Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
اسپرم صفر يا آزوسپرمي
اگر تعداد اسپرم در مردان کم تر از حالت طبيعي باشد،‌مي توانيم با استفاده از روش لقاح مصنوعي آن را درمان کرد؛ اما مشکلي اصلي زماني است که به صورت کلي تعداد اسپرم در مردان صفر باشد و در اصطلاح پزشکي به آن آزواسپرمي (Azoospermia )مي گويند.
در هر يک ميلي ليتر مني، حداقل 20 ميليون اسپرم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

50 درصد از اسپرم ها شکلي طبيعي دارند و حداقل 30 درصد از آن ها حرکتي پيشرونده و رو به جلو دارند. اگر هر يک از موارد فوق دچار مشکل گردد، در مردان ناباروري ايجاد خواهد شد. در واقع اصلي ترين عامل ناباروري در مردان، مربوط به کيفيت و تعداد اسپرم ها خواهد شد.
اگر تعداد اسپرم در مردان کم تر از حالت طبيعي باشد،‌مي توانيم با استفاده از روش لقاح مصنوعي آن را درمان کرد؛ اما مشکلي اصلي زماني است که به صورت کلي تعداد اسپرم در مردان صفر باشد و در اصطلاح پزشکي به آن آزواسپرمي (Azoospermia )مي گويند.
اسپرم صفر يا آزوسپرمي سه علت اصلي دارد:
1-اختلالات هورموني يا غددي
2-اختلالات مربوط به خود بيضه ها و فرايند توليد اسپرم در بيضه ها يا اسپرماتوژنز
3-انسداد در مسير انتقال اسپرم
آزواسپرمي را به سه گروه بزرگ تقسيم مي کنند:
- علل قبل از بيضه
- علل بيضوي
- علل بعد از بيضه
در مورد هر يک از علل فوق توضيح مختصري داده مي شود تا خوانندگان محترم آشنائي بيشتري با موضوع بحث داشته باشند.
علت اسپرم صفر يا آزوسپرمي
علل قبل از بيضه
بيضه ها دو کار اصلي دارند: توليد هورمون مردانه يا همان تستوسترون و توليد اسپرم يا همان نطفه مردانه. هر يک از موارد فوق تحت تأثير يک هورمون است که از غده هيپوفيز ترشح مي شوند. توليد هورمون مردانه تحت کنترل هورمون LH و توليد اسپرم تحت کنترل هورمون FSH مي باشد. هر دو هورمون از غده هيپوفيز ترشح مي شوند.
اگر بنا به هر دليلي غده هيپوفيز هورمون FSH ترشح نکند، مرد مبتلا به کاهش تعداد اسپرم و در مواردي مبتلا به آزواسپرمي مي شود. در اين مردان ما اگر بيائيم اين هورمون را براي بيمار تجويز کنيم بيضه ها شروع به توليد اسپرم خواهند کرد. علل اختلال هيپوفيز در ترشح هورمون FSH خيلي زياد است ولي سه مورد آن که داراي اهميت هستند عبارتند از: کم کاري غده هيپوفيز، افزايش هورمون پرولاکتين خون و تزريق هورمون تستوسترون.
در مورد تزريق هورمون تستوسترون بيشتر توضيح مي دهم. هورمون تستوسترون اثر مهاري بر روي غده هيپوفيز دارد و اگر در فردي که به آن نياز ندارد تزريق شود نه تنها سبب مهار هيپوفيز و ايجاد آزواسپرمي (Azoospermia) مي شود بلکه در دراز مدت سبب تحليل رفتن بيضه ها (آتروفي بيضه) نيز مي گردد. اين همان اتفاقي است که در ورزشکاران و افراديکه جهت بدن سازي از هورمون تستوسترون استفاده مي کنند، مي افتد.
شما لابد افرادي را ديده ايد که هيکل تنومند دارند و هيکل آنها به اندازه دو نفر آدم عادي است. اين افراد از اين هورمونها استفاده کرده اند. من پرونده هاي متعددي از قوه قضائيه دارم که بعلت شکايت همسر و تقاضاي طلاق به اينجانب ارجاع شده اند. اين افراد تنومند که اکنون بعلت ناباروري کارشان به دادگاه کشيده شده است و هميشه هيکل خود را نيز در خيابان به نمايش مي گذارند، در معاينه بيضه هاي به اندازه هسته خرما دارند و کل بيضه ها از بين رفته است.
علل بيضوي
در علل بيضوي به علت بيماري خود بيضه، اسپرم توليد نمي شود. مثلا پسر بچه اي مبتلا به بيضه نزول نکرده است و به موقع عمل جراحي نمي شود، و يا بيضه دچار عفونت اريوني مي گردد. اگر پسر بچه يا مردي مبتلا به اريون شود، در 30 درصد موارد بيضه گرفتار مي شود و اگر بيضه دچار عفونت اريوني شود، متأسفانه تحليل رفته و از بين مي رود و اگر دو طرفه باشد، فرد مبتلا دچار آزواسپرمي (Azoospermia) خواهد شد. ساير علل که سبب آسيب به توليد اسپرم توسط بيضه ها مي شوند عبارتند از: پرتودرماني، شيمي درماني، استفاده از بعضي از داروها و ضربه به بيضه ها. ليست اين بيماريها بسيار زياد است و گاهاً با تجويز دارو مي توان توليد اسپرم را تحريک کرد.
علل بعد بيضوي
وقتي اسپرم در بيضه توليد شد بايد توسط راههاي مني بر از بيضه خارج گردد. هر گونه انسداد در اين راهها سبب مي شود که اسپرم در داخل بيضه مانده و نتواند خارج شود و تعداد اسپرم مايع مني صفر خواهد بود. در اصطلاح پزشکي به آن فقدان اسپرم (آزواسپرمي) انسدادي (Obstructive) مي گويند. در بررسي مرديکه با آزواسپرمي پيش پزشک مراجعه کرده است، اولين قدم اين است که تشخيص داده شود، آزواسپرمي انسدادي است يا غير انسدادي، چون درمان آنها کاملا متفاوت است. علل قبل از بيضه و علل بيضوي سبب آزواسپرمي غير انسدادي مي شوند، ولي علل پس از بيضه سبب آزواسپرمي انسدادي مي گردند.
درمان اسپرم صفر يا آزوسپرمي
چطور مي‌توان آزواسپرمي را تشخيص داد؟
اگر چند ماه براي بارداري همسر خود اقدام کرده اما ناموفق بوده‌ايد بايد به پزشک مراجعه نماييد. در اولين مرحله، پزشک نمونه نطفه را به آزمايشگاه فرستاده و در آنجا نمونه زير ميکروسکوپ بسيار قوي بررسي مي‌شود. اگر در دو موقعيت جداگانه هيچ اسپرمي مشاهده نشود شما مبتلا به آزواسپرمي هستيد. سپس پزشک تلاش مي‌کند دليل موضوع را کشف نمايد. در اين مرحله معاينه کامل فيزيکي لازم است. او از شما سابقه بيماري‌ها را پرسيده و سپس براي اندازه گيري سطح هورمون، آزمايش خون تجويز مي‌نمايد.
همچنين ممکن است پزشک با انجام بافت برداري يک يا هر دو بيضه‌ها علائم اسپرم غير نرمال را پيدا نمايد. او با استفاده از داروي بي حسي و ايجاد يک برش در ناحيه کيسه بيضه يک قسمت کوچک از بافت را برداشته و زير ميکروسکوپ بررسي مي‌نمايد.
او با استفاده از وازوگرافي و با استفاده از اشعه ايکس و ساير اسکن ها مي‌تواند تعيين کند که آيا انسدادي که باعث آزواسپرمي باشد وجود دارد. گاهي جراحي تنها راه کشف انسداد است.
اگر انسداد وجود داشته باشد با استفاده از تستهاي ژنتيک مي‌توان مشکلات ژنتيک را بررسي کرد.
درمان آزواسپرمي
علل قبل و بعد از بيضه معمولا قابل درمان هستند ولي علل بيضوي، دائمي بوده و معمولاً غير قابل درمان مي باشند. براي درمان آزواسپرمي (Azoospermia) روشهاي متعدد وجود دارد، ولي بطور کلي از دو روش دارو درماني و جراحي استفاده مي شود. در بسياري از موارد قابل درمان، نمي توان کيفيت اسپرم را آنقدر بهبود بخشيد که حاملگي طبيعي اتفاق بيفتد ولي بيمار آنقدر اسپرم خواهد داشت که براي حاملگي از روشهاي لقاح مصنوعي (Assisted Reproductive Techniques = ART) استفاده نمود.
گردآوري: بخش زناشويي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۵۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد

حسام شعبانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید محصولات آزمایشگاهی تشخیص تقلب‌های غذایی و محصولات ژنتیکی دستکاری‌شده از طریق DNA، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصولات تولید شده در این شرکت توضیح داد: درحال حاضر، این شرکت، تنها شرکت دارنده مجوز آزمایشگاه‌های تشخیص برنج تقلبی داخلی و وارداتی با عنوان «ژنوتایپینگ» یا روش تشخیص اصالت برنج از طریق انگشت‌نگاری در جهان است. 

وی به آخرین دستاورد این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کیت‌های تخصصی تشخیص تقلب مواد غذایی برپایه DNA، اشاره کرد و گفت: خط تولید کیت‌های تشخیص تقلب موادغذایی، توسط متخصصان این شرکت با هدف استفاده گسترده در کارخانه‌های تولیدکننده موادغذایی، راه‌اندازی شد. 

وی در همین راستا افزود: اما به دلایل گوناگون، ازجمله شرایط اقتصادی، شرایط نظارتی و سیاست‎های کلان، این کیت‌ها در کشور رواج پیدا نکرد. 

شعبانی درباره تولید کیت‌های عفونی پزشکی برای انسان توسط این شرکت توضیح داد: بعد از توقف تولید کیت‌های تشخیص تقلب‌های غذایی براساس دی‌ان‌ای، به دنبال کیت‌های عفونی پزشکی انسانی رفتیم. 

این فناورحوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، توضیحات بیشتری درباره کیت‌های تشخیص تقلب غذایی برپایه DNA ارائه کرد و گفت: نوع دی‌ان‌اِی، براساس کلیدواژه‌هایی که برای هر موجود زنده‌ای دارد برای تشخیص موادغذایی به کار می‌آید.

وی افزود: برای نمونه، جهت تشخیص تقلب‌های غذایی در سوسیس و کالباس از دی‌ان‌ای حیوان خوک، استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عدم‌تجاری‌سازی این کیت‌های تشخیص‌دهنده تقلب‌های موادغذایی افزود: به دلایل بسیاری از جمله عدم توجه به کیفیت در کشور ما، مشکلات ارزی و برخی قوانین سخت‌گیرانه، رقابت سالم و درستی برای تجاری‌سازی کیت‌های تشخیص دهنده برپایه دی‌ان‌ای داخلی شکل نگرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • بارش باران در جاده‌های ۹ استان
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان