Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادرات نفت عربستان در ماه می امسال ( اردیبهشت-خرداد سال ۹۸) به پایین‌ترین حد خود در ۱۳ ماه اخیر رسید.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری مباشر، گزارش عربستان به مؤسسه جودی نشان داد صادرات نفت این کشور در ماه مه امسال به ۶ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین رقم از ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی تا کنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقم یاد شده، نسبت به صادرات روزانه ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت عربستان در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۴۰ هزار بشکه کمتر بود.

صادرات نفت عربستان در ماه مه امسال ۹ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز بود.

کاهش صادرات عربستان در حالی است که این کشور تحت فشار دونالد ترامپ، به مقامات آمریکایی وعده داده بود با افزایش صادرات، کاهش صادرات نفت ایران ناشی از تحریم ها را در بازار جبران کند.

خبرگزاری مهر دو روز پیش هم در گزارشی با عنوان «ناتوانی سعودی‌ها برای جایگزینی نفت ایران / مشتریان بدون نفت ماندند» به وعده توخالی سعودی‌ها پرداخته بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: صادرات نفت عربستان صندوق توسعه ملی تنگه هرمز اسماعیل هنیه جان بولتون نفتکش سازمان بنادر و دریانوردی آیت الله جنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، داده‌های «سازمان ابتکار داده مشترک» (JODI) نشان داد تولید جهانی نفت خام در فوریه در مقایسه با ژانویه سال ۲۰۲۴، به میزان ۴۷۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت زیرا تولید نفت آمریکا پس از تعطیلی‌های مربوط به شرایط جوی نامساعد در ژانویه، بهبود یافت.

این داده‌ها نشان داد تولید نفت عربستان سعودی در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این کشور از ژوئیه سال ۲۰۲۳، کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را برای کمک به تلاشهای گروه اوپک پلاس برای تثبیت بازار نفت، اجرا کرده است.

تولید نفت عربستان سعودی در فوریه بر مبنای ماهانه، ۵۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در هفت ماه گذشته بود.

سعودیها متعهد شده اند که تولید نفت خود را تا پایان ژوئن سال ۲۰۲۴، در حدود ۹ میلیون بشکه در روز نگه دارند. این کشور تاکنون، به تعهد خود عمل کرده و بالاتر از سهمیه تعیین شده خود در توافق اوپک پلاس، نفت تولید نکرده است.

در این بین، آمار JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در فوریه، ۲۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژانویه افزایش یافت و به ۶.۳۲ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان صادرات این کشور در سه ماهه اخیر بود.

طبق داده‌های JODI که آمار گزارش شده خود را از تک به تک کشورهای تولیدکننده جمع‌آوری می‌کند، کاهش تولید بزرگ دیگر مربوط به عراق بود که تولیدش، ۳۴۷ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

کاهش شدید تولید در عربستان سعودی و عراق که دو تولیدکننده بزرگ اوپک هستند، تا حدودی با افزایش  تولید نفت آمریکا که ۷۴۴ هزار بشکه در روز در فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد، جبران شد.

افزایش تقاضای جهانی برای نفت به بالاترین رکورد فصلی ۵ ساله

داده‌های JODI همچنین نشان داد تقاضای جهانی برای نفت در فوریه نسبت به ژانویه، ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد و به بالاترین حد فصلی پنج ساله رسید که تحت تاثیر تقاضای فصلی بالا برای بنزین و تقاضای بالا برای نفت در هند بود.

تقاضا برای نفت در ۳۸ کشوری که داده‌ها را به JODI گزارش می دهند، در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

رشد ماهانه تقاضا برای نفت، عمدتا ناشی از تقاضای بالاتر برای بنزین و سوخت جت بود؛ به طوری که تقاضا برای بنزین به بالاترین حد فصلی پنج ساله خود رسید. تقاضا برای سوخت جت در فوریه، ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

داده‌های گردآوری‌شده توسط JODI نشان داد یکی از محرک‌های اصلی افزایش تقاضا برای نفت، تقاضای هند بود که در فوریه، به بالاترین حد خود رسید و همزمان، صادرات محصولات این کشور به بالاترین سطح فصلی افزایش یافت. از سوی دیگر، چین شاهد کاهش تقاضا برای نفت و کاهش فعالیت پالایشگاهی در فوریه بود که زمان برگزاری تعطیلات سال نو چینی بود.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای سوخت در تابستان قوی باشد که از رشد مصرف نفت در سال ۲۰۲۴ حمایت خواهد کرد. انتظار می رود تقاضای جهانی بالایی برای نفت در تابستان باشد زیرا مصرف سوخت حمل و نقل در سراسر جهان و در مناطق مختلف با افزایش سفرهای تابستانی و تعطیلات افزایش می یابد. اوپک هفته گذشته اعلام کرد چشم انداز قوی تقاضا برای نفت را در ماههای تابستان می بیند.

اوپک همچنان میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵، پیش بینی کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در مقابل، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۴ را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که بسیار کمتر از ارزیابی اوپک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است