Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@09:20:32 GMT

رکورد تعمیرات نیروگاهی در قزوین شکسته شد

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۶۷۱۲

رکورد تعمیرات نیروگاهی در قزوین شکسته شد

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، محمدرضا جباری: صنعت برق کشور با توجه به نقش اساسی در توسعه صنعتی، رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و تولید ناخالص ملی از مهمترین بخش‌های مولد کشور و صنعتی مادر محسوب می‌شود.

برای توسعه صنعتی کشور گذشته از منابع مالی باید از حداکثر ظرفیت و توان متخصصان داخلی در زمینه‌های طراحی، نصب و اجرا و ساخت تجهیزات تأمین انرژی برق استفاده شود که جرقه این کار در سال ۶۲ با ساخت نیروگاه شهید رجایی در ۴۵ کیلومتری قزوین زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

نیروگاه شهید رجایی بزرگترین پروژه ملی است

این نیروگاه یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر رسیده و گذشته از تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور، مفهوم خودباوری را در صنعت برق کشور در بخش ساخت، نصب و مدیریت اجرای پروژه برای تأمین خدمات فنی و تجهیزات مورد نیاز، پویا سازی امکانات بالقوه کشور به امکانات بالفعل تبدیل کرده است.

این مجموعه نخستین طرح نیروگاهی به شکل غیر کلید در دست کشور اجرا شد و امروز با داشتن چهار واحد نیروگاه بخار به ظرفیت هر واحد ۲۵۰ مگاوات و نیروگاه سیکل ترکیبی شامل ۶ واحد گازی ۱۲۳.۴ مگاواتی و سه واحد بخاری ۱۰۰.۶ مگاواتی با مجموع ظرفیت ۲۰۴۰ مگاوات حدود ۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کند.

کاهش هزینه‌ها در نیروگاه شهید رجایی

با استفاده از کارشناسان داخلی در حال حاضر ضمن ساخت بسیاری از قطعات مورد نیاز این نیروگاه استراتژیک، تعمیرات سالانه نیز توسط متخصصان و کارشناسان این نیروگاه صورت می‌گیرد.

در روزهای گذشته در یک اقدام افتخار آمیز رکورد تعمیرات نیروگاهی در قزوین شکسته شد تا در فصل تابستان و پیک مصرف هیچ خللی در روند تولید و تأمین انرژی برق استان و شبکه سراسری ایجاد نشود.

مدیریت و کارکنان و کارشناسان نیروگاه شهید رجایی توانستند در کنار بازسازی بخش‌های مختلف نیروگاه و ساخت قطعات مورد نیاز خود در تعمیر و نوسازی هم به خودکفایی رسیده و همه امور فنی خود را با تکنولوژی بالا انجام دهند و ضمن کاهش هزینه‌های نگهداری و هدر رفت منابع به افزایش راندمان هم کمک کنند.

رکورد تعمیرات نیروگاهی در قزوین شکسته شد

علی فرهور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعمیرات تابستانی نیروگاه اظهار داشت: متخصصان و کارشناسان نیروگاه شهید رجایی با انجام تعمیرات واحد شماره ۴ گازی نیروگاه شهید رجایی در ۵ روز، رکورد تازه ای در کاهش مدت زمان فعالیت‌های تعمیراتی برجای گذاشتند و توانستند در پیک بار در فصل تابستان این نیروگاه را پس از تعمیر وارد مدار کنند تا تأمین برق شهروندان دچار وقفه نشود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با تشریح فرآیند انجام تعمیرات واحد شماره ۴ نیروگاه گازی گفت: ایجاد اشکال در سیستم آب بندی یاتاقان شماره ۲ در واحد ۴ گازی نیروگاه، موجب نشت روغن در یاتاقان‌های ژنراتور شده بود که به منظور پیشگیری از آسیب به قسمت‌های دیگر، برای تعمیرات لازم، این واحد نیروگاهی به طور اضطراری از مدار تولید برق خارج شد و تحت تعمیرات قرار گرفت.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی یاتاقان‌ها، حفظ موقعیت و هم راستایی اجزای گردنده در معرض نیروهای محوری و شعاعی با اجزای ثابت در توربین گازی است لذا پایش و نظارت بر عملکرد یاتاقان‌های واحدها، همواره از کارهای مهم در حوزه بهره برداری محسوب می‌شود تا فعالیت نیروگاه دچار وقفه نشود.

فرهور بیان کرد: خوشبختانه با تلاش گسترده و شبانه روزی متخصصان توانمند نیروگاه شهید رجایی، توانستیم مدت زمان این نوع تعمیرات را که به طور معمول در ۲۵ تا ۳۰ روز انجام می‌شود را به ۵ روز کاهش دهیم و رکورد جدیدی در حوزه تعمیرات واحدهای گازی در کشور ثبت کنیم.



مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین افزود: پس از پایان فصل تعمیرات واحدهای نیروگاه که امسال هم مطابق برنامه هر ساله، از ابتدای مهر ماه گذشته آغاز شد و تا اردیبهشت امسال، ادامه داشت، نیروگاه شهید رجایی در کنار دیگر نیروگاه‌های کشور، با تمام توان آماده تولید برق پایدار برای کمک به شبکه سراسری تولید انرژِی الکتریکی بود تا نقش خود را در خدمت رسانی به مردم کشور، اجرا کند اما به دلیل اشکال فنی به وجود آمده در سیستم آب بندی یاتاقان شماره ۲ در واحد شماره چهار گازی و در هنگام گرمای طاقت فرسای تابستان که شبکه سراسری برق، به کمترین میزان تولید نیروگاه‌ها وابسته است، این واحد به طور اضطراری در بیست و پنجمین روز از تیرماه امسال از مدار تولید، خارج شد و بلافاصله پس از برگزاری جلسه تخصصی برای بررسی علت حادثه، تعداد ۲ تیم از کارکنان و کارشناسان فنی تعمیرات در ۲ شیفت کاری، اقدام به دمونتاژ پوسته توربین کردند که در دومین شب این فعالیت، یاتاقان واحد، برای انجام تعمیر و بازسازی، قابل دسترسی شد.

فرهور تصریح کرد: در سومین روز تعمیرات این واحد، اشکال موجود در سیستم سیلینگ یاتاقان، برطرف شد و عملیات مونتاژ پوسته را آغاز کردیم و در کمترین زمان لازم، پس از پوسته گذاری توربین و کمپرسور، اتصالات و نازل‌های سوخت هم در جای خود قرار گرفت و واحد در پنجمین روز از تعمیرات، آماده استارت و اتصال به شبکه سراسری برق شده است.

وی بیان کرد: انجام برخی اصلاحات در واحد، تعویض نازل مرحله اول و بازدید از محفظه احتراق، از دیگر فعالیت‌های مهم و اصلی این دوره از تعمیرات بود که همزمان با عملیات رفع اشکال در یاتاقان شماره ۲ که دچار آسیب شده بود، از سوی کارکنان و کارشناسان تعمیرات نیروگاه با موفقیت به انجام رسید.

فرهور افزود: نیروگاه شهید رجایی همواره در کنار سایر نیروگاه‌های کشور، با تولید برق پایدار و مطمئن توانسته عناوین برتر ارزیابی‌های سالیانه را کسب کند بنابراین ضرورت توجه به شرایط پیک تابستان و نیاز شبکه سراسری به تولید برق پایدار و اهمیت حفظ جایگاه این نیروگاه، ایجاب می‌کرد تا کارکنان تلاشگر و خدوم نیروگاه با همتی والا و با رعایت الزامات ایمنی، به طور کیفی برای رفع اشکال واحد ۴ گازی نیز همت کرده و اقدام کنند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین از سرعت عمل کارکنان شرکت در تعمیر واحد شماره ۴ گازی، مدیران، کارشناسان و متخصصانی که این عملیات تعمیراتی را در کمترین زمان لازم و در مدت ۵ روز به انجام رساندند، صمیمانه تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: با تلاش شبانه روزی و رسیدن به خودباوری و ثبت این رکورد ارزشمند به همکاران خود افتخار می‌کنیم و خرسندیم که با اتکا به نیروهای متخصص داخلی توانسته‌ایم با رفع نیازهای تعمیراتی و فنی بی نیاز از دیگران و خودکفا شویم.

نیروگاه شهید رجایی با داشتن ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی و در مجموع با توان نامی ۲۰۴۲ مگاوات ساعت، حدود ۵ درصد از نیاز شبکه سراسری برق را تولید و تأمین می‌کند.

عزیزالله شمسی رئیس اداره تعمیرات توربین‌های بویلر نیروگاه شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت خرابی سیل هوای یاتاقان شماره دو توربین گاز، واحد غیر قابل بهره برداری شد و به دلیل نیاز مبرم شبکه به برق این واحد که در کنار نیروگاه سیکل ترکیبی حدود ۱۵۰ مگاوات ظرفیت دارد برای تعمیرات وارد مأموریت شدیم و در در قالب دو تیم ۱۲ ساعته به صورت شبانه روزی این تعمیرات صورت گرفت.

بهمن غنوی معاون تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی هم اظهار داشت: از آنجا که واحدهای نیروگاهی در فضای باز و در مقابل حرارت خورشید قرار دارد معمولاً تعمیرات نیروگاهی هم در تابستان و هم فصل زمستان بسیار سخت و طاقت فرسا است به طوری که تعمیرات اخیر در حرارت بالای ۴۵ درجه صورت گرفت که بسیار سخت بود.

وی بیان کرد: همکاران متخصص و فنی نیروگاه شهید رجایی توانستند با روحیه جهادی و تعهد کاری به طور خستگی ناپذیر در یک مأموریت شبانه روزی و بسیار حساس در پیک بار یک رکورد ارزشمند را در این عرصه به یادگار بگذارند و فعل توانستن را در عمل نشان دهند و این افتخار می‌تواند جایگاه نیروگاه را در صنعت برق کشور ارتقا بخشد.

اتکا به توانمندیهای داخلی و اعتماد به متخصصان و کارگران کشورمان توانسته ظرفیت ها و استعدادهای ارزشمند کشور را در عرصه های مختلف به منصه ظهور بنشاند و هر جا این اعتماد واقعی بوده به موفقیت های بزرگی دست یافته ایم.

شکوفایی صنعت آب و برق در سالهای اخیر با اعتماد به جوانان و مهندسان کشور و واگذاری کارهای بزرگ به آنها بدست آمده است امید که در شرایط حساس کنونی به نیروهای توانای کشور اعتماد کرده تا بدون وابستگی بتوانیم قله های پیشرفت و ترقی را همچون عرصه های مهم دیگر فتح کنیم.

کد خبر 4671583

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروگاه شهید رجایی قزوین شبكه برق سراسري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محسن حافظی مدیر عامل نیروگاه رامین در این باره گفت: با اقدامات تعمیراتی متخصصان نیروگاه رامین اهواز که در جهت رفع چالش‌های تولید در بخش‌های مختلف انجام شده است توانستیم در اولین ماه از سال ۱۴۰۳ میزان ۵۴۴ هزار و ۷۰۵ مگاوات ساعت برق تولید کنیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۱.۹۸ درصدی  را داشته ایم.     وی همچنین از افزایش ۴۶ مگاواتی متوسط تولید لحظه‌ای در این نیروگاه خبر داد و افزود: در حال حاضر واحد دوم این نیروگاه تحت تعمیرات اساسی دوره‌ای است و کارکنان بخش‌های فنی به صورت شبانه روزی در تلاش هستند تا هرچه سریعتر تعمیرات این واحد را به پایان رسانده و آن را برای پیک برق تابستان امسال آماده کنند.   نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور است و نقش برجسته‌ای را در ثبات و پایداری تولید برق جهت مراکز صنعتی و مردم ایفا می‌کند.

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی افتتاح می‌شود
  • افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 
  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور به روزهای پایانی رسید
  • بازگشت واحد‌های بخار نیروگاه طرشت به مدار تولید