Web Analytics Made Easy - Statcounter

حریق چند روزه عزرصه های طبیعی گنجوان بخش جوار شهرستان ایلام دیروز جمعهبعد از سازماندهی و اقدام هماهنگ و پر تعداد نیروها طی چند ساعت مهار شد اما این اخرین حریق این روزها نیست امروز شنبه زیستگاه کل انبار مشرف بر شهر ایلام آتش گرفت.

آتش چون دشمنی موذی و پرتوان هر روز و هرساعت در یک گوشه ای از جنگ و مرتع استان ایلام سر بر می آورد هنوز این یکی مهار نشده که از نقطه دیگری اغاز می شود و به مدد پر باری علوفه مرتع و سبزینه زیر اشکوب جنگل در اندک ساعتی تمام محیط پیرامون را فرا می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازی ویرانگر اتش با پایان بارندگی های سالانه در شرایطی که بی سابقه ترین میزان بارش -حدود هزار میلی متر - ایلام را سراسر سرسبز کرده بود در این استان اغاز شد در حالی که انبوه سبزینه بهار امسال اکنون علوفه خشکی شده که کوچکترین جرقه را به تنوره جهنمی برای سوزاندن بلوط های کهنسال و تنو مند مبدل کرده است.

از نیمه دوم خرداد تاکنون دهها مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام اتفاق افتاده است آتشی که از مزارع شروع شد مراتع را در برگرفت و اکنون بلوطستان های کهنسال پیرامون شهر ایلام را هدف قرار داده و دراین مدت صدها هکتار و جنگل ومرتع استان ایلام که از جمله غنی ترین زیستگاه های گیاهی و جانوری منهدم کرده است و هنوز از فصل گرما و اتش بازی خیلی مانده است.

خط اول مبارزه با ابلیس اتش مردم محلی و نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست هستند اما شرایط خاص امسال که بیشترین فشرده ترین سبزینه را در دشت وکوه رویاند و این سبزینه ها اکنون علوفه زردی هستند که جرقه ای کوچک را به کوره ای سوزناک و گسترده مبدل کند که مهار ان نیازمند افراد وامکانات بیشتر باشد.

** ضرورت سازماندهی قبلی و قوی برای مهار اتش

اتش چند روزه ای که به جان عرصه های طبیعی گنجوان بولی افتاد ذهن و دل مردم استان را بیش از هر حریق دیگری سوزاند همچنان که دست و پای چند نفر نیروهای محلی و منابع طبیعی و محیط زیستی که نو میدانه اما جانانه از اواسط هفته گذشته تا روز پنج شنبه جنگیدند شاید از دامنه بیشتر اتشی که باد و گرما و البته سخت گذر بوده منطقه به مدد ان امده بود جلوگیری کنند و البته فریاد انان که از حجم سنگین اتش می گفتند و درخواست کمک می کردند به واسطه رسانه ها شنیده شد.

به دنبال تداوم چند روز حریق گنجوان شورای هماهنگی بحران استان ایلام و برگزاری نشست پنج شنبه شب گذشته مجموعه نیروهای استان به خصوص بسیج استان به مقابله آتش رفتند و ساعتی چند از روز جمعه نگذشتند که یغمای حریق پایان یافت خوشحالی و قدر دانی های از مهار اتش باعث شد که کسی نپرسد چرا دیروز و یا پرویروز نیامدید و چراحرفی ناگفته در ذهن ودل همه بود.

هنوز در ذهن مردم داغ سنگین آتش سوزی چندروزه شلم پاک نشده بود که خبر آتش شعله ور و مهارنشدنی در زیستگاه های طبیعی چوار در منطقه بولی داغ سوزناک شلم کوه را تازه کرد و آه از نهاد همگان خارج ساخت.

نکته حائز اهمیت روند طولانی شدن مهار آتش سوزی در این منطقه بود که از روز سه شنبه تا صبح جمعه ادامه داشت و با همکاری نهادها و ارگان های مختلف و بسیج عمومی مردم آتش سوزی بعد از گذشت ۷۲ ساعت خاموش شد.

البته به اذعان مسئولان و به خاطر وضعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه شرایط برای مهار آتش سوزی با سختی و چالش همراه بود و به همین امر مهار آتش با کندی و سختی همراه بود.

در این میان نبود یک بالگرد مهار آتش نمود عینی داشت چرا که در صورت وجود یک بالگرد عملیات هلی برد نفر و تجهیزات باتوجه به صخره ای و کوهستانی بودن منطقه تسریع می یافت و در نتیجه آتش سوزی نیز زودتر خاموش می شد.

طبق شواهد و قرائن در ساعات اولیه آتش سوزی تنها نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه حضور داشتند اما به علت شدت وزش باد و سقوط کنده های نیم سوز از ارتفاع به ته دره و در نتیجه شعله ور شدن مجدد این کنده ها، شدت آتش سوزی گسترش یافت.

با توجه به شدت آتش سوزی و کمبود نفرات و تقاضای دستگاه های ذیربط محیط زیست و منابع طبیعی و مدیریت بحران به دستور استاندار ستاد مدیریت بحران به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری تشکیل شد و طبق مصوبه این جلسه همه دستگاه های مختلف با ادوات و تجیهزات و نفر به منطقه اعزام شدند تا در فرایند خاموش کردن آتش مشارکت کنند.

دستگاه های مختلف پس از تشکیل شورای مدیریت بحران و دستور صریح استاندار با عزام نفر یا تجهیزات و ادوات و یا همچون سپاه با گسیل نیرو و امکانات در منطقه حضور یافتند و آتش سوزی با مشارکت دستگاه های مختلف چون محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، سپاه و بسیج، راه و شهرسازی و راهداری، فرمانداری، بخشداری، مردم بومی منطقه پس از چند روز خاموش شد.

بعد از مهار این آتش سوزی گسترده آنهم پس از دستور استاندار مبنی بر مشارکت و حضور گسترده تمام دستگاه های مختلف حال این سوال مهم در ذهن متبادر می شود که چرا باید دستگاه های مختلف و مردم زمانی بسیج شوند که اتش عرصه را برهمگان تنگ کرده و در حال بلعیدن همه چیز است؟؟؟

چرا نباید از همان دقایق اولیه وقتی که مسئولان ذیربط محیط زیست و منابع طبیعی به فراست در می یابند که مهار آتش به تنهایی از عهده انها خارج است، همان دقایق اولیه دستور گسیل و اماده باش همه دستگاه های مختلف اعم از نفر یا تجهیزات و یا هردوی انها صادر نشود؟؟

استان ایلام دارای توپورگرافی کوهستانی و کوه ها و صخره های سخت گذر و دره های عمیق و باریک و مراتع متراکم است و باتوجه به بارندگی های سال زراعی جاری و افزایش تراکم مراتع و پوشش گیاهی احتمال وقوع آتش سوزی های دیگر در استان دور از انتظار نیست، حال با توجه به نبود بالگرد برای هلی برد نفر و تجهیزات و تعلل در بسیج عمومی و دستگاه های مختلف چه تضمینی وجود دارد که بازهم واقعه تلخ آتش سوزی بولی و شلم تکرار نشود؟؟؟

مسئولان چه تدابیری اتخاذ کرده اند که آتش سوزی ها به سرعت مهار شود و جایگاه تهیج افکار عمومی برای مشارکت گسترده در مهارآتش سوزی ها کجاست؟؟؟

برای دریافت پاسخ این سوال ها خبرنگار خبرگزاری ایرنا با برخی از مسئولان ذیربط در مساله آتش سوزی مراتع و جنگل ها گفت و گوهایی انجام داده که چکیده ای از این مباحث به شرح ذیل امده است:

** میزان امکانان و تجهیزات و نیرو در استان ایلام اندک است

مدیریت ستاد بحران استانداری ایلام گفت: در حالت روتین مهار آتش سوزی ها برعهده نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست است و در صورتی که حجم آتش سوزی ها گسترده و خارج از توان این ۲ دستگاه باشد سایر نهادها برای مشارکت در مهار آتش وارد عمل می شوند.

سعید کریمیان افزود: یکی از مهمترین راه های مهار سریع آتش سوزی ها استفاده از قوای مردمی و بهره مندی از ظرفیت های مردمی است که حضور خودجوش مردم در عرصه ها هم مایه قوت مسئولان و هم عاملی برای تسریع در مهار آتش سوزی است.

وی اظهار داشت: در هنگام وقوع آتش سوزی ها اگر مردم منطقه آسیب دیده با ابتدایی ترین ابزارها مانند بیل و اره و سایر ابزارهای موثر در مهارآتش در عرصه ها حضور یابند آتش سوزی در زمان کمتری اطفا می شود.

کریمیان در مورد حضور بالگرد در استان ایلام هم توضیح داد: تامین بالگرد بر اساس موافقت نامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هوانیروز کشور بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است که این موضوع نیز با مشکلات عدیده ای همراه است.

وی توضیح داد: حضور بالگرد در استان ایلام مستلزم هزینه های زیاد میلیونی است و همچنین هزینه و شرایط حفظ، نگهداری و تامین سوخت این پرنده هم مزید بر علت است.

وی در مورد عدم استفاده و بسیج سایر دستگاه ها در مهار آتش سوزی ها یادآور شد: تعداد ادوات و تجهیزات در استان ایلام محدود است و هنگام گسیل ادواتی چون تانکرهای آب رسان یا لودر و … عملیات های عمرانی و خدماتی استان در دیگر نقاط مختل و معطل می ماند.

کریمیان توضیح داد: به عنوان مثال با اعزام اداواتی چون لودر و شن کش به منطقه آتش گرفته بولی تا زمان استقرار این ماشین ها در منطقه فرایند عمرانی راه سازی در مسیر ایلام – مهران دچار کندی و در پاره ای از مواقع متوقف می شد.

وی تاکید کرد: حضور نیروها و ادوات سایر دستگاه های عمرانی و خدماتی به علت کمبود نیرو و تجهیزات فقط در مواقع لزوم و اضطراری امکان پذیر است و در این فاصله نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی در مرحله بعدی سپاه و بسیج و دیگر دستگاه ها با نفر و تجهیزات و ادوات باید در منطقه برای مهار آتش حضور داشته باشند.

وی به نکته حائزاهمیت دیگری که اشاره کرد، عمدی بودن برخی آتش سوزی ها است و در این زمینه اظهار داشت: بعضی از آتش سوزی ها حاصل سهل انگاری های انسانی و تعدادی نیز به علت عمدی رخ می دهد.

کریمیان یاداور شد: به عنوان مثال آتش سوزی منطقه بولی عمدی و آگاهانه توسط افراد خاطی ایجاد شد و یکی از راه های جلوگیری و یا کاهش وقوع آتش سوزی فرهنگ سازی در بین مردم و جوامع محلی با هدف اهمیت حفظ سلامت اراضی طبیعی جنگلی و مرتعی است.

** طولانی شدن مهار آتش سوزی منطقه بولی یک استثنا بود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هم گفت: در سال جاری باتوجه به اقدامات پیشگیرانه تمام آتش سوزی های رخ داده در استان ایلام در کمترین و سریع ترین زمان ممکن مهار شده است.

رضا احمدی افزود: اما در مورد آتش سوزی منطقه بولی شرایط کاملاً فرق می کرد و متفاوت بود، چرا که منطقه صخره ای با شیب بسیار تند، بلوط ها و کنده های خشک بود که در گسترش آتش سوزی دخیل بود و وزش تند باد نیز به این وضعیت دامن می زد.

وی اظهار داشت: شرایط خاص اقلیمی و سخت گذربودن منطقه باعث شد که رسیدن به نقاط آتش گرفته با سختی و چالش همراه باشد و همچنین سقوط کنده های نیم سوز از ارتفاع به اعماق دره و مراتع پایین دست بر وسعت آتش سوزی ها افزود.

احمدی در مورد عدم حضور بالگرد در استان ایلام در موقع آتش سوزی منطقه بولی هم یادآور شد: وضعیت جغرافیایی منطقه و توپوگرافی کوه ها و صخره ها به گونه ای بود که محل نشست و برخواست بالگرد برای هلی برد نیرو و تجهیزات امان پذیر نبود.

** رایزنی و مکاتبه در خصوص استقرار بالگرد در استان ایلام همچنان ادامه دارد

وی در خصوص استقرار بالگرد در استان ایلام هم گفت: رایزنی ها و مکاتبه های لازم توسط سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری و هوانیروز کشور برای استقرار دائمی بالگرد در استان ایلام صورت گرفته و با پیگیری های استاندار ونمایندگان مجلس این موضوع درمراحل نهایی و پایانی قرار دارد.

** مردم و جوامع محلی مهمترین عامل حراست از طبیعت هستند

وی افزود: در کنار نیروهای اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست از ظرفیت جوامع محلی و نیز انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی همیار طبیعت برای رصد، کنترل و مهار آتش استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ طبیعت تنها در گرو مشارکت گسترده همگانی است، گفت: جوامع بهره بردار همچون عشایر، روستاییان و تعاونی‌های این اقشار در خصوص اهمیت حفظ عرصه‌های ملی جنگلی و جانوری آموزش‌های مکرر را از فرا گرفته‌اند.

احمدی یادآور شد: تفاهم نامه‌هایی با جوامع بهره بردار منعقد شده که این گروه‌های ذی نفع طبیعت در قبال استفاده از مواهب طبیعی در حفظ و حراست از آن نیز مستقیم نقش داشته باشند.

وی افزود: همچنین بهره برداران و جوامع محلی روستایی و عشایری امسال از سوی دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، امور عشایری و خود سازمان جهادکشاورزی به وسایل و امکانات و نیز فن اصولی مهار آتش مجهز شده‌اند تا در موقع بروز آتش سوزی برای مهار آن سریع در محل حاضر باشند.

** رسانه ها تهیج کننده افکار عمومی برای مهار آتش سوزی

وی در ادامه به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های جمعی بر افکار عمومی در موضوع آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها قدرتمندترین اهرم برای تهیج مردم در مورد حراست از عرصه‌های ملی هستند.

وی تاکید کرد: مردم و افکار عمومی به نوعی به رسانه‌ها و مباحث مطرح شده در این تریبون‌های جمعی را قبول دارند و در این میان رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های فعال فضای مجازی که گستردگی عام دارند می‌توانند نقشی بازدارنده و اموزنده در میان مردم ایفا کنند.

احمدی یادآور شد: رسانه‌ها با انتشار مطالب درست و واقعی و نیز طرح موضوعات اموزشی در مورد عدم درست کردن آتش در عرصه‌های طبیعی یا لزوم خاموش کردن آن هنگام مراجعت از طبیعت یا بسیج همگانی برای مهار آتش هنگام وقوع نقشی بی بدیل و بی جایگزین دارند.

به گزارش ایرنا، امسال رشد مراتع نسبت به سال گذشته بین چهار تا ۱۰ برابر بیشتر شده است که در برخی نقاط مجوز تألیف دام عشایر و روستایی صادر شده و در بعضی نقاط به لحاظ موقعیت خاص رویشی منطقه اجازه ورود دام به عرصه‌ها داده نشده است.

در سال جاری با توجه به تراکم و ارتفاع مراتع ۱۲۰ نقطه بحران زا در استان ایلام شناسایی شده است که ۹۰ نقطه در مناطق آزاد و ۳۰ نقطه نیز در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

با ایجاد ۱۴ پایگاه و استقرارکانکس و دیده بان کشیک ۲۴ ساعته با امکانات کامل نقاط حساس و بحرانی رصد و پایش می‌شوند و همچنین گشت‌های موتوری، پیاده و ماشین رو به طور مداوم در حال پایش مناطق ملی هستند.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ فقره آتش سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی استان رخ داده که ۳۲ هکتار آن در مراتع و ۶۱ هکتار ان در اراضی جنگلی رخ داده که این آتش سوزی ها در کمترین زمان ممکن (کمتر از یک الی ۲ ساعت) مهار شده اند.

**شِمای کلی جنگل‌ها و مراتع استان ایلام

بر اساس نقشه پوشش گیاهی، جنگل‌های استان ایلام حدود ۶۴۲ هزار هکتار از کل استان را در بر می‌گیرد که جزء جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه‌خشک سلسله جبال زاگرس است.

جنگل‌های استان ایلام شامل ۲ هزار و۵۹۴ هکتار جنگل انبوه، ۲۱۱ هزار و ۸۴ هکتار جنگل نیمه انبوه، ۴۱۶ هزار و ۷۹۵ هکتار جنگل تنک، هفت هزار و ۲۰۶ هکتار بیشه زار و سه هزار و ۹۸۸ هکتار دست کاشت است.

** مراتع استان ایلام وسعتی معادل ۹۶/۷۸۴۶۹۳ هکتار دارد، که ۲۷ هزار و ۸۳۶ هکتار آن مرتع خوب، ۳۵/۵۳۲۶۸۴ هکتار آن مرتع متوسط و ۶۱/۲۲۴۱۷۳ هکتار مرتع فقیر است.

/ ‏۶۰۳۴/‏. ۷۱۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین در شهرک شکوهیه خبر داد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدجواد سجادی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی گسترده کارخانه تولید پارافین در شهرک صنعتی شکوهیه قم گفت: این آتش‌سوزی 30 دقیقه بامداد امروز به مرکز آتش‌نشانی شکوهیه و بلافاصله به آتش‌نشانی شهرداری قم اعلام شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله 5 دستگاه خودرو اطفاء حریق از شهرک صنعتی شکوهیه و یک دستگاه خودرو اطفا حریق از شهرک صنعتی محمودآباد به محل اعزام شدند، افزود: با توجه به وسعت آتش، 6 دستگاه خودرو اطفای حریق نیز از آتش‌نشانی شهر قم به محل حریق اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: با تلاش مشترک نیروهای آتش‌نشانی قم، شکوهیه و محمودآباد، آتش‌سوزی بعد از ساعت‌ها تلاش مهار شد و آتش‌نشانان مشغول عملیات لکه‌گیری و جداسازی شدند.

به گفته وی، در این عملیات با توجه به حجم بالای مواد سوختنی و خطر آتش‌سوزی کارخانه‌های مجاور آتش‌نشانان با پوشش دهی کامل حریق مانع از رسیدن آتش به کارخانه‌های مجاور شدند.

سجادی با تأکید بر اینکه این آتش‌سوزی خسارت جانی در پی نداشت، تصریح کرد: علت آتش‌سوزی توسط تیم علت‌یابی حریق در حال بررسی است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم
  • مهار آتش در خودروی سواری
  • آتش سوزی انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین
  • مهار آتش‌سوزی مهیب یک مجتمع مسکونی در کرمان
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
  • مهار آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محدوده بازار