Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@01:56:40 GMT

ترکیبات غذایی سرطان‌زا وضدسرطان

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۶۱۴۷

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه ترکیباتی که در مواد غذایی، خوراک دام و طیور، محصولات زراعی و دامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید قبل استفاده مورد تأیید مراجع قانونی قرار گرفته باشند، برخی ترکیبات غذایی سرطان‌زا و همچنین مواد غذایی دارای بیشترین اثر حفاظتی در برابر بروز سرطان را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: خدیجه خوش طینت با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان، ایمنی مواد غذایی از لحاظ ترکیبات غیر تغذیه‌ای آنها همواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: این مواد شامل افزودنی‌های شیمیایی و باقیمانده سموم آفت کش‌ها و داروهای دامپزشکی حتی در مقادیر کم و تحت عنوان آلاینده (چه طبیعی و چه ساخت بشر) و ترکیبات حاصل از تجزیه مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد غذایی می‌شوند.

وی ادامه داد: اولین بار در سال ۲۰۰۲ وجود مقادیر قابل توجهی آکریلامید در مواد غذایی که تحت فرآیند و پخت در دماهای بالا قرار می‌گیرند، گزارش شد. این مورد زنگ خطری برای ارزیابان خطر در مواد غذایی است. آکریلامید هم سرطان‌زا و هم برای عملکرد ژن‌ها مضر و همچنین در مقادیر کم نیز خطرناک است، این در حالیست که امکان حذف کامل این ترکیبات وجود ندارد.

ترکیبات مواد غذایی سرطان‌زا

وی با تاکید بر اینکه ترکیباتی که در مواد غذایی، خوراک دام و طیور، محصولات زراعی و دامی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید قبل استفاده از این لحاظ مورد تأیید مراجع قانونی قرار گرفته باشند، به برخی از نمونه‌های آن اشاره کرد و گفت: ساخارین (شیرین کننده)، بوتیل هیدروکسی آنیزول (آنتی اکسیدان)، رنگ 2G (رنگ مصنوعی)، نیتروزآمین حاصل از ترکیب نیتریت / نیترات (نگهدارنده شیمیایی) با پروتئین‌ها و نیز طعم دهنده‌هایی مانند فورفورال و عطر و طعم دودی، مثال‌هایی از ترکیبات پرخطر در بروز سرطان هستند.

آلاینده‌های محیط زیست با احتمال سرطان‌زایی و جهش‌زایی

وی ادامه داد: نوعی ترکیبات آلی با نام هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، آلاینده محیط زیست به حساب می آیند و احتمال سرطان‌زایی و جهش‌زایی دارند. این ترکیبات نه تنها در محیط زیست (هوا، خاک و آب)، بلکه در انواع مواد غذایی یافت می‌شوند. این ترکیبات در دود کباب، گاز خروجی از اگزوز موتور وسایل نقلیه، پالایشگاه نفت، نیروگاه‌ها، احتراق زباله، لجن فاضلاب، نشت نفت / بنزین و دود سیگار وجود دارند.

وی با بیان اینکه به علت ماهیت شیمیایی این ترکیبات، امکان تجمع در مواد غذایی وجود دارد، گفت: در صورت مصرف، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای بر سوخت و ساز درون سلول اثر می‌گذارند و می‌توانند جهش ژنتیکی را موجب شوند. دریافت این ترکیبات از مواد غذایی، منبع اصلی تماس انسان است.

هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای در چه موادی یافت می‌شود؟

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در سال‌های اخیر هم در کشورهای درحال توسعه و هم در کشورهای پیشرفته، غلظت مقادیر هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای نه تنها در محیط زیست، بلکه در زنجیره غذایی نیز مشاهده می‌شود، عنوان کرد: دریافت این ترکیبات از طریق مواد غذایی، خطر سلامت عمومی و از جمله خطر بروز سرطان را به همراه دارد.

به گفته وی، متداول‌ترین مواد غذایی حاوی این ترکیبات شامل مواد غذایی کبابی و دودی‌شده، مانند ماهی دودی، گوشت کبابی و روغن خارج‌شده از آن (که بر روی اجزای دستگاه می‌ریزد و می‌سوزد)، است. در مواد غذایی بسته‌بندی شده نیز هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای می‌توانند هنگام فرایند بسته‌بندی از طریق آلوده شدن مواد غذایی با روغن موجود بین قطعات دستگاه، وارد آنها شوند. از این رو پایش و اندازه‌گیری این ترکیبات در مواد غذایی اهمیت بسیاری دارد.

مواد ضدسرطان

خوش طینت با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در ۶۰ سال اخیر، بر روی ترکیبات سرطان‌زا، عوامل چندگانه خطر سرطان در محیط زیست و نیز مواد غذایی را شناسایی کرده است، تاکید کرد: تلاش برای بی‌ثمر کردن ترکیبات سرطان‌زا منجر به کشف بسیاری از ترکیبات موجود در موادغذایی گیاهی شده که فعالیت‌های بیوشیمیایی و زیستی برای پیشگیری از بروز سرطان را از خود نشان داده‌اند.

"غذادارو" چیست؟

وی ادامه داد: اصطلاح "غذادارو" برای ترکیباتی در مواد غذایی به‌کار می‌رود که خواص ارتقای سلامتی دارند. ترکیبات غذایی ضد سرطان موضوع تحقیقات نسبتاً جدید و مداومی است که به‌منظور پیشگیری شیمیایی از سرطان انجام می‌شوند. به طور مثال در سال ۲۰۰۴ انجمن بین‌المللی تحقیق بر روی سرطان شواهد موجود درباره خواص ضد سرطانی ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات‌ها و ایندول‌ها در انسان را بررسی کرد و نشان داد که خوردن گیاهان خانواده کلم احتمالاً در کاهش خطر سرطان معده و ریه نقش دارد. اما شواهد کافی در مورد اینکه مصرف این مواد "قطعا" بروز سرطان در سایر اعضای بدن را کاهش می‌دهد، وجود ندارد. البته بر اساس تحقیقات مشابه انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی، تأثیر مصرف این گیاهان بر کاهش بروز سرطان به‌ویژه سرطان روده بزرگ، غدد شیری و کبد نشان داده شده است.

مواد غذایی دارای بیشترین اثر حفاظتی در برابر بروز سرطان

وی با اشاره به انواع متداول گیاهان خانواده کلم شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم فندقی، شلغم و تربچه، تصریح کرد: پلی فنول‌ها، فلاونوییدها، ویتامین‌ها، ایزوتیوسیانات‌ها و ایندول‌های موجود در این گیاهان می‌توانند خاصیت ارتقای سلامتی داشته باشند.

وی با اشاره به مکانیسم اثرات ضدسرطان‌زایی ایزوتیوسیانات‌ها و ایندول‌ها، عنوان کرد: تعدیل تخریب DNA (ماده وراثتی)، کاهش فعالیت ترکیبات سرطان‌زا، افزایش سم‌زدایی ترکیبات سرطان‌زا و مهار رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی برخی از آنهاست.

عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی در پایان با بیان اینکه ارتباط مثبت بین مصرف میوه و سبزی و کاهش شیوع سرطان معده، مری، ریه، حفره دهان، لایه داخلی رحم (اندومتر)، پانکراس (لوزالمعده) و کولون (روده بزرگ) نشان داده شده است، گفت: بسته به نوع گیاه و میزان اثربخشی، سبزی‌های خام، سبزی‌های سبز، سبزی‌های خانواده کلم، هویج و گوجه فرنگی بیشترین اثر حفاظتی را در برابر بروز سرطان دارند. منبع: ایسنا برچسب ها: ترکیبات غذایی ، سرطان زا ، ضد سرطان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ترکیبات غذایی سرطان زا ضد سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی از پرکاربردترین ظروف در زندگی روزمره هستند. این ظروف برای مصارف مختلفی مانند نگهداری مواد غذایی، حمل و نقل غذا، سرو غذا و ... استفاده می‌شوند.

آرمانی 724 به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان ظروف یکبار مصرف در ایران، تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را ارائه می‌دهد. این ظروف در سایزها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند و می‌توان از آنها برای مصارف مختلف استفاده کرد.

انواع ظروف یکبار مصرف درب دار

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی به دلیل مزایای متعددی که دارند، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. در ادامه به شرح انواع این ظروف درب دار پلاستیکی می‌پردازیم:

ظروف درب دار شفاف: این ظروف از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده‌اند و برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، سالاد و ... مناسب هستند. ظروف درب دار رنگی: این ظروف در رنگ‌های مختلف موجود هستند و برای سرو غذا در مهمانی‌ها و مجالس مناسب هستند. ظروف درب دار فانتزی: این ظروف در طرح‌های فانتزی و جذاب موجود هستند و برای استفاده کودکان مناسب هستند. ظروف درب دار مخصوص مایکروویو: این ظروف از مواد پلاستیکی مخصوصی ساخته شده‌اند که می‌توان از آنها در مایکروویو استفاده کرد. ظروف میوه و سبزیجات: این ظروف با طراحی شفاف، به شما امکان می‌دهند تا محتویات داخل ظرف را به راحتی مشاهده کنید. ظروف سالاد: این ظروف با درب‌های محکم، برای حمل و نقل و نگهداری سالاد و مواد خوراکی مشابه، ایده‌آل هستند. ظروف سس و مایعات: این ظروف در سایزهای مختلف، برای سرو انواع سس، مایعات و چاشنی‌ها مناسب هستند. ظروف حبوبات و خشکبار: این ظروف برای نگهداری حبوبات، خشکبار و مواد غذایی مشابه، به کار می‌روند.

مزایای استفاده از ظروف درب دار

استفاده از ظروف درب دار مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی:

جلوگیری از ورود هوا و رطوبت: درب ظروف مانع از ورود هوا و رطوبت به داخل ظرف می‌شود و از فاسد شدن زودهنگام مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بو گرفتن: درب ظروف مانع از انتشار بوی مواد غذایی به سایر مواد داخل یخچال یا کابینت می‌شود.

جلوگیری از خشک شدن: درب ظروف مانع از خشک شدن مواد غذایی می‌شود و طراوت و تازگی آنها را حفظ می‌کند.

حفظ سلامت و بهداشت:

جلوگیری از ورود آلودگی: درب ظروف مانع از ورود آلودگی و میکروب به داخل ظرف می‌شود و از بیمار شدن شما جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریخت و پاش: درب ظروف مانع از ریخت و پاش مواد غذایی در یخچال یا کابینت می‌شود و نظافت را آسان‌تر می‌کند.

صرفه جویی در فضا:

قابلیت چیدمان آسان: ظروف درب دار به دلیل داشتن اشکال هندسی منظم، به راحتی در یخچال یا کابینت چیده می‌شوند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

قابلیت استفاده از فضای عمودی: ظروف درب دار را می‌توان روی هم چید و از فضای عمودی یخچال یا کابینت نیز استفاده کرد.

کاربردهای متنوع:

قابل استفاده در یخچال و فریزر: ظروف درب دار را می‌توان در یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد.

قابل استفاده در مایکروفر: برخی از ظروف درب دار قابلیت استفاده در مایکروفر را نیز دارند.

قابل حمل: ظروف درب دار را می‌توان به راحتی حمل و نقل کرد و از آنها برای سفر یا پیک نیک استفاده کرد.

مزایای زیست محیطی:

کاهش ضایعات مواد غذایی: ظروف درب دار با حفظ تازگی مواد غذایی، به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کنند.

کاهش مصرف پلاستیک: ظروف درب دار قابل استفاده مجدد هستند و می‌توان از آنها به دفعات استفاده کرد و از مصرف پلاستیک یکبار مصرف جلوگیری کرد.

برای مشاهده انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی و اطلاع از قیمت‌ آنها و قیمت سفره یکبار مصرف، به وبسایت پخش ظروف آرمانی 724 مراجعه کنید. آرمانی 724 علاوه بر تنوع و قیمت مناسب، مزایای دیگری نیز به شما ارائه می‌دهد:

ارسال سریع: سفارشات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می‌شوند. ضمانت کیفیت: پخش ظروف آرمانی 724، کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می‌کند. پشتیبانی آنلاین: شما می‌توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، از طریق پشتیبانی آنلاین با کارشناسان آرمانی 724 در ارتباط باشید.

آرمانی 724 با ارائه تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی، نیازهای مختلف مشتریان خود را برآورده می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آرمانی 724 یا فروشگاه‌های حضوری این شرکت، انواع ظرف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را با قیمت مناسب خریداری کنید.

کد خبر 747232

دیگر خبرها

  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • مواد غذایی مضر برای سلامت قلب
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید