Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@06:51:03 GMT

ته سیگار به گیاهان آسیب میزند

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۵۰۴۵

محققان دانشگاه انگلیا راسکین واقع در انگلیس دریافتند ته سیگارهایی که در طبیعت انداخته می‌شوند، قابلیت رشد گیاهان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. ناطقان: به گزارش پایگاه خبری ساینس، در این آزمایش محققان ته سیگارهای مصرف شده و نشده را روی سطح خاکی که در آن دو نوع گیاه تلخه و شبدر سفید کاشته شده بود، رها کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گیاهان علوفه موردنیاز رشد دام‌ها بوده و در اغلب پارک‌های شهری نیز رشد می‌کنند. به ویژه وجود گیاه تلخه برای گرده‌افشان‌ها و تثبیت نیتروژن خاک ضروری است.

در این تحقیقات مشخص شد صرف‌نظر از نوع ته سیگار، پس از گذشت ۲۱ روز از زمان رها شدن آن در خاک، جوانه‌زنی و رشد طولی و حجم توده ریشه گیاه شبدر سفید به ترتیب ۲۷، ۲۸ و ۵۷ درصد کاهش می‌یابد. در مورد گیاه تلخه قابلیت جوانه‌زنی به میزان ۱۰ درصد و رشد طولی به میزان ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

محققان به منظور کنترل نتایج آزمایش، علاوه بر ته سیگار، قطعات چوبی شبیه ته سیگار را نیز در سطح خاک رها کردند. در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد میزان اثرات منفی ته سیگارهای مصرف شده و نشده تفاوت چندانی باهم ندارد، اما قطعات چوبی فاقد چنین اثری هستند. محققان با بررسی بیشتر دریافتند مشکل اصلی در فیبرهای سلولز استات است که در فیلترهای سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور دقیق‌تر ترکیبات شیمیایی که برای افزایش انعطاف‌پذیری این فیبرها به‌کار می‌روند با نفوذ در خاک موجب بروز آثار منفی می‌شوند.

به گفته محققان، در برخی پارک‌ها و به ویژه در اطراف صندلی‌ها می‌توان در هر متربع تا ۱۰۰ عدد ته سیگار یافت. انداختن ته سیگار در محیط به یکی از رفتارهای مقبول در جوامع بدل شده است اما می‌تواند پیامدهای منفی قابل توجهی بر محیط زیست باقی بگذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Ecotoxicology and Environmental Safety منتشر شده است. منبع: عصر ایران برچسب ها: ته سیگار ، گیاهان ، آسیب

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ته سیگار گیاهان آسیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ جدید سیگار بهمن اعلام شد + عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیگارهای آزادی و بهمن در دهه ۱۳۶۰ از پر مصرف‌ترین سیگارهای ایرانی بودند که نرخ آن‌ها برای مصرف‌کنندگان اهمیت داشت.

اطلاعات‌آنلاین نوشت: روزنامه اطلاعات ۲۵ اسفند ۱۳۶۲ نرخ این دو نوع سیگار را منتشر کرد. خبر را بخوانید و عکس بسته‌بندی دو سیگار را تماشا کنید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885794

دیگر خبرها

  • نرخ جدید سیگار بهمن اعلام شد + عکس
  • فیلم| لحظه انفجار چاه با یک ته‌سیگار، دو نفر جان باختند
  • بهترین گیاهان برای بالکن
  • (ویدئو) لحظه انفجار چاه با یک ته‌سیگار، دو نفر جان باختند
  • معرفی 3 گیاه برای نگهداری آسان در آپارتمان
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • یک ته سیگار دو نفر را اینگونه متلاشی کرد! | ببینید
  • هجوم معدن چیان برگ به مزارع غلات دره شهر
  • سرماخوردگی شدید را با این گیاهان پرکاربرد، به راحتی درمان کنید
  • عرضه گیاه کما در خراسان جنوبی ممنوع است