Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک شبکه خارجی گفت در آمریکا که انقلاب نشده که بخواهیم دوباره بر مفاد توافق هسته‌ای را مورد مذاکره قرار بدهیم زیرا سال‌هایی که برای برجام صرف شد قابل مذاکره مجدد نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «فرید زکریا» مجری شبکه «سی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان. ان.» گفت روزها و شب‌هایی که برای حصول توافق هسته‌ای صرف شد،‌ قابل مذاکره دوباره نیستند.

در بخشی از این مصاحبه که بامداد یکشنبه منتشر شد، ظریف به این سوال که آیا از ضعف اروپایی‌ها با توجه به عمل نکردن مکانیسم (اینستکس) طراحی‌شده برای تعامل با ایران، شگفت‌زده شدید، گفت: «[اینستکس] هنوز شروع به کار نکرده اما باید [شروع به کار کند]، این مسئله باید بیشتر محلی از نگرانی برای اروپایی‌ها باشد تا ما، زیرا آنها نتوانستند خودشان را ثابت کنند. [کشورهای] اروپا با یکدیگر قدرت اقتصادی بزرگتر و [قوی‌تر] از آمریکا هستند».

وی درباره توان بالقوه اروپا و دیگر کشورهای جهان برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران، توضیح داد:‌«اگر تمام شرکت‌های نفتی اروپا به همراه [شرکت‌های] هندی، چینی، روسی و ژاپنی تصمیم بگیرند که به تحریم‌های آمریکا بی‌توجهی کنند، آمریکا نخواهد توانست و اقتصاد بین‌المللی نیز اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر تمام این شرکت‌های را تحمل نخواهد کرد».

 زکریا در بخش دیگری از این گفت‌وگو از ظریف پرسید: «آیا 12 شرطی را که مایک پامپئو وزیر خارجه [آمریکا] برای مذاکره با ایران گذاشت، اقدام برای تغییر حکومت می‌دانید؟». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز اینگونه پاسخ داد: «این یک نابودی ملی است [که البته] غیرعقلانی نیز هست. بعد از پامپئو، من یادداشت خود را با 15 بند منتشر کردم. پس اگر می‌خواهید شرط بگذارید، شروط زیادی هست که می‌توان قرار داد».

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن نامه‌ای از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ایران آورد،‌ تصریح کرد: «ترامپ نامه‌ای نفرستاد، بلکه نخست‌وزیر آبه پیام او را آورد، یک پیام شفاهی. و مقام معظم رهبری نیز با دقت به آن گوش داد. مشکل اینجاست که ما نمی‌توانیم با هر دولت جدید آمریکا مذاکره کنیم».

وی درباره مذاکره مجدد با دولت آمریکا افزود: «کشورها بر این مبنا که دولت نماینده آنهاست، با هم مذاکره می‌کنند. در آمریکا فقط یک انتخابات برگزار شد، انقلاب که نشد! ترامپ، بعد از [باراک] اوباما رئیس‌جمهور شد. دولت‌ها توافقنامه‌های اجرایی و معاهده دارند. اما هر نوع توافقی، [با تغییر دولت هم] کماکان الزام‌آور خواهد بود. نمی‌توانید بگویید که من از دولت قبلی خوشم نمی‌آید و می‌خواهم مجددا بر سر هر کاری که کردند، مذاکره کنم.

این شاید یک مسئله داخلی برای شما باشد اما برای ما، ما چند سال وقت صرف کردیم. ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها،‌شب‌ها. یکی از جلسات مذاکره‌ای که با [جان] کری وزیر وقت خارجه [آمریکا] داشتیم،  در ساعت 9 شب شروع و بدون توقف در ساعت 6 صبح فردا تمام شد. این چیزی نیست که مجددا مورد مذاکره قرار بگیرد. اکنون اگر ترامپ بگوید که این یک معاهده نبود و فقط یک توافق اجرایی بود، اینها مسائل داخلی هستند. البته او معاهده‌های بسیاری را نقض کرده است. آی‌اِن‌اِف، نفتا و یونسکو را به یاد بیاورید».

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است. 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد جواد ظریف: زمان پایان‌دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز جمعه در صفحه اجتماعی ایکس در مورد تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا نوشت: «نسل‌کشی در غزه بدون وقفه ادامه دارد. هیچ چیز نمی‌تواند توجه افکار عمومی جهانی را از جنایات اسرائیل منحرف کند.

اقدامات مستمر تجاوزکارانه اسرائیل علیه ایران، به ویژه حمله تحریک‌آمیز آن علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه، از سوی شورای امنیت ملل متحد مجازات نشد و لذا ایران را ناگزیر به اقدام حساب‌شده در دفاع مشروع نمود که تنها تأسیسات نظامی را هدف گرفت و بر خلاف اسرائیل، آگاهانه از هدف‌گیری غیرنظامیان خودداری کرد.

اکنون، با توجه به ترقه بازی امروز در اصفهان، تمامی کشورها و رهبران جهان می‌بایست توجه خود را به پایان دادن به جنایات اسرائیل و به ویژه جنگ غزه متمرکز کنند. وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در شورای امنیت ملل متحد توسط ایالات متحده حرکتی کاملا در جهت اشتباه بود.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • محمد جواد ظریف: زمان پایان‌دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • ظریف : زمان پایان دادن به جنایات اسرائیل فرا رسیده است
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • کنایه رئیسی به برجام ۲ و ۳ در دیدار با مردم شاهرود
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!