Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فرصت مطالعاتی از جمله برنامه‌هایی است که در مقطع PhD در کلیه رشته‌های دانشگاهی در داخل کشور در اختیار ده‌ها هزار دانشجوی دکتری قرار دارد. اما دانشجویان دکتری مدعی هستند با توجه به مشکلاتی که طی چند وقت اخیر گریبانگیر اقتصاد کشور را گرفته است باعث کم شدن میزان سهمیه ظرفیت‌های دانشگاه شده که این روزها یکی از اساسی‌ترین مواردی است که مورد اعتراض دانشجویان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخصوص وضعیت فعلی که برای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری ایجاد شده با یکی از دانشجویان مقطع دکتری گفتگویی  داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

رضا کیانی، دانشجوی سال سوم مقطع دکتری رشته گیاهان دارویی دانشگاه تهران، در خصوص فرصت مطالعاتی که در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت به برنا گفت: پیش از تحریم‌ها درخصوص فرصت مطالعاتی که در اختیار دانشجویان مقطع دکتری قرار می‌گرفت مشکل خاصی وجود نداشت و از نظر بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص می‌یافت نیز نگرانی نبود، به‌صورت کلی ظرفیت‌ها به‌صورت صحیح در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت اما به یکباره و طی دو سال اخیر با توجه به اعمال شدید تحریم و در وضعیت بحرانی قرار گرفتن کشور، میزان ظرفیت‌ها به صورت جدی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال نیز میزان ظرفیت‌های اعلام شده در قیاس با ظرفیت‌های سال گذشته به میزان یک پنجم برای هر دانشگاه کاهش یافته که خود تبدیل به بحرانی برای دانشجویان مقطع دکتری که قصد مطالعات دارند شده ادامه داد: برای مثال می‌توان به دانشگاه تهران و میزان ظرفیت‌های تخصیص یافته به دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد که در سال گذشته 250 ظرفیت در اختیار دانشگاه برای معرفی دانشجویان بوده اما امسال این سهمیه به 50 سهم کاهش یافته است.

وی افزود: بازهم با این شرایط دانشگاه‌ها دانشجویان را برای فرصت مطالعاتی و اعزام به خارج از کشور به سازمان امور دانشجویان معرفی کرده‌اند اما متاسفانه شاهد مشکل تامین بودجه هستیم که با اعتراض دانشجویان مقطع دکتری روبرو است که چرا هیچ حمایتی از این افراد انجام نمی‌شود و پاسخ شفافی از سوی متولیان این امر به دانشجویان داده نمی‌شود.

کیانی در خصوص میزان بودجه‌ای که برای هر فرصت مطالعاتی باید در نظر گرفته باشد عنوان کرد: بودجه هر فرد برای فرصت مطالعاتی و اعزام به خارج از کشور به‌صورت میانگین در حدود 6 هزار یورو است، البته هزینه‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است و رقم ذکر شده میانگین بودجه‌ای است که باید برای هر دانشجو در نظر گرفته شود تا حداقل با مشکلاتی در روند فرصت مطالعاتی روبرو نشود.

کیانی در خصوص خواسته‌هایی که از سوی دانشجویان دکتری در این رابطه مطرح است نیز عنوان کرد: در حال حاضر افزایش ظرفیت فرصت مطالعاتی جدی‌ترین و مهم‌ترین خواسته دانشجویان مقطع دکتری است که باید اقدامات لازم در این رابطه از سوی متولیان انجام شود تا اینگونه فرصت‌ها از دست نرود و دانشجویان بدون دغدغه بتوانند مطالعات خود را در حوزه تخصصی خود انجام دهند، همچنین تعیین تکلیف دانشجویانی که نامه حمایت را دریافت کرده‌اند اما متاسفانه از این فرصت بزرگ باز مانده‌اند.

وی ادامه داد: بودند دانشجویانی که پس از دریافت نامه حمایت به دنبال دریافت ویزا و گرفتن بلیت رفته‌ و هزینه‌هایی را نیز متحمل شده‌اند اما متاسفانه نتوانسته‌اند حمایت‌های لازم را دریافت کنند و برای مطالعات خود عازم خارج از کشور شوند در نتیجه ویزای آنان باطل و هزینه‌های تهیه بلیت نیز از بین رفته است.

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد کشور بودجه پول دانشجو دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام از پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان رئیس دانشگاه پیام نور گلستان گفت : پذیرفته شدگان به صورت غیرحضوری از امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند در سایت دانشگاه پیام نور گلستان به آدرس https://reg.pnu.ac.ir ثبت نام کنند.

سعیده شمسی افزود : پذیرفته شدگان پس از ورود به سایت و با مطالعه صفحه ورودی می توانند وارد سامانه آموزشی گلستان شوند و نسبت به تکمیل و بارگذاری مدارک اقدام کنند.

وی همچنین گفت : تاریخ انتخاب واحد پذیرفته شدگان جدید از ۱۵ تا ۲۸ فروردین و  تاریخ درخواست مهمان برای این دسته از پذیرفته شدگان نیز ۱۵ تا ۲۶ فروردین خواهد بود.

رئیس دانشگاه پیام نور گلستان همچنین از افزایش ۱۸ درصدی پذیرفته شدگان داوطلبان دوره تکمیل ظرفیت نسبت به پارسال خبر داد و افزود :

۵۱ هزار نفر در سراسر کشور در مرحله تکمیل ظرفیت  مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند که از این تعداد ۷۹۹ نفر سهم استان گلستان می باشد.

 

 

دیگر خبرها

  • بازدید بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی از پایانه جنوب و مرکز مدیریت راه‌های کشور
  • خرید سوابق سال‌های گذشته بیمه تامین اجتماعی برای این افراد / خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند
  • شرط اخذ مهر تردد دانشجویی اعلام شد
  • دو انتصاب جدید در سازمان امور دانشجویان
  • مشاور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان منصوب شد
  • تداوم ثبت نام غیر حضوری پذیرفته شدگان بدون آزمون دانشگاه پیام نور تا ١٤ فروردین
  • «دولت قادر به کنترل نرخ ارز نیست؛ چرا حقوق بگیران باید زیر فشار تورم باشند؟»
  • پذیرش دانشجویان در پیام نور آذربایجان‌غربی ۱۸ درصد افزایش یافت
  • آغاز ثبت نام از پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور
  • داداش پور خبر داد: اشتغال پاره‌وقت دانشجویان بین‌الملل به زودی اجرایی می‌شود