Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عده‌ای معتقد که هیئت جای صحبت درباره سیاست نیست. این افراد معتقدند که سیاست، ناپاکی‌ها و پلشتی‌هایی دارد که وجودش در هیئت، به این مکان نورانی لطمه می‌زند. در مقابل عده‌ای هستند که سیاست را مهم و وجودش در هیئت را اجباری می‌دانند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وجود سیاست و موضوعات سیاسی در هیئت لازم است یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست

در این باره با حمید رضا مقدم فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی گفتگو کردیم. وی به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حضور مباحث سیاسی در هیئت دو وجه دارد؛ یک وجه این است که اصلا هیئت ذاتا سیاسی نباشد؛ طبق این عقیده هیئت باید سکولار باشد و کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی نداشته باشد؛ برنامه‌های مذهبی فقط به برگزاری سخنرانی، روضه خوانی، عزاداری یا جشن معطوف باشد. البته که این عقیده خیلی غلط است. چراکه هیئت برای امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است. حرکت سید الشهدا (ع) در کربلا و به طور کل سیره تمامی ائمه معصومین (ع) صد در صد سیاسی بود.

بیشتر بخوانید: حجت الاسلام پناهیان: دشمنان برای کاهش عظمت اربعین تلاش می‌کنند/ حجت الاسلام رفیعی: هیئت سکولار به درد جامعه نمی‌خورد

اگر فعالان در هیئت بگویند، کاری به سیاست نداریم، خیلی خنده دار است

مقدم فر ادامه داد: اباعبدالله الحسین (ع) با یزیدی مقابله می‌کرد که صاحب حکومت بود؛ صفر تا صد نهضت سید الشهدا (ع) سیاسی است، هر چند در عین حال یک حرکت فرهنگی و اعتقادی هم بود. امیر المومنین علی (ع) همین طور؛ جنگ‌ها و مبارزات مولای متقیان (ع) نشان از سیاسی بودن ایشان دارد. با این پیشینه‌ای که اسلام و مذهب تشیع دارد، اگر فعالان در هیئت بگویند، کاری به سیاست نداریم، خیلی خنده دار است. هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست. سخنرانی و عزاداری باید در جهت حرکت امام حسین (ع) باشد.

باید در کنار صحبت درباره اعتقادات، به سیاست هم توجه شود

این کارشناس مسائل سیاسی به دیگر اصول هیئت‌ داری اشاره کرد و گفت: باید فعالیت‌های انگیزشی برای یک حرکت انقلابی در هیئت‌ها دیده شود. در حالی که مسائل فردی و عبادی باید در این مکان نورانی دیده شود، در عین حال باید به این موضوعات توجه شود. اما وجه دوم هیئت به این شکل است که بگوییم هیئت باید محتوایش تماما سیاسی باشد. لزومی ندارد که سخنران همه صحبت هایش سیاسی باشد؛ او باید اخلاق، اعتقادات و احکام را در خلال سخنرانیش بیان کند؛ در عین حال سیاست را هم بگوید. ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در هیئات، در عین حال که مداحی اهل بیت (ع) می‌کنند، سعی کنند در اشعار به مسائل روز اجتماعی، سیاسی و دشمن شناسی توجه کنند؛ اما اینکه همه مداحی شان سیاسی باشد، آن هم مورد انتظار نیست. باید این دو وجه را به درستی شناخته و اصول را رعایت کرد.

هیئت‌های سکولار، مشکلات فراوانی تبعه سیاسی نبودن دارند

وی در ادامه به افزایش کمی و کیفی هیئت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به لطف خدا شاهد متکثر شدن هیئت بودیم؛ خدا را شکر روز به روز هم هیئات از نظر کیفی در حال افزایش هستند؛ الان این مکان به کانون معرفتی و اخلاقی برای جامعه و یک پایگاه معنوی برای مردم است. عموما هیئت‌ها مسیرشان درست است. ما هیئت سکولار داریم، اما کم. افرادی هستند که انحرافی هستند، به موضوعات اجتماعی و سیاسی توجه ندارند. این افراد با مشکلات عدیده‌ای هم روبرو هستند که به تبع آن سکولار بودن، به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

باید مداحان و سخنرانان به فکر ارتقای هیئت‌ها باشند

مقدم فر در پایان به کمبود‌های موجود در هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: هیئت‌ها یک مقدار باید برای ارتقای محتوا تلاش کنند. ما الان هیئت‌های محدودی داریم که سخنرانان درجه یک دارند. هیئت‌های ما باید همه روی مطالعه و تعمل کار کنند. سعی کنند که جذابیت‌ها را در هیئت‌ها بیشتر کنند. ما الحمد الله یکی از افتخاراتمان این است که عموما مراسماتمان مملو از جوانان است. عموما چهره‌های جوان بدنه اصلی مخاطبان هیئت را تشکیل می‌دهند. حیف است که در هر هیئت ۱۰۰ یا هزار جوان حضور پیدا کنند، اما از آن وقت کمال استفاده نشود. کمال استفاده زمانی است که متصدیان و مسئولان امر چه ذاکرین، چه سخنرانان کار کنند و محتوایشان را غنا ببخشند.

انتهای پیام/

آیا هیئت باید سیاسی باشد یا سکولار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی احکام شرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود

به گزارش خبرآنلاین، این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

ایسنا در خبری نوشت:کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899170

دیگر خبرها

  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است/ فوتسال بچه سرراهی نباشد
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است