرد برنامه‌های ستاد فراهم کنند.

در این جلسه که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، رییس شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی نیز حضور داشتند، دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از روند تدوین پیش‌نویس نقشه مهندسی فرهنگی در بیش از ۱۵۰ جلسه شورای مهندسی فرهنگی و بررسی و تصویب این سند در ۳۳ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرد و گفت: این سند منطبق بر اصول و ارزش‌های اسلام، آرمان‌های انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی مرتبط تدوین شده است.

دکتر عاملی با بیان این‌که ریشه همه مسائل جدید به حوزه فرهنگ بازمی‌گردد و ریشه همه راه‌حل‌ها، موفقیت‌ها و تعالی جامعه به حوزه فرهنگ مرتبط می‌شود، افزود: تدوین پیش‌نویس این سند با مشارکت صاحب‌نظران، مراکز علمی و نهادها و دستگاه‌های مرتبط و نیز مشارکت فعال و همه‌جانبه نهادها و مراکز علمی- پژوهشی، محققان و اندیشمندان و کارشناسان حوزه و دانشگاه و دستگاههای اجرایی و فرهنگی ذی‌ربط تهیه و تنظیم شده است.
وی گزارشی از جزئیات و فصل‌های نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه کرد و گفت: این نقشه دارای هفت فصل مشتمل بر کلیات، مبانی، ارزش‌ها و اصول، چشم‌انداز فرهنگی، اهداف فرهنگی، اولویت های فرهنگی، راهبردها و اقدامات و چارچوب نهادی نظام فرهنگی کشور است که علاوه‌بر مشارکت فعال صاحب‌نظران و نخبگان کشور، بالغ‌بر ۳۰۰ نفر از محققان و کارشناسان در تهیه و تدوین این سند به صورت مستقیم و مستمر و بیش از ۲ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم و بخشی، مشارکت و همکاری داشته‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که دانش یکپارچه که مبنای مدیریت یکپارچه جامعه است، در شرایطی ضرورت پیدا می‌کند که عوامل دخالت‌کننده در یک امر متکثر شود، تصریح کرد: مدیریت فرهنگی نیز از اموری است که عوامل و متغیرهای گسترده‌ای بر آن اثر می‌گذارند که در درجه اول فهم متغیرها و فرامتغیرها و در درجه بعدی برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد در این مسیر اهمیت راهبردی دارد.
وی ادامه داد: مهندسی فرهنگی، نگاهی است میان‌رشته‌ای به فرهنگ که از ظرفیت نگاه مهندسی و محاسباتی به نظام فرهنگی بهره می‌گیرد و تلاشی برای فراهم آوردن زیرساخت‌های فرهنگی متناسب با جامعه اسلامی و تقویت خدمات فرهنگی به جامعه مسلمان و انقلابی ایران است.
در این جلسه پس از گزارش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تبیین سند نقشه مهندسی کشور، اعضای حاضر به بحث و تبادل‌نظر در خصوص راهکارهای اجرای هرچه بهتر این سند پرداختند و آیین‌نامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز به تصویب رسید.
در این نشست همچنین مقرر شد، موضوع تقسیم کار ملی و استانی توسط کارگروهی ذیل دبیرخانه ستاد با عضویت وزارتخانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه دنبال شود.
نظرخواهی از نخبگان و صاحب‌نظران کشور برای روزآمدسازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نیز هماهنگی با وزارت‌خانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت برای تدوین پیوست فرهنگی در اجرای طرح‌های کلان کشور از دیگر مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگيري نقشه مهندسی فرهنگی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی منصوب شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی حکمی ابراهیم شکرانی را به‌عنوان سرپرست دبیری ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی منصوب کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در متن حکم حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است:

جناب آقای ابراهیم شکرانی

با اعتماد به فضل الهی، نظر به سوابق و تعهد جنابعالی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و در اجرای ماده بیست و یکم سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی جنابعالی را به عنوان سرپرست دبیری ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌‌کنم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی 6 مناسبت جدید در تقویم نامگذاری کرد

موارد زیر از اهم وظایف مورد انتظار است:
1) اتخاذ تدابیر لازم برای اجرایی سازی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور با توجه به اولویت‌ها و فوریت‌ها.
2) تولید استاد راهبردی مورد نیاز در ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی که فاقد استاد سیاستی راهبردی هستند.
3) به روز رسانی استاد راهبردی فرهنگی و اجتماعی که بیش از ده سال از زمان تصویب آنها می‌گذرد.
4) نظارت مستمر و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های رسمی مرتبط با ماموریت ستاد در خصوص میزان اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
5) ساماندهی، تقسیم کار زمان بندی هماهنگی هم افزایی و رفع تعارضات میان دستگاه‌ها و نهادهای رسمی و غیر رسمی نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
6) راه‌اندازی میزهای تخصصی و اجرای برنامه‌های مصوب سالانه ستاد بر اساس زمان‌بندی دقیق و با و مشارکت سازمانها و نهادهای رسمی و غیررسمی به ویژه فعالان مردمی فرهنگی و اجتماعی.
7) طراحی شاخص‌های رصدی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت ارائه به مرکز رصد برنامه ریزی و ارزیابی به منظور رصد جامع فرهنگی و اجتماعی و همکاری با مرکز در تحلیل داده‌ها و تعیین اولویت‌ها.
8) مشارکت فعال در حل مسائل فراستادی با همکاری سایر ستادهای راهبری و نظارت و مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی.
9) مشارکت فعال در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی با همکاری مرکز رصد برنامه ریزی و رصد برنامه ریزی و ارزیابی و سایر دستگاه‌های رسمی و غیررسمی.
10) مشارکت فعال در تدوین سیاست‌های مربوط به ساماندهی محتوا در فضای مجازی در ساحت‌های فرهنگی و اجتماعی.
11) همکاری و هماهنگی با شوراهای اقماری همچون شورای فرهنگ عمومی شورای هنر، شورای حوزوی و ... به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آنها در انجام ماموریت های محوله به ستاد.
12) غنا بخشی به دستورات ستاد نقشه مهندسی فرهنگی و شورای معین آن شورای معین و شورای عالی انقلاب فرهنگی.
13) طراحی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی و راهبری و نظارت بر حسن اجرای آنها در استان‌ها.
14) همکاری با مرکز رصد برنامه ریزی و ارزیابی در راه‌اندازی و ساماندهی کمیته و کمیسیون مشترک با سازمان برنامه و بودجه به منظور ساماندهی به برنامه‌های سالانه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی.
15) برنامه‌ریزی جهت آمایش فرهنگ.
16)  ارائه گزارش‌های دوره‌ای در حوزه‌های سیاستگذاری راهبری و ارزیابی میزان تحقق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

گفتنی است دکتر ابرهیم شکرانی پیش از این مسئولیت‌هایی مانند معاون برنامه‌ریزی راهبردی و نظارت مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیر کمیسیون سبک زندگی اسلامی ایرانی به مدت 8 سال را عهده‌دار بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور در ایام نوروز
  • اجرای بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان یزد
  • آژانس به عراق برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کمک می‌کند
  • نقشه راه گردشگری حلال با استفاده از هوش مصنوعی تدوین شود
  • افشاگری مقام عالیرتبه امنیتی؛ آنچه از اهداف داعش نگفتند تا مردم نگران نشوند | جزئیات نقشه ضدانقلاب برای انفجار در روز انتخابات | وضعیت ۲۷ شهرستان...
  • تعامل شفاف و سازنده با شورای شهر/ پیشبرد برنامه های توسعه محور
  • اجرای طرح ملی انسداد نوار مرزی شرق کشور
  • بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاه در استان اردبیل اجرا می‌شود
  • سرپرست ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی منصوب شد
  • آغاز ثبت‌نام در دو رویداد بزرگ نقشه‌برداری کشور