Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@11:53:39 GMT

پنج عامل موثر بر دورنمای بازار سهام

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۶۶۴۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در اقتصادهای امروز بازار سرمایه از جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌ای برخوردار است هم از لحاظ تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی و هم  محلی برای به جریان انداختن اندوخته‌های خرد و کلان مردم و کسب سود از آن، در واقع این بازار به عنوان پلی میان سپرده‌گذار و بنگاه عمل می‌کند. در یک تقسیم بندی بازار سرمایه را می‌توان به دو بازار سهام و اوراق قرضه ‌تقسیم‌بندی کرد که در سال‌های اخیر  بازار بورس اوراق بهادر توجه ویژه‌ای را از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با این وجود هنوز فاصله زیادی میان بازار سهام کشور با سایر کشورهای صنعتی پیشرفته وجود دارد.

همانطور که ذکر شد عامل مهم در جذب سپرده‌های مردم به سمت هر بازاری منجمله بورس و سهام، بازدهی بالای آن بازار در مقایسه با بازارهای موازی خود مانند دلار، سکه و بانک است. براساس آمارها میزان بازدهی بازار سهام ایران در سال گذشته تقریبا ۸۶ درصد بود که نسبت به سال ۹۶ با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده است.

از سویی از اوایل سال جاری و کاهش نوسانات بازار دلار و سکه و همچنین عدم افزایش سود بانکی، شاخص بورس با رشد قابل توجهی همراه بوده است بطوریکه شاخص کل بورس توانسته ارقامی را تجربه کند که در اقتصاد ایران بی‌سابقه بوده است.در بررسی این روند، شاخص کل از ۱۶۴ هزار واحد در ۱۲ اسفند ۹۷ به ۲۴۶ هزار واحد در ۲۹ تیرماه رسیده است. البته در این میان روند حرکتی شاخص به دلیل تاثیرپذیری بالا از مولفه‌های مختلف با فراز و فرود همراه بوده است.

در بررسی روند شاخص کل در هشت ماه پیشرو و عوامل تاثیر گذار بر آن، می‌توان به پنج عامل شرایط سیاست خارجی، نوسانات نرخ دلار، نقدینگی، بازارهای جهانی و سیاست‌های اقتصادی سیاست‌گذار اشاره کرد.

سیاست خارجی

با توجه به ربط وثیق سیاست و اقتصاد، هرگونه تحول در حوزه سیاست می‌تواند متغیرهای اقتصادی را نیز متاثر کند. مثلا افزایش خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اقتصاد ایران و در نهایت افزایش تنش‌ها می‌تواند مهمترین مولفه این عامل در ماه‌های اخیر باشد. این عامل معمولا تکانه‌هایی را وارد اقتصاد می‌کنند که می‌تواند اقتصاد یک کشور بویژه بخش سرمایه را که نسبت به ثبات حساس است را تحت تاثیر قرار دهد.

 نرخ دلار

با توجه به همبستگی بالای شاخص کل با نرخ ارز، هرگونه نوسانات و تحول در نرخ ارز از کانال شرکت‌های صادرکننده و واردکننده فعال، شاخص بورس را متاثر کند. برای نمونه شرکت‌های صادراتی مانند پالایشگاهی و فلزی با افزایش نرخ دلار می‌توانند تولیدات خود را با قیمت بالاتر به فروش برسانند که آن نیز اثر خود را به صورت افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها نشان خواهد داد. البته این مورد برای شرکت‌های وارداتی به صورت برعکس عمل می‌کند.

بازارهای جهانی

هرگونه تحول در بازارهای جهانی مواد خام، اثر قابل ملاحظه‌ای بر تولیدکنندگان کامودیتی‌ها مانند مس و روی در بازار ایران خواهد داشت. همچنین برای کشورهایی مانند ایران که وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی دارد، هر گونه نوسان در قیمت نفت می‌تواند سهام  شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهد. برای نمونه جنگ تجاری بین آمریکا و چین و متعاقبا تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی جهانی، می‌تواند بر قیمت کالاهای جهانی تاثیرگذار باشد.

نقدینگی

براساس آخرین آمار رسمی میزان نقدینگی کشور بالغ بر ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند در صورت هدایت مناسب تاثیر مثبت و در غیر اینصورت عامل ویران‌گر در اقتصاد باشد. بنابراین توسعه و فعال بودن این بازار تا حدود زیادی بستگی به جذب حجم نقدینگی دارد، البته حضور پررنگ سهامداران خرد و افزایش دریافت کدهای معاملاتی در سال‌های اخیر گویای آن است که می‌توان از این جریان استفاده بهینه کرد.

سیاست‌های اقتصادی

 اصولا سیاست‌های اقتصادی پولی، مالی یا بودجه‌ای که از سوی سیاست‌گذار اعمال می‌شود یا تعیین دستوری نرخ ارز و قیمت محصولات، نقش تعیین کننده در این موضوع دارد. مثلا حذف یا عدم حذف نرخ ارز ترجیحی که برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد، می‌تواند در سهام این گروه‌ها تاثیرگذار باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن این پنج عامل می‌توان گفت که به دلیل تاثیر و وزن بالای سیاست خارجی در مورد، روند حرکتی  بورس  در هشت ماه پیشرو تا حدود زیادی به تحولات بیرونی و تکانه‌های ناشی از آن بستگی داشته باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سیاست خارجی نقدینگی شاخص کل بازار سهام نرخ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی

به گزارش قدس آنلاین، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

وی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است»، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

وی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

وی با ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر دکتر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی