Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@21:49:20 GMT

مورد خطرناک بوریس جانسون

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۶۲۰۵

مورد خطرناک بوریس جانسون

به گزارش اقتصادآنلایم به نقل از ایران، در حالی که سه‌شنبه 23 جولای (اول مرداد) تکلیف رهبر جدید حزب محافظه کار انگلیس و به تبع آن نخست‌وزیر این کشور روشن می‌شود، بروکسل برای حفظ اتحاد و انسجام این حزب انگلیسی می‎خواهد به جانسون پیشنهاد بدهد، تاریخ اجرا شدن برگزیت سخت یا خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق، به تعویق بیفتد و فرصت تازه‎ای برای پیگیری مذاکرات و رسیدن به توافق حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرصت اضافه هم می‎تواند باعث شود مذاکرات به جریان بیفتد و هم می‎تواند به محافظه‎کاران حامی برگزیت فرصتی بدهد تا بیشتر خودشان را مهیای خروج بدون توافق کنند. یک دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا در این باره گفت: «این فرصت اضافه می‎تواند یک تأخیر فنی باشد تا جانسون را از تحقیر سیاسی نجات بدهد اما بعدش ما فرصت کافی خواهیم داشت تا به توافقی برسیم».

پس از آنکه هفته پیش مجلس عوام به طرحی رأی داد که بتواند مانع انحلال مجلس توسط نخست‎وزیر آینده شود، رفته‎رفته اعضای کلیدی دولت اطمینان بیشتری پیدا کردند که خروج بدون توافق کاملاً قابل پیشگیری است. با وجود این، بوریس جانسون گفته تا ضرب‎الاجل تعیین شده، چه بتواند به توافق برسد و چه نتواند، از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. مواضع تندروانه جانسون در داخل حزب خودش نیز با مخالفان متعددی روبه‎رو است. ریشه این اختلاف‎‎ها آنقدر عمیق شده که حتی دیوید گائوک، وزیر دادگستری، فیلیپ هاموند، وزیر دارایی و روی استوارت، وزیر توسعه بین‌الملل، اعلام کرده‎اند اگر جانسون بر کرسی نخست‎وزیری بنشیند، از سمت‎های خود استعفا خواهند کرد. شاید از همین رو است که پاتریک کاکبرن، تحلیلگر سیاسی ایندیپندنت، در یادداشتی در این روزنامه انگلیسی نوشته است: «بوریس جانسون اغلب با دونالد ترامپ مقایسه می‎شود. اما او به مراتب خطرناک‎تر از رئیس‎جمهوری امریکا است. آیا افزایش احتمال نخست‎وزیر شدن جانسون، نتیجه یک کودتای نرم است؟

حامیان جانسون می‎گویند او شاید طی تبلیغات انتخاباتی‎اش شعارهای داغ انتخاباتی زیادی سر بدهد، اما زمانی که وارد دفتر نخست‎وزیری بشود، مواضع نرم‎تری اتخاذ می‌کند. من روی چنین ادعایی حساب باز نمی‌کنم. شاید در واشنگتن نیز همین را درباره ترامپ گفته باشند و شاید واقعاً چنین چیزی اتفاق افتاده باشد. اما نمی‎توان این را به تمام سیاستمداران تعمیم داد. تحلیلگران رهبرانی را که سعی می‎کردند با دشمن‎سازی از خارجی‎ها و اقلیت‎ها قدرت را به دست بیاورند، فراموش کرده‎اند. تنها چند روز پس از حمله ترامپ به چهار زن اقلیت کنگره، جانسون نیز در مراسمی درباره رگولاسیون‎های شدید اتحادیه اروپا سخنرانی کرد. جانسون که در سال‎های 1989 تا 1994 به‌عنوان خبرنگار دیلی تلگراف فعالیت کرده است، از این روش برای جلب توجه و اقناع افکار عمومی استفاده کرد. گفته‌های او برای یک هدف بیان می‎شود: نشان دادن اینکه اتحادیه اروپا یک هیولای بوروکراتیک است که می‎خواهد پول و سرمایه انگلیس را ببلعد.

عوام‎فریبی سمی ترامپ در امریکا شاید بتواند باعث اتحاد کسانی شود که او را باور می‎کنند اما از سوی دیگر باعث می‎شود واکنش‎هایی نسبت به آن ایجاد شود. اما در مقابل، عوام‎فریبی جانسون مورد تمسخر قرار می‎گیرد و این پیام را می‎فرستد که «این مرد را جدی نگیرید». به نظر من روش جانسون خطرناک‌تر از رویکرد ترامپ است.

جانسون و ترامپ هر دو از اینکه جدی گرفته نشوند، راضی هستند. زیرا وقتی جدی گرفته خواهند شد که دیگر بسیار دیر شده است. رهبران پوپولیست ملی‌گرا در دهه‌های 1920 و 1930میلادی هم چنین شرایطی داشتند. همگی آنها یک ویژگی مشترک دارند: رهبری جنبش‎های پوپولیستی عوام‎گرایانه که با مخالفت با جهانی شدن تعذیه می‎شود؛ یک زمان اگر هیتلر یهودی‎ها را مقصر شرایط می‎دانست، امروزه مخالفان اتحادیه اروپا بروکسل را مقصر می‎دانند. جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات سیاسی نازی، می‎گفت: «ما می‎خواهیم دیوار بسازیم، یک دیوار محافظ». ترامپ به طور قطع امریکا را دو دسته کرده است اما همیشه امریکا بر سر‌ نژاد و میراث برده‎داری دو دسته بوده است. انفصال‎های جنگ داخلی 160 سال پیش هسته انفصال‎های امریکای امروزی است.

اما در بریتانیا اوضاع کمی خطرناک‌تر است. دو دستگی بر سر برگزیت تازه‎تر است و هر لحظه عمیق‎تر هم می‎شود و آینده این کشور را نامعلوم‎تر می‎کند.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا آمریکا دونالد ترامپ بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند

وزیر امور خارجه سوئد طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

بیلستروم پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دور بعدی تحریم‌ها ممکن است شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه و همچنین "اقداماتی برای مهار ناوگان در سایه روسیه" باشد.

روسیه عملاً تمام صادرات انرژی خود را پس از اعمال محدودیت‌های غرب در پی جنگ اوکراین، به سمت آسیا روانه کرده است.

ادامه صادرات گاز روسیه به اروپا با با وجود تحریم‌هاصادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد

بر اساس گزارش‌ها، این کشور همچنین صادرات نفت خام خود را به "ناوگان در سایه" نفت‌کش‌های فرسوده منتقل کرده است که تحریم‌های بین‌المللی بر آن قدرت محدودی دارد.

اگرچه اتحادیه اروپا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را ممنوع کرده اما گاز خط لوله و ال‌ان‌جی این کشور هنوز تحت تأثیر این محدودیت ها قرار نگرفته است.

چندین کشور، از جمله سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، برای تحریم کامل گاز LNG روسیه به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده‌اند، اما مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده است. ممنوعیت کامل این واردات نیاز به به اجماع نظر در میان اعضای این بلوک دارد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به شدت به گاز ال‌ان‌جی روسیه وابسته هستند.  این کشور به جریان صادرات ال‌ان‌جی به قاره اروپا عمدتاً از طریق بنادر اسپانیا، بلژیک و فرانسه ادامه داده است.

رویترز پیش ز این در ماه جاری میلادی با استناد به آمار تجارت این اتحادیه گزارش داد که در سال 2023، اتحادیه اروپا خرید این گاز را از روسیه افزایش داد، علیرغم اینکه متعهد شده بود واردات سوخت از این کشور را تا سال 2027 متوقف کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند