Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@12:47:52 GMT

برکت امیدها را به روستاها باز می گرداند

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۷۷۱۰۳

برکت امیدها را به روستاها باز می گرداند

«امید» رویاهایش را در شهر نمی یابد. به سرزمینی که به آنجا تعلق دارد برگردد و رویاهایش را در روستا به واقعیت تبدیل می کند. زندگیش در روستا برکت می گیرد.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان: کوله بار زندگی را جمع می  کند، دست همسر و سه فرزندش را می گیرد و  به شهر می آید. آینده خانواده اش  را در شهر ترسیم و خانه ای اجاره می کند و صبح تا شب دور میدان شهر می ایستد و منتظر می شود تا کاری یدی به او پیشنهاد بدهند و او  کارگری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چند سالی در شهر «بیجار گروس» می ماند اما درآمد کارگری کفاف خانواده را نمی دهد.  بهار و تابستان کارگری می کند و پاییز و زمستان به دلیل شرایط جوی بیکار می شود.

 

شهر حلال مشکلاتش نمی شود. اوضاع تقریبا همان است که در روستا بود. اینجا غربت و دلتنگی برای دیار هم بر بار مشکلات افزوده شده است.

 

«امید» رویاهایش را در شهر نمی یابد. دلش برای روستایشان تنگ می شود. روستایی که روزی آن را به دلیل نبود کار و آب شرب ترک کرده بود. این بار دیگر به نبود امکانات رفاهی در روستایش فکر نمی کند و تصمیم می گیرد به خانه اش و سرزمینی که به آنجا تعلق دارد برگردد تا آنجا زندگی را بار دیگر از نو شروع کند.

 

امید 31 سال دارد. اهل روستای «گوندک» کردستان است و سه فرزند دارد. «گوندک» از لحاظ امکانات رفاهی زیر خط فقر است. 45 خانوار در این روستا زندگی می کنند. اینجا تلفن آنتن نمی دهد و راه های ارتباطی در عصر ارتباطات نزدیک به صفر است.

بیشتر مردم در خانه تلویزیون ندارند. جاده هایشان خاکی و صعب العبور است. دور از خانه بهداشت و درمانگاه هستند. با این وجود امید تصمیم می گیرد عطای شهر را به لقایش ببخشد و به گوندک بازگردد.

او با پس اندازی که داشت 25 گوسفند خرید و در روستا دامداری را آغاز کرد. این تعداد گوسفند درآمد چندانی برایش نداشت.

باید بر تعداد گوسفندانش می افزود تا اوضاع بهتر شود. «بنیاد برکت» 30 میلیون تومان به او وام می دهد تا امید بتواند تعداد گوسفندانش را به 45 راس برساند. این بنیاد علاوه بر دادن وام، پشتیبان کاریِ امید هم می شود و به او مشاوره های کارآفرینی ارائه می کند.

 

زندگی امید در روستا برکت گرفت و او محصولات دامی خود را به شهر می برد و می فروشد. روزی 35 کیلو متر مسیر طی می کند تا در دور میدان شهر این بار محصولات خود را بفروشد. این بار دور میدان ایستادنش با دفعه قبل تفاوت دارد. روزی که به شهر مهاجرت کرده بود برای مردم کار می کرد، کارهای طاقت فرسایی که در آمد ناچیزی داشت. این بار برای خود کار می کند، کاری که خودش آقای خودش است و درآمد خوبی هم دارد.

 

او از شغلش راضی است و از اینکه توانسته از بنیاد برکت وام قرض الحسنه دریافت کند و شغلش را توسعه دهد خوشحال است.

 

امید به خبرنگار شبستان می گوید: این روستا خاک و وطن من است. دلم برای این روستا تنگ شده بود. اگر قرار است موفق شوم باید در این روستا موفق شوم. در شهر خبری نیست، فقط رفاه است اما آنجا هم جز کارگری شغلی دیگر نیست. کارگری هم شغلی فصلی است.

او بیان می کند: از بنیاد برکت 30 میلیون تومان وام گرفتم واقعا به زندگیم برکت داد و توانستم تعدادی گوسفند بخرم و از محصولات و زاد ولد آن ها در آمد زایی کنم.

 

امید با صراحت می گوید: به دلیل نبود کار و آب شرب از روستا مهاجرت کردم. اکنون این مشکلاتم حل شده است در روستا زندگی بهتری از شهر دارم و یکی از دلایل مهاجرت معکوسم اشتغالزایی بود.

اما او از امکانات رفاهی روستا راضی نیست و می گوید: مدرسه در روستا نداریم، فرزندم برای رفتن به مدرسه 30 کیلو متر راه طی می کند و در کلاس درس خسته است. امیدوارم اکنون که با همت بنیاد برکت در روستای ما اشتغال زایی  شده است، دستگاه های دیگر هم امکانات بهتری را به روستای ما بیاورند مثل مدرسه و جاده آسفالت و مرکز در مانی.

 

مهمترین علتی که مردم از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر مهاجرت می کنند بیکاری است. اگر طرح های مختلف اشتغالزایی در روستا ها و شهرستان های کوچک اجرا شود نه تنها شاهد مهاجرت نخواهیم بود بلکه شاهد خواهیم بود «امید»ها به روستاهایشان باز می گردند و برای آبادی روستا تلاش می کنند.

 

یکی از نهاد ها که تلاش های خوبی در زمینه اشتغالزایی کرده است بنیاد برکت است.  ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) با اجرای طرح های اجتماع محور کمک زیادی به مهاجرت معکوس در مناطق روستایی و محروم کرده است. این بنیاد  در سال 1397 توانست  با ایجاد 10 هزار طرح اشتغال زایی 40 هزار فرصت شغلی ایجاد کند. در سال 1398 نیز تلاش دارد تا با ایجاد 30 هزار طرح اشتغالزایی 27 هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی و محروم ایجاد کند.

بی شک تنها راهِ آبادانی روستاها، رونق کار و تولید در این مناطق است. توسعه واقعی در هر کشوری از روستاها و شهرهای کوچک آغاز می شود و آبادانی واقعی از روستاها شکل می گیرد.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه روزنامه مقام معظم رهبری شیراز خراسان جنوبي زلزله مسجدسلیمان امام رضا ع شبستان یزد حائری اردبیل تسهیلات اشتغالزایی فرصت شغلی بنیاد برکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۷۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند

کشور اوکراین که در حال حاضر برای جذب سربازان جدید برای شرکت در جنگ با مشکل مواجه است می‌خواهد اتباع اوکراینی و تبعیدی‌های ساکن خارج در سنین جنگ را با اتخاذ تدابیری به کشور بازگرداند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل ازروزنامه "تاگس شاو"، در حال حاضر بسیاری از اوکراینی های در سن نظامی در خارج از کشور زندگی می کنند - اکنون کی یف از آنها می خواهد که به کشورشان برگردند. وزیر امور خارجه اوکراین برای رسیدگی به این موضوع و بازگرداندن اتباع اوکراینی از خارج تدابیری را اعلام کرد.

اوکراین می خواهد به این ترتیب اطمینان حاصل کند که مردان اوکراینی در سن نظامی که در خارج از کشور زندگی می کنند، بازگردند. دیمیتروکولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در سرویس آنلاین X نوشت: زندگی در خارج از کشور، شهروندی را از تعهدات نسبت به وطن خود معاف نمی کند. به همین دلیل است که او دستور داد اقداماتی با هدف «بازگرداندن تعادل بین مردان در سن نظامی در اوکراین و افرادی که در خارج از کشور خدمت می کنند ایجاد شود. وی تاکید کرد که وزارت خانه او به زودی جزئیات بیشتری را در این باره ارائه خواهد کرد.

به گفته کوله با، این تصمیمات مربوط به قوانینی است که بر اساس آن مردان در سن نظامی می توانند خدمات کنسولی را در مأموریت های خارج از کشور ارائه دهند. وزیر امور خارجه اوکراین نوشت: اگر این افراد فکر می‌کنند که یکی از دور در جبهه می‌جنگد و جان خود را فدای این مملکت می‌کند و دیگری در خارج از کشور نشسته است و از این کشور خدمات دریافت می‌کند، این طور نمی شود.

سایت خبری اوکراینی ZN.UA گزارشی را با استناد به سند رسمی وزارت خارجه این کشور منتشر کرد. بر این اساس، این وزارتخانه به کنسولگری های اوکراین دستور داد که از امروز فقط برای شهروندان مرد بین سنین 18 تا 60 سال، مدارک لازم برای بازگشت به اوکراین را صادر کنند. بر این اساس این مردان باید برای انجام کارهای رسمی دیگر به کشور خود بازگردند.

وزارت خارجه اوکراین البته هنوز این اطلاعات را تایید نکرده است. مقامات گذرنامه اوکراین اعلام کردند که به دلایل فنی، برخی فرآیندها در نمایندگی های دیپلماتیک خارج از کشور در حال حاضر پردازش نمی شوند. پس از مشخص شدن این مقررات ادعایی، صف های طولانی مردان در مقابل کنسولگری های اوکراین در کشورهای اصلی پناهنده در اتحادیه اروپا تشکیل شد. آنها می خواستند قبل از اجرایی شدن قانون جدید برای پاسپورت جدید اقدام کنند.

دولت اوکراین حدود دو هفته پیش هم قوانین بسیج سربازان را تشدید کرد. از جمله اینکه اجتناب کنندگان از خدمت سربازی شدیدتر مجازات می شوند و کسانی که خدمت سربازی می کنند دیرتر مرخص می شوند. پس از بیش از دو سال جنگ، اوکراین اخیراً در برابر روسیه به شدت دچار چالش شده است و ارتش در حال حاضر برای جذب سربازان جدید با مشکلات زیادی مواجه است.

همچنین با وضع حکومت نظامی، سربازان وظیفه در اوکراین از خروج از کشور با چند استثنا منع شدند. با این وجود، صدها هزار مرد اوکراینی با مدارک جعلی از مرز سبز به خارج از کشور فرار کرده اند تا از خدمت سربازی خودداری کنند. به گفته ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، دفتر او در حال حاضر به دنبال صدها هزار نفر است که گفته می شود پیش نویس اخطارها و احضارها را نادیده گرفته‌اند.

تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیستتصویب کمک 95 میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی +فیلم
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود
  • ساخت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در دست اجرا در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز لوله گذاری آبرسانی در مناطق حاشیه ای خرمشهر
  • آغاز لوله‌گذاری آبرسانی به روستا‌های محروم خرمشهر
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است